Framtida kodnamn och chiplet-processorer när AMD visar produktplaner

Permalänk
Melding Plague

Framtida kodnamn och chiplet-processorer när AMD visar produktplaner

Fler detaljer från AMD:s senaste presentationer rätar ut frågetecken kring framtiden, där nya kodnamn och tydligare besked kring IPC står att finna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

"Granite Ridge" låter som ett Intel-kodnamn. Kanske inte så konstigt när de haft Thunderbolt-kontrollers vid namn "Titan Ridge" och "Alpine Ridge".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

"Granite Ridge" låter som ett Intel-kodnamn. Kanske inte så konstigt när de haft Thunderbolt-kontrollers vid namn "Titan Ridge" och "Alpine Ridge".

Även "Phoenix Point" etc, Intel har i alla fall tidigare använt såna namn för PCH:n i sina styrkretsar (t.ex. "Sunrise Point", "Union Point", och "Cannon Point" för PCH:n i 100-, 200- respektive 300-serien stykretsar). Onödigt av AMD att kopiera Intel på den punkten, kodnamnen är redan tillräckligt röriga som det är.

Permalänk

Jag har läst detta och är lite besviken på inte mer. Speciellt när källan är AMD som självklart inte använder sig av metoden att underdriva hur bra deras kommande cpu är för att folk ska bli imponerande när den kommer. Utan snarare försöker det motsatta utan att göra folk besvikna.

Det stora med nästa Ryzen ser jag som stöd för ddr5. Där den stora fördelen med ddr5 är att minerna i framtiden borde bli billigare än ddr4.
Sedan höjer det ribban för när mainstreamplattformen ej räcker till och man inte behöver gå upp till hept. Jag tror att man för den stora skaran kan lugnt kan välja datordelar för över 50 000kr exkl skärmar utan att säga att man nog borde gå upp i hept.

Jag själv planerar ett köp snart kanske till hösten. Men ogillar att ram idag nästan inte finns i större paket än 64GB ddr4, samt att dessa 64GB ddr5 kostar lika mycket som 128GB ddr4. Sedan att inga chassin vad jag ser är byggda för min typ gör saken ej bättre. Ett chassi ska vara rejält konstruerat, sidoplåtar ska gå öppna utan att skruva upp något, gångjärn ska finnas för sidoplåtarna. Många lättåtkomliga platser för att 3,5", 2,5" platser ska finnas, supergärna hotswap, men åtminstone såna snabbfästen för diskarna.

Permalänk
Medlem

Jag känner mig skeptisk till > 25% mer prestanda per watt.

Säg om man tog en Ryzen 5000 och en Ryzen 7000 processor, både modeller med samma antal kärnor och trådar.
Om man tog och underklocka Ryzen 7000 processorn så man får samma prestanda som Ryzen 5000 processorn så kanske den får > 25% prestanda per watt.

Men nu med ökad TDP och ökade frekvenser så verkar det som att den extra prestandan äter upp mycket av energieffektiviteten.

Ska bli intressant med recensioner.

Men för egen del tror jag att jag uppgraderar till en Ryzen 5000 i höst istället.
En 5800X eller 5800X3D hade räckt bra för mig och jag har redan ett moderkort som klarar Zen 3.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GuessWho:

Jag känner mig skeptisk till > 25% mer prestanda per watt.

Säg om man tog en Ryzen 5000 och en Ryzen 7000 processor, både modeller med samma antal kärnor och trådar.
Om man tog och underklocka Ryzen 7000 processorn så man får samma prestanda som Ryzen 5000 processorn så kanske den får > 25% prestanda per watt.

Men nu med ökad TDP och ökade frekvenser så verkar det som att den extra prestandan äter upp mycket av energieffektiviteten.

Ska bli intressant med recensioner.

Men för egen del tror jag att jag uppgraderar till en Ryzen 5000 i höst istället.
En 5800X eller 5800X3D hade räckt bra för mig och jag har redan ett moderkort som klarar Zen 3.

Nog borde 25 % bättre pref/W vara fullt möjligt givet att Apple ligger 2-3 gånger högre vid ST och 5-6 gånger högre vid MT (enligt de mätningar AnandTech gjort) ställd mot AMD/Intel (det handlar då om bärbara modeller).

Sen kommer det naturligtvis variera lite mellan olika modeller. AMD och Intel verkar lägga allt krut på absolut prestanda när det kommer till deras bäst presterande desktop-modeller, där kan man mycket väl pusha prestandan så hårt att perf/W inte alls ökar.

AMD modellerna längre ned i produktstacken verkar ju behålla samma effektnivå som nuvarande generation, är nog där vi kommer se största ökningen i perf/W.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Nog borde 25 % bättre pref/W vara fullt möjligt givet att Apple ligger 2-3 gånger högre vid ST och 5-6 gånger högre vid MT (enligt de mätningar AnandTech gjort) ställd mot AMD/Intel (det handlar då om bärbara modeller).

Sen kommer det naturligtvis variera lite mellan olika modeller. AMD och Intel verkar lägga allt krut på absolut prestanda när det kommer till deras bäst presterande desktop-modeller, där kan man mycket väl pusha prestandan så hårt att perf/W inte alls ökar.

AMD modellerna längre ned i produktstacken verkar ju behålla samma effektnivå som nuvarande generation, är nog där vi kommer se största ökningen i perf/W.

Att höja effekten är en återvändsgränd, precis som att förlita sig på att processorer kan komma bli snabbare genom att man kan krympa mer. Där egenskaper vid krympning som lägre strömförbrukning snarare snart går åt motsatta håll med läckströmmar.

Frågan är vad Alternativen Arm kan svara med? Just nu så finns det en drös tillverkare som på desktop inte gör något imponerande, förutom Apple som har en väldigt konstig filosofi.
Jag tror aldrig någonsin Apple kommer sälja moderkort, processorer löst så man kan montera ihop sin egen dator.

*edit*
Höja frekvensen är en annan återvändsgränd. Även om man så med dagens cpukonstruktion skulle få upp dem i 10GHz, så behöver man i framtiden få mer prestanda ändå. Det går att diskutera hur många procent ökning som går att få till med högre frekvens, men det är ett begränsat utrymme.

*edit*
För oss som jobbar med datorteknik så om man skulle få en dator som har 1000 gånger så hög IPS, snabbt och stort ram, ssd, snabbtgrafikkort etc. Så behöver vi ofta i princip inte göra ett skit ändring i vårt arbetsmönster, val av mjukvaror etc innan vi kan säga det går segt. Så användarbehovet idag begränsas mycket av att vi tvingar att begränsa oss och göra enklare lösningar än vad vi annars skulle vilja ha. Vilket iofs inte skiljer sig från mycket annat.
Det optimala huset man skulle vilja ha är inte kanske exakt samma som man skulle köpa, där man kan säga att mer av något är helt onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ja det var väl ungefär det här som står i det citerade stycket jag menade.

Sen är det klart att även om man skulle ha samma perf/watt, om man nu inte kör en belastning som är 100% last hela tiden. Då skulle det snabbare systemet fortfarande kunna ha en fördel i race-to-sleep scenarion

Permalänk
Medlem

Om man ralierar lite angående sifforna.

+10%ipc
25% lägre energi mot dagens CPU
nya 7000 ska få 170W tdp
ok
5800X=100% 105W

+10% ipc ger 110% prestanda
nya 7000 ska få 170W
170/105=1,61

Total prestanda nya 7000 mot dagens 5800X= 100*1,1*1,61=177. 77% snabbare än dagen 5800X fan det blir en grym CPU

Tyvärr så kan man inte räkna så som jag gjorde i testet ovan men skulle varit kul om det stämde.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Om man ralierar lite angående sifforna.

+10%ipc
25% lägre energi mot dagens CPU
nya 7000 ska få 170W tdp
ok
5800X=100% 105W

+10% ipc ger 110% prestanda
nya 7000 ska få 170W
170/105=1,61

Total prestanda nya 7000 mot dagens 5800X= 100*1,1*1,61=177. 77% snabbare än dagen 5800X fan det blir en grym CPU

Tyvärr så kan man inte räkna så som jag gjorde i testet ovan men skulle varit kul om det stämde.

Man kan ju alltid välja mätpunkter lite kreativt och det är lite det du sätter fingret på här.
För utöver 25% högre prestanda per watt så säger de att det blir överlag 35% snabbare mot Zen 3. Det går inte ihop med om de ska ligga på 170W.

Det enda rimliga är att det är runt 8% högre IPC, och högre frekvenser som ger överlag 35% prestandaökning. Men att prestanda per watt inte alls blir bättre för toppmodellen. Prestanda per watt lär nog främst vara bättre under 5GHz.

Något annat som inte går ihop är ryktet om frekvenser upp mot 5,5GHz och AMDs påstående om 15% högre enkelttrådsprestanda och 8% högre IPC. För att nå endast 15% högre enkelttrådsprestanda vid den IPCn så kan de ha som mest 6,5% högre enkeltrådsfrekvens.
Så ja det känns som att de valt sina mätpunkter lite kreativt. Med det sagt så har de verkligen inte överdrivit när de pratat prestanda vid tidigare släpp sedan första Ryzen kom, så det ska bli intressant att se hur det blir.

Permalänk
Medlem

Intel: -You're tearing me apart Lisa!

Threadripper 6990X3D när AMD?!