Försenad lönerevision & tjänstledighet

Permalänk
Medlem

Försenad lönerevision & tjänstledighet

Jag arbetar för tillfället inom regionen och kommer att göra det fram till jag går på tjänstledighet i augusti. Årets lönerevision skulle ha genomförts i april men blev försenad. Ett övergripande lönebeslut har nu fattats men inte på direktnivå.

Min chef förmedlade idag är de faktiska lönesamtalen kommer att ske "i höst" och att jag då kommer att ha gått på tjänstledighet och att hon inte var säker på hur det skulle bli med min löneökning. Hon skulle ta ärendet till HR men jag undrar bara vad SweClockers tänker.

Jag är tämligen säker på att iom att regionen anammar individuell lönesättning så är jag inte berättigad någon justering även om det vore osmakligt att låta den utebli. Men då jag faktiskt kommer ha jobbat ca 4 månader efter att revisionen skulle ha skett bör jag väl ändå få ta del av den i form av retroaktiv utbetalning?

Permalänk
Medlem

Om inte ditt kollektivavtal säger något annat så är du berättigad retroaktivt från 1:a april till den dag du går tjänstledig oavsett om dom är sena eller ej med lönerevisionen.

Permalänk
Medlem

Tänk på att HR är anställda av företaget och representerar också dess intresse. Facket är bäst att kolla med om det inte står tydligt i kollektivavtalet.

Permalänk
Medlem

Om det är region Östergötland så kör ni säkert AB (allmänna bestämmelser). Självklart är det retroaktiv lön från April 2022 som gäller. Det viktigaste är att du har koll så att du får den nya lönen. Det är ju självklart att du är berättigad till en lönerevision. Det du presterat från April 2021 till April 2022 som räknas. Pinsamt av din chef att inte ha koll. Det finns faktiskt något som HR. Be om att få det skriftligt från HR att du är berättigad till lönerevision. Annars bussar du facket (som du förhoppningsvis är med i). Brott mot kollektivavtalet är en "easy-win" för facket om det dras till AD.

Permalänk
Medlem

Den stora risken som jag ser det är att ni säkert har "individuell förhandling och lönesättning" vilket i offentlig verksamhet betyder att ni individuellt får veta att ni får 2% påslag och att; "det är allt som finns i potten".

Det leder ofta i såna här situationer att din chef försöker med att ge någon som slutar/slutat 0:- i påslag med motiveringen "du har gjort det bra, men nu har vi möjligheten att höja dina kollegors lön, visst känns det som en juste sak?".

Det är inte ok hanterat av chefen, men bråkar man behöver man lägga tid och energi för att få någon tusenlapp extra samtidigt som man då vet att ens kollegor inte får 100-1000 mer i månaden.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Den stora risken som jag ser det är att ni säkert har "individuell förhandling och lönesättning" vilket i offentlig verksamhet betyder att ni individuellt får veta att ni får 2% påslag och att; "det är allt som finns i potten".

Det leder ofta i såna här situationer att din chef försöker med att ge någon som slutar/slutat 0:- i påslag med motiveringen "du har gjort det bra, men nu har vi möjligheten att höja dina kollegors lön, visst känns det som en juste sak?".

Det är inte ok hanterat av chefen, men bråkar man behöver man lägga tid och energi för att få någon tusenlapp extra samtidigt som man då vet att ens kollegor inte får 100-1000 mer i månaden.

Att ge någon 0kr i lönepåslag ger bara chefen huvudvärk. Då får man glatt skriva åtgärdsplan för det är verkligen en medarbetare som inte skött sig.

Men klart att det har hänt det du säger. Att om man slutar så är det bättre att kollegorna delar på potten. Ett nytt jobb ger förhoppningsvis tusenlappar i löneökning. Vem bryr sig då om 800kr retroaktivt i 3 månader. Jag skulle iaf avsagt mig de där pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Den stora risken som jag ser det är att ni säkert har "individuell förhandling och lönesättning" vilket i offentlig Det leder ofta i såna här situationer att din chef försöker med att ge någon som slutar/slutat 0:- i påslag med motiveringen "du har gjort det bra, men nu har vi möjligheten att höja dina kollegors lön, visst känns det som en juste sak?".

Det är inte ok hanterat av chefen, men bråkar man behöver man lägga tid och energi för att få någon tusenlapp extra samtidigt som man då vet att ens kollegor inte får 100-1000 mer i månaden.

Japp man blir jätteglad när det händer, nu tror jag mina kollegor fick (osäker)

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt hur det fungerar men sannolikheten att jag kommer tillbaka till regionen i framtiden är ganska hög, och då borde det inte vara till nackdel att ha haft så hög lön som möjligt.

(Tjänstledig för nytt jobb, region till kommun)

Permalänk
Medlem

Självklart ska det löneförhandlas utifrån det du presterat senaste året och detta kommer retroaktivt, inga konstigheter.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Att ge någon 0kr i lönepåslag ger bara chefen huvudvärk. Då får man glatt skriva åtgärdsplan för det är verkligen en medarbetare som inte skött sig.

Men klart att det har hänt det du säger. Att om man slutar så är det bättre att kollegorna delar på potten. Ett nytt jobb ger förhoppningsvis tusenlappar i löneökning. Vem bryr sig då om 800kr retroaktivt i 3 månader. Jag skulle iaf avsagt mig de där pengarna.

Tror knappast att man måste skriva nån åtgärdsplan för någon som slutat som standard i riket bara för att de nollas, men det kanske är så nånstans?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag har dock inte slutat tekniskt sett, det är som sagt tjänstledighet oavsett anledning.

Permalänk
Medlem

Känns solklart att du bör få ökningen retroaktivt. Bara för att själva förhandligen är uppskjuten ska inte den avtalade löneökningen helt utebli. Det hade varit en annan femma om du tagit tjänsteledigt i slutet av förra året, t ex.

Frågan är hur det ska skötas rent praktiskt. När ska lönesamtal och lönebesked ske?

Stå på dig och om du är med i facket kommer det att förenkla avsevärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

Jag har dock inte slutat tekniskt sett, det är som sagt tjänstledighet oavsett anledning.

Ville mest flagga och förvarna att det inte är ovanligt att chefer i den positionen försöker sätta "dig" i sitsen av att välja mellan att dina arbetskamrater ska få högre lön framåt eller att du ska få en mindre engångssumma. Det kan lätt bli att perspektivet hamnar att det är du som skulle vara ogin om du krävde din faktiska rätt.

Självklart är det rimliga att chefen, om den nu anser att dina kollegor ska ha högre lön, strider för detta uppåt. Inte försöker stjäla din tilldelade del, men det kan bli hetsig stämning om chefen är låst i sitt perspektiv och frågan är då om det är värt det för dig i tid, ansträngning, relation och pengar att ta striden.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar och förstår resonemanget, Yorg.

Mitt senaste inflik var gällande handlingsplan. Eftersom att de har godkänt min tjänstledighet för att testa nytt jobb (det är ingen rättighet när man går från region till kommun) så antar jag att:
1. De vill ha tillbaka mig.
2. De tänker att det finns en möjlighet att jag kommer tillbaka.

Så jag förstår inte varför de inte skulle vilja göra det så attraktivt för mig att vilja komma tillbaka som rimligt/möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

Jag uppskattar och förstår resonemanget, Yorg.

Mitt senaste inflik var gällande handlingsplan. Eftersom att de har godkänt min tjänstledighet för att testa nytt jobb (det är ingen rättighet när man går från region till kommun) så antar jag att:
1. De vill ha tillbaka mig.
2. De tänker att det finns en möjlighet att jag kommer tillbaka.

Så jag förstår inte varför de inte skulle vilja göra det så attraktivt för mig att vilja komma tillbaka som rimligt/möjligt.

Det förutsätter att det finns mer långsiktighet än vad som är precis framför en, min erfarenhet är att den inte finns i offentlig verksamhet och särskilt inte hos "mellanchefer".

Tyvärr!

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

Jag uppskattar och förstår resonemanget, Yorg.

Mitt senaste inflik var gällande handlingsplan. Eftersom att de har godkänt min tjänstledighet för att testa nytt jobb (det är ingen rättighet när man går från region till kommun) så antar jag att:
1. De vill ha tillbaka mig.
2. De tänker att det finns en möjlighet att jag kommer tillbaka.

Så jag förstår inte varför de inte skulle vilja göra det så attraktivt för mig att vilja komma tillbaka som rimligt/möjligt.

Just nu jagar företagen kompetent personal. Jag hade nog begärt hos kommunen att jag får en fast anställning på direkt och säger upp mig från regionen. Jag menar, då har du också visat att du går vidare med kan komma. Hur framtiden ser ut vet ju ingen. En fördel du har nu är att om det finns arbetstidsförkortning i gamla avtal så har du ju kvar det om du kommer tillbaka. Oftast får man 6 månader på sig att provjobba innan man måste bestämma om man vill komma tillbaka. Det är rätt sällsynt nu att man får tjänstledigheten för provjobba då din roll hamnar i limbo. Jag menar, vem tar dina arbetsuppgifter i 6 månader med eventuell option att få fortsätta förutsatt att du slutar.

Permalänk
Medlem

Om du är fackligt ansluten så kommer dom aldrig acceptera att du får noll kronor i lönerevision (om du nu inte misskött dig kraftigt).
Men räkna heller inte med något utöver det vanliga.

Som någon skrev ovan så gäller detta retroaktivt.
Har du varit en bra medarbetare så vill säkerligen inte arbetsgivaren bränna alla broar med dig om du inte trivs på den nya arbetsplatsen tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Om du är fackligt ansluten så kommer dom aldrig acceptera att du får noll kronor i lönerevision (om du nu inte misskött dig kraftigt).
Men räkna heller inte med något utöver det vanliga.

Som någon skrev ovan så gäller detta retroaktivt.
Har du varit en bra medarbetare så vill säkerligen inte arbetsgivaren bränna alla broar med dig om du inte trivs på den nya arbetsplatsen tänker jag.

Det är det jag menar, ger man en anställd 0 kr, så har man misskött sig rejält och då kommer facket/du kräva en handlingsplan. Man slipper ju handlingsplanen om man ger ett litet påslag på 300kr.

Permalänk

Om du har individuell lönesättning så handlar ju det om hur du presterat under året fram till brytpunkten, vanligen april.
Så din tjänsteledighet ska inte påverka då den hamnar i nästa års utvärdering.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem

Jag har redan skrivit under kontrakt för tillsvidareanställning hos nya arbetsgivaren, så det gäller ingen provanställning. Vad gäller prestationen på arbetsplatsen så får den som lägst anses vara genomsnittlig, vilket stärks av den beviljade tjänsledigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

Jag har redan skrivit under kontrakt för tillsvidareanställning hos nya arbetsgivaren, så det gäller ingen provanställning. Vad gäller prestationen på arbetsplatsen så får den som lägst anses vara genomsnittlig, vilket stärks av den beviljade tjänsledigheten.

Frågan är ju då varför du vill ta tjänstledig för att provjobba på ny arbetsplats? Vill du maxa ditt utfall så kör du på som vanligt och se till att du får de där 800-900 kr retroaktivt, på lönekuvertet. Eller så du skiter du i det och slutar på din nuvarande arbetsplats. Då får de ju chansen att rekrytera en ny redan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Frågan är ju då varför du vill ta tjänstledig för att provjobba på ny arbetsplats? Vill du maxa ditt utfall så kör du på som vanligt och se till att du får de där 800-900 kr retroaktivt, på lönekuvertet. Eller så du skiter du i det och slutar på din nuvarande arbetsplats. Då får de ju chansen att rekrytera en ny redan nu.

Vet inte om jag missförstår dig, men varför inte provjobba om man har fått möjligheten? Det kan ju vara hur värdelöst som helst på det nya stället på sätt man inte förutsåg. Att då ha en bekant trygg anställning att gå tillbaka till är ju väldigt skönt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Vet inte om jag missförstår dig, men varför inte provjobba om man har fått möjligheten? Det kan ju vara hur värdelöst som helst på det nya stället på sätt man inte förutsåg. Att då ha en bekant trygg anställning att gå tillbaka till är ju väldigt skönt.

Precis så jag resonerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Vet inte om jag missförstår dig, men varför inte provjobba om man har fått möjligheten? Det kan ju vara hur värdelöst som helst på det nya stället på sätt man inte förutsåg. Att då ha en bekant trygg anställning att gå tillbaka till är ju väldigt skönt.

Tänker ur ett arbetsgivarsynvinkel. Absolut kan man göra det. De är ju ”dumma” som beviljar en tjänstledighet för provjobba på nytt jobb. De få fall jag känner så är det ingen som gått tillbaka till sin gamla arbetsgivare. Utan har slutat och på så sätt har den gamla arbetsgivaren tappat fart och slösat 6 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Tänker ur ett arbetsgivarsynvinkel. Absolut kan man göra det. De är ju ”dumma” som beviljar en tjänstledighet för provjobba på nytt jobb. De få fall jag känner så är det ingen som gått tillbaka till sin gamla arbetsgivare. Utan har slutat och på så sätt har den gamla arbetsgivaren tappat fart och slösat 6 månader.

Absolut, men det är ju då något som arbetsgivaren får ta ställning till när dom beviljar eller nekar en tjänstledighet. När det är deras val menar jag. Värre är det väl när det inte går att säga nej.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Om du är fackligt ansluten så kommer dom aldrig acceptera att du får noll kronor i lönerevision (om du nu inte misskött dig kraftigt).
Men räkna heller inte med något utöver det vanliga.

Som någon skrev ovan så gäller detta retroaktivt.
Har du varit en bra medarbetare så vill säkerligen inte arbetsgivaren bränna alla broar med dig om du inte trivs på den nya arbetsplatsen tänker jag.

Skrivet av slipbit:

Det är det jag menar, ger man en anställd 0 kr, så har man misskött sig rejält och då kommer facket/du kräva en handlingsplan. Man slipper ju handlingsplanen om man ger ett litet påslag på 300kr.

Förutsatt att facket uppmärksammar det samt att den fackliga person som uppmärksammar det orkar driva det, fråga TS hur han upplever det etc.

Till slut förutsätter det att man ska vilja lägga tid och energi på att driva det, vilket kan kännas för en själv som att man bråkar.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Förutsatt att facket uppmärksammar det samt att den fackliga person som uppmärksammar det orkar driva det, fråga TS hur han upplever det etc.

Till slut förutsätter det att man ska vilja lägga tid och energi på att driva det, vilket kan kännas för en själv som att man bråkar.

Nej, det går inte riktigt till så.
Vid en lönerevision så kommer de olika fackförbunden gå igenom sina medlemmars lönejusteringar och också motiveringarna till varför den lönen är satt.
En chef behöver motivera lönejusteringen för varje anställd och de olika fackförbunden kommer granska dessa.

Är det någon som sticker ut, upp eller ner, så kommer det ifrågasättas av fackförbundet.

Sen kan det säkerligen skilja på organisation, men ovan är så det gick till som statligt anställd.

Permalänk
Medlem

Tyvärr ska jag ge dig ett annat perspektiv.

Skrivet av Pzors:

Mitt senaste inflik var gällande handlingsplan. Eftersom att de har godkänt min tjänstledighet för att testa nytt jobb (det är ingen rättighet när man går från region till kommun) så antar jag att:

När de godkände din tjänstledighet, så tänkte man aldrig på lönerevisionen.
Att du får denne möjlighet(tjänstledigt) är inte alltid så lätt. Om det inte är så att man absolut skulle kunna klara sig utan den resursen under en tid.

Skrivet av Pzors:

1. De vill ha tillbaka mig.

Har man ordnat med en vikarie för att hantera dina arbetsuppgifter, nu när du inte kommer finnas på plats att sköta dem?
Eller tänker man lägga ut dem på alla andra och därmed öka deras arbetsbelastning?
(Gissar på det sista)

Du bör hålla kontakten och höra lite vad som händer på din avdelning/enhet/grupp. Hur är den psykosociala arbetsmiljön/arbetsbelastning eller finns det tankar på omorganisation? Vid omorganisationer, så kan det hända att man fördelar arbetsuppgifter till andra. Vad finns då kvar till dig? Har två kollegor som råkat ut för just detta. De blir inte av med jobbet, men inte direkt "roliga" arbetsuppgifter heller. De sökte sig vidare rätt snabbt.

Skrivet av Pzors:

2. De tänker att det finns en möjlighet att jag kommer tillbaka.

Klart de ser en möjlighet att du kommer tillbaka. De vet vad du kan, vem du är och det är mindre krävande än en rekryteringsprocess av en ny resurs.

Skrivet av Pzors:

Så jag förstår inte varför de inte skulle vilja göra det så attraktivt för mig att vilja komma tillbaka som rimligt/möjligt.

För att människan är kortsiktig, och tänker/planerar oftast inte längre än budgetåret. Gäller väldigt många oavsett offentliga eller privata sektorn.

Du kan ställa lite ledande frågor, om vad vill chefen att du tar med dig från ditt frisläpp? Eftersom du kommer jobba i en annan verksamhet, vad skulle chefen och din nuvarande organisation vilja veta hur någon annan jobbar. Vill man få några förslag på förbättringsmöjligheter. Från någon som har jobbat inom båda verksamheterna?

Här kan du få en hint om vad man vill eller ser på framtiden. Finns det något man är beredd på att vilja förändra, förbättra, avveckla eller jobbar man på som alltid och fokuserar på det dagliga?

Det visar även att du tänker på din nuvarande organisation och borde falla inom ditt bidragande till verksamheten och kunna gagna dig inför lönerevisionen. Troligtvis inte såsom det låter, men det visar att du bryr dig och ser regionen som en tänkt arbetsgivare för framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Har man ordnat med en vikarie för att hantera dina arbetsuppgifter, nu när du inte kommer finnas på plats att sköta dem?
Eller tänker man lägga ut dem på alla andra och därmed öka deras arbetsbelastning?
(Gissar på det sista)

Avdelningen som jag arbetar på har som resen av alla sjukhus i landet personalbrist. De har både budget och utrymme att anställa många fler men lyckas inte locka folk. Lösningen blir sjukhusets interna extrabemanning, hyrtjänster och extrapass för anställd personal.

Skrivet av Molgorain:

Du kan ställa lite ledande frågor, om vad vill chefen att du tar med dig från ditt frisläpp? Eftersom du kommer jobba i en annan verksamhet, vad skulle chefen och din nuvarande organisation vilja veta hur någon annan jobbar. Vill man få några förslag på förbättringsmöjligheter. Från någon som har jobbat inom båda verksamheterna?

Här kan du få en hint om vad man vill eller ser på framtiden. Finns det något man är beredd på att vilja förändra, förbättra, avveckla eller jobbar man på som alltid och fokuserar på det dagliga?

Det visar även att du tänker på din nuvarande organisation och borde falla inom ditt bidragande till verksamheten och kunna gagna dig inför lönerevisionen. Troligtvis inte såsom det låter, men det visar att du bryr dig och ser regionen som en tänkt arbetsgivare för framtiden.

Mycket bra input! Jag hade inte alls tänkt så långt eller i de banorna. Jag ska definitivt ta med mig det här och lyfta dessa frågor och tankar vid tillfälle. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Nej, det går inte riktigt till så.
Vid en lönerevision så kommer de olika fackförbunden gå igenom sina medlemmars lönejusteringar och också motiveringarna till varför den lönen är satt.
En chef behöver motivera lönejusteringen för varje anställd och de olika fackförbunden kommer granska dessa.

Är det någon som sticker ut, upp eller ner, så kommer det ifrågasättas av fackförbundet.

Sen kan det säkerligen skilja på organisation, men ovan är så det gick till som statligt anställd.

Jo, det är precis så det kan gå till, hur det ser ut hos TS kan jag inte svara för.

Jag har själv varit facklig representant i offentlig verksamhet i flera år, man kan lätt bli mörkrädd i hur mycket felaktigheter som inte uppmärksammas.

Det ska fungera så, absolut, det betyder inte att man kan lita på att det alltid görs.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW