En snart 40-årig småbarnspappa och gamer behöver hjälp med ett helt nytt datorbygge! Budget: ca 25-30 000 kr
Hej!
Jag har idag en speldator som jag köpte 2015 och har börjat gå i tankarna att det är dags för en uppgradering eller kanske helt enkelt en helt ny låda. Jag har vart ifrån datorbyggar-scenen sedan 2015 och behöver därför lite hjälp och input från er. Jag har förstått att grafikkorten har blivit avsevärt dyrare under pandemin, så med det i beaktning har jag förstått att jag nog måste spendera minst 25 000 kr för att få en vettig spelburk.
Ni som har koll på scenen kanske kan guida mig till ett nytt bygge, samt se om det är läge att uppgradera nu eller vänta till hösten/vintern (utifall någon stor lansering är på gång).
Min nuvarande dator:
CPU: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
Grafikkort: Asus GeForce GTX 1080ti – (bytte ut mitt EVGA 980ti som gick sönder 2017).
Moderkort: Asus Z97-A ATX
RAM: Corsair 16GB DDR3 CL10 1600Mhz Vengeance
Nätagg: EVGA Supernova G2 850W
Chassi: Fractal Design Define R5
HDD: Samsung SSD 500gb, samt 2 st mekaniska HDD på sammanlagt 6TB
Vad jag vill ha:
En riktigt bra speldator som kan spela nuvarande och kommande spel på HIGH settings i 1440p med minst 60fps, gärna mer. Behöver inte någon värstingdator som klarar ULTRA, men gärna att den håller i 5-6 år framåt på HIGH.
Jag prioriterar att datorn är så tyst som möjligt
Grafikkortet behöver vara ett NVDIA kort pga en skärm med G-sync
Gillar spel med vackra världar så som Elden Ring, RDR2, God of War, Cyberpunk 2022, Witcher 3 med grafikmoddar osv.
Vad jag inte vill ha eller inte behöver:
Att den ska se snygg ut eller ha RGB (den kommer stå under mitt skrivbord och typ aldrig flyttas).
Kommer inte hålla på att överklocka. Tror inte jag orkar hålla på med vattenkylning.
Inledande tankar (men tips mottages!):
Grafikkort: Det lilla jag har läst på så känns GeForce RTX 3080 som en bra nivå
Lagring: Har tänkt ha en SSD på 1TB och sedan en lagringsdisk på ca 8-16TB
CPU: Har alltid haft Intel CPU, men är öppen för AMD om den är mer prisvärd/snabbare.
Chassi: Har varit nöjd med Fractal Design R5, men nu kanske det finns ännu tystare chassin?
Märken: Gillar ASUS då jag alltid vart nöjd med deras produkter, mer skeptisk mot EVGA pga tidigare erfarenheter.
Jag lyckades bygga ihop min dator 2015, så det ska väl gå nu också!
Kom gärna med tips och idéer eller förslag på ett komplett datorbygge!
Mvh Christian