Veckans fråga: Äger du en elbil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hade en dröm i flera år om att min första bil skulle vara en elbil, och förra året bestämde jag mig efter många om och men för att gå full YOLO (har 3 km till jobbet och kan inte ens ladda hemma). Åtta månader och 1250 mil senare har jag inte ångrat mig en enda sekund.

https://www.youtube.com/watch?v=A7mK3J7NRBo

Som en polare så vist konstaterade angående att ha en bil man tycker är rolig:

Det gör att man, när man har ett ärende att uträtta, inte tänker "Asch, nu måste jag åka till Borås …", utan "Yes! Nu har jag en anledning att åka till Borås!"

Vilket skönt videoklipp det gjorde min dag.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Inne på tredje elbilen. En Hyundai och två Tesla Model 3 har det blivit.

En granne i föreningen, som jag tror blivit lite inspirerad av mig, bytte nyss från en äldre XC90 bensin till en beggad Model X och uttryckte "vad har jag hållit på med alla dessa år?". Jag kände ungefär likadant, ingen väg tillbaka till förbränningsmotorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hade en dröm i flera år om att min första bil skulle vara en elbil, och förra året bestämde jag mig efter många om och men för att gå full YOLO (har 3 km till jobbet och kan inte ens ladda hemma). Åtta månader och 1250 mil senare har jag inte ångrat mig en enda sekund.

https://www.youtube.com/watch?v=A7mK3J7NRBo

Som en polare så vist konstaterade angående att ha en bil man tycker är rolig:

Det gör att man, när man har ett ärende att uträtta, inte tänker "Asch, nu måste jag åka till Borås …", utan "Yes! Nu har jag en anledning att åka till Borås!"

Vet precis vad du menar, det är roligt att köra bil igen och att det inte spelar någon roll kostnadsmässigt. Jag kör definitivt mer nu

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk

Inte än, min bostadsrättsförening har inga laddplatser då det är kommunal gatuparkering. Om Malmöstad vill sätta upp laddplatser så kan jag absolut tänka om.

Skulle gärna vilja veta hur det ser ut med självurladdning på elbilar när dem står still, exempelvis om jag ställer bilen på en långtidsparkering i en vecka oladdad.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk

Hade velat höra mer om hur elbilar faktiskt står sig mot bensinbilar vad gäller total påkostnad för miljön innan jag blir övertygad att skaffa en.
Många verkar tro att elen är gratis och om de inte ser utsläppen så finns de inte.
Hur mycket utsläpp skapas vid kraftverken för att ersätta bensinen? Från vilket slags kraftverk får medelanvändaren elen?
Vad är miljökostnaden för allt brytande av litium som behövs? Som jag förstår det så finns det fortfarande inga bra sätt att återvinna batterierna?
Hur många mil måste köras för att kompensera för det gigantiska slaget i magen för miljön vid tillverkningen av en ny elbil?

Hör aldrig detta pratas om och tycker det mest låter som lyxkonsumtion som man klappar sig själv på axeln för och som gör mer skada än vad det hjälper. Men någon får gärna fylla i.

Permalänk
Medlem

@Don_Tool
Låter bra.
Jag får lära mig mer helt enkelt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madeofelias:

Inte än, min bostadsrättsförening har inga laddplatser då det är kommunal gatuparkering. Om Malmöstad vill sätta upp laddplatser så kan jag absolut tänka om.

Skulle gärna vilja veta hur det ser ut med självurladdning på elbilar när dem står still, exempelvis om jag ställer bilen på en långtidsparkering i en vecka oladdad.

Jag var iväg 4veckor i vinter och ställde min bil i ett parkeringshus där den fick stå utan uppsikt eller laddning. Den hade inte tappat en enda procent laddning

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Skrivet av skräppostarn:

Hade velat höra mer om hur elbilar faktiskt står sig mot bensinbilar vad gäller total påkostnad för miljön innan jag blir övertygad att skaffa en.
Många verkar tro att elen är gratis och om de inte ser utsläppen så finns de inte.
Hur mycket utsläpp skapas vid kraftverken för att ersätta bensinen? Från vilket slags kraftverk får medelanvändaren elen?
Vad är miljökostnaden för allt brytande av litium som behövs? Som jag förstår det så finns det fortfarande inga bra sätt att återvinna batterierna?
Hur många mil måste köras för att kompensera för det gigantiska slaget i magen för miljön vid tillverkningen av en ny elbil?

Hör aldrig detta pratas om och tycker det mest låter som lyxkonsumtion som man klappar sig själv på axeln för och som gör mer skada än vad det hjälper. Men någon får gärna fylla i.

Vad gäller energianvändning:
https://arstechnica.com/cars/2022/04/new-ev-vs-old-beater-whi...

Nej, vi återanvänder inte ännu tillräckligt mycket av de material som stoppas in i batterierna, men detta är på gång. En stor faktor i sammanhanget är att det behövs fler elbilar och/eller sämre tillgång till råvaror för att göra återvinningen mer lönsam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skräppostarn:

Hade velat höra mer om hur elbilar faktiskt står sig mot bensinbilar vad gäller total påkostnad för miljön innan jag blir övertygad att skaffa en.
Många verkar tro att elen är gratis och om de inte ser utsläppen så finns de inte.
Hur mycket utsläpp skapas vid kraftverken för att ersätta bensinen? Från vilket slags kraftverk får medelanvändaren elen?
Vad är miljökostnaden för allt brytande av litium som behövs? Som jag förstår det så finns det fortfarande inga bra sätt att återvinna batterierna?
Hur många mil måste köras för att kompensera för det gigantiska slaget i magen för miljön vid tillverkningen av en ny elbil?

Hör aldrig detta pratas om och tycker det mest låter som lyxkonsumtion som man klappar sig själv på axeln för och som gör mer skada än vad det hjälper. Men någon får gärna fylla i.

Finns massor med videor om det.
Här är en om bränslet.
https://www.youtube.com/watch?v=1oVrIHcdxjA
En annan video där dom jämför från tillverkning och framåt
https://www.youtube.com/watch?v=6RhtiPefVzM

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Hade du köpt en Tesla så hade den värdeminskningen varit försumbar.

Nu köper man kanske inte bil med det som främsta anledning. Köpte inte heller en sprillans ny, utan en som rullat ~900 mil, man slapp iaf det stora initiala droppet i värdet. Har förvisso tänkt ha bilen i ~10 år. Värdet ligger enligt planen, tom. lite över då det inte blivit lika mycket åka av pga. pandemin.

Skrivet av anon201296:

När jag försökte boka testkörning av Tesla så ringde de mig och frågade om Umeå passar (Jag bor i Finland)

Heh, de har faktiskt fortfarande inte hört av sig Var många som fick det bemötandet då, var väl överbelamrade med förfrågningar kan tänkas.

Permalänk
Medlem

Fossil bil, blir ingen smutsig elbil för min del

Visa signatur

Chassie: Corsair Graphite 600T - Mobo: Asus P8P67 - CPU: Intel i7 2600K - CPUkylare: Corsair Hydro H80 - RAM-minne: 12 Gb Corsair Dominator - GPU: EVGA 680GTX FTW+ 4GB - PSU: Corsair AX 850 GOLD - HDD: Intel 330 Series 2.5 OS: W7 Pro - Keyboard: Logitech Illuminated

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamno:

Fossil bil, blir ingen smutsig elbil för min del

Kan du förklara hur en elbil är smutsigare än en bränsledriven bil? Väldigt nyfiken på hur du kommer fram till det, om du nu inte bara läst sponsrade artiklar från oljeindustrin förstås och bygger din fakta på det.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kan du förklara hur en elbil är smutsigare än en bränsledriven bil? Väldigt nyfiken på hur du kommer fram till det, om du nu inte bara läst sponsrade artiklar från oljeindustrin förstås och bygger din fakta på det.

Antar att han som många andra syftar till batteriet (konfliktmetaller, utsläpp från produktionen)

Annars trollar han nog bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Antar att han som många andra syftar till batteriet (konfliktmetaller, utsläpp från produktionen)

Annars trollar han nog bara

Om kobolt avses, så används ju även den i oljeindustrin...

Nu går ju innehållet i batterierna mer och mer bort från dessa metaller, så det är i så fall ett ickeproblem snart.
https://alltomelbil.se/koboltfria-batterier-blir-standard-i-t...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Om kobolt avses, så används ju även den i oljeindustrin...

Nu går ju innehållet i batterierna mer och mer bort från dessa metaller, så det är i så fall ett ickeproblem snart.
https://alltomelbil.se/koboltfria-batterier-blir-standard-i-t...

Absolut, saker bättras, men det är de vanligaste argumenten med någon form av kraft bakom sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Om kobolt avses, så används ju även den i oljeindustrin...

Lite av det medbor nämner med batterierna plus att en elbils batteri kommer slitas ut mycket snabbare än en fossil bil.

Sen tycker jag det är lite ironiskt att folk som påstår att dom köpt elbilar pga miljön och samtidigt ser man folk i denna tråden som redan bränt igenom 2-4 elbilar.

Hur många här hade en fossil bil med 10-15 år på nacken när dom bytta till elbil ?

Att byta in en fullt fungerande fossil bil som har ett par år på nacken är rent onödigt men det är kanske jag som tänker fel.

Visa signatur

Chassie: Corsair Graphite 600T - Mobo: Asus P8P67 - CPU: Intel i7 2600K - CPUkylare: Corsair Hydro H80 - RAM-minne: 12 Gb Corsair Dominator - GPU: EVGA 680GTX FTW+ 4GB - PSU: Corsair AX 850 GOLD - HDD: Intel 330 Series 2.5 OS: W7 Pro - Keyboard: Logitech Illuminated

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamno:

Lite av det medbor nämner med batterierna plus att en elbils batteri kommer slitas ut mycket snabbare än en fossil bil.

Sen tycker jag det är lite ironiskt att folk som påstår att dom köpt elbilar pga miljön och samtidigt ser man folk i denna tråden som redan bränt igenom 2-4 elbilar.

Hur många här hade en fossil bil med 10-15 år på nacken när dom bytta till elbil ?

Att byta in en fullt fungerande fossil bil som har ett par år på nacken är rent onödigt men det är kanske jag som tänker fel.

Folk byter bilar av många anledningar, inte så att alla som byts ifrån hamnar på skroten. Samma sak gäller batterier, de går att återvinna i väldigt stor utsträckning och håller väldigt länge vad det verkar. Inga större problem med batterier även efter 10år

Att ’bränna igenom’ några bilar är väl snarare för man vill testa något nytt, de bilarna fortsätter bara rulla hos någon annan då

Permalänk
Skrivet av Hamno:

Lite av det medbor nämner med batterierna plus att en elbils batteri kommer slitas ut mycket snabbare än en fossil bil.

Sen tycker jag det är lite ironiskt att folk som påstår att dom köpt elbilar pga miljön och samtidigt ser man folk i denna tråden som redan bränt igenom 2-4 elbilar.

Hur många här hade en fossil bil med 10-15 år på nacken när dom bytta till elbil ?

Att byta in en fullt fungerande fossil bil som har ett par år på nacken är rent onödigt men det är kanske jag som tänker fel.

Jag har en 12 år gammal fossilbil som jag bara väntar på att kunna göra mig i år av med av följande anledningar:
1) Den börjar strula nu så det börjar bli saker att laga på den.
2) Risken finns att den förlorar sitt värde helt för att alla bara vill ha elbilar.
3) Inte alls lika rolig att köra som ens en billigare elbil som t.ex. Nissan Leaf.
4) Jag kör inte lika mycket som pre-covid och de resor jag gör har varit 100ggr roligare, tystare och skönare med elbil.
5) Så himla skönt att slippa stanna på macken för att kunna köra vidare.
6) Billigare att köra på el om jag skulle behöva börja åka till jobbet varje dag.

Anledningar till att ha kvar den är:
1) Avbetald.
2) Kan dra släp.
3) Kan åka långt med mindre planering.

Så som vi kör nu och med bränslepriserna kostar bilen ca 1500-2000 kr per mån i bränsle. Sen tillkommer service, däck och underhåll på bilen.

En leasingbil kostar ca 1500 kr mer per månad så frågan är om det är värt 18 000 skattade pengar per år för att få åka i en ny bil istället för att behålla och laga reliken... Kommer behöva byta bromsskivor och handbroms och köpa nya vinterdäck om jag ska ha kvar den och det är ju inte gratis det heller. Det enklaste är att byta bil och jobb för att tjäna mer pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Folk byter bilar av många anledningar, inte så att alla som byts ifrån hamnar på skroten. Samma sak gäller batterier, de går att återvinna i väldigt stor utsträckning och håller väldigt länge vad det verkar. Inga större problem med batterier även efter 10år

Att ’bränna igenom’ några bilar är väl snarare för man vill testa något nytt, de bilarna fortsätter bara rulla hos någon annan då

Klart folk bytar, men att byta en ganska nya bil är rätt onödigt och även om bilen fortsätter att rulla vidare hos någon annan så måste det samtidigt tillverkas en ny bil till.

Visa signatur

Chassie: Corsair Graphite 600T - Mobo: Asus P8P67 - CPU: Intel i7 2600K - CPUkylare: Corsair Hydro H80 - RAM-minne: 12 Gb Corsair Dominator - GPU: EVGA 680GTX FTW+ 4GB - PSU: Corsair AX 850 GOLD - HDD: Intel 330 Series 2.5 OS: W7 Pro - Keyboard: Logitech Illuminated

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Jag har en 12 år gammal fossilbil som jag bara väntar på att kunna göra mig i år av med av följande anledningar:
1) Den börjar strula nu så det börjar bli saker att laga på den.
2) Risken finns att den förlorar sitt värde helt för att alla bara vill ha elbilar.
3) Inte alls lika rolig att köra som ens en billigare elbil som t.ex. Nissan Leaf.
4) Jag kör inte lika mycket som pre-covid och de resor jag gör har varit 100ggr roligare, tystare och skönare med elbil.
5) Så himla skönt att slippa stanna på macken för att kunna köra vidare.
6) Billigare att köra på el om jag skulle behöva börja åka till jobbet varje dag.

Anledningar till att ha kvar den är:
1) Avbetald.
2) Kan dra släp.
3) Kan åka långt med mindre planering.

Så som vi kör nu och med bränslepriserna kostar bilen ca 1500-2000 kr per mån i bränsle. Sen tillkommer service, däck och underhåll på bilen.

En leasingbil kostar ca 1500 kr mer per månad så frågan är om det är värt 18 000 skattade pengar per år för att få åka i en ny bil istället för att behålla och laga reliken... Kommer behöva byta bromsskivor och handbroms och köpa nya vinterdäck om jag ska ha kvar den och det är ju inte gratis det heller. Det enklaste är att byta bil och jobb för att tjäna mer pengar

Har också en gammal låda från 2006, men jag har precis en tvärtom känsla ang elbilar. Testa en Tesla och tyckte precis allting var tråkigt med bilen, dock är det en smaksak. Skulle det bli en nyare bil här hade det blivit en hybrid. Då kan man köra på batteri i stan och fossilt på landsvägarna. Känns för mig att man får det bästa av två världar i en hybrid. Blir av med den dyra bränsleförbrukningen när man kör i stan och kan utnyttja fossilt på landsvägarna där förbrukningen är låg

Visa signatur

Chassie: Corsair Graphite 600T - Mobo: Asus P8P67 - CPU: Intel i7 2600K - CPUkylare: Corsair Hydro H80 - RAM-minne: 12 Gb Corsair Dominator - GPU: EVGA 680GTX FTW+ 4GB - PSU: Corsair AX 850 GOLD - HDD: Intel 330 Series 2.5 OS: W7 Pro - Keyboard: Logitech Illuminated

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamno:

Har också en gammal låda från 2006, men jag har precis en tvärtom känsla ang elbilar. Testa en Tesla och tyckte precis allting var tråkigt med bilen, dock är det en smaksak. Skulle det bli en nyare bil här hade det blivit en hybrid. Då kan man köra på batteri i stan och fossilt på landsvägarna. Känns för mig att man får det bästa av två världar i en hybrid. Blir av med den dyra bränsleförbrukningen när man kör i stan och kan utnyttja fossilt på landsvägarna där förbrukningen är låg

Du får ju då två kompletta drivlinor i bilen, båda kan gå sönder, maximalt med antal system och komplexitet

Förstår att en elbil är tråkigare på sätt och vis, man kan inte trimma och ändra lika mycket, men för att ta sig a till b är de klart bättre, snabbare, tystare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du får ju då två kompletta drivlinor i bilen, båda kan gå sönder, maximalt med antal system och komplexitet

Förstår att en elbil är tråkigare på sätt och vis, man kan inte trimma och ändra lika mycket, men för att ta sig a till b är de klart bättre, snabbare, tystare...

Ja det är det tråkiga med hybrid..

Det är också nackdelen med elbil, om något går sönder vad gör man ? Med min gamla låda kan jag alltid öppna motorhuven och kolla

Visa signatur

Chassie: Corsair Graphite 600T - Mobo: Asus P8P67 - CPU: Intel i7 2600K - CPUkylare: Corsair Hydro H80 - RAM-minne: 12 Gb Corsair Dominator - GPU: EVGA 680GTX FTW+ 4GB - PSU: Corsair AX 850 GOLD - HDD: Intel 330 Series 2.5 OS: W7 Pro - Keyboard: Logitech Illuminated

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamno:

Ja det är det tråkiga med hybrid..

Det är också nackdelen med elbil, om något går sönder vad gör man ? Med min gamla låda kan jag alltid öppna motorhuven och kolla

Saken är ju att drivlinan inte går sönder lika ofta på en elbil, de har ju bara någon procent av alla rörliga delar i en fossilbil

Men absolut är det oftast bara att lämna in en tesla om allvarligare saker händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamno:

Ja det är det tråkiga med hybrid..

Det är också nackdelen med elbil, om något går sönder vad gör man ? Med min gamla låda kan jag alltid öppna motorhuven och kolla

Har du kollat under huven på en ny diesel/bensin?
Inte mycket man kan göra där själv längre.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Har du kollat under huven på en ny diesel/bensin?
Inte mycket man kan göra där själv längre.

Jag har inte en ny diesel/bensin Men jag förstår vad du menar.

Visa signatur

Chassie: Corsair Graphite 600T - Mobo: Asus P8P67 - CPU: Intel i7 2600K - CPUkylare: Corsair Hydro H80 - RAM-minne: 12 Gb Corsair Dominator - GPU: EVGA 680GTX FTW+ 4GB - PSU: Corsair AX 850 GOLD - HDD: Intel 330 Series 2.5 OS: W7 Pro - Keyboard: Logitech Illuminated

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamno:

Lite av det medbor nämner med batterierna plus att en elbils batteri kommer slitas ut mycket snabbare än en fossil bil.

Sen tycker jag det är lite ironiskt att folk som påstår att dom köpt elbilar pga miljön och samtidigt ser man folk i denna tråden som redan bränt igenom 2-4 elbilar.

Hur många här hade en fossil bil med 10-15 år på nacken när dom bytta till elbil ?

Att byta in en fullt fungerande fossil bil som har ett par år på nacken är rent onödigt men det är kanske jag som tänker fel.

Min elbil som är en Tesla Model S har nu gått 23500 mil och batteriet fungerar fortfarande utmärkt. Det enda jag gjort med bilen är att byta bromsbelägg fram, då både besiktningen och däckverkstaden påpekade att de började ta slut. Men det var över en tredjedel kvar, när jag jämförde med de nya och hade säkert hållt ytterligare 5-10000 mil. Aldrig haft en så krångelfri bil någonsin.

Som någon annan var inne på, så byter man oftast inte bilar för att skrota dem. Har själv haft ett gäng bilar i mina dagar. Just nya bilar leasas ofta på 3 år och byts sedan ut, då leasingavtalet går ut. Sen finns det de som köper och byter ut efter både två och tre år ändå. Inget fel med det. Det gör att det finns bilar på begagnatmarknaden, för dem som inte har råd med sprillans nytt...

Jag hade en 4 år gammal fossilbil när jag bytte.. och den rullar vidare i mitt närområde, då jag brukar se den emellanåt. Fortfarande i fint skick också.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Min elbil som är en Tesla Model S har nu gått 23500 mil och batteriet fungerar fortfarande utmärkt. Det enda jag gjort med bilen är att byta bromsbelägg fram, då både besiktningen och däckverkstaden påpekade att de började ta slut. Men det var över en tredjedel kvar, när jag jämförde med de nya och hade säkert hållt ytterligare 5-10000 mil. Aldrig haft en så krångelfri bil någonsin.

Som någon annan var inne på, så byter man oftast inte bilar för att skrota dem. Har själv haft ett gäng bilar i mina dagar. Just nya bilar leasas ofta på 3 år och byts sedan ut, då leasingavtalet går ut. Sen finns det de som köper och byter ut efter både två och tre år ändå. Inget fel med det. Det gör att det finns bilar på begagnatmarknaden, för dem som inte har råd med sprillans nytt...

Jag hade en 4 år gammal fossilbil när jag bytte.. och den rullar vidare i mitt närområde, då jag brukar se den emellanåt. Fortfarande i fint skick också.

Det är kanske bara jag som tycker det är onödigt att byta in en bil som har ett par år på nacken då en bil kan rulla på mycket längre. Som jag skrev innan, även om din gamla bil rullar på så måste det samtidigt tillverkas en ny till dig.

Jag anser inte i heller att man har "råd" om man måste ta lån till sina saker.

Men det är kanske bara jag som är bakåt i mitt tankesätt

Visa signatur

Chassie: Corsair Graphite 600T - Mobo: Asus P8P67 - CPU: Intel i7 2600K - CPUkylare: Corsair Hydro H80 - RAM-minne: 12 Gb Corsair Dominator - GPU: EVGA 680GTX FTW+ 4GB - PSU: Corsair AX 850 GOLD - HDD: Intel 330 Series 2.5 OS: W7 Pro - Keyboard: Logitech Illuminated

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamno:

Det är kanske bara jag som tycker det är onödigt att byta in en bil som har ett par år på nacken då en bil kan rulla på mycket längre. Som jag skrev innan, även om din gamla bil rullar på så måste det samtidigt tillverkas en ny till dig.

Jag anser inte i heller att man har "råd" om man måste ta lån till sina saker.

Men det är kanske bara jag som är bakåt i mitt tankesätt

Du är inte ensam om dina åsikter, håller med till fullo. Jag kör en dieselvolvo, som är 5 år och har 7300 mil på mätaren, som dessutom är betald. Dieseön behöver bli redigt dyr för att jag ska motiveras att byta till elbil.

Hade jag haft en bil som börjar sjunga på sista versen hade situationen varit annorlunda, men i dagsläget ser jag ingen vinning med att byta. Driftskostnaden är inte särskilt hög och värdeminskningen börjar avta.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamno:

Det är kanske bara jag som tycker det är onödigt att byta in en bil som har ett par år på nacken då en bil kan rulla på mycket längre. Som jag skrev innan, även om din gamla bil rullar på så måste det samtidigt tillverkas en ny till dig.

Jag anser inte i heller att man har "råd" om man måste ta lån till sina saker.

Men det är kanske bara jag som är bakåt i mitt tankesätt

För mig handlar det om att jag vill ha en driftsäker bil, då jag kör väldigt mycket i mitt jobb. 5-7000 mil/år normalt. Förra året blev 9000mil...
Av den anledningen ville jag även köra mer miljövänligt och därav byte till elbil. Sen att elbilen för mig är 5-7000kr billigare/månad i totalkostnad, än min diesel Volvo var, är ett ytterligare plus.

Hur som, så kommer det tillverkas lika många bilar ändå, om man tänker som dig. Om alla har en bil 10-12 år, så kommer det alltid tillverkas nya bilar för de som haft dem så länge. Ända skillnaden är att i ett lite mer realistiskt perspektiv, så kommer merparten inte ha råd att köpa någon ny bil efter dessa år. Därav så är begagnatmarknaden ett bra val för dessa och vi som köper nya bilar för att ha garantier och känna oss trygga i att vi kommer ut till våra kunder, får ta den värsta smällen i värdeminskningen. Enda gången du kan få det till att vara miljövidrigt, är om man skulle skrota bilen efter 3 år, för att köpa en ny.

Att ta lån, leasa eller köpa kontant är väl ingen stor grej. Kan vara mer fördelaktigt på en variant en del gånger och andra gånger inte, upp till var och en.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Nu har du inte klart för dig hur mycket det 'kostar' att framställa den elström som sedan laddas i elbilarna - elström är ingen energikälla - det är en kraft-transmission från den mekaniska kraft som matas in i generatorn - problemet är var man får den mekaniska kraften...

Energiutbytet är tämligen låg om man räknar in solenergin som går åt för att ånga upp vattnet från naturen, bilda moln som regnar ned stora arealer som med naturen som tratt matar en turbin och sedan generator och bara kan nyttja den kvarvarande fallhöjden för energiutvinningen - samma sak kan man säga om vindkraften, solpaneler har också lågt utbyte, typ 100 W/m² när infallande strålningsmängden är på 1000W/m² - en oljekondenskraftverk kanske ligger på 42% av inmatad värmemängd och kärnkraften ca 37% (de får inte arbeta med lika hög tryck som en oljekondenskraftverk = lägre verkningsgrad) - en stor tvärstyckes-fartygsdiesel ligger i runda slänga 50 - 55% verkningsgrad av brännoljans energi. - ja listan kan göra lång och att kan man få ~30% mekanisk kraft från inmatad mängd kJoul i så liten maskin som en fordonsmotor, får nog anses som rätt bra utbyte trots allt i jämförelse med alternativen när det gäller att framställa elström.

Funderat lite kring detta och skillnaden är väl att energin från Solen (väder och vind) i princip är oändlig, medan oljan till bensin och diesel är en begränsad resurs (även om den på sätt och vist också kommer från Solen…).

Samtidigt är det så klart bra att ta till vara på en energikälla på ett ineffektivt sätt än att inte använda den alls. Synd bara att det inte är så bra för vår hälsa med avgaser eller bra för miljön med för mycket koldioxidutsläpp.

Men jag tänker kanske fel?
Är trött och har tinnitus.
God natt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma