Firefox Total Cookie Protection stoppar kakor på sin plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om det hade varit total cookie protection så skulle alla kakor ha blockerats helt och hållet som default. Men visst det är ett steg på vägen.

Problemet är då att simpla saker som en inloggning skulle inte fungera och man hade i så fall behövt generera länkar istället med ett unikt inloggningsid, men då är risken att någon klistrar in en länk till t.ex. en produkt på ett forum och så följer hela inloggningsid:et med och då kan folk utge så för att vara den personen om dom klickar på länken tills användaren blir utloggad ifrån systemet.

Kakor som håller sig till domänen man besöker tycker jag är bra för att slippa spårning via kakor. Däremot SSO lösningar som folk nyttjar med Facebook, Google m.fl. lär få veta vart man är på väg.

Men att blockera alla kakor borde inte vara några problem. Jag kör äldre Firefox(plus Pale Moon, MyPal, New Moon) med Cookie Monster och där är min standard att blocka allt tills jag godkänner. Men man ser också hur beroende av kakor som hemsidor är med dagens utvecklare, man kan få en vit sida för att kakor inte är påslagna.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Det här låter som funktionalitet som är tillräcklig för att jag ska ta steget tillbaka till Firefox från Chrome. Måste fixa en ny password manager bara. Har gjort mig lite väl beroende av Google när jag har alla mina lösenord där också. Det är lite FÖR bekvämt att låta Google fixa en massa saker åt en mot att bli av med sitt privatliv...

Nu när jag tänker efter så är i princip hela mitt digital liv på google förutom Messenger och Signal. Lite obehagligt att vara så i handen på en privat aktör när man tänker på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Det här låter som funktionalitet som är tillräcklig för att jag ska ta steget tillbaka till Firefox från Chrome. Måste fixa en ny password manager bara. Har gjort mig lite väl beroende av Google när jag har alla mina lösenord där också. Det är lite FÖR bekvämt att låta Google fixa en massa saker åt en mot att bli av med sitt privatliv...

Nu när jag tänker efter så är i princip hela mitt digital liv på google förutom Messenger och Signal. Lite obehagligt att vara så i handen på en privat aktör när man tänker på det.

Bättre sent än aldrig att komma till sådan insikt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Tror någon att Google kommer att införa samma/motsvarande funktion i Chrome?

De har ju uttryckligen talat om att göra sig av med tredjepartskakor, så det känns väl relativt sannolikt att det faktiskt sker förr eller senare.

Som jag noterade i ett tidigare inlägg så vill de väl gärna ha någon alternativ lösning för riktad reklam först...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om det hade varit total cookie protection så skulle alla kakor ha blockerats helt och hållet som default. Men visst det är ett steg på vägen.

Man kan förstås ifrågasätta namnvalet, det kanske borde heta Total Cookie Tracking Protection eller något sådant istället.
Funktionen är ju dock mer i linje med vad användaren lär önska sig än att blockera allt (vilket väl redan gått att göra sedan gammalt).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Kan den då även ta bort den sjukt irriterande popupen som frågar om kakor?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Kan den då även ta bort den sjukt irriterande popupen som frågar om kakor?

Nej, den finns där för att sajtägaren gillar den lösningen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Nej, den finns där för att sajtägaren gillar den lösningen.

Haha troligen

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Hatar den där cookie acceptera rutan som alltid kommer upp äcen om man accepterat innan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tipko:

Betyder det här att Firefoxs egna Multi-Account Containers är nu onödiga?
Likaså med Privacy Badger?

Hoppas det, det hade ju gjort surfningen lite enklare i alla fall. Har väl drygt 50 olika containers, hehe.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Firefox.......This is the way !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det är ju egentligen lustigt att man tillåter kakor att övervaka dig när man inte surfar på sidan kakan tillhör
Borde inte det kunna kallas något otrevligt?
Unauthorized virtual stalking?

Ja, det är ju ungefär som att brevbäraren förföljer dig överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Kan den då även ta bort den sjukt irriterande popupen som frågar om kakor?

Finns plugins för detta.
Funkar ok, inte alltid.
Heter "Dont care about cookies"

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Nej, den finns där för att sajtägaren gillar den lösningen.

Tyvärr blockar inte nya versionen reklam i Youtube. Så de som vill slippa reklam i youtube får fortsätta köra utblock origin eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Men borde vara samma som safari har då? Blockar 3e-parts kakor som jag förståt det.
https://www.theverge.com/2020/3/24/21192830/apple-safari-inte...

Undrar hur google tänker när det väl är deras kakor som blir mest drabbade deras och metas

Får gå och köpa gilles dubbla havreflarn med choklad känner jag..

https://www.theverge.com/2019/6/4/18650363/firefox-block-trac... ?

Att blockera 3:e parts kakor hindrar inte en sida/cdn från att se dina redan satta kakor och följa dem runt på sidor du besöker. Det detta gör är väl i stort sett det som FPI och RFP inställningarna i FF redan har gjort i flera år nu. Alltså First Party Isolation och Resist Finger Printing. De inställningarna hittar man i about:config.

Jag är osäker vad skillnaden blir med detta? Känns som en ingentingburgare men att nu är det en defaultinställning.

Skrivet av evil penguin:

Nej, den finns där för att sajtägaren gillar den lösningen.

Det har väl med GDPR att göra. Att du måste godkänna ngt så "avtalet" mellan dig och sidan kan leva upp till reglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThurahT:

Att blockera 3:e parts kakor hindrar inte en sida/cdn från att se dina redan satta kakor och följa dem runt på sidor du besöker. Det detta gör är väl i stort sett det som FPI och RFP inställningarna i FF redan har gjort i flera år nu. Alltså First Party Isolation och Resist Finger Printing. De inställningarna hittar man i about:config.

Som jag förstår det så är historiken:
"First Party Isolation" som vidareutvecklades till "Dynamic First Party Isolation" (där "dynamic" verkar innebära att det är möjligt att göra undantag i isoleringspolicyn), och sedan vad jag förstår bara ett namnbyte till "Total Cookie Protection" inför en bredare lansering av funktionen.

Skrivet av ThurahT:

Jag är osäker vad skillnaden blir med detta? Känns som en ingentingburgare men att nu är det en defaultinställning.

Ja, själva nyheten här är väl just att detta nu är påslaget som standard, vilket ändå är det som får störst inverkan i praktiken för alla som inte både har intresse och kunskap gällande vilka inställningar det ska fipplas med för att förbättra kakhantering, osv.

Skrivet av ThurahT:

Det har väl med GDPR att göra. Att du måste godkänna ngt så "avtalet" mellan dig och sidan kan leva upp till reglerna.

Jo, det har med GDPR/EPD att göra. Och jag drog det ju helt klart till sin extrem, så det var väl mest på skoj (försökte indikera detta) men med en gnutta av sanning.
Att nästan alla sajter "behöver" den där kakdialogen har ju att göra med just att sajtägarna prioriterar att få använda kakor utöver de nödvändiga för sajtens funktion (dessa är ju undantagna) framför användarupplevelsen. Detta är vad jag syftade på...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Hoppas att Mozilla Firefox för Android och IOS på mobilen får detta snart. Någon som vet när det kan komma tro?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweDragon:

Det här låter som funktionalitet som är tillräcklig för att jag ska ta steget tillbaka till Firefox från Chrome. Måste fixa en ny password manager bara. Har gjort mig lite väl beroende av Google när jag har alla mina lösenord där också. Det är lite FÖR bekvämt att låta Google fixa en massa saker åt en mot att bli av med sitt privatliv...

Nu när jag tänker efter så är i princip hela mitt digital liv på google förutom Messenger och Signal. Lite obehagligt att vara så i handen på en privat aktör när man tänker på det.

Behövs inte då Firefox nu har inbyggd hantering av användarnamn och lösenord sin egna dom haft som tillägg i flera år.

Permalänk

Nice. Gillade också vad ordförandet för Mozilla skrev i en debattartikel om att göra saker mycket mer transparent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Det här låter som funktionalitet som är tillräcklig för att jag ska ta steget tillbaka till Firefox från Chrome. Måste fixa en ny password manager bara. Har gjort mig lite väl beroende av Google när jag har alla mina lösenord där också. Det är lite FÖR bekvämt att låta Google fixa en massa saker åt en mot att bli av med sitt privatliv...

Nu när jag tänker efter så är i princip hela mitt digital liv på google förutom Messenger och Signal. Lite obehagligt att vara så i handen på en privat aktör när man tänker på det.

Detta är väl lite OT egentligen men skaffa 1Password. Av min research jag gjorde nyligen är det den bästa lösenordshanteraren. Integrerar fantastiskt bra genom webbläsartillägg (jag använder Chrome men finns till Firefox också) samt iOS. Kan ej uttala mig om Android.

Tror de har 14 dagar gratis, sedan kostar det typ 50 kr/mån eller nånting om man inte köper årsprenumeration. Jag hade lätt betalat 150 kr/mån om det så behövdes.

Permalänk
Medlem

Bra, då kanske jag inte längre har lika stort behov av Cookie AutoDelete.

Skrivet av Nautilus011:

Finns plugins för detta.
Funkar ok, inte alltid.
Heter "Dont care about cookies"

Jepp, och "I don't care about cookies" för att vara extra noga. Finns tyvärr (än så länge) inte tillgänglig för Firefox på Android dock, av någon idiotisk anledning.

Borde kanske heta "I don't want no stinking EU cookie dialogs" dock, för jag bryr mig definitivt om kakor, men varningsdialogerna kan dra åt hetaste helvetet.

Det är nåstan så jag önskar mig en standardiserad YIKACSTFU-header (Yes I Know About Cookies, Shut The Fork Up!"), liknande DNT (Do Not Track).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Finns plugins för detta.
Funkar ok, inte alltid.
Heter "Dont care about cookies"

Finns sidor som tex Tela Play där du måste stänga av Dont care about cookies för att kunna logga in sedan kan du sätta på Dont care about cookies igen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det är nåstan så jag önskar mig en standardiserad YIKACSTFU-header (Yes I Know About Cookies, Shut The Fork Up!"), liknande DNT (Do Not Track).

Det finns ju ett nytt förslag på i princip en DNT-klon, med den avsevärda skillnaden att den nya är avsedd att fungera i anslutning till lagstiftning som ett nekat godkännande, och därmed kanske faktiskt fungera.
https://globalprivacycontrol.org/

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det finns ju ett nytt förslag på i princip en DNT-klon, med den avsevärda skillnaden att den nya är avsedd att fungera i anslutning till lagstiftning som ett nekat godkännande, och därmed kanske faktiskt fungera.
https://globalprivacycontrol.org/

Bra initiativ. Tack för info om det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

De har ju uttryckligen talat om att göra sig av med tredjepartskakor, så det känns väl relativt sannolikt att det faktiskt sker förr eller senare.

Som jag noterade i ett tidigare inlägg så vill de väl gärna ha någon alternativ lösning för riktad reklam först...

Men det faller in under "motsvarande", d.v.s. dom kommer att fortsätta tillåta enhetsidentifiering via andra metoder istället för kakor. Att skapa en unik profil utav enheten som användaren sitter vid är tillräckligt för att uppnå spårning utav enheten.

Kakor, soppor, brödbitar, knäckemackor, m.fl. är egentligen inte det väsentliga. Det väsentliga är att kunna använda Internet utan att någon bygger upp beteendeprofiler kring en och säljer detta utan att jag får 3,95 kronor brutto per gång profilen nyttjas eller säljs, eller att jag accepterar profileringen varje enskild gång utan uppmaning ifrån sidan jag går till, utan jag skall själv trycka på en länk på sidan för att komma vidare där jag accepterar profilering utan ersättning.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Men det faller in under "motsvarande", d.v.s. dom kommer att fortsätta tillåta enhetsidentifiering via andra metoder istället för kakor. Att skapa en unik profil utav enheten som användaren sitter vid är tillräckligt för att uppnå spårning utav enheten.

Kakor, soppor, brödbitar, knäckemackor, m.fl. är egentligen inte det väsentliga. Det väsentliga är att kunna använda Internet utan att någon bygger upp beteendeprofiler kring en och säljer detta utan att jag får 3,95 kronor brutto per gång profilen nyttjas eller säljs, eller att jag accepterar profileringen varje enskild gång utan uppmaning ifrån sidan jag går till, utan jag skall själv trycka på en länk på sidan för att komma vidare där jag accepterar profilering utan ersättning.

Ur ett perspektiv håller jag med principiellt, ur ett annat förstår jag inte vad detta har med mitt svar att göra.
Dvs, nyss var frågan om Google Chrome kommer följa efter och ändra standardinställningarna så att något görs åt tredjepartskakorna (är väl blockade i incognito, men inte annars, med nuvarande standardinställningar), nu är mitt svar istället irrelevant eftersom kakorna inte är intressanta.

Hursomhelst, det förslag Google faktiskt lagt fram går ju ut på att användaren själv tillhandahåller en begränsad intresseprofil direkt till en annonstjänst de träffat på i relevanta sammanhang, inte en ny metod att spåra användarens varenda rörelse. (Det senare går ju förmodligen att lösa med eller utan kakor, eller det här förslaget för den delen, om man så vill. Vilket väl är vad du också var inne på...)
Om det där faktiskt genomförs så kan det ju få en positiv inverkan på landskapet OM man har siktet inställt på just spårandet och profilbyggandet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Precis, kommer Google Chrome att bidra till att försvåra användarspårning?

Med tanke på namnet så tror jag inte det. Det bolaget lever på användardata ifrån användarmönster. Dom skulle kursa utan användarmönster.

Och kakor är inte längre nödvändigt för spårning utav användare. Dom kommer nog fimpa kakor men det är är bara ploj för den oinsatte som kommer tro att allt är frid och fröjd om man slipper kakor som förföljer en.

Och att dom skulle gå efter en fördefinierad profil tror jag inte på. Då skulle jag lägga upp en profil som motsvarar en döende 95+ åring som snart hamnar på hospis. Undrar vilken typ av reklam jag skulle då få? Begravningsbyrå? Gravstenstillverkare? Spara i fonder till barnbarnensbarn?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.