Streama spel och film 4K/60hz från dator/shield till TV

Permalänk
Medlem

Streama spel och film 4K/60hz från dator/shield till TV

Hej, jag ska ge mig in på något där jag är totalt okunnig och hade uppskattat hjälp med att klargöra om det är något jag missuppfattat kring detta. Det jag vill kunna göra: Spela spel på tvn som körs på datorn, spela film på tv från dator/nvidia shield.

Utrustning: Dator med 3060ti, tv philips 706 (android tv), eventuellt en nvidia shield?

Som jag förstår det ska det funka såhär:

TV ansluten till wifi
Nvidia shield ansluten till wifi, ansluten till TV via HDMI
Dator via nätverkskabel till router. Behöver någon form av programvara likt kodi. Filmer kan lagras på datorn eller i en extern HD kopplad via usb till nvidia shield. Spel körs via nvidia gamestream och funkar för alla spel, även med ex. steam big picture?

Men jag förstår det också som att det kanske inte går att spela spel i 4k/60hz på detta vis utan lagg/bildartefakter? För avstånd mellan TV och dator se bild, då jag ej fått tillgång till lägenheten vet jag ej var det finns nätverksuttag än eller var jag ska ha datorn. Men om avståndet är för stort är det enda alternativet att ha datorn i vardagsrummet kopplad till TVn via HDMI? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag streamar via steam till teven ifrån datorn på nätverket fungerar fint i 4K 60Hz borde finnas i din TV om du har en smart tv.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Jag streamar via steam till teven ifrån datorn på nätverket fungerar fint i 4K 60Hz borde finnas i din TV om du har en smart tv.

Låter ju smidigt om det skulle funka smärtfritt, men då återstår fortfarande icke-steam spel samt film?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VG.:

Låter ju smidigt om det skulle funka smärtfritt, men då återstår fortfarande icke-steam spel samt film?

Använd Moonlight istället för Gamestream. Fler inställningsmöjligheter och utökad funktionalitet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av VG.:

Låter ju smidigt om det skulle funka smärtfritt, men då återstår fortfarande icke-steam spel samt film?

Du kan lägga till icke-stream spel på steam så kan du streama dem också 😁 när det gäller film satte jag upp en lokal plex server, fins ju app för det också på teven.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Parsec ska finnas som app till nvidia shield, har själv använt den men det var ett tag sedan. Fungerade bra då
https://parsec.app/

Permalänk
Medlem

Vad du än gör så slopa wifi. Kör trådat om du kan. Det är värt det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.