Permalänk
Medlem

Ljudproblem - Abit NF7-S rev 2.0!!!

Tja!

Varför är volymen så låg när jag spelar musik? Har högsta volym i Winamp och på Abits nforce2 kontroll för ljud!

Har kollat att Wave Out är på högsta och allting och högtalarna sitter i rätt uttag tror jag (gröna)!

Nån som vet vad som kan vara fel ??

//Matte

Permalänk
Medlem

Kolla så du inte har råkat akivera Dolby Surround encoding i nVidia kontrollen för ljudkortet.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem

Blir ljudet lägre av att det är aktiverat?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det exakta svaret finns där, men det finns en FAQ på amd-delen som handlar om nforce2-korten

Permalänk

Hmmmm....

Ska inte säga för mycket, men jag har för mig att utgångarna har olika "mening" vid olika konfigurationer i systemet, tror standard ut blir typ höger bak med surround....kan förklara ljudnivån...

Visa signatur

AMD-XPm 2500+@3600+(Ba)@204*12 = 2459MHz|Egenbyggt vatten + 240 rad|1.93Vc|2*256 TMWB 11,2,2,2|2.8Vddr|AN7|sb-kyld,nb-zalman+60mm,MosFet flensar+40 mm|Ti4K2 @320/615|Prime95 stabilt 24/7! Tysssst.....

Permalänk
Medlem

Kan det vara något med att mina högtalare är ihopkopplade till endast en sladd som går in i datorn? Kanske bättre att sätta in både vänster och höger högtalare i varsin utgång ??

Permalänk
Medlem

fan vart man än tittar så är det ju bara problem med Abit NF7-S!!!!

Permalänk
Medlem

zunken, men åh. eftersom varannan person äger detta kort så är det klart det blir mer uppståndelse när det väl är problem. det är ju inte ofta folk startar trådar i stil med "åå vad bra mitt nfs7 funkar!!".

matte67: säger som Topworker, tror han har rätt.
så testa bara avaktivera Dolby.. sänkte tydligen CPU-tempen för nån här på forumet läste jag häromdan, dessutom.. (??)

Visa signatur

[ Barton 2800+ | NF7-S 2.0 ersatt med 8RDA3+ 2.1 | 512MB TwinMOS PC3200 DualChannel | Radeon 9200 Atlantis 128MB DDR | 400GB Seagate + Samsung | Chieftec BX 360W ]

Permalänk
Medlem

okaj...ska avaktivera Dolby när jag kommer hem från jobbet då!

Tack för svaren och kanske tack för hjälpen! Det beror ju på om det hjälper att avaktivera Dolby digital

Permalänk
Medlem

Hjälpte inte att avaktivera dolby digital surround och digital kodning!!

Permalänk
Hedersmedlem

jag antar att personen är så dum att han kör utan förstärkare.....men det är bara jag som flummar förmodligen..

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

har ingen förstärkare nää...men det hade jag inte till min gamla dator heller och där var ljudet mycket, mycket högre!!!

Permalänk

Har du ingen förstärkare????
Går det ens utan??

Permalänk
Medlem

Jepp..men ljudet är jävligt lågt!

På mitt förra mobo var ljudet mycket, mycket högre!!

Men det kan alltså ha med det att göra, att jag inte har någon förstärkare? Skumt isf, eftersom jag inte hade det på gamla datorn...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte67
Jepp..men ljudet är jävligt lågt!

På mitt förra mobo var ljudet mycket, mycket högre!!

Men det kan alltså ha med det att göra, att jag inte har någon förstärkare? Skumt isf, eftersom jag inte hade det på gamla datorn...

Ja, det är nog det, kan vara lite olika med ljuden på olika moderkort.

Permalänk
Medlem

Fan...får se om man hittar nån gammal sleten förstärkare nånstans!

Permalänk
Medlem

edit

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Behöver man inte förstärkare? SOFT!

Så säljer jag alla jag äger!
Dom har alltså bara tagit plats utan att göra nån nytta hittils!

Ska bli skönt att bli av med dom i bilen för dom drar en massa ström också!

Fan vad bra!

(Folk upphör aldrig att förvåna mej)

Permalänk
Medlem

greencor... eh? De andra fick det att låta som att förstärkare var obligatoriskt, vilket inte riktigt stämmer... eller?

Edit: Jag ber om ursäkt ifall jag hade fel, du behöver ffs inte vara oförskämd :/

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Har du ingen förstärkare orkar ju ffs inte datorn pressa fram allt ljud! Den är inte byggd för sådana applikationer...
Hade det inte behövts en förstärkare hade jag inte skaffat mig en heller, kostar ju ffs 6000kr....

EDIT: MIN kostar 6000 alltså...finns ju billigare och dyrare varianter...

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

då har jag fått det lite om bakfoten my mistake... men om man kollar på analoga högtalarpaket från bl.a. creative, där ansluts högtalarna till subwoofern och subwoofern ansluts sedan direkt till datorn.. var är förstärkaren där?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av greencor
Behöver man inte förstärkare? SOFT!

Så säljer jag alla jag äger!
Dom har alltså bara tagit plats utan att göra nån nytta hittils!

Ska bli skönt att bli av med dom i bilen för dom drar en massa ström också!

Fan vad bra!

(Folk upphör aldrig att förvåna mej)

Hehe, sluta mobbas nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av greencor
Behöver man inte förstärkare? SOFT!

Så säljer jag alla jag äger!
Dom har alltså bara tagit plats utan att göra nån nytta hittils!

Ska bli skönt att bli av med dom i bilen för dom drar en massa ström också!

Fan vad bra!

(Folk upphör aldrig att förvåna mej)

Kan inte tänka mig att jag behöver förstärkare till ett par gamla högtalare som satt monterade på min förra skärm.. Det behövde jag iaf inte till den gamla, så varför skulle jag behöva det nu på en 5 år nyare dator???

Vet en jävla massa som kör utan förstärkare, så det ska ju funka!

Permalänk
Medlem

Om det är såna högtalare det handlar om KAN det gå utan.

MEN

Anledningen till att det kan fungera på en gammal skrotdator är att ljudkortet kan vara av den typ som har förstärkt line-out. Detta har oftast inte nyare kort då det ger brus osv samt att de flesta kör med externa förstärkare ändå.

Yago: Förstärkaren på ett creative-paket sitter i subben. prova att dra ur pluggen ur väggen så ska du se vad tyst det blir.

Permalänk
Medlem

Okaj! Då fattar jag

Då måste man fixa en förstärkare mao..

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Kanske är lika billigt att köpa nya datorhögtalare med inbyggd förstärkare som att koppla en förstärkare till sina gamla. Kostar någon hundralapp bara. Eller så kan du göra som jag gjort på en av mina datorer - koppla en sladd till stereon. Det brukar finnas ljudingång för externa ljudkällor i de flesta stereoförstärkare så om du ändå har en stereo så är ju det bästa valet för då kan du lyssna på mp3 med mycket bättre ljud än de flesta datorhögtalare. Alternativt kan man använda hörlurar direkt i datorn men då kan ljudet bli för högt så sänk i så fall volymen först och öka försiktigt.