Amazon Prime Day ryktas komma till Sverige den 12 juli

Permalänk
Melding Plague

Amazon Prime Day ryktas komma till Sverige den 12 juli

Köphetsen för Amazon Prime-medlemmar som omsatte 11,2 miljarder dollar förra året sägs nu komma till Sverige.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Personligen vägrar jag köpa från Amazon. Vidrigt företag som inte borde finnas i Sverige.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

Självklart så skapade jag mitt 30-dagars testkonto den 10e 😅
Fick iaf ge bort en gratis Twitch-sub till en lite mindre streamer

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

I många år har jag inte brytt mig - jag har köpt mina varor där jag kan få till lägst pris och givetvis där det finns tillgång. Jag tycker inte det känns rätt för mig längre att agera på det viset. Även om det i det långa loppet inte lär göra en skillnad för jag är bara en person, men det känns inte rätt att stödja Bezos. Jag kommer sova bättre om jag stödjer våra svenska butiker mer, så nej, det är inte nog för att jag ska bli Amazon Prime medlem.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

I många år har jag inte brytt mig - jag har köpt mina varor där jag kan få till lägst pris och givetvis där det finns tillgång. Jag tycker inte det känns rätt för mig längre att agera på det viset. Även om det i det långa loppet inte lär göra en skillnad för jag är bara en person, men det känns inte rätt att stödja Bezos. Jag kommer sova bättre om jag stödjer våra svenska butiker mer, så nej, det är inte nog för att jag ska bli Amazon Prime medlem.

Lite så känner jag också. Det är inte så tajt med stålar att jag inte kan spendera några kronor mer på att handla det jag är ute efter i en svensk butik. Det är en oerhört liten och personlig protest, som ändå känns fint i hjärtegropen.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Lite så känner jag också. Det är inte så tajt med stålar att jag inte kan spendera några kronor mer på att handla det jag är ute efter i en svensk butik. Det är en oerhört liten och personlig protest, som ändå känns fint i hjärtegropen.

Samma här, har inte ens surfat in på Amazons svenska sida så jag vet knappt ens vad jag missar.

Permalänk
Medlem

Yes, min plånbok är redo!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Hur mycket omsätter de en vanlig dag då?

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dumsnuten:

Personligen vägrar jag köpa från Amazon. Vidrigt företag som inte borde finnas i Sverige.

Tänk på de finns överallt.. vem vet, Sweclockers har de som serverbas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343162:

Tänk på de finns överallt.. vem vet, Sweclockers har de som serverbas?

Men det är okej med dubbelmoral på swec när det kommer till att hata Amazon. Amazon = bad, det är regeln här.

Fö tycker jag att Amazon bland det bästa som hänt här. Grym service och returpolicy samt fri frakt fram till dörren.

Permalänk
Medlem

Amazon är långt ifrån perfekta men de är utomordentligt bra att ha och göra med som konsument. När svenska butiker erbjuder samma, eller bättre, service och priser än Amazon då slutar jag handla där men inte innan dess.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Bra pris på någon vettig actioncamera kan man ju hoppas på då jag precis skaffat en Yamaha raptor 600CC

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Men det är okej med dubbelmoral på swec när det kommer till att hata Amazon. Amazon = bad, det är regeln här.

Fö tycker jag att Amazon bland det bästa som hänt här. Grym service och returpolicy samt fri frakt fram till dörren.

Ja det verkar vara konsensus här, trots att det i många fall innebär riktiga kanondeals åt konsumenter.

Jag håller helt och hållet med, Amazon är det bästa som hänt i Sverige på länge. Säkert spenderat norr om 100k där förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Men det är okej med dubbelmoral på swec när det kommer till att hata Amazon. Amazon = bad, det är regeln här.

Fö tycker jag att Amazon bland det bästa som hänt här. Grym service och returpolicy samt fri frakt fram till dörren.

Amazon har konstant felaktig information på sina produktsidor. När de säljer via en parter så ger de ingen riktig information om det företaget, så kunder kan inte ens avgöra om de privatimporterar eller inte.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Amazon har konstant felaktig information på sina produktsidor. När de säljer via en parter så ger de ingen riktig information om det företaget, så kunder kan inte ens avgöra om de privatimporterar eller inte.

Håll dig till FBA så är det inte ett bekymmer, hög tröskel för stt bli fba-säljare.

Sen angående felaktig information så kvittar det ju ofta om man läst på lite ang produkten man köper. Oavsett så står amazon för alla fel som kan vara i en produktbeskrivning. Fick en gratis robotdammsugare av dom för att produktbeskrivning inte va korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Personligen vägrar jag köpa från Amazon. Vidrigt företag som inte borde finnas i Sverige.

Personligen köper jag från Amazon. Bra företag som borde finnas i Sverige.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Amazon har konstant felaktig information på sina produktsidor. När de säljer via en parter så ger de ingen riktig information om det företaget, så kunder kan inte ens avgöra om de privatimporterar eller inte.

Du menar när en tredjepartssäljare skickar? Tycker det framgår ganska bra vem som säljer och vem som skickar.

SBA (Sold by Amazon)
Skickas från
Amazon
Säljs av
Amazon
Köp > testa > Nöjd? Ja/Nej? Nej = skicka tillbaka med förbetald retursedel som enkelt fixas från din order. Pengar tillbaka på kontot inom 5-7 dagar från att dem har fått tillbaka produkten. Dem bryr sig inte om du har använt den eller inte.

FBA (Fulfilled by Amazon)
Skickas från
Amazon
Säljs av
ABC
Köp > testa > Nöjd? Ja/Nej? Nej = skicka tillbaka med förbetald retursedel som enkelt fixas från din order. Pengar tillbaka på kontot inom 5-7 dagar från att dem har fått tillbaka produkten. Dem bryr sig inte om du har använt den eller inte.

Amazon Tredjepartsäljare
Skickas från
TypisktKinabolag
Säljs av
TypisktKinabolag
Tredjepart så går ditt köp under deras A-Z villkor. Bolaget måste tillgodose fraktsedel (alternativt att du betalar frakten och får sedan tillbaka pengarna) till en svensk leveransadress. Uppfyller dem inte detta så har du rätt till återbetalning.

Permalänk
Musikälskare

Älskar Amazon och gratis frakt med Prime används ofta, så länge priset är rätt bryr jag mig inte vad företaget heter. Det har jag inte råd att tänka på, speciellt i dessa tider vi lever i. Ska bli intressant att se vad dom har att komma med

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Hade varit skönt att slippa vänta upp till ett år när man ska handla.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Personligen vägrar jag köpa från Amazon. Vidrigt företag som inte borde finnas i Sverige.

Personligen väljer jag amazon om jag inte hittar varan hos Inet. Konkurrenterna som inte tar hand om sina kunder så som Dustin, Media Markt, Elgiganten och Webhallen har jag ingen sympati för om de blir utkonkurrerade pga deras attityd som de ofta har mot kunder.

Permalänk
Medlem

Jag är kluven.
De behandlar sina anställda illa vilket inte är något man vill stödja.

Men de har typ allt till bra pris och med prime fungerar det bra att beställa mindre saker. Tex om man behöver en liten sak som amazon har och skickar till mitt postombud kontra att jag måste åka 10mil tur och retur.

Sen är deras kundtjänst faktiskt jättebra.

Men jag håller mig till FBA, A-Z garanti och köper kända märken.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt alla som klagar på Amazon, är det pga låga löner? avsaknad av kollektivavtal utomlands?
För i dagsläget har Amazon ett lager i Eskilstuna som bemannas via en underleverantör som har kollektivavtal, vad mer kan man kräva?

Inte ens Inet har kollektivavtal men alla verkar gilla den butiken här? Om man klagar på lönen, hur står den sig mot andra lagerjobb?
Känns som att folk hatar Amazon bara för att det är lite trendigt.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Förstår inte riktigt alla som klagar på Amazon, är det pga låga löner? avsaknad av kollektivavtal utomlands?
För i dagsläget har Amazon ett lager i Eskilstuna som bemannas via en underleverantör som har kollektivavtal, vad mer kan man kräva?

Inte ens Inet har kollektivavtal men alla verkar gilla den butiken här? Om man klagar på lönen, hur står den sig mot andra lagerjobb?
Känns som att folk hatar Amazon bara för att det är lite trendigt.

ssshh, vi nämner inte fakta här...

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Gött äntligen var negativ till Amazon till en början men när man på senare år fått se t.ex Inets giriga priser är Amazon det ända alternativet!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Drog nätverk i hela huset med cat 5e som köptes på Amazon nyss.. 49kr för 50 meter.. inte klagar jag.
Och prime på det med.. mums 😉

Hoppas att prime Day kommer för ännu bättre priser 🙂

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Förstår inte riktigt alla som klagar på Amazon, är det pga låga löner? avsaknad av kollektivavtal utomlands?
För i dagsläget har Amazon ett lager i Eskilstuna som bemannas via en underleverantör som har kollektivavtal, vad mer kan man kräva?

Inte ens Inet har kollektivavtal men alla verkar gilla den butiken här? Om man klagar på lönen, hur står den sig mot andra lagerjobb?
Känns som att folk hatar Amazon bara för att det är lite trendigt.

Frånsett allt det så är det fortfarande ett gigantiskt företag vars strategi är att kväva lokala aktörer och i princip få en monopolställning, och det är kanske inget man höjer på ögonbrynen för i USA när Walmart redan etablerat det konceptet för många år sedan. Men för Svenskar så känns det konceptet med rätta både främmande och skrämmande.

Här i Sverige så är vi mer vana med en kultur där inget företag är så stort att de kan börja strunta i konsumenten eftersom valmöjligheter i realiteten saknas, och jag och andra som är emot Amazon ser nog gärna att det fortsätter så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har handlat där rätt mycket på sista tiden, super snabba leveranser och så finns ju BOYS på Amazon prime
Maxgaming och Inet får också sin del av mina pengar

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Frånsett allt det så är det fortfarande ett gigantiskt företag vars strategi är att kväva lokala aktörer och i princip få en monopolställning, och det är kanske inget man höjer på ögonbrynen för i USA när Walmart redan etablerat det konceptet för många år sedan. Men för Svenskar så känns det konceptet med rätta både främmande och skrämmande.

Här i Sverige så är vi mer vana med en kultur där inget företag är så stort att de kan börja strunta i konsumenten eftersom valmöjligheter i realiteten saknas, och jag och andra som är emot Amazon ser nog gärna att det fortsätter så.

Men det är ju precis tvärt om... Jag har aldrig upplevt på någon annan webbshop/merchant att det är så smidigt för mig som konsument att reklamera och få igenom reklamationer.
Och det är ju en fri marknad för vem som helst att etablera sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Men det är ju precis tvärt om... Jag har aldrig upplevt på någon annan webbshop/merchant att det är så smidigt för mig som konsument att reklamera och få igenom reklamationer.
Och det är ju en fri marknad för vem som helst att etablera sig.

För att Amazon är så stora att det kostar mer för dem att ställa frågor gällande reklamationer. De har råd med att folk bluffar då och då, vilket aldrig kommer vara fallet med mindre aktörer. Och "vem som helst" har knappast kapital att etablera sig och komma upp i samma nivå som Amazon, särskillt inte om de blir helt dominerande och har låst in alla med Prime. Att något låter vackert i teorin betyder inte att det är vackert i verkligheten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Frånsett allt det så är det fortfarande ett gigantiskt företag vars strategi är att kväva lokala aktörer och i princip få en monopolställning, och det är kanske inget man höjer på ögonbrynen för i USA när Walmart redan etablerat det konceptet för många år sedan. Men för Svenskar så känns det konceptet med rätta både främmande och skrämmande.

Du kanske borde läsa på lite om IKEA.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060