Permalänk
Medlem

Haft många WOW-moment genom åren fr.o.m 95-96. Men ett som står ut är ett från relativt nyligen; När jag spelade DayZ-modden till ARMA II första tiden (2010-2011?). Det var något särskillt med den känslan när man rädd och skakig hittar sitt första riktiga vapen och nu blir livrädd för dö och tappa det, samtidigt som man vill hitta andra spelare så man får testa sitt nya fynd.

Det var också då man fick navigera med kompass och karta (innan man började lära sig Chernarus utantill) och det var en fröjd varje gång man fick någon ny loot.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av mini-z1994:

Bioshock 1, speciellt när man ser Rapture City för första gången.

https://youtu.be/GmQD6Gx_qG4?t=273

Bioshock 1 när man åker ner till Rapture första gången och Bioshock Infinite när man äntrar Columbia. Minns väl gåshuden från dessa ögonblick.

Annars är det en väldigt blandad kompott av WOW-ögonblick. Typ miljöerna i Far Cry och Crysis var ju riktigt episka. Eller i Painkiller när man fick påk-geväret som fäste fiender på väggen. Eller Soldiers of Fortune när man insåg att man kunde skjuta bort typ alla lemmar.

Witcher 3 är också en stark kandidat till fetaste wow-ögonblicket. När man kommer till Toussaint för första gången. Efter typ 100+ timmar i miljöer med varierade nyanser av brunt var det riktigt välkomnande att faktiskt se färger.

Permalänk
Medlem

Milstoplarna för mig.

Wolfenstein 3d (1992) - Första kontakten med ett datorspel. Hooked!
Dune (1992) - Grymt strategispel
X-wing (1993) - Allt en Star Wars-nörd kan begära. Så coolt spel
C&C (1995) - Vilket spel!
Rainbow Six (1998) - Första spelet för mig att lira i Co Op. Många timmar på internetcaféet Nine i Lund.
Far Cry (2004) - Grafiken och den öppna miljön. Wow!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Resident Evil 2 (originalet från 1998) - första mötet med "The Licker". Nära ögat att kallingarna strök med där. Aldrig blivit så skrämd i ett spel sedan dess.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

Som många andra redan sagt q2 med glide är nog i särklass nått som jag aldrig kommer uppleva igen. Och att gå från 33.6kbps till bredbandsbolagets ethernet på 10Mbit/s.

Man har säkert 1000ggr mer kraft i dag men det känns inte på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Ocarina of Time på en tjock-tv hemma hos en klasskompis när jag var 6 år gammal minns specifikt att jag var fruktansvärt imponerad över att man kunde pausa och spara spelet när ens karaktär befann sig i LUFTEN! Smått oklart nu så här i efterhand.

Måste ha varit 1998/1999 eller något sånt.

Annars är liknande tillfällen World of Warcraft när jag började spela det som 14-åring. Questa på Teldrassil, darkshore och ashenvale som night elf. Mmmmm.

Sen har vi ju också Breath of the Wild som kom ut 2017. Enda spelet i vuxen ålder som fått mig att känna mig som ett litet barn igen, med samma känsla av förundran som jag fick när jag spelade Ocarina of Time.

Känner igen mig. Både OoT samt Super Mario 64 var riktiga wow-upplevelser på sin tid.
Sedan precis som du säger med World of Warcraft, fast för mig var det att springa runt och questa i Elwynn Forest under open beta som 16-åring. Sedan de galet stora striderna kring Southshore och Tarren Mill i samband med att honor-systemet lanserades. Riktigt mäktiga upplevelser.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Såg min kusin spela något gta när jag var liten och tyckte det var hur coolt som helst att man kunde flyga helikopter i spelet.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Jag minns var jag satt, och att mamma kommenterade mina stora ögon och öppna mun när jag för första gången fick upp titelskärmen till SimCity 2000 på pappas jobb-laptop någon gång på 90-talet.

Glädjen blev dock kortvarig därför att själva spelet inte ville starta. Sannolikt för lite RAM, men det var inget jag begrep då.

I annat fall är det tyvärr ganska skralt med aha/wow-moments, tyvärr. Shadow of the Colossus var i och för sig mäktigt och spelades stundtals i andakt.

Edit: Just det! Jag fick inte spela Barbarian och mina föräldrar gjorde sig av med disketten. Men de visste inte att jag hade en kopia av Double Dragon, och jag har ett starkt minne av att jag sänkte volymen så det knappt hördes och satt och fascinerades av draken på titelskärmen.

Jag verkar ha en grej för titelskärmar. Trevligt att inse det såhär nästan 30 år senare.

Permalänk

Manifold Garden gav mig faktiskt riktiga wow-känslor, trodde inte jag kunde få det av spel längre men det var riktigt coolt att susa omkring i den världen. Kan rekommendera spelet, riktigt ballt är det

Permalänk
Medlem

Kom iof på ett till som skedde tidigare:

Tomb raider 1 till playstation. När dinosaurien kom på tredje banan. Blev så rädd att jag tappade kontrollen. - wow

Permalänk
Medlem

Som star wars nerd så va det, Dark Forces första star wars spelet i 3D.
Sedan Star wars Galaxies. Att själv få utforska Jabbas palace och dansa loss i Cantinan i Mos Eisley till den klassiska Cantina Song.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Det är många så sådana uppleverser som spel gett, men tänker spontant på Far Cry 4 och miljön där uppe i Himalaya. Så vackert att jag ville stänga av spelet och istället åka iväg dit IRL.

Permalänk
Medlem

Min första aha upplevelse när det kommer till gaming var nog när jag startade upp "Unreal" med mitt 3Dfx Voodoo 2 12MB kort

I övrigt så bytet från 60Hz till 120Hz, samt första gången jag spelade i 4K och full HDR1000.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Jag flög Condor 2 igår i VR över bergen i Slovenien och vid ett tillfälle lyfte det ordentligt samtidigt som jag tittade ut över bergen och höjden och fick sånt härligt pirr i magen man får när man flyger på riktigt. Enastående. När vr är bra är det riktigt bra.

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Det finns många "wow"-ögonblick från spel, men ett som ligger mig varmt om hjärtat är julen 1996 när Command & Conquer: Red Alert låg under granen. Får fortfarande sån ruskig gåshud av introt, och specifikt övergången från Einsteins "Sooner or later, time will tell" till Westwood-skylten och de första tonerna från Hell March.

Permalänk

Inget speciellt moment men när jag spelade FarCry i början så tyckte jag det var så sjukt snyggt. Förstod inte hur man kunde göra något så snyggt nästan. Gick mest runt och njöt av paradismiljöerna.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

Into the shadows (synd att det inte släpptes men det flöt på 486)
Skyrim

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Unreal med glide.
När en såg skyn första gången.
När 3D spel inte bara var korridorer längre..

Samt när det j-vla skåpet föll i Half-Life..
Skrämde ihjäl mig..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Första Command & Conquer när Kane skjuter Seth i skallen i en FMV var ett riktigt nice ögonblick i ett spel. Samt när man får välja mål för en nuclear strike i slutet av spelet, och man faktiskt kunde välja vita huset. Det minns jag att jag tappade hakan över i spel som utvecklats av en U.S spel studio. Svårt att se det hända idag utan att blir ramaskri.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Det största AHA minnet jag har är Mass Effect 2, precis när du börjar spelet och Normandy blir attackerad. Det är fullt med action, musik och sedan ska du öppna luftslussen och gå igenom en del av skeppet som är bortsprängt så musiken stängs av och allt du hör är Sheppards andetag. Sjukt bra öppning.
Sedan att 3:an va så kass så att jag sålde mitt origin account är en annan historia

<Uppladdad bildlänk>

Detta och även hela starten på ME2 i allmänhet var en otrolig upplevelse för mig, supergrym övergång från ME1 också som det var för mig. Slutade 1an. Bytte skiva och körde tvåan. Gryyym övergång. Stornjöt rakt igenom.

Däremot håller jag verkligen inte med om att ME3 är kasst däremot.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Det största AHA minnet jag har är Mass Effect 2, precis när du börjar spelet och Normandy blir attackerad. Det är fullt med action, musik och sedan ska du öppna luftslussen och gå igenom en del av skeppet som är bortsprängt så musiken stängs av och allt du hör är Sheppards andetag. Sjukt bra öppning.
Sedan att 3:an va så kass så att jag sålde mitt origin account är en annan historia

<Uppladdad bildlänk>

För mig var det i Mass Effect 1 när Shepard blir invald i Spectre-organisationen. Musiken, settingen och det historiska ögonblicket för mänskligheten gjorde att jag fick rysningar bokstavligen. Kan fortfarande få det när jag lyssnar på den låten i spelmusiken för jag återupplever lite av mitt perfekta spelögonblicket. Det var extra bra att det kom tidigt innan man insåg at aliensen som valde in en var lika fulla av fel och brister som mänskligheten.

Annars var precis som för många andra här ögonblicket jag drog igång Quake 2 med mid Voodoo 2 kort också en riktigt mäktig upplevelse.

Permalänk

Finns några stycken som dyker upp direkt då jag läste titeln.

Första måste vara Zelda OOT då man var 6 år och spelade på vad måste varit en 8 tums tjock tv (om inte mindre), speciellt Forest Templet som vuxna Link tyckte jag var extremt spooky med musiken och stämningen.

Efter det måste det vara Diablo 2 då man var 8 och levde sig in på ett helt annat sätt än man gör idag samt hur försiktig man var för att man inte skulle dö.

Sista minnet måste vara första gången man spelade WoW och när man klev ut ur Tauren starting zonen för första gången och fick se hur enormt stort spelet var (sen att det laggade sönder för man enbart hade 256mb ram gör nog minnet ännu starkare).

Permalänk
Medlem

När man som 11 åring skjöt huvudet av en Bot i Unreal 1 med snipern för första gången väger tungt, fan vad exalterad man var hehe
Annars är smådetaljer som vattendropparna man fick på rutan när det regnade i det gamla arkardkrigsspelet Wargasm ett annat *whoa* eller när man beundrade svampmolnet efter en Nuke i det superba C&C Generals (ge oss en remaster för i h*lvete!!)

Permalänk
Medlem

Touissant i Witcher 3 var nog en äkta wow upplevelse första gången. Såg (och ser fortfarande) så otroligt bra ut.

Sen vill jag nog också tycka att RDR2 var en wow upplevelse i sig själv, både grafik- och storymässigt.

Permalänk

Det som dyker upp i huvet är Ultima underworld, Starcraft och såklart WoW.

Visa signatur

Vatten - 5950x - rtx3090 - ROG PG32UQX - HyperX nånting

Permalänk
Medlem

Helt klart Portal 1 när man bryter sig ut ur testerna och upptäcker vad som händer bakom kulisserna

Permalänk
Medlem

Tycker inte längre man blir "blown away" av spel på samma sätt som förr. Från typ 2004 och framåt har förbättringarna varit ganska inkrementella. Crysis kom ut för 15 år sedan, och det ser fortfarande "Helt OK" ut idag. Man ser att det är ett lite äldre spel, men det är inte så man tänker "Oj, vad fult och orealistiskt det ser ut!". Jämför man däremot Crysis med något som kom ut ca. 15 år innan det, som t.ex. Doom, så är det ju en helt enorm skillnad.

Men det är svårt att slå första gången man upplevde grafik med ett 3d-kort (Voodoo i mitt fall). Plötsligt fick alla spel ett helt nytt djup. Alla pixlade texturer blev utjämnade och mjuka, ljussättningen blev en helt annan och FPS:en minst tredubblades med samma system. Finns för många spel att räkna upp, men Unreal är helt klart ett av de mest imponerande spelen från den tiden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Mängder med AHA moment:
1. Sid Meier under 80-talet
2. Castle Wolfenstein
3. DOOM i en datasal med CAD stationer (486or och 24" "platta" EISO skärmar och massor av Ramminne)
3,5 BF 1942 (Capture the flag)
4. Half-Life + ----> tidiga CS TF
5 CIV i alla dess former
6. WW2OL från 2003, massive multiplayer online
7. Och episka Empire Deluxe med dessa varianter sedan 70-talet så klart

Permalänk

Witcher 3 Blood and Wine. Så snygga pastellfärgade landskap

Permalänk
Medlem

Flera.
När jag spelade Moria (text baserat rpg) på avdelningens minidator genom hela natten, och hajade till när jag efter alldeles för lite sömn läste morgontidningen och kom fram till ett stort ”D” (= ancient Dragon).🤣
Första gången jag spelade Diablo (samma upplägg som Moria/Angband/Nethack) och var livrädd varje gång jag gick ner en nivå (the Butcher var en chock!).
När jag spelade Morrowind, klättrade upp på ett tak i södra Vivec, och stod där i flera minuter för att titta på soluppgången över staden.
WoW - började som Night Elf och det var så atmosfäriskt! För att sedan bli fullständigt blown away av hur stor världen var - så mycket att upptäcka!
Breath of the wild, köpte det vid släpp, och blev helt begeistrad över allt som jag upptäckte i världen. (Såg inga spoilervideos.) Insåg sedan att jag bara skrapat på ytan, men återvände aldrig till spelet för jag insåg att upplevelsen aldrig skulle kunna bli densamma.