Edge passerar Firefox som tredje mest populära webbläsare

Permalänk
Medlem

Kör Edge på Windows, Safari/Chrome på Mac, Safari på IOS och Firefox på Linux.

Jag tycker att vilken browser man kör numera är en icke fråga.

Alla fungerar i 99% av fallen, alldeles utmärkt.

Trojanska hästen IE är ju tack och lov död och begraven. 😄🍺

Permalänk
Medlem

Eldräven ...alla dagar i veckan på alla enheter !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Edge på datorn och safari på mobilen men är inte riktigt nöjd med safari. Finns det nån bra webbläsare som ar stöd för adblock + dark reader på iPhone?

Permalänk
Medlem

Edge på datorer, Chrome på mobilen, it just works ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Firefox även här, på alla enheter och det förespråkar jag för alla.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Mer eller mindre övergått helt till Chrome, men har Firefox på datorn då frugan är lite av en hoppare och kör det hon känner för

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

På datorn använder jag Edge. På telefonen Safari.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Jag använde uteslutande Firefox, tills två uppdateringar i rad fick Firefox att haverera totalt för någon månad sen. Försökte givetvis ta bort tillägg, installera om osv. osv. först, men när inget mindre än en ominstallation av Windows löste problemet gick jag över till Chrome.

Jag gillar inte Google, men Chrome liksom bara funkar. Önskar att FF också gjorde det.

Låter som du haft större mjukvaruproblem än med Firefox om jag ska vara ärlig.

Firefox "bara funkar" det med.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Till datorn används Firefox flitigast, följt av Brave och sedan chrome till endast jobbrelaterade saker.
I mobilen är Dolphin Browser en given vinnare p.g.a sina "äkta" flikar (Y)

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

På datorn: Firefox
På mobilen: Samsung Internet

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Låter som du haft större mjukvaruproblem än med Firefox om jag ska vara ärlig.

Firefox "bara funkar" det med.

Det lär vara en mer komplex bild ja, men rent praktiskt var det bara FF som slutade fungera, och bara när den uppdaterades. Hade aldrig strulat innan. Det var en del rapporter om kraschar i samband med just de uppdateringarna, men det påverkade bara en del av användarna.

Jag orkade inte installera om Windows på samtliga datorer så jag bytte till Chrome. Den har inte strulat så här långt. Testar kanske FF igen nästa gång det är dags för en ominstallering av Windows.

Permalänk
Medlem

Har Firefox/Chrome/Edge i den ordningen i applisten i Windows och liknande på Linux och Mac. De är så lika idag, tom Inspektören (Developer Tools) är väldigt lika, på gränsen till samma. Chrome har dock möjlighet att Casta, ibland smidigt för Youtube och Netflix - eller ex. boka resa med vänner på storskärm.

På Androiderna mest Chrome, men Mi-luren har börjat köra deras Mi Browser då man väl vid någon uppdatering råkade trycka fel (inte bara MS som är luriga i det avseendet).

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Inaktiv

Välförtjänt! Edge är nog det enda bra Microsoft har kommit med på senare dagar.

Permalänk
Medlem

Dator: Firefox
Mobilen: Brave

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Firefox på alla datorer...

Förstår inte varför man vill sälja sin historik till Google

Sälja? Tror du har fått det om bakfoten en aning, man får inte betalt för använda chrome, om så hade varit fallet så hade Firefox nog inte existerat idag ska du se

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

På datorn kör jag firefox (windows) och Opera (linux). Mobilen används Safari ibland, men mestadels Firefox focus.
Duckduckgo som standard sökmotor överallt..

Visa signatur

MediaTekniker Återfyllnad
Nörd inom många ämnen | Entreprenör

Permalänk
Medlem

Kör bara med Edge numera. Har blivit så pass bra.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Chromium är chromium, oavsett om det heter Google Chrome, Edge, Opera, Brave etc.

Tekniskt sett, ja.
Men rent praktiskt så är det ju stora skillnader i hur de olika företagen använder den. Främst då i hur man hanterar användardata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Chromium är chromium, oavsett om det heter Google Chrome, Edge, Opera, Brave etc.

Så vi kan alltså strunta i att kolla telefontillverkares marknadsandelar för att alla förutom iphone bygger på android?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Sälja? Tror du har fått det om bakfoten en aning, man får inte betalt för använda chrome, om så hade varit fallet så hade Firefox nog inte existerat idag ska du se

Du får ju en webbläsare i utbyte mot din webbhistorik och vad du gör på sidorna. Firefox säljer sökrutan för att betala utvecklingen av webbläsaren. Inte riktigt samma sak i min bok

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Överlag gör det mig ledsen att inte fler teknikentusiaster här på Sweclockers kör Firefox. Att köra Edge, Chrome eller chrome-baserade browsers (vilket är större delen av alla som finns) är i dagsläget likvärdigt med att utförsälja den öppna webben till Google. Helt plötsligt är det Google som dikterar webstandarder, vilket redan har börjat ske. För oss entusiaster finns det verkligen ingen anledning att förse google med den typen av makt.

Själv kör jag Firefox både på datorn och mobilen. Och föreslår att fler borde gå den vägen.

Det är för att dagens datorentusiaster numera är användare. Inte som förr då i princip alla som var datorentusiaster av något slag nu blivit någon slags masteringenjör eller liknande,
Så blir det med allt nytt. Först kommer pionjärerna som lär sig hur tekniken fungerar, bygger eget, testar egna teorier och ligger i framkant. Sedan kommer användarentusiasterna som använder tekniken när den mognat.

Användarentusiasterna blir ofta duktiga på just den sak de gör som tex programmering, photoshop osv.
Pionjären vet hur systemet bakom applikationerna fungerar och där är det tunt idag.
De nyutexade som börjar jobba på mitt jobb har oftast någon typ av spetskompetens men bakom spetsen finns i princip ingenting.

Jag har tex en mycket duktig ingenjör på jobbet som gör sitt jobb bra men han tror fortfarande att putty är linux oavsett hur många gånger jag försöker förklara för honom att det bara är en klient som kan kopplas till nästan vad som helst.
Han tror att om han lyckas koppla putty mot något så kör han automatiskt linux och kan köra bash-script och liknande. Sen kommer han till mig och frågar varför det inte fungerar och jag få göra ett nytt försök att förklara. Det är som att förklara nǻgot för en stenvägg.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Överlag gör det mig ledsen att inte fler teknikentusiaster här på Sweclockers kör Firefox. Att köra Edge, Chrome eller chrome-baserade browsers (vilket är större delen av alla som finns) är i dagsläget likvärdigt med att utförsälja den öppna webben till Google. Helt plötsligt är det Google som dikterar webstandarder, vilket redan har börjat ske. För oss entusiaster finns det verkligen ingen anledning att förse google med den typen av makt.

Själv kör jag Firefox både på datorn och mobilen. Och föreslår att fler borde gå den vägen.

Tror de flesta, även teknikentusiaster, inte helt tänkt igenom exakt hur skadligt det kan bli för ett företag att ha monopol på att bestämma hur webben ska fungera. Det är ju jobbigt att vänja sig vid ny webbläsare, så man tänker nog att några användare till inte spelar någon roll.

Man bör komma ihåg att google skapat sitt emporium genom att använda användardata för att sälja reklam. Man kan ju glömma att de kommer att tillåta t.ex. adblockers när de till slut lyckas stänga ute sin enda konkurrent. Och det är till och med en av de mindre skadliga konsekvenserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Överlag gör det mig ledsen att inte fler teknikentusiaster här på Sweclockers kör Firefox. Att köra Edge, Chrome eller chrome-baserade browsers (vilket är större delen av alla som finns) är i dagsläget likvärdigt med att utförsälja den öppna webben till Google. Helt plötsligt är det Google som dikterar webstandarder, vilket redan har börjat ske. För oss entusiaster finns det verkligen ingen anledning att förse google med den typen av makt.

Själv kör jag Firefox både på datorn och mobilen. Och föreslår att fler borde gå den vägen.

Kan bara hålla med. Tyvärr har de allra flesta (nästan alla?) ingen aning om hur stor makt Google har.

Kör Firefox sen jag vet inte hur länge, men säkert en 14-15 år tillbaka minst.

Det som är tråkigt bara är att som jag förstår det så existerar Firefox delvis för att man får pengar från Google. Så det ser tyvärr ut som att Google har makt över Firefox existensberättigande också!?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Nice (eller hemsk) visualisering av utvecklingen över tid:
https://old.reddit.com/r/dataisbeautiful/comments/v3c9nv/oc_w...

Permalänk
Medlem

Firefox överallt.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Körde Firefox på datorn och Chrome på mobilen i evigheter. Sedan när de gjorde om i Firefox så alla gamla plugins slutade fungera och en del inte gick att bygga om bytte jag till Chrome på datorn. Sidorna fungerade bättre med Chrome så fanns ingen anledning att stanna när pluginsen inte fungerade längre.

När nya Edge kom så bytte jag till det på stationära, mest för att slippa Google då de pushar förändringar jag inte gillar stup i kvarten men fortsatte med Chrome på mobilen då jag gillade tab-systemet mer i Chrome på mobilen. Sedan krånglade Google till tab-systemet i Chrome på mobilen så jag vantrivdes och när det inte gick att köra det gamla tab-systemet längre så blev det Edge på mobilen med.

Så idag är det Edge på både stationär och mobil som gäller.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Överlag gör det mig ledsen att inte fler teknikentusiaster här på Sweclockers kör Firefox. Att köra Edge, Chrome eller chrome-baserade browsers (vilket är större delen av alla som finns) är i dagsläget likvärdigt med att utförsälja den öppna webben till Google. Helt plötsligt är det Google som dikterar webstandarder, vilket redan har börjat ske. För oss entusiaster finns det verkligen ingen anledning att förse google med den typen av makt.

Själv kör jag Firefox både på datorn och mobilen. Och föreslår att fler borde gå den vägen.

Kunde Mozilla göra samma skulle de. Företag är inte din kompis

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Firefox på alla enheter.
Bytte även sökmotor till Qwant, men säger ofta "googla" när man pratar med kompisar. Det ordet sitter långt inne...

Bytte även alla datorer till Linux när supporten för Win 7 gick ut. Kört det som enda OS på min stationära i över 10 år.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Tillhörde en guild i wow förr i tiden som hette Foxyfighters.
FF i kort...
Så använder självklart Firefox som browser 😉

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Chromium är chromium, oavsett om det heter Google Chrome, Edge, Opera, Brave etc.

Håller inte med. En webbläsare är mer än webbläsarmotorn.

Visa signatur

Lätt som Paj