Samsung QN95A hittar inga kanaler

Permalänk
Medlem

Samsung QN95A hittar inga kanaler

Samsung QN95A :

Kopplar den, den startar men problemet är att den inte hittar några kanaler, är ansluten genom kabel (fiber), så när jag söker "sladd", "digitala & analoga", "Comhem" etc. (allt rätt) så hittar den inga kanaler. Har testat att söka bara digitala = hittar inte, bara analoga = hittar inte, har testat olika operatörer (finns 3 att välja; Comhem, Telenor & Övriga) = hittar inge. Har kollat upp frekvens, nätverks-ID och allt är rätt/som det ska men fortfarande hittar den inga kanaler. Sen nätverket funkar, Youtube, Netflix och så funkar.

Har 2 andra TVn och alla funkar, har testat sladdar från andra TV till nya och funkar inte, har testat kortet funkar inte (Samsung tror inte haha)

"Fabriksåterställ sen ska den funka" "ne du kan inte ha testat andra sladdar" "det som sitter i TVn nu är nog gammalt och därför funkar det inte" "det är nå fel på Comhem" "är du säker att du har rätt sladdar" = har bara fått sånna svar...

Så någon som har varit med om samma sak eller "känner" till det och vet vad jag ska/kan göra för att få den att funka? Har prata med Samsung men har inte fått nå seriös hjälp fick ringa flera gånger (mellan Samsung & Comhem).

Permalänk
Medlem

Du skriver fiber men vad menar du egentligen? Comhem (Tele2) distribuerar inte sina TV-kanaler via fiber på så vis att din TV kan ta in dom utan en extern box. Kan det va så enkelt?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Du skriver fiber men vad menar du egentligen? Comhem (Tele2) distribuerar inte sina TV-kanaler via fiber på så vis att din TV kan ta in dom utan en extern box. Kan det va så enkelt?

Har själv combort (internet å TV). Får mina vanliga TV kanaler genom dom sk 3 hål i väggen dosan, med vanlig antenn kabel.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Uttagen i väggen är även "Comhem"-uttag och ja du, hehe, de själva säger att de har fixat så att det är bättre "anslutning" och säger fiber så kallat "fibernät"/"FiberLAN".

Permalänk
Medlem

Vilken TV-Leverantör har du egentligen? Jag blir inte klok på vilken du har. Du skriver även att du har 2 andra TV apparater som det fungerar på, hur exakt är dem inkopplade?

Permalänk
Medlem

3 hål i väggen är Coax. Sen är ju ursprunget någonstans fiber men det är ändå coax. Det jag tänkte på var om du rent av hade kopplat en RJ45a från väggen(det som Tele2 kallar FiberLan) in i tv'n och förväntade dig kanaler

Men du kopplar alltså en vanlig antennkabel från uttaget märkt "TV" till din TV's antenningång?
Du kan inte nyttja data-uttaget med F-kontakt utan extern utrustning.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Vilken TV-Leverantör har du egentligen? Jag blir inte klok på vilken du har. Du skriver även att du har 2 andra TV apparater som det fungerar på, hur exakt är dem inkopplade?

Har Comhem (Tele2), sen att jag har två andra TVn = 2 + denna jag köpte nu = 3... alla är kopplade lika, genom Comhem-uttag, "vanlig" antennkabel.

Skrivet av 2000+:

3 hål i väggen är Coax. Sen är ju ursprunget någonstans fiber men det är ändå coax. Det jag tänkte på var om du rent av hade kopplat en RJ45a från väggen(det som Tele2 kallar FiberLan) in i tv'n och förväntade dig kanaler

Men du kopplar alltså en vanlig antennkabel från uttaget märkt "TV" till din TV's antenningång?
Du kan inte nyttja data-uttaget med F-kontakt utan extern utrustning.

Comhem lägenhet, så deras egna uttag i väggen, och där har jag antennkabeln kopplad och går direkt till TVn.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ser ut som som det sitter några adapter/skarvdon där. QN95A har på one connect-boxen tre antennanslutningar de som är gängande är för att loopa kabeln från parabol/satellit. Den tredje med vanlig hylsa är för marksänd/kabel. Kanske är fel anslutning du kopplar på?

Annars kan det också vara så att signalen blir för svag när du splittar den till tre TV-apparater. Vilket är enkelt att verifiera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ser ut som som det sitter några adapter/skarvdon där. QN95A har på one connect-boxen tre antennanslutningar de som är gängande är för att loopa kabeln från parabol/satellit. Den tredje med vanlig hylsa är för marksänd/kabel. Kanske är fel anslutning du kopplar på?

Annars kan det också vara så att signalen blir för svag när du splittar den till tre TV-apparater. Vilket är enkelt att verifiera.

Jag har testat alla tre anslutningar, en kabel och testade alla tre antennanslutningar, tog annan kabel, testade alla tre, men fortfarande inget. När jag prata med Samsung så sa jag att jag har gjort det, och som bevis så gjorde jag det när vi pratade, han visste inget, förstod inte att jag gjorde allt och fortfarande hittar den inga kanaler.

Sen har testat att bara ha en kabel ansluten till uttaget, har testat när två var ansluta och har testat när alla tre är ansluta, men inget.

Alltså vad kan vara felet, TV funkar perfekt, nätverket funkar perfekt, men hittar inga kanaler.

Har läst runt, kollat Youtube videos etc. har testat allt, men den hittar inget.

=Lika hela tiden, vad jag än gör/testar

Permalänk
Medlem

Jag har stött på många Samsung-modeller som inte finner kanaler när man söker automatiskt.
Bland annat i min arbetsgivares kabelnät.

Lösningen har varit att istället för låta automatiken sköta det helt innan man klickar på sök byta ut nätverkssökning till snabb för att få fram ett alternativ till.

Uppgifterna från tele2 blir då enligt nedan länk.
Tänk på att Samsung alltid vill ha frekvens i KHz och inte MHz som dokumentet.

https://www.tele2.se/asset/2zxwgcm7u48q/grundinstallningar-fo...

Om din TV ändå inte finner kanaler så beror det vanligtvis på för svag eller för stark signal.

Var säker på som andra redan nämnt att du inte kopplat in antennkabel med gängad kontakt i Satelit-ingången på TV:n istället för vanliga IEC-kontakten som är märkt med Kabel/Antenn.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Hur gick det för TS? Fick samma problemet med den nya TV idag. Har testat allt möjligt. Gammal skit tv hittar alla kanaler elegant.