Hur länge har ni fått vänta på pass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Här i Finland sticker man till närmsta fotobutik, ber att de tar passfoton, sedan får man en kod som används vid passregistrering på internet och du får möjlighet att boka tid för uthämtning på polisstationen. Allt går väldigt smidigt, för mig blev detta klart på en förmiddag, bortsett från tidsbokningen...

Det ska inte vara svårt i Sverige.

a) boka en tid på lämplig polisstation via nätet (går via telefon vid behov)
b) besök polisstationen där bild, fingeravtryck och signatur tas med därför avsedd maskin
c) ange vilken polisstation du vill hämta ut passet på
d) hämta passet när du får meddelande om att det kommit, ingen tidsbokning krävs

Problemet är att det blivit en löjeväckande brist på tider på polisstationerna och att det sedermera dessutom tillkommit problemet, uppepå detta, att tillverkningen inte går så snabbt som den ska av i tråden tidigare angivna skäl. Bristen på tider förvärrades dessutom av att det tidigare var möjligt för kreativa individer med "entreprenörsanda" att boka upp tider och sälja dem, dvs "passtidsscalpers". Detta var förstås inget problem när det fanns nog med tider.

felstavning
Permalänk
Medlem

Tog fotot osv för pass och nationellt id-kort den 18e maj. Id-kortet tog en vecka och passet har jag inte hört något om.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av danne215:

Börja bli lite stressad då våra pass ännu inte kommit och vi åker iväg nästa vecka. Är inne på fjärde veckan sedan jag var hos polisen och ännu inget pass. På stationen sa dem 3 veckors leveranstid.

Bokade tid 25 februari
Tid hos polisen: 10 Maj

Hur länge har ni fått vänta på era pass?

Var hos polisen 5 maj och har inte hört något sedan dess. De sa som till många andra 5-6 veckor leveranstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Inte för att vara tjorvig, men erfarenheter långt innan vårens och försommarens passituation hjälper antagligen TS lika mycket som väderprognosen för Huygens-kratern på Mars är relevant när man funderar på att åka till stranden

Skrivet av Blomman90:

Haha exakt vad jag satt och tänkte på. Endera så har ju passkaoset med löjligt långa köer och trasiga passmaskiner gått dessa personer helt obemärkt förbi (och de är förlåtna), alternativt så finner de lite nöje i att ge en välriktad armbåge i revbenen på TS.

Jag håller mig generellt inte uppdaterad om saker som inte är relevant för mig. Var det "passkaos" även i februrari när ts bokade?

Annars kan man ta temporärt pass, kostar visserligen 900kr eller ngt men det får man ju väldigt snabbt.

Permalänk
Medlem

Det tog lite drygt 3 veckor att tillverka våra.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Är körkortet ett nationellt ID kort?
Räcker det om man ska till Grekland?

Har passtid 23 Juli men låter som man ändå inte kommer få ut passet i tid

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Är körkortet ett nationellt ID kort?
Räcker det om man ska till Grekland?

Har passtid 23 Juli men låter som man ändå inte kommer få ut passet i tid

Nej körkort är inte ett nationellt id kort och även snart är körkort inte giltigt som id handling heller....
https://www.swedishbankers.se/repository/bankfokus/bankfokus-...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om https://passfuralle.se/ om man söker akut passtid, fick tid dagen efter.

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Bokade tid 29 December, fick tid 3 Januari.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Är körkortet ett nationellt ID kort?
Räcker det om man ska till Grekland?

Har passtid 23 Juli men låter som man ändå inte kommer få ut passet i tid

Som sagt, nej, det är det inte. Oaktat att körkortet saknar biometisk information, vilket både moderna pass och nationella ID:n har, så saknar det även uppgift om medborgarskap.

Tillägg: Om du beställer ett nationellt ID bör du få det betydligt snabbare än ett pass, givet att situationen är oförändrad. I princip är ett nationellt ID ungefär den hårda sidan i passet krympt till körkortsstorlek, sett till innehåll. Det görs från samma information som passet, så man kan beställa båda samtidigt, men man får förstås betala två avgifter då.

Skrivet av Swedishchef_90:

Nej körkort är inte ett nationellt id kort och även snart är körkort inte giltigt som id handling heller....
https://www.swedishbankers.se/repository/bankfokus/bankfokus-...

Det förekommer väldigt ofta påståenden i forumet om att snart händer x eller snart ändras y, trots att det saknas sådana beslut. Så är fallet med ditt påstående. Något beslut om att göra körkortet ogiltigt som ID-handling finns inte i nuläget, men det finns en utredning som har kommit med ett sådant förslag. Däremot är det en tämligen svensk företeelse att körkortet går att använda som ID-handling.

Man kan notera att utredningens förslag gick ut på att centrera utfärdandet av ID-handlingar till den myndighet som nu visat sig ha påtagliga svårigheter att hantera uppgiften. Konsekvensen av detta skulle i nuläget troligen ha blivit att många stått utan giltig ID-handling, på grund av att de befintliga hinner gå ut innan nya utfärdats. Det framstår som att det finns ett grundläggande arbete att göra innan förslaget kan genomföras, för det fall att det ska genomföras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Som sagt, nej, det är det inte. Oaktat att körkortet saknar biometisk information, vilket både moderna pass och nationella ID:n har, så saknar det även uppgift om medborgarskap.

Tillägg: Om du beställer ett nationellt ID bör du få det betydligt snabbare än ett pass, givet att situationen är oförändrad. I princip är ett nationellt ID ungefär den hårda sidan i passet krympt till körkortsstorlek, sett till innehåll. Det görs från samma information som passet, så man kan beställa båda samtidigt, men man får förstås betala två avgifter då.

Det förekommer väldigt ofta påståenden i forumet om att snart händer x eller snart ändras y, trots att det saknas sådana beslut. Så är fallet med ditt påstående. Något beslut om att göra körkortet ogiltigt som ID-handling finns inte i nuläget, men det finns en utredning som har kommit med ett sådant förslag. Däremot är det en tämligen svensk företeelse att körkortet går att använda som ID-handling.

Man kan notera att utredningens förslag gick ut på att centrera utfärdandet av ID-handlingar till den myndighet som nu visat sig ha påtagliga svårigheter att hantera uppgiften. Konsekvensen av detta skulle i nuläget troligen ha blivit att många stått utan giltig ID-handling, på grund av att de befintliga hinner gå ut innan nya utfärdats. Det framstår som att det finns ett grundläggande arbete att göra innan förslaget kan genomföras, för det fall att det ska genomföras.

Hade missat att det var fortfarande en remiss, mina kollegor sade fram till årsskiftet. Tack för klarhet.

Dock tror jag nuvarande körkort kommer sluta vara giltigt och kommer mer en förbättrad version, blir löjligt om man skall ha körkort, id kort/pass med sig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag håller mig generellt inte uppdaterad om saker som inte är relevant för mig. Var det "passkaos" även i februrari när ts bokade?

Passkaoset startade någon gång där i februari-mars. Det första problemet har varit att ens få en tid bokad. I många län så får man tid i november eller dylikt om man bokar nu, om man inte har tur och sitter och uppdaterar sidan när tider släpps eller avbokas. De har varit problem med bottar som bokar upp alla tider och man försöker sedan sälja tider till behövande, etc.

Sedan har det varit problem att leverera de stora mängder pass som nu ansöks om, framförallt då den maskin som tillverkar passen gick sönder förra månaden, vilket leder till en korvstoppning i hela processen.

Skrivet av Baxtex:

Annars kan man ta temporärt pass, kostar visserligen 900kr eller ngt men det får man ju väldigt snabbt.

Det går mycket fortare att tillverka ett provisoriskt pass, eftersom det görs på plats hos Passpolisen på Arlanda, Landvetter, etc. Men givet den rådande situationen som TS och tusentals andra svenskar befinner sig i, där man har en inbokad resa de kommande dagarna/veckorna, men saknar pass, så är det fruktansvärda köer på dessa provisoriska pass. Folk kampar utanför dessa polisstationer och kötiden är senast jag hörde ca 30-40 timmar (och där måste man vara på plats i kön var fjärde timme eller så för att behålla sin plats).

Jag har full förståelse för att man inte följer alla nyheter slaviskt, men tycker det är aningen märkligt om allt detta kaos (tillsammans med kaoset i säkerhetskontrollerna) har lyckats gå någon obemärkt förbi...

Skrivet av Swedishchef_90:

Nej körkort är inte ett nationellt id kort och även snart är körkort inte giltigt som id handling heller....
https://www.swedishbankers.se/repository/bankfokus/bankfokus-...

Snart och snart, den artikeln rör en utredning som presenterades 2019 där utredningen föreslog att den ändringen skulle träda i kraft 1 januari i år, men vi vet ju att så inte har skett. Mig veterligen har ärendet ännu inte ens tagits upp i Riksdagen, så om det skulle tas upp och röstas igenom så kommer det dröja en ganska lång tid innan det kan träda i kraft. Jag skulle tro att uppåt 80% av den vuxna svenska befolkningen nämligen använder körkort som sin primära id-handling, och alla dessa skulle därmed behöva få tid att skaffa ett nationellt id-kort innan ändringen träder i kraft.

Permalänk
Medlem

Brorsan hade passtid 26 april och har inte fått passet. De sa att det skulle ta 7-10 dagar.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Inaktiv

Inte bara pass som är drabbat.. även ID-kort.

6 månaders väntetid är det i Kristianstad.

Nej, att lägga ut 400sek x2 dit och hem för att köpa i en annan stad är ej aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Som sagt, nej, det är det inte. Oaktat att körkortet saknar biometisk information, vilket både moderna pass och nationella ID:n har, så saknar det även uppgift om medborgarskap.

Bara hoppas jag får passet i tid då.
Som sagt 23 Juli.
Vi åker 9 September.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Är körkortet ett nationellt ID kort?
Räcker det om man ska till Grekland?

Har passtid 23 Juli men låter som man ändå inte kommer få ut passet i tid

Nej.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Kan ju tillägga att sambon jobbar inom polisen inom en helt annan avdelning än pass, är chef, men blev indragen i att jobba på passavdelningen några dagar då de drar in alla resurser de kan för att lösa skitet.

Även fast det är en sjuk jävla kö på tiderna och tillverkningen så är det likförbannat minst 20-25% som inte ens dyker upp på sina tider Under vissa dagar på dygnet var det majoriteten av tiderna som inte dök upp.

Verkar som att folk bokar in tider och skiter i att avboka dem och/eller bokar upp för att sälja, men får inte det sålt och låter det rinna ut.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

Kan tipsa om https://passfuralle.se/ om man söker akut passtid, fick tid dagen efter.

Yes denna funkar bra även nu efter de ändrat så man måste fylla i vissa uppgifter i förväg.
Tidigare gick det som sagt snabbast att betala en "pass-scalper" som säljer passtider.
Men detta känns som en bättre tjänst.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343162:

Inte bara pass som är drabbat.. även ID-kort.

6 månaders väntetid är det i Kristianstad.

Nej, att lägga ut 400sek x2 dit och hem för att köpa i en annan stad är ej aktuellt.

Inte hört att ID kort är påverkat..Tog mig 5 arbetsdagar för mig att få ID kort till göteborg. Ska bara åka och hämta det nu.
De sänkte priserna till 100kr för att få folk att skaffa ID kortet istället (om man BARA skaffar IDt, 400 styck om man tar pass samtidigt) så de minskar belastningen på passen.
Brorsan som skaffa pass fick svaret om ish slutet av augusti tills de kommer.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Var och fotograferades för pass 4e maj och fick sms nyss om att mitt pass finns att hämta ut, borde ge ett hum om när ditt kan tänkas vara klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Var och fotograferades för pass 4e maj och fick sms nyss om att mitt pass finns att hämta ut, borde ge ett hum om när ditt kan tänkas vara klart

Var inom poliskontoret idag och det verkar som pass ansökta 5 maj håller på och tillverkas.
Som det ser ut nu hinner vi inte få passen innan onsdag 🤬
Extra surt när det bara är någon dag det rör sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Tog fotot osv för pass och nationellt id-kort den 18e maj. Id-kortet tog en vecka och passet har jag inte hört något om.

Du hade sparat 300:- per nationellt id kort om du hade bokat en separat passtid.
Förutsätter ju att man är flera dock då det är begränsat till en tid per person.

Permalänk
Medlem

Hade passtid 9:e maj (Stockholm), fortfarande inga nyheter. Utresa den 21:a Juni och börjar bli nervöst

Permalänk
Medlem

En fråga måste ni alltid till polisstationen?
Jag förnyade mitt pass och skaffade is kortet i våras någon gång.
Som en tidigare skrev for till fotobutiken för passfotot fick en kod.

Loggade in på polisens hemsida och valde att förnya passet och skaffa id kort. Svarade på frågorna och iom. Inget märkvärdigt hade förändrats behövde jag inte åka till polisstationen.

Fick hämta ut mitt pass och id-kort en vecka senare på posten.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

En fråga måste ni alltid till polisstationen?
Jag förnyade mitt pass och skaffade is kortet i våras någon gång.
Som en tidigare skrev for till fotobutiken för passfotot fick en kod.

Loggade in på polisens hemsida och valde att förnya passet och skaffa id kort. Svarade på frågorna och iom. Inget märkvärdigt hade förändrats behövde jag inte åka till polisstationen.

Fick hämta ut mitt pass och id-kort en vecka senare på posten.

Vad jag vet måste vi till polisen för pass och nationellt id kort medans med körkort går det att skicka in foto och få det skickat via posten.
Det har och göra med fingeravtrycken/biometrin som lagras på idkortet/passet. Efter tillverkning ska inte den informationen sparas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

En fråga måste ni alltid till polisstationen?
Jag förnyade mitt pass och skaffade is kortet i våras någon gång.
Som en tidigare skrev for till fotobutiken för passfotot fick en kod.

Loggade in på polisens hemsida och valde att förnya passet och skaffa id kort. Svarade på frågorna och iom. Inget märkvärdigt hade förändrats behövde jag inte åka till polisstationen.

Fick hämta ut mitt pass och id-kort en vecka senare på posten.

Länkar till mitt eget tidigare inlägg:
#19622925

Det är ett medvetet val säkerhetsmässigt att man har så, men det ska förstås fungera också. Något det gjort förut, men nu är det haveri både på tider och tillverkning. Att leverantören som tillverkar själva passen också fått problem är förstås maximal otur i ett läge där polisen själva inte lyckats hantera mängden passansökningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Vad jag vet måste vi till polisen för pass och nationellt id kort medans med körkort går det att skicka in foto och få det skickat via posten.
Det har och göra med fingeravtrycken/biometrin som lagras på idkortet/passet. Efter tillverkning ska inte den informationen sparas.

Det är som du skriver med körkort, som utfärdas av Transportstyrelsen och kommer som rekommenderat brev. Dock måste man fotografera sig hos Trafikverket förarprov om man tar en ny behörighet. Det infördes på grund av bedrägeriförsök där folk försökte få körkort genom att skicka andra att genomföra därför avseddda prov. Man kan fotografera sig hos Trafikverkat annars också om man vill, istället för att skicka in en bild klistrad på den så kallade grundhandlingen.

Permalänk
Medlem

Bokade tid i april och fick en 27 maj, 5-6 veckors leveranstid. Har inte hört något än, men förväntar mig inget förrän början av juli ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Länkar till mitt eget tidigare inlägg:
#19622925

Det är ett medvetet val säkerhetsmässigt att man har så, men det ska förstås fungera också. Något det gjort förut, men nu är det haveri både på tider och tillverkning. Att leverantören som tillverkar själva passen också fått problem är förstås maximal otur i ett läge där polisen själva inte lyckats hantera mängden passansökningar.

Förstår att det är en säkerhetsgrej. Vet inte vad det beror på här i Finland. Jag behövde inte till polisstationen för mitt pass, men t.ex. kompisen, fick så lov och fara till polisstationen.

Det är bara vissa utlämningsställen dit pass skickas. Och du måste ha gamla passet med som bevis.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad