Hur länge har ni fått vänta på pass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainlessbob:

Brorsan hade passtid 26 april och har inte fått passet. De sa att det skulle ta 7-10 dagar.

Jag hade passtid 21 april, och väntade och väntade. 3 juni åkte jag till polisstationen och det visade sig att mitt pass hade legat där i flera veckor redan och blev klart 11 maj, och jag hade inte fått någon påminnelse. Så det kan vara värt att testa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wyver:

Förstår att det är en säkerhetsgrej. Vet inte vad det beror på här i Finland. Jag behövde inte till polisstationen för mitt pass, men t.ex. kompisen, fick så lov och fara till polisstationen.

Det är bara vissa utlämningsställen dit pass skickas. Och du måste ha gamla passet med som bevis.

Finland är inte Sverige och de har egna rutiner men det tar lång tid att få pass där också just nu.
https://poliisi.fi/sv/leverans-av-passfoto

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Finland är inte Sverige och de har egna rutiner men det tar lång tid att få pass där också just nu.
https://poliisi.fi/sv/leverans-av-passfoto

nej absolut. klart det tar lång tid här också. Det var mest det jag reagerade över att Sverige gör saker komplicerade.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wyver:

nej absolut. klart det tar lång tid här också. Det var mest det jag reagerade över att Sverige gör saker komplicerade.

Det har förekommit mycket fusk med svenska pass så att ha skärpta rutiner för hur de utfärdas är bara bra, borde även vara ännu hårdare regler för att boka en tid typ bara bankid vid och betalning vid bokning som förfaller om man inte dyker upp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Polisen har uppdaterat deras sida med förväntat leverans datum:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-...

Permalänk
Avstängd

Riktigt dumt med endast 5 års giltighetstid för vuxna, normen i EU är ju 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Polisen har uppdaterat deras sida med förväntat leverans datum:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-...

"24/5-25/5 (uppskattas klart v.30)"

Alltså ca. 9 veckor?!

Permalänk
Skrivet av danne215:

Polisen har uppdaterat deras sida med förväntat leverans datum:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-...

Tack för info. Jag har en sida på polisen som jag bara refreshar och där står fortfarande 5-6 veckor..
Det betyder att jag kommer behöva ordna med provisoriskt pass till resan v.28. H-e. 😖☹️

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Pratade med polisen via 11414 igår och blev rekomenderad att vara på plats innan öppnongstid hos polisen för att ta provisoriskt pass gärna kvällen innan för att vara säker på att få passet samma dag 😱
Någon som har koll på hur det ser ut med köerna hos polisen i malmö/karlskoga?

Permalänk
Medlem

Min sambo har väntat i över 5 veckor nu. Det fick bli ett provisoriskt pass på Arlanda.
Hon fick stå i kö från fredag klockan 5 på morgonen till lördag klockan 10.
Det regnade, var kallt och mygg till förbannelse.

Note to self: Boka flyg som går att avboka och få pengarna tillbaka.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Fotograferade mig 2 april och kunde hämta ut mitt pass 5 veckor senare.
Fast på kvittot stod det att det skulle ta 7-10 dagar.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem

Hittade nedan sida [1] hos polisen för förväntad leveranstid beroende på när ansökan gjordes. (Visst sen på bollen här)

Passade själv på (häromdagen) att boka tid för pass på en station nära mig. Då var första lediga tid var i januari 2023, tur att nuvarande pass och nationellt ID-kort går ut först i augusti 2023 :p.

[1] https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-kort/preliminara-leveransdatum-beroende-pa-ansokningsperiod/

sen på bollen
Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrians:

Jag hade passtid 21 april, och väntade och väntade. 3 juni åkte jag till polisstationen och det visade sig att mitt pass hade legat där i flera veckor redan och blev klart 11 maj, och jag hade inte fått någon påminnelse. Så det kan vara värt att testa.

Vi har försökt det men de hade inte kommit.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Polisen har uppdaterat deras sida med förväntat leverans datum:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-...

Skrivet av a39:

"24/5-25/5 (uppskattas klart v.30)"

Alltså ca. 9 veckor?!

Stämmer verkligen den där listan?

Vi ska iväg idag och fixa pass, planerad resa 18 juli...
Går man inte på de olika passkontorens hemsidor så står det 5-6 veckor där.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Jag var och tog bilder för nytt pass 10/6 i Örebro, 6v sa polisen att det skulle ta att få det tillverkat.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Stämmer verkligen den där listan?

Vi ska iväg idag och fixa pass, planerad resa 18 juli...
Går man inte på de olika passkontorens hemsidor så står det 5-6 veckor där.

Skulle gissa att den listan stämmer bättre.

Men spelar det någon roll? Du hinner ju inte få passet ändå om det nu tar 5 veckor om du inte ska hämta ut det samma dag du ska åka.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Den där ensamma passmaskinen i Finland som vi tydligen hyr in oss på, är det någon otrolig high tech-grej? Eller varför köper vi inte bara ett par sådana? Kan den kosta 500k? En miljon? Kaffepengar ju.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Den där ensamma passmaskinen i Finland som vi tydligen hyr in oss på, är det någon otrolig high tech-grej? Eller varför köper vi inte bara ett par sådana? Kan den kosta 500k? En miljon? Kaffepengar ju.

/hulle.

Jag skulle gissa närmare 20-50m med fabrik och allt omkring

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Note to self: Boka flyg som går att avboka och få pengarna tillbaka.

Eller inför framtiden: boka inte resa förrän du/familjen/resekompisarna har giltigt pass hemma.
Visserligen lätt att säga i efterhand men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag skulle gissa närmare 20-50m med fabrik och allt omkring

Det är tydligen 30 länder i Europa som anlitar samma leverantör och just den maskin som packade ihop har de tydligen en till av i Polen. Vad det verkar handla om är själva passböckerna och detta är ju specialtryck och knappast något man kör ut på en dyr laserskrivare. Mer jämförbart är gissningsvis en högkvalitativ sedelpress (och inte en som tillverkar förfalskningar). Enligt uppgift väger den 3,5 ton, vilket kanske också säger en del om att Hulles föreslagna budget nog inte riktigt förslår.

förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Skulle gissa att den listan stämmer bättre.

Men spelar det någon roll? Du hinner ju inte få passet ändå om det nu tar 5 veckor om du inte ska hämta ut det samma dag du ska åka.

Reser med bil så teoretiskt sätt kan jag flytta fram resdagen, kan dock inte flytta fram flera veckor.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är tydligen 30 länder i Europa som anlitar samma leverantör och just den maskin som packade ihop har de tydligen en till av i Polen. Vad det verkar handla om är själva passböckerna och detta är ju specialtryck och knappast något man kör ut på en dyr laserskrivare. Mer jämförbart är gissningsvis en högkvalitativ sedelpress (och inte en som tillverkar förfalskningar). Enligt uppgift väger den 3,5 ton, vilket kanske också säger en del om att föreslagen budget nog inte riktigt förslår.

Men han ville ju köpa in en till Sverige, man kan ju inte driva den utan el och den kan ju inte stå på gatan 😊

Bara för att en maskin kostar x miljoner så ligger det infrastruktur runt omkring också.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Reser med bil så teoretiskt sätt kan jag flytta fram resdagen, kan dock inte flytta fram flera veckor.

Är det inom EU så klarar du dig med Nationellt ID. Inom den nordiska passunionen (Danmark, Finland, Island Norge, Sverige) ska det räcka med t ex körkort, även om det förstås inte är en nackdel att ha nationellt ID eller pass för att undvika eventuella frågetecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Reser med bil så teoretiskt sätt kan jag flytta fram resdagen, kan dock inte flytta fram flera veckor.

Då kan man kanske anta att det räcker med nationellt ID-kort? Be att få ta ett sådant istället så har du ett giltigt kort inom 1 vecka, enligt Polisens siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Men han ville ju köpa in en till Sverige, man kan ju inte driva den utan el och den kan ju inte stå på gatan 😊

Bara för att en maskin kostar x miljoner så ligger det infrastruktur runt omkring också.

Det var ett medhållande inlägg, men det blev lite otydligt. Förtydligade den sista meningen i den delen. Att inte förslå betyder att det inte räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Är det inom EU så klarar du dig med Nationellt ID. Inom den nordiska passunionen (Danmark, Finland, Island Norge, Sverige) ska det räcka med t ex körkort, även om det förstås inte är en nackdel att ha nationellt ID eller pass för att undvika eventuella frågetecken.

Skrivet av dahlborg:

Då kan man kanske anta att det räcker med nationellt ID-kort? Be att få ta ett sådant istället så har du ett giltigt kort inom 1 vecka, enligt Polisens siffror.

Nära EU, gäller BiH som gränsar till EU (Kroatien). Sökt och det verkar som att man kan resa in i BiH som EU merborgare med endast ett nationellt ID-kort. Däremot verkar det som att Sverige kräver att man har ett giltigt pass när man lämnar landet??? Hur går det ihop, eller missförstår jag något?

Hur stor är chansen att polisen stoppar en när man bilar över Öresundsbron? Vad är straffet för att endast ha ett ID-kort med sig och inte ett pass?
Har eget pass, denna situation gäller min son som saknar resehandlingar. Ska iväg med han idag för att fixa pass. Så tänkte att man lika gärna kan ta ett ID-kort samtidigt om det fungerar.

Citat:

Svenska medborgare måste ha giltig resehandling för att resa in i Bosnien-Hercegovina. Giltiga resehandlingar är pass och Nationellt ID-kort som visar ditt svenska medborgarskap. Resehandlingen måste vara giltig minst 90 dagar efter planerad utresa ur Bosnien-Hercegovina. Vill du stanna längre än 90 dagar i BiH måste du ansöka om uppehållstillstånd vilket kan göras hos gränspolis. Kontakta BiH ambassad i Stockholm www.bihambasada.se för ytterligare information.

Observera att vid utresa från Sverige måste svenska medborgare enligt passlagen alltid medföra giltigt pass vid resa till ett land utanför EU/EES. Detta gäller även vid utresa till länder där destinationslandet accepterar inresa med nationellt id-kort, exempelvis Bosnien och Hercegovina.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag skulle gissa närmare 20-50m med fabrik och allt omkring

Också kaffepengar i sammanhanget. Det här passkaoset lär kosta mer varje vecka. Om dessutom så många länder anlitar det här stället så är det kanske en vettig företagsidé rent privat också?

Alltså, det är ju lite löjligt att ett av världens rikaste länder inte klarar av att trycka sina egna pass...

Vågar man hoppas att den här löjliga JIT-hysterin dör med pandemin? Fixa lite beredskap och redundans istället.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Nära EU, gäller BiH som gränsar till EU (Kroatien). Sökt och det verkar som att man kan resa in i BiH som EU merborgare med endast ett nationellt ID-kort. Däremot verkar det som att Sverige kräver att man har ett giltigt pass när man lämnar landet??? Hur går det ihop, eller missförstår jag något?

Åkte 2 månaders sedan då var det flygbolaget som ville ha en giltig pass, Svenska Polisen tog emot ID kortet. Sen kan det vara att vissa länder inte godkänner ID kort som resehandling vissa kräver ex att den ska ha minnst 6 månader innan utgångs datumet för att den ska vara giltig. Regler om vilka länder som accepterar Svnesk ID kort kan ni läsa på www.swedenabroad.se men gällande krav för pass är det flygbolaget, kolla upp detta då jag själv varit nära på missa min flyg som tur så har jag dubbla medborgar skap och kunde bli släppt (Polisen kunde inte hjälpa då det är flygbolagets egna policy)..

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Pratade med polisen via 11414 igår och blev rekomenderad att vara på plats innan öppnongstid hos polisen för att ta provisoriskt pass gärna kvällen innan för att vara säker på att få passet samma dag 😱
Någon som har koll på hur det ser ut med köerna hos polisen i malmö/karlskoga?

Hur gick det för dig?
Kom du iväg på resan?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Polisen har uppdaterat deras sida med förväntat leverans datum:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-...

På vissa ställen på polisens hemsida står det 5-6 veckor, men i den listan är det mer än så. När jag idag var och ansökte om pass sa dom ”upp till åtta veckor”. Men ska tolka det som att polisen vill ha marginal och inte lura någon att boka resa som sedan inte kan genomföras? Jag vill tro att det fortfarande är ca 5-6 veckor som gäller i praktiken. Vad tror ni?