Vilken bok läste du senast?

Permalänk
Medlem

The Cold Commands av Richard K. Morgan, som är mer känd för Altered Carbon.

Är just nu i sista tredjedelen av The Dark Defiles, tredje boken i serien, då jag tenderar att köra igenom kompletta serier i följd så gott det går (även om det finns undantag man inte kan vänta med, typ allt från Brandon Sanderson, Joe Abercrombie etc.)

När denna är trilogi är färdiglyssnad så vet jag inte riktigt vad som står i kö. Kanske The Trouble with Peace, vilket betyder att jag behöver börja på A Little Hatred för att friska upp minnet.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Började beta av Conn Igguldens erövraren igen efter att inte ha läst dom böckerna på runt 10 år, vet inte ens om jag läste dom klart då, som 12-åring var jag kanske lite för ung för den sortens litteratur. Bra böcker hursomhelst. Före det så läste jag klart Kejsaren serien av samme författare, också denna serie efter en längre periods paus. Visste inte att den femte och sista boken blev skriven runt 10 år senare än dom fyra första, men det märktes nog att Igguldens stil hade förändrats en del, den sista boken var inte alls lik dom andra till sättet.

Permalänk
Medlem

Räknas manualen till en rakapparat?
Många sidor med friskrivningar.

Om vi räknar in ljudböcker så blir det Patrick Rothfuss bok En vis mans fruktan. Andra delen. Fantasy, Drama Och Med en MASSA CAPS poetri då och då.

Edit:
Värkar finnas fyra böcker men endast två på Svenska.
Bok 3 vet jag går att få tag på som talbok på Engelska men fyran har jag inte någon aning om.

Det är berättar historier om en mans liv. Lite udda så ni lär nog märka om ni gillar det eller inte.

Hittade ingen provlyssna men för er som har Legumus finns den där.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Har precis plöjt igenom Dune-serien på engelska, det var tungt minst sagt 😅

I min ungdom när jag spelade spelen och såg den gamla Dune-filmen trodde jag i mitt enfald att filmen bara var baserad på en bok. De var inte förrän förra året när den nya filmen kom som jag förstod att det fanns betydligt fler böcker som fortsätter berätta mer. De tre första böckerna var bra men de senare 3 flippade ut en del kan jag tycka. Man kom rätt långt bort från den ursprungliga storyn.

Nu ska jag ge mig på Asimov’s ”Foundation”-serie och se hur den står sig i förhållande till serien på Apple TV+

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk

The Pragmatic Programmer, 20th Anniversary Edition your journey to mastery
by David Thomas, Andrew Hunt
En bok som rör det mesta om att skapa mjukvara.

Skönlitterärt läste jag senast I, Robot av Isak Asimov.
Intressant med tolkningar av AI skrivet på 50 talet i en 9 delars serie.

Permalänk
Medlem

@benonikenobi
Jag har inte ens kollat färdigt på Childern of Dune serien än så jag pausar nog böckerna ytterligare. Intressant att se skillnaderna.
Bok, film serie berättat av någon annan.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

@benonikenobi
Jag har inte ens kollat färdigt på Childern of Dune serien än så jag pausar nog böckerna ytterligare. Intressant att se skillnaderna.
Bok, film serie berättat av någon annan.

Har du hittat nånstans att streama Children of Dune-serien?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

“The mirror and the light” Hillary Mantel

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Har du hittat nånstans att streama Children of Dune-serien?

Ja det är skiten med det hela. Först har vi en massa TV bolak som ska ha det ena och det andra och nu är det streaming tjänsterna.
Den ska finnas att strama på Amazon Prime i alla fall första säsongen. Finns inte fler enligt IMDB.
Annars kan man köpa den på Apple TV står det men jag är inte så sugen på att kolla just nu om det fungerar på någon av dem.
Så ja kommer nog ta ett tag innan jag gör ett nytt försökt. Jag har tappat räkningen på hur många streaming tjänster det finns.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

"Krig och Fred del 3" var den senaste jag avslutade, kommer att ta den avslutande del 4 senare i år.

Just nu läses "Cytonic", Brandon Sanderson.

Skrivet av Morrreee:

Håller på med serien "Glastronen" av: Sarah J. Maas. Ligger på bok 4/5.

Hoppas att du vet att hela serien består av 7 delar (dom 2 sista finns inte på svenska).

Permalänk
Medlem

"Jag kan ha fel" av Björn Natthiko Lindeblad
Var sugen på den länge men blev att jag köpte den precis efter han tyvärr gick bort. Började också läsa den i samband med att jag började jobba heltid igen vilket var en dålig tajming faktiskt då jag visste att jag egentligen inte borde jobba heltid. Det blir ju mycket tankar om livet när man läser såna här böcker, speciellt eftersom det handlade ganska mycket om hans kommande död o vad man då väljer att själv göra med sitt liv, då ringar inte själadödande heltid gott direkt kan jag ju säga. Oavsett väldigt bra o fin bok om en otroligt bra o fin man. RIP!

Permalänk
Medlem

https://www.wuxiaworld.com/novel/tales-of-demons-and-gods

Tales of demons and gods.
Är en fantasia där mc blir dödad och färdas tillbaka till sitt unga jag för att rädda allt han håller kärt som han hade förlorat innan han dog.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

"Reaper" del 10 och den senaste i den pågående serien "Cradle" av Will Wight. Genre är skönlitteratur fantasy (wuxia), 2021. Serien finns enbart på engelska hitintils.

Är helt hooked och plöjde igenom dem 10 tillgängliga böckerna i serien på bara några månader. I kärnan en klassisk hjälte berättelse satt i en fantasivärld med ett magisystem som tar inspiration från kinesisk och asiatisk kultur. Kung-fu med magi. Närmaste jag kan likna stilen är kanske med anime så som Naruto och The Last Airbender.

Väntar spänt på nästa del som ska släppas nu i Juli. Är även imponerad med hastigheten och kvalitén som författaren lyckas skriva böckerna.

Permalänk
Medlem

Oj. Senaste var Malmös Linjebok. Inte jättespännande lektyr....

Innan dess Moby Dick som ljudbok.

En del Pettson & Findus för barnen.

Annars är det nog 20 år sedan jag läste en bok!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

"Jag kan ha fel" av Björn Natthiko Lindeblad
Var sugen på den länge men blev att jag köpte den precis efter han tyvärr gick bort. Började också läsa den i samband med att jag började jobba heltid igen vilket var en dålig tajming faktiskt då jag visste att jag egentligen inte borde jobba heltid. Det blir ju mycket tankar om livet när man läser såna här böcker, speciellt eftersom det handlade ganska mycket om hans kommande död o vad man då väljer att själv göra med sitt liv, då ringar inte själadödande heltid gott direkt kan jag ju säga. Oavsett väldigt bra o fin bok om en otroligt bra o fin man. RIP!

Lyssnade du på hans sommarprat som gick för några år sedan. Otroligt bra!

Läser just nu Brandon Sandersson Mistborn Trilogy. Väldigt bra, nästan i klass med Patrick Rothfuss Kingslayer Trilogy (obs finns ännu bara två och trean lär inte komma)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

John Ajvide Lindqvist är riktigt bra och Hanteringen av odöda ligger i min hög av böcker som ska läsas under sommaren.

Vänligheten som kom förra året var riktigt riktigt bra och rekommenderas starkt.
Även "Platserna trilogin" rekommenderas varmt.

Jag har läst färdigt Hanteringen av odöda och den var riktigt bra. Jag fastna rejält i den och läste som bara den. Så tack för tipset om Vänligheten, den får jag kolla upp. Jag håller på att läsa två böcker nu, Världskrig Z - rätt tung bok tycker jag, de skildrar berättelse utifrån en journalist perspektiv och hoppar från berättelse och land så jag tycker inte att den har en så röd tråd så kag skulle inte rekommendera denna. Jag har kommit till typ sida 160 och jag har tänker kämpa mig igenom den. Vill inte gärna lämna en bok halvläst. Den andra boken jag läser just nu är Väckelse av Stephen King och den är ju mycket mer lättläst, jag är på sida 190 och hitills har man fått följa en pojke med sin familj under hans uppväxt. Det är väl först på typ ungefär sida 150 som de börjar komma in lite mystik så det ska bli spännande och se var denna mystik tar vägen.

Sedan fick jag låna en bok av syrran och den läste jag ut snabbt det var en riktigt bladvändare den heter Vila i frid av Sofie Sarenbrant. Denna bok är en del i en serie och det är första delen. Den handlar om ett hotell där det hittas en medvetslös människa och därifrån tar historien vid. Jag vill inte berätta allt för mycket. Jag har tidigare läst en gammal beck bok och jag fick inte alls något mersug till deckare men i och med Vila i frid så har jag fått en liten annan syn på deckare. Det är författaren sätt att skilja människornas liv och relationer i samspel med just deckarbiten som gör boken till iaf för mig en riktig bladvändare. Syrran har hela serien men jag tänkte att jag lånar en i taget eftersom jag redan har två böcker jag håller på att beta mig igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Lyssnade du på hans sommarprat som gick för några år sedan. Otroligt bra!

Ja det var genom hans första sommarprat som jag hittade honom o han har varit lite av en idol sen dess. Hans uppföljare med prat om döden var väldigt bra också, det behövs verkligen pratas mer om döden!

Skrivet av Kilroy:

John Ajvide Lindqvist är riktigt bra och Hanteringen av odöda ligger i min hög av böcker som ska läsas under sommaren.

Appropå döden ja, Hanterignen av odöda var riktigt bra! En annorolunda spinn på det här med zombies. Det är iofs lite av hans grej, annorlunda spinn på diverse teman som funnits länge. Duktig författare det där

Permalänk
Medlem

Hitta dem döda av: Peter James... 7/10 rätt bra
läser 25-30 böcker om året

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Senaste var Men, Women, and Chain Saws: Gender in the Modern Horror Fil, riktigt intressant bok.

Sen håller jag på att gå igenom allt Lovecraft skrev (ytterligare en gång) som ljudböcker inspelade av HP Lovecraft Historical Society som gör det riktigt bra.

Permalänk
Medlem

The two towers och håller på med The return of the king på engelska nu
Tolkien är författaren

Permalänk
Medlem

Senseis Portfölj (Strange Weather in Tokyo, eng utgåva) av Hiromi Kawakami. En fantastisk bok och en av de bästa böcker du troligtvis kan hitta om du söker en feel good-bok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja det var genom hans första sommarprat som jag hittade honom o han har varit lite av en idol sen dess. Hans uppföljare med prat om döden var väldigt bra också, det behövs verkligen pratas mer om döden!

Appropå döden ja, Hanterignen av odöda var riktigt bra! En annorolunda spinn på det här med zombies. Det är iofs lite av hans grej, annorlunda spinn på diverse teman som funnits länge. Duktig författare det där

Ja, det jag gillar är hur han så effektivt och trovärdigt blandar övernaturliga saker med vardagsrealism på något sätt.
Något med hur han skriver om dom här övernaturliga sakerna känns som att det är så det skulle kunna vara på riktigt.
Det känns vardagligt och naturligt.

Skrivet av Elektron:

Jag har läst färdigt Hanteringen av odöda och den var riktigt bra. Jag fastna rejält i den och läste som bara den. Så tack för tipset om Vänligheten, den får jag kolla upp.

Gör det!
Och om du även gillar den så är Platserna-trilogin riktigt bra också. 3 väldigt olika böcker som vävs samman på ett intressant sätt.

Himmelstrand
Rörelsen
X: den sista platsen

Permalänk
Medlem

Den här tråden hade jag glömt bort.
Läste senast Arthur C. Clarkce - Rendezvous with Rama. Riktigt bra.
Just nu håller jag på med The Three-body problem. Inte riktigt lika vass författare. Men rätt ok. Och man vill ju veta vad allt fuzz varit om.

Permalänk
Medlem

Flykten (bok nr 19 i Silverörnserien) av Simon Scarrow.

"57 e.Kr. De ärrade veteranerna Cato och Macro återvänder till Rom. Eftersom deras senaste uppdrag vid romerska rikets östra gräns misslyckades får de den här gången inte det mottagande med hyllningar och lovord som de är vana vid. Snarare blir de bemötta med misstänksamhet och fientlighet vid kejsarens boning. De forna hjältarnas rykte och framtid står på spel."

Permalänk
Medlem

Bokläsning

Läser sedan lång tid tillbaka bara eböcker med en dedikerad ebook reader, har alltid läst sedan jag lärde mig detta, är nu 65 år Läser just nu Fire and Blood av George R. R. Martin, läser böcker i stort sett bara på engelska då utbudet på svenska är minst sagt torftigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Annars läste jag The Martian, boken har lite detaljer som försvann i filmen.

Jag läste också den senast, men jag tyckte nästan det var för mycket detaljer. Filmen räckte så att säga.

Permalänk
Medlem

Jag läser ofta science fiction på engelska, eftersom utbudet är betydligt bättre samtidigt som jag föredrar originalspråket. Senast läste jag två böcker i en serie som jag tyckte var riktigt bra och kan rekommendera till de som gillar storskalig rymdopera.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bok 1: A Fire Upon the Deep - Vernor Vinge (1992) [Mitt betyg: 9/10]

"Thousands of years from now, many races inhabit a universe where a mind's potential is determined by its location in space - from superintelligent entities in the Transcend, to the limited minds of the Unthinking Depths, where only simple creatures and technology can function. Nobody knows what strange force partitioned space into these 'zones of thought', but when the warring Straumli realm use an ancient Transcendent artefact as a weapon, they unwittingly unleash an awesome power that destroys thousands of worlds and enslaves all natural and artificial intelligence.
Fleeing the threat, a family of scientists, including two children, are taken captive by the Tines - an alien race with a harsh medieval culture - and used as pawns in a ruthless power struggle. A rescue party, not entirely composed of humans, must free the children - and retrieve a secret that may save the rest of interstellar civilization.

Kommentar: I början av boken så hängde jag inte riktigt med i handlingen och var skeptisk. Det är medvetet att man inte ska förstå allt, efter ett tag så faller bitarna på plats och man inser varför handlingen i början av boken var lite osammanhängande samt svår att följa.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bok 2: A Deepness in the Sky - Vernor Vinge (1999) [Mitt betyg: 7.5/10]

"A Deepness In the Sky is the story of Pham Nuwen, a small cog in the interstellar trading fleet of the Queng Ho. Both they and another group - known as the Emergents - are orbiting Arachna, a dormant planet which will shortly wake up when its On/Off star relights after decades of darkness. Both groups hope to exploit the coming age of technology and commerce on Arachna. But while the Queng Ho seek only to trade aggressively, the Emergents plans are far more sinister, amounting to little short of genocide."

Kommentar: Handlingen utspelar sig före händelserna i 'A Fire Upon the Deep' och har ingen stark koppling till den första boken, de utspelar sig i olika delar av samma universum och böckerna delar en huvudkaraktär. Det går att läsa andra boken först - eller som en bok med fristående handling, om man känner för det - jag skulle ändå rekommendera att läsa 'A Fire Upon the Deep' först.

Permalänk
Medlem

The black Prism - Brent Weeks

Bok 1 av 5, fantasy, magi i form av "drafting" av olika färger med olika egenskaper. Otroligt bra.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Hoppas att du vet att hela serien består av 7 delar (dom 2 sista finns inte på svenska).
[/quote]

Okej, hade ingen aning. Men antagligen hade jag märkt det efter den 5e delen som det bara går upp till på Storytel! Tack, får läsa dom 2 sista någon annanstans 👍🙌

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.