En snart 40-årig småbarnspappa och gamer behöver hjälp med ett helt nytt datorbygge! Budget: ca 25-30 000 kr

Permalänk
Medlem

En snart 40-årig småbarnspappa och gamer behöver hjälp med ett helt nytt datorbygge! Budget: ca 25-30 000 kr

Hej!

Jag har idag en speldator som jag köpte 2015 och har börjat gå i tankarna att det är dags för en uppgradering eller kanske helt enkelt en helt ny låda. Jag har vart ifrån datorbyggar-scenen sedan 2015 och behöver därför lite hjälp och input från er. Jag har förstått att grafikkorten har blivit avsevärt dyrare under pandemin, så med det i beaktning har jag förstått att jag nog måste spendera minst 25 000 kr för att få en vettig spelburk.

Ni som har koll på scenen kanske kan guida mig till ett nytt bygge, samt se om det är läge att uppgradera nu eller vänta till hösten/vintern (utifall någon stor lansering är på gång).

Min nuvarande dator:

• CPU: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB

• Grafikkort: Asus GeForce GTX 1080ti – (bytte ut mitt EVGA 980ti som gick sönder 2017).

• Moderkort: Asus Z97-A ATX

• RAM: Corsair 16GB DDR3 CL10 1600Mhz Vengeance

• Nätagg: EVGA Supernova G2 850W

• Chassi: Fractal Design Define R5

• HDD: Samsung SSD 500gb, samt 2 st mekaniska HDD på sammanlagt 6TB

Vad jag vill ha:

• En riktigt bra speldator som kan spela nuvarande och kommande spel på HIGH settings i 1440p med minst 60fps, gärna mer. Behöver inte någon värstingdator som klarar ULTRA, men gärna att den håller i 5-6 år framåt på HIGH.

• Jag prioriterar att datorn är så tyst som möjligt

• Grafikkortet behöver vara ett NVDIA kort pga en skärm med G-sync

• Gillar spel med vackra världar så som Elden Ring, RDR2, God of War, Cyberpunk 2022, Witcher 3 med grafikmoddar osv.

Vad jag inte vill ha eller inte behöver:

• Att den ska se snygg ut eller ha RGB (den kommer stå under mitt skrivbord och typ aldrig flyttas).

• Kommer inte hålla på att överklocka. Tror inte jag orkar hålla på med vattenkylning.

Inledande tankar (men tips mottages!):

• Grafikkort: Det lilla jag har läst på så känns GeForce RTX 3080 som en bra nivå

• Lagring: Har tänkt ha en SSD på 1TB och sedan en lagringsdisk på ca 8-16TB

• CPU: Har alltid haft Intel CPU, men är öppen för AMD om den är mer prisvärd/snabbare.

• Chassi: Har varit nöjd med Fractal Design R5, men nu kanske det finns ännu tystare chassin?

• Märken: Gillar ASUS då jag alltid vart nöjd med deras produkter, mer skeptisk mot EVGA pga tidigare erfarenheter.

Jag lyckades bygga ihop min dator 2015, så det ska väl gå nu också!

Kom gärna med tips och idéer eller förslag på ett komplett datorbygge!

Mvh Christian

Permalänk
Medlem

Tänker mig något i denna stil. Chassit är ett av dem bästa gällande kylning och nätaggregatet är riktigt bra och har tio års garanti.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Snabbaste spelprocessorn som finns med originalinställningar, man behöver ej undervolta eller liknande. 3080 12 GB, nästan lika snabb som 3080 Ti fast till ett lägre pris och mer VRAM än den vanliga 3080:in vilket kan vara nödvändigt om man ska ha datorn i 6 år. Chassit vet jag inte om det är tystare än Fractal Design Define R5 men be quiet! chassit är ljuddämpat och har meshfront vilket innebär att man kan köra fläktarna på lägre varvtal.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warby:

Hej!

Jag har idag en speldator som jag köpte 2015 och har börjat gå i tankarna att det är dags för en uppgradering eller kanske helt enkelt en helt ny låda. Jag har vart ifrån datorbyggar-scenen sedan 2015 och behöver därför lite hjälp och input från er. Jag har förstått att grafikkorten har blivit avsevärt dyrare under pandemin, så med det i beaktning har jag förstått att jag nog måste spendera minst 25 000 kr för att få en vettig spelburk.

Ni som har koll på scenen kanske kan guida mig till ett nytt bygge, samt se om det är läge att uppgradera nu eller vänta till hösten/vintern (utifall någon stor lansering är på gång).

Min nuvarande dator:

• Grafikkort: Asus GeForce GTX 1080ti – (bytte ut mitt EVGA 980ti som gick sönder 2017).

Vad jag vill ha:

• En riktigt bra speldator som kan spela nuvarande och kommande spel på HIGH settings i 1440p med minst 60fps, gärna mer. Behöver inte någon värstingdator som klarar ULTRA, men gärna att den håller i 5-6 år framåt på HIGH.

• Gillar spel med vackra världar så som Elden Ring, RDR2, God of War, Cyberpunk 2022, Witcher 3 med grafikmoddar osv.

• Att den ska se snygg ut eller ha RGB (den kommer stå under mitt skrivbord och typ aldrig flyttas).

• Kommer inte hålla på att överklocka. Tror inte jag orkar hålla på med vattenkylning.

• Grafikkort: Det lilla jag har läst på så känns GeForce RTX 3080 som en bra nivå

• CPU: Har alltid haft Intel CPU, men är öppen för AMD om den är mer prisvärd/snabbare.

• Chassi: Har varit nöjd med Fractal Design R5, men nu kanske det finns ännu tystare chassin?

• Märken: Gillar ASUS då jag alltid vart nöjd med deras produkter, mer skeptisk mot EVGA pga tidigare erfarenheter.

Mvh Christian

Vänta på RTX 4000 serien skulle jag säga RTX 3080 inte är speciellt prisvärd just nu när 4000 serien är runt hörnet.

Ska lanseras runt Q3 2022

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Warby:

Hej!

Min nuvarande dator:

Vad jag vill ha:

Mvh Christian

Med tanke på sommaren runt hörnet och lansering q3 av gpu och både amd och intel släpper nytt q3/q4 på cpu så kan det vara värt att vänta.
Även om du köper denna generation så kommer priset sjunka lite

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Tack för all input och snabba svar!

Jag tyckte datorn ovan för 18000 såg väldigt lovande ut, men samtidigt hade jag ingen koll på att nya GPU:er och CPU:er antagligen kommer att komma i höst. Avvaktar nog lite och ser vad som händer innan jag slår till.

Oavsett så har jag fått mycket bra info om delar som ni ovan rekommenderat och ska kolla in recensioner på dem.

Tack!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Med tanke på att din nuvarande dator är rätt så kapabel så hade det varit fullkomligt vansinne att köpa nu och inte vänta med tanke på de hårdvarusläpp som sker i och med kvartal 3 och framåt. Du är ju också villig att lägga en rätt så rejäl summa pengar på en fräsch dator och då finns ingen anledning att nöja sig med näst bästa när nya grafikkort och processorer, som ryktas bli rejält kompetenta, inte ligger särskilt långt bort.

Permalänk
Medlem

Sen är de ju som alltid. Vill du spela nu, så köper man nu. Det kommer ALLTID ligga någonting nytt på gång runt hörnet. När man väntat på att köpa något, därefter dröjer de inte länge innan det kommer något nytt igen.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Sen är de ju som alltid. Vill du spela nu, så köper man nu. Det kommer ALLTID ligga någonting nytt på gång runt hörnet. När man väntat på att köpa något, därefter dröjer de inte länge innan det kommer något nytt igen.

Detta är något som nämns vareviga gång och det stämmer så klart, även om det överanvänds alldeles för mycket. Nästa generations gpuer från Nvidia ryktas släppas någon gång i augusti vilket det finns rätt så starka belägg för. Om man ändå ska lägga ut runt 25 -30 tusen på en dator så finns alla anledningar i världen att vänta när ett släpp ligger så nära inpå.

Permalänk
Medlem

Med den budgeten tycker jag nog att du ska vänta och se vilka nyheter som kommer under sensommar/höst. Har precis själv inhandlat en dator för ungefär samma budget men hade tyvärr inte möjlighet att vänta då min dator gav upp! Min initiala tanke var egentligen att vänta.

Däremot så har priserna normaliserats något mer än vad de har varit tidigare och lagren är påfyllda. Jag slog då till eftersom vi heller inte vet hur tillgängligheten och marknaden ser ut i början av nästa generation. Det har ju varit rätt svajigt allmänt den senaste tiden, minst sagt.

Oavsett, din dator har några år på nacken och förstår att du är sugen på att uppdatera men den är fullt kababel ett litet tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

Detta är något som nämns vareviga gång och det stämmer så klart, även om det överanvänds alldeles för mycket. Nästa generations gpuer från Nvidia ryktas släppas någon gång i augusti vilket det finns rätt så starka belägg för. Om man ändå ska lägga ut runt 25 -30 tusen på en dator så finns alla anledningar i världen att vänta när ett släpp ligger så nära inpå.

Absolut, jag är helt med på den linjen, och alla vill oftast ha det senaste, och ryktena stämmer säkert då ja också hört det. Det som ingen hört något om eller vet något om, det är tillgänglighet och pris. Vilket jag anser vara två väsentliga faktorer.
Sen är de ju också som ALLTID alla får bestämma helt själv och göra som de vill. Man kan vänta o se vad priser blir, och om de ens finns några kort, i annat fall får man väl köpa denna gens gpu.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Tack för kloka reflektioner och jag instämmer i dilemmat med att det alltid finns något nytt på gång. Det är självklart subjektivt utifrån den situation man befinner sig i.

Med detta sagt så fungerar ändå min dator bra och det är ingen panik för min del, även om man blir rejält sugen på att slå till nu när man bestämt sig och börjat läsa på om olika komponenter.

Kommer avvakta till hösten och skulle tillgängligheten/priserna sticka iväg så har jag dessutom hunnit spara lite till för att motverka detta.

Tack åter igen för all input!

Permalänk
Medlem

Angående att vänta. Är svårt att förutspå pris/prestanda/tillgänglighet på nästa generation. Kanske är de nya komponenterna omöjliga att få tag på i ett halvår, vem vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warby:

Hej!

Min nuvarande dator:

Vad jag vill ha:

Mvh Christian

Valde Meshify 2 för att kunna montera radiator i toppen och fläktar i fronten.

Permalänk

Feedback på bygge?

Eftersom jag också är en snart 40-årig småbarnspappa och gamer som gillar exakt samma typ av spel, med samma budget och samma typ av dator från 2015, så kapar jag inte ens tråden, jag bara smälter in helt obemärkt. Efter MYCKET pillande och maniskt youtubande har jag plockat ihop följande, tankar, feedback? Riktigt osäker på ffa moderkortet och processorkylningen.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/ct0OAWPAXVY2EGFKhbbXMXb5rCw/4070ti-30k