Permalänk
Medlem

Random restart bluescreens

Hej!
Köpte i vintras lite uppgraderingar där jag bytte moderkort,ram,cpu och kylare samt en ny ssd.
Till en början fungerade allt felfritt i ca 2 månader spelade mest WoW under denna tiden. Sedan installerade jag CS2 och datorn hängde sig någon gång och starta om alternativt fick blue screen ibland. Hände väldigt random kunde va under spel eller surfande. Kunde spela 2h sen dog den eller kunde vara felfritt en hel dag. En dag började den direkt när jag starta datorn med att windows hade corrupta filer och behövde repair vilket inte gick o göra efter några omstarter hoppa den igång igen, nu fick jag fel meddelande på corrupt game files från steam behövde validera filer. krascherna sker mer frekvent så jag väljer att installera om Windows. Efter ominstallation fungerar allt perfa igen i ca 1-2 veckor sedan börjar den reboota och bluescreens igen.

Har testat flera saker.
-Memtest, testat köra ram i default - EXPO samt rekommenderad hastighet för mobo 5200MHz.
-Plockat ur o satt i alla komponenter
-Kört olika benchmarks för o stresstesta komponenter och kolla temperaturer men inget som ser högt ut.

Eventloggen säger 41 Kernal Power när det sker nu vilket verkar kunna betyda vad som helst när man googlar. Innan ominstallationen av windows så visste jag inte man kunde kolla event log så har ingen info direkt men kommer ihåg det stod i blue screens memory loss/ corrupt files osv
Dump filer från senaste tiden dock har datorn kraschat fler gånger än 5 men som sagt får inte alltid en blå skärm.
https://files.catbox.moe/kj53qo.dmp
https://files.catbox.moe/7iufcm.dmp
https://files.catbox.moe/94ajps.dmp
https://files.catbox.moe/nl7mse.dmp
https://files.catbox.moe/r8oijj.dmp

Flera gånger när datorn kraschar så lyser DRAM röd lampa på mobo fast tills jag håller inne power knappen o startar igen.
Någon gång har datorn startar och fastnat innan bootläge och BOOT röd lampa lyser fast funkar efter omstart igen.

PC Specs:
Gigabyte Gaming 4080 Super
Gigabyte B850M D3HP
Corsair H100
AMD Ryzen 7 9800X3D
Corsair 32GB 2x16GB DDR5 6000MHz CL36 Vengean
ASUS ROG STRIX Gold aura edition 850W
PNY CS1030 M.2 NVMe 1TB
Crucial SSD ct525mx300ssd1

Permalänk
Medlem

Ostabilt/inkompatibelt minne, all din felsökning bör dras till ram-minnen. Du har 9000 serien av Ryzen med den nya tillverkningsprocessen av minneskontrollern så chansen att CPUn är boven är väldigt liten. Uppstartsbeteendet låter som memory trimming som failar, den försöker senaste intrimmningen men den är nu inte stabil.

Till att börja med vad är det exakta modellnumret av minnena? Är de med på QVL listan för moderkortet? Inkompatibelt minne som är lite ostabilt kommer gå felfritt i memtest men fela när hela datorn är under last (wow är så lättdrivet så räknas ej). Det är då dina windows filer blir korrupta med.

I min erfarenhet har Gigabytes D3* moderkort haft extremt dålig/begränsad minneskompatibilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ostabilt/inkompatibelt minne, all din felsökning bör dras till ram-minnen. Du har 9000 serien av Ryzen med den nya tillverkningsprocessen av minneskontrollern så chansen att CPUn är boven är väldigt liten. Uppstartsbeteendet låter som memory trimming som failar, den försöker senaste intrimmningen men den är nu inte stabil.

Till att börja med vad är det exakta modellnumret av minnena? Är de med på QVL listan för moderkortet? Inkompatibelt minne som är lite ostabilt kommer gå felfritt i memtest men fela när hela datorn är under last (wow är så lättdrivet så räknas ej). Det är då dina windows filer blir korrupta med.

I min erfarenhet har Gigabytes D3* moderkort haft extremt dålig/begränsad minneskompatibilitet.

Min första tanke var ram minnen också men lämnade det nog lite efter memtest. Men är nog där jag provat flest saker förutom att byta då.
Kan meddela att jag inte hade en tanke på qvl när jag beställde men har kollat upp nu då och de finns med på gigabyte's support lista men står dock en viss version där vilket jag inte vet hur man kollar upp vad jag har samt står det som 16gb men är ju 2x16 så antar det är samma?

Har du något märke du skulle kunna rekommendera från qvl listan som lirar bra eller är det bättre o titta på ett annat moderkort?
Dumsnål som vanligt gick på ett billigare med de specsen jag ville ha...

CMH32GX5M2E6000Z36
Gigabyte memory support B850M D3HP:
6000 CORSAIR 16GB 1Rx8 CMH32GX5M2E6000Z36 ver.3.43.04 SS Spectek D 36-44-44-96 1.4v V V

Permalänk
Medlem
Skrivet av psonb:

Min första tanke var ram minnen också men lämnade det nog lite efter memtest. Men är nog där jag provat flest saker förutom att byta då.
Kan meddela att jag inte hade en tanke på qvl när jag beställde men har kollat upp nu då och de finns med på gigabyte's support lista men står dock en viss version där vilket jag inte vet hur man kollar upp vad jag har samt står det som 16gb men är ju 2x16 så antar det är samma?

Har du något märke du skulle kunna rekommendera från qvl listan som lirar bra eller är det bättre o titta på ett annat moderkort?
Dumsnål som vanligt gick på ett billigare med de specsen jag ville ha...

CMH32GX5M2E6000Z36
Gigabyte memory support B850M D3HP:
6000 CORSAIR 16GB 1Rx8 CMH32GX5M2E6000Z36 ver.3.43.04 SS Spectek D 36-44-44-96 1.4v V V

Beroende på vilka stickor du köpte så är det ju inte säkert att det är samma. Du får kolla på art. Nr som står, alternativt skicka länk till de du köpte.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Beroende på vilka stickor du köpte så är det ju inte säkert att det är samma. Du får kolla på art. Nr som står, alternativt skicka länk till de du köpte.

https://www.inet.se/produkt/5306513/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-...

Tillverkarens art nr: CMH32GX5M2E6000Z36

Permalänk
Medlem

Ser ut som att det är inkompatibelt minne pga dåligt minnes-stöd ja.

Det står att det finns stöd för dem i Single Channel, dvs att du monterar dem bredvid varandra istället för i varannan slot. Samt att hastigheten då ska strypas till max 5600 mhz.

Permalänk
Medlem

Provat uppdatera bios till senaste?

senaste versionen från slutet på maj och har "Enhance memory compatibility" bland ändringarna.

Annars om byte av minne kan va aktuellt så skulle jag köra på följande
https://www.inet.se/produkt/5306756/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...
Optimal hastighet och CL, bland dom billigare kitten samt finns med på mer eller mindre ALLA QVL listor.

Det står att det finns stöd för dem i Single Channel, dvs att du monterar dem bredvid varandra istället för i varannan slot. Samt att hastigheten då ska strypas till max 5600 mhz.

Enligt Gigabytes hemsida så är det stöd för dom i full hastighet med 2 stickor.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Man lär sig alltid något nytt, gissar att SS/DS som står på gigabytes sida indikerar single slot/dual slot? Eller är det 1Rx8 man tittar på?

Får givetvis testa om detta hjälper, extremt tacksam för att du svarade om det funkar!

Är det värt o köpa ett nytt par som fungerar bättre i dual channel kommer jag märka någon skillnad?
Skulle dessa lira fint om jag tolkar qvl listan rätt då det inte fanns mycket o hänga i granen på dual 2x16?
https://www.inet.se/produkt/5306099/g-skill-64gb-2x32gb-ddr5-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Provat uppdatera bios till senaste?

senaste versionen från slutet på maj och har "Enhance memory compatibility" bland ändringarna.

Annars om byte av minne kan va aktuellt så skulle jag köra på följande
https://www.inet.se/produkt/5306756/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...
Optimal hastighet och CL, bland dom billigare kitten samt finns med på mer eller mindre ALLA QVL listor.

Enligt Gigabytes hemsida så är det stöd för dom i full hastighet med 2 stickor.

Jag vet inte riktigt hur man utläser all info på hemsidan men ja de står ju med

Yes uppdaterade till senaste bios förra veckan och hade stora förhoppningar när jag också läste Enhance memory compatibility men hjälpte tyvärr inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psonb:

Jag vet inte riktigt hur man utläser all info på hemsidan men ja de står ju med

Yes uppdaterade till senaste bios förra veckan och hade stora förhoppningar när jag också läste Enhance memory compatibility men hjälpte tyvärr inte.

Okej, ja kan vara så enkelt att det är dåliga minnen, skulle aktivera expo och köra memtest några gånger till.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Okej, ja kan vara så enkelt att det är dåliga minnen, skulle aktivera expo och köra memtest några gånger till.

Tänkte jag skulle prova köra några memtest nu ett par gånger så gick för o starta burken, nu får jag inte ens skärm DRAM lampan lyser fast. Känns som det får bli ett garanti ärende på dessa stickor.
Satt o spelade igår kväll har inte rört den sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psonb:

Tänkte jag skulle prova köra några memtest nu ett par gånger så gick för o starta burken, nu får jag inte ens skärm DRAM lampan lyser fast. Känns som det får bli ett garanti ärende på dessa stickor.
Satt o spelade igår kväll har inte rört den sedan dess.

Ja låter lite som så, hade mer eller mindre exakt samma problem med en dator jag fick som tack för att jag byggde en ny åt en polare, men jag fick dock utslag på memtest när jag väl lyckades få igång det och tog ca 2 veckor efter första kontakt med Corsair så hade jag ett nytt par minnen hemma.

Hade dock i ditt fall kontaktat butik och kolla möjlighet att reklamera istället för att lämna in dom på garantin och sen köra på kingston kittet jag länka istället.

Visa signatur

here we go!