Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Floskel:

Någon här som har tips på ett par öppna hörlurar med kul eller varmare signatur för vardagligt bruk för max omkring 2000SEK?

Besitter för tillfället ett par DT770 där jag gillar betoningen på basen men den vassa diskanten, som jag upplever den orsakar efter ett tags bruk "örontrötthet". X2HR upplevde jag som bättre men fortfarande aningen vassa i det övre.

Kan en neutralare med bass boost vara värt att prova, eller helt platta och EQ:a själv?

HD6xx/650/HD600 beg? Men du får nog ingen DT770 bas där. Ett par Nighthawk om du hittar kanske. Eller något annat och EQ ner om diskanten stör.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Jag misstänker att lag fortfarande är ett problem på BT. Annars skulle väl Steelseries valt endast BT istället för dual med RF 2,4Ghz och BT. Inget headset kör väl wifi för övrigt. RF 2,4Ghz går via dongle och är inte detsamma som Wifi.

En finess hos just dom hörlurarna är väl att man kan blanda ljud från flera olika källor, vilket jag antar skulle vara svårt om man bara hade en viss typ av "inkoppling", så det skulle väl kunna tala för flera möjligheter även om de inte var bättre. Har för mig att även BT kör 2,4 Ghz bandet och kan väl då egentligen också sägas vara RF 2,4 Ghz, vet inte om det finns något namn för "icke BT 2,4 Ghz RF" så jag drog till med wifi

Tidigare är jag rätt säker på att det som brukar beskrivas som RF 2,4 Ghz hade lägre latens och bättre bandbredd än BT, men osäker på om det gäller även idag när BT väl tagit några kliv framåt.

Kanske inte en klockren hörlursdiskussion som sådan men i praktiken kan det väl jämföras med att diskutear DAC:ar osv så tyckte den kanske ändå passade bäst här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

HD6xx/650/HD600 beg? Men du får nog ingen DT770 bas där. Ett par Nighthawk om du hittar kanske. Eller något annat och EQ ner om diskanten stör.

Tackar för svar. Kanske beställer ett par och provar ändå men har blivit rekommenderad att undvika HD6-- då de tydligen skulle vara för analytiska för mig men det kanske inte alls stämmer? Har du någon vetskap om hur HD599 är i relation till ovannämnda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floskel:

Någon här som har tips på ett par öppna hörlurar med kul eller varmare signatur för vardagligt bruk för max omkring 2000SEK?

Besitter för tillfället ett par DT770 där jag gillar betoningen på basen men den vassa diskanten, som jag upplever den orsakar efter ett tags bruk "örontrötthet". X2HR upplevde jag som bättre men fortfarande aningen vassa i det övre.

Kan en neutralare med bass boost vara värt att prova, eller helt platta och EQ:a själv?

Finns ju Sundara som länkades tidigare i tråden

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floskel:

Tackar för svar. Kanske beställer ett par och provar ändå men har blivit rekommenderad att undvika HD6-- då de tydligen skulle vara för analytiska för mig men det kanske inte alls stämmer? Har du någon vetskap om hur HD599 är i relation till ovannämnda?

För analytiska? Pratar man inte om 'sennheiser veil' längre? Är du i Stockholm kan du få låna mitt par över helgen, de ligger mest bara och samlar damm! Tycker de klår sambons 599 med hästlängder i alla fall!

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floskel:

Om du använder dem till dator så kan du prova att EQ:a med Equalizer APO för att lugna ner diskanten lite och öka basen. Du skulle faktiskt kunna börja med att EQ:a mot Harman Target enligt Oratory1990:s mätningar, för det bör ge lite fylligare bas och minskade diskantspikar. Utifrån hans förslag kan du sedan själv anpassa ljudet så det passar dig. Du hittar förslag på EQ-inställningar här: https://www.reddit.com/r/oratory1990/wiki/index/list_of_prese...

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Floskel:

Hmm jag brukar beskriva analytiska hörlurar som hög till för hög detaljnivå. Tycker inte HD6** serien passar in där. Men alla hör vi och beskriver ljud olika

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Verkar redan ha gått till någon annan.

Skrivet av jockos:

För analytiska? Pratar man inte om 'sennheiser veil' längre? Är du i Stockholm kan du få låna mitt par över helgen, de ligger mest bara och samlar damm! Tycker de klår sambons 599 med hästlängder i alla fall!

Hade lätt tagit det erbjudandet om det inte vore för att jag bor alldeles för långt ifrån Stockholm. Uppskattar verkligen erbjudandet dock!

Skrivet av JoBBi:

Om du använder dem till dator så kan du prova att EQ:a med Equalizer APO för att lugna ner diskanten lite och öka basen. Du skulle faktiskt kunna börja med att EQ:a mot Harman Target enligt Oratory1990:s mätningar, för det bör ge lite fylligare bas och minskade diskantspikar. Utifrån hans förslag kan du sedan själv anpassa ljudet så det passar dig. Du hittar förslag på EQ-inställningar här: https://www.reddit.com/r/oratory1990/wiki/index/list_of_prese...

Provat att EQ:a enligt Oratorys "10 band graphic" på DT770:n innan men blev inte riktigt nöjd. Testade dock aldrig den andra EQ inställningen som fanns, finns det någon annan GUI du rekommenderar förutom Peace då den flaggar för en del skadlig mjukvara? Vill inte ta risken.

Skrivet av Mumu55:

Hmm jag brukar beskriva analytiska hörlurar som hög till för hög detaljnivå. Tycker inte HD6** serien passar in där. Men alla hör vi och beskriver ljud olika

Absolut, som sagt så har jag inte testat de själv så talar enbart enligt hörsägen. En bra bit över budget nya men tycker TH-X00 låter som ett bra alternativ för det jag söker men de verkar inte finnas beg någonstans eller komma tillbaka på Drop inom snar framtid, tyvärr. Hur är dina erfarenheter med dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floskel:

Jag har märkt att jag har för hög volym på hörlurar med V-format ljud, som båda lurar du nämner kan beskrivas. Frekvensen mitt öra ställer volymen efter är tydligen i mellanregistren någonstans. X2HR återger röster naturtroget och bra, men det drunknar i mixen och om jag höjer får jag huvudvärk av sibilansen. Med musik. När det gäller film och tal fungerar de jättebra.

Jag har inte prövat DT770 under längre stunder, men både 880 (äger) och 990. 880 är den som var mer skonsam med "mount beyer", för att berget inte är lika stort på lägre ljudvolymer. Framförallt på rör är det nog mina favoritlurar just nu (de får 5/10!), men det är alldeles för lite clamp för min smak.

Trots att den är ganska impopulär tycker jag annars att X3 är bättre än X2HR på musik. Den har vissa begränsningar den också, men sibiliansen är inte påträngande eller jobbig. Enligt mina öron. De två saker jag stör mig på är fortfarande ett urgröpt mellanregister och att tröskeln för ljudbilden åt sidorna börjar alldeles för långt bort.

HD650 är trevliga, men jag föredrar nog HD600 om jag hade gjort valet igen. Här stör jag mig på att det inte känns som om det finns särskilt mycket dynamik; ljudbilden är ganska grund och saknar djup. Men det är ett väldigt förlåtande ljud och du lär inte bli örontrött av ljudet. Har mer clamp än DT 880 (edition, pro-serien har mer), men den försvinner efter ett tag. Brukar finnas 600-serier på andrahandsmarknaden för ~1500-2000. Du kanske t o m får plats med ett par ersättningskuddar?

HD560S har jag inte hört själv, men det ska vara ett par riktigt trevliga lurar med relativt platta mätvärden. Ska ha lägre distortion vid EQ än 600-serien, men det är andrahandsuppgifter.

Det finns nog inte så mycket vits att kolla på planars på prisnivån, men HE400se finns.
Och sen kan ju SR60x alltid kallas både öppna och kul.

Men EQ borde vara gratis att leka med, så börja där med vad du redan har. Testa att köra dem på lägre volym, eller mixa upp mellanregistret och testa igen. Alternativt börja tämja mount beyer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag har märkt att jag har för hög volym på hörlurar med V-format ljud, som båda lurar du nämner kan beskrivas. Frekvensen mitt öra ställer volymen efter är tydligen i mellanregistren någonstans. X2HR återger röster naturtroget och bra, men det drunknar i mixen och om jag höjer får jag huvudvärk av sibilansen. Med musik. När det gäller film och tal fungerar de jättebra.

Jag har inte prövat DT770 under längre stunder, men både 880 (äger) och 990. 880 är den som var mer skonsam med "mount beyer", för att berget inte är lika stort på lägre ljudvolymer. Framförallt på rör är det nog mina favoritlurar just nu (de får 5/10!), men det är alldeles för lite clamp för min smak.

Trots att den är ganska impopulär tycker jag annars att X3 är bättre än X2HR på musik. Den har vissa begränsningar den också, men sibiliansen är inte påträngande eller jobbig. Enligt mina öron. De två saker jag stör mig på är fortfarande ett urgröpt mellanregister och att tröskeln för ljudbilden åt sidorna börjar alldeles för långt bort.

HD650 är trevliga, men jag föredrar nog HD600 om jag hade gjort valet igen. Här stör jag mig på att det inte känns som om det finns särskilt mycket dynamik; ljudbilden är ganska grund och saknar djup. Men det är ett väldigt förlåtande ljud och du lär inte bli örontrött av ljudet. Har mer clamp än DT 880 (edition, pro-serien har mer), men den försvinner efter ett tag. Brukar finnas 600-serier på andrahandsmarknaden för ~1500-2000. Du kanske t o m får plats med ett par ersättningskuddar?

HD560S har jag inte hört själv, men det ska vara ett par riktigt trevliga lurar med relativt platta mätvärden. Ska ha lägre distortion vid EQ än 600-serien, men det är andrahandsuppgifter.

Det finns nog inte så mycket vits att kolla på planars på prisnivån, men HE400se finns.
Och sen kan ju SR60x alltid kallas både öppna och kul.

Men EQ borde vara gratis att leka med, så börja där med vad du redan har. Testa att köra dem på lägre volym, eller mixa upp mellanregistret och testa igen. Alternativt börja tämja mount beyer.

Håller faktiskt med dig efter att ha testat X3:an mot X2HR i stock, men den går tyvärr bort för mig i och med kabelns inkompatibilitet. Upplevde dock att X2:an satt bekvämare på huvudet och lät betydligt bättre än sin efterträdare efter Oratorys EQ inställningar.

Tack för all input, skall definitivt ha detta i åtanke. Känns som lättast blir att beställa hem och prova själv då det är så pass subjektivt.

Permalänk
Medlem

Varför är Svenska hifi-butiker så extremt dåliga gällande pris och avbetalningsplaner? Kollar jag runt i Europa (och framför allt USA) så är priserna i princip samma som det tillverkaren anger, medan samma produkt i Sverige alltid är dyrare. Att få en vettigt avbetalningsplan för större köp är också betydligt vanligare ute i EU/USA...

Helt värdelöst att handla i Svenska butiker i många fall...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av D3str0yer:

Varför är Svenska hifi-butiker så extremt dåliga gällande pris och avbetalningsplaner? Kollar jag runt i Europa (och framför allt USA) så är priserna i princip samma som det tillverkaren anger, medan samma produkt i Sverige alltid är dyrare. Att få en vettigt avbetalningsplan för större köp är också betydligt vanligare ute i EU/USA...

Helt värdelöst att handla i Svenska butiker i många fall...

Priser i USA anges utan moms eftersom den skiljer mellan staterna så den tillkommer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Priser i USA anges utan moms eftersom den skiljer mellan staterna så den tillkommer.

Yes, det vet jag

Men min kritik handlar också om Europa, ta t ex Meze Liric

I Sverige får du betala närmare 22 000 kr, medan lurarna säljs för 2000€ ute i Europa vilket borde innebära ett pris runt 21 000 kr med dagens kurs, till och med närmare 20 000 om vi istället kollar på den historiska kursen innan årets uppgång pga svenska kronans tapp mot EUR.

https://www.referenceaudio.se/produkt/meze-audio-liric?prisja...

Tror inte heller det finns 1 enda hifi-butik i Sverige som har bra avbetalningsplaner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Yes, det vet jag

I Sverige får du betala närmare 22 000 kr, medan lurarna säljs för 2000€ ute i Europa vilket borde innebära ett pris runt 21 000 kr med dagens kurs, till och med närmare 20 000 om vi istället kollar på den historiska kursen innan årets uppgång pga svenska kronans tapp mot EUR.

Tror inte heller det finns 1 enda hifi-butik i Sverige som har bra avbetalningsplaner.

Typ alla butiker har väl klarna om du vill handla på krita och hamna i lyxfällan.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av D3str0yer:

Yes, det vet jag

Ett exempel på en prisskillnad på 5% är ju ingen skillnad som beror på handlarna utan det är den ungefärliga momsskillnaden. Du kan handla i Tyskalnd om du vill betala mindre moms.
Däremot tycker jag att priserna på hörlurar generellt har skenat sedan de blev nån typ av innepryl för dator och telefonlyssnare, alla "nya heta märken" tar ju otroligt bra betalt för inte så mycket ljudförbättringar bara för att det verkar finnas folk som är villiga att betala sjuka övrerpriser jämfört med hur prisbilden var för 20 år sedan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan någon rekommendera earpads till ett par sennheiser HD58X? Jag har kollar på sennheisers hemsida men warpads till 600 och 650 finns inte i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Kan någon rekommendera earpads till ett par sennheiser HD58X? Jag har kollar på sennheisers hemsida men warpads till 600 och 650 finns inte i lager.

Verkar vara försenat/slut lite varstans. Även hos
https://www.inet.se/produkt/6610079/sennheiser-oronkuddar-hd-...
https://www.thomann.de/intl/sennheiser_hd_545565580_ohrpolste...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kladdpapper:

Finns från Dekoni Audio, Brainwavz och Greekeria m.fl. amazon, ebay eller direkt från någon. Mina HD650 kör på hmm minns inte om det är Dekoni eller Brainwavz håladeskinnpads. Fungerar fint. Fast se upp så du får med ovala fästningsringen, inte alla pads som det följer med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floskel:

“Analytiska” är ett adiofil-bs-ord som inte betyder någonting.
Jag har främst erfarenhet av HD600 som jag en gång i tiden spenderade många år med. Skulle snarare beskriva dem som neutrala åt det lite varmare hållet.
Exakt hur hörlurar låter är dock mycket mer beroende av hörselgångarna än vad det är för högtalare.

Skrivet av sweisdapro:

Sundara skulle inte jag beskriva som varma. Här räcker förvisso inte begreppen till riktigt. Jag skulle säga att de har lite framträdande mellanregister vilket gör att de känns ljusare, men de har en behaglig klang med övre register som rullar av fint.

Permalänk
Medlem

Tack visste inte att inet hade också.

Permalänk
Medlem

Sniper elite 4 har binauralmagin. Synd inte fler spel offrar en massa processorkraft på detta. De flesta som lirar i 4k är ju ändå gpu begränsade.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Detta lär säkert varit uppe några gånger tidigare så finns det redan ett färdigt svar så hänvisa gärna till det

Var brukar ni köpa nya hörlurar i de högre prisklasserna? Är det några uppenbara skillnader mot att köpa i Sverige mot att köpa i övriga EU gällande pris etc? Det jag främst är ute efter är kanske bättre möjligheter att att prova hemma då jag finner provlyssning i butik att vara något "besvärande", dessutom har jag inte riktigt har tiden och intresset att sitta där i flera timmar och det mesta i högre prisklasser tenderar att låta bra vid ett snabbtest (iaf för mig). Stöttar gärna de svenska handlarna om det inte finns några uppenbara fördelar med att köpa utanför landet.

Det finns så klart alltid möjligheter att köpa via internet och returnera, men vet inte riktigt vad det i praktiken innebär för intäktsbortfall för säljarna när dom då måste sälja produkterna som "begagnade", så att typ beställa hem 10 olika och sen returnera 9 av dom känns lite så där. Det verkar, vad jag sett, vara rätt få som har något lite mer förfinat sätt att beställa hem och testa provexemplar, ung som man gör med t.ex. tennisrack och liknande som också är väldigt personligt i vad man gillar och inte gillar.

Permalänk
Medlem

Arkaudio har demolurar att låna hem. Inte vattentätt heller då olika hörlurar av samma modell inte låter lika. Hade tur då de jag köpte lät bättre

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv

@improwise
Det jag sett i tråden här så finns det butik/butiker i Stockholm som låter en låna hem hörlur och köra i hemmamiljön. Om det gäller "bra" kund eller alla vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Detta lär säkert varit uppe några gånger tidigare så finns det redan ett färdigt svar så hänvisa gärna till det

Var brukar ni köpa nya hörlurar i de högre prisklasserna? Är det några uppenbara skillnader mot att köpa i Sverige mot att köpa i övriga EU gällande pris etc? Det jag främst är ute efter är kanske bättre möjligheter att att prova hemma då jag finner provlyssning i butik att vara något "besvärande", dessutom har jag inte riktigt har tiden och intresset att sitta där i flera timmar och det mesta i högre prisklasser tenderar att låta bra vid ett snabbtest (iaf för mig). Stöttar gärna de svenska handlarna om det inte finns några uppenbara fördelar med att köpa utanför landet.

Det finns så klart alltid möjligheter att köpa via internet och returnera, men vet inte riktigt vad det i praktiken innebär för intäktsbortfall för säljarna när dom då måste sälja produkterna som "begagnade", så att typ beställa hem 10 olika och sen returnera 9 av dom känns lite så där. Det verkar, vad jag sett, vara rätt få som har något lite mer förfinat sätt att beställa hem och testa provexemplar, ung som man gör med t.ex. tennisrack och liknande som också är väldigt personligt i vad man gillar och inte gillar.

ArkAudio har hemlån, har köpt mina ZMF av honom!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Arkaudio har demolurar att låna hem. Inte vattentätt heller då olika hörlurar av samma modell inte låter lika. Hade tur då de jag köpte lät bättre

Skrivet av jockos:

ArkAudio har hemlån, har köpt mina ZMF av honom!

Tack. Kollade in hemsidan lite snabbt och bortsett från ett par Hifimans så var det, för mig, rätt okända märken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

@improwise
Det jag sett i tråden här så finns det butik/butiker i Stockholm som låter en låna hem hörlur och köra i hemmamiljön. Om det gäller "bra" kund eller alla vet jag inte.

Jo, jag vet, bor dessutom rätt nära en av dom. Har dock för stunden en något begränsad aktionsradio pga en liten idrottsincident samtidigt som jag plötsligt fått på tok för mycket ledig tid för att titta på nya dyra leksaker online

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tack. Kollade in hemsidan lite snabbt och bortsett från ett par Hifimans så var det, för mig, rätt okända märken?

Dan Clark, Meze och Kennerton? Du får nog googla en stund till då 😁

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Jo, jag vet, bor dessutom rätt nära en av dom. Har dock för stunden en något begränsad aktionsradio pga en liten idrottsincident samtidigt som jag plötsligt fått på tok för mycket ledig tid för att titta på nya dyra leksaker online

Ah hehe, lätt hänt man kikar lite på ledig tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Dan Clark, Meze och Kennerton? Du får nog googla en stund till då 😁

Kennerton och Dan Clark gör några guldkorn. Kennerton magni borde heta kennerton magi

Meze har jag tyvärr aldrig hört tyvärr. Måste nog drabbas av en lägenhetsbrand för att kunna motivera nya hörlurar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x