Intel kräver EU på 593 miljoner euro i ränta

Permalänk
Melding Plague

Intel kräver EU på 593 miljoner euro i ränta

I januari ströks den rekordbot på 1,06 miljarder euro som Intel åkte på år 2009 för konkurrenshämmande beteende mot AMD. Nu krävs EU på ränta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Intel återbetalades hela beloppet om 1,06 miljarder euro, motsvarande över 11 miljarder kronor, samt ett räntebelopp på 38 miljarder miljoner euro. Nu kräver Intel EU på ytterligare 593 miljarder miljoner euro i ränta, enligt nyhetsbyrån Reuters."

Permalänk
Medlem

Vill ha Sveriges bnp ytterligare låter mycket

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

"Intel återbetalades hela beloppet om 1,06 miljarder euro, motsvarande över 11 miljarder kronor, samt ett räntebelopp på 38 miljarder miljoner euro. Nu kräver Intel EU på ytterligare 593 miljarder miljoner euro i ränta, enligt nyhetsbyrån Reuters."

Tack... Tänkte väl

Permalänk

Det är bara höja hastigheten på sedelpressarna och betala beloppet. Det där inflation som vissa tomtar pratar om finns ej.

Det är annars såklart rätt att Intel ska ha ränta. Jag är dock förvånad att de blev fria från monopolanklagelsen.

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av ztenlund:

Fixat! Använd gärna "Skicka in en rättelse"-funktionen i botten av artikeln så vi kan rätta till eventuella fel snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är bara höja hastigheten på sedelpressarna och betala beloppet. Det där inflation som vissa tomtar pratar om finns ej.

Det är annars såklart rätt att Intel ska ha ränta. Jag är dock förvånad att de blev fria från monopolanklagelsen.

Vanguard och Blackrock har EU i ett punggrepp så att Intel friades från detta är föga förvånande:
https://finance.yahoo.com/quote/INTC/holders?p=INTC

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Lönar sig att köra fulspel och att inte tänka på lagar och regler när man är så där stora.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Att folk fortfarande missar denna...

Skrivet av ztenlund:

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

<Uppladdad bildlänk>

Ja, tänk så vanligt det är att folk missar saker...

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Fixat! Använd gärna "Skicka in en rättelse"-funktionen i botten av artikeln så vi kan rätta till eventuella fel snabbare.

Ni borde lägga den delen över artikelförfattaren och under taggarna och samtidigt färga den med mörkare färg eller liknande så att folk noterar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ett tips/förslag, det skulle vara bra att på något sätt kunna se vad som har korrigerats i efterhand, ifall man redan har läst artikeln.
Ofta är det inte några jättestora fel som upptäcks, men det kan ju uppstå lite missförstånd när folk läser olika varianter av samma artikel.

Permalänk
Medlem

Så nu ska EU belöna Intel för att de kom undran sina konkurrenshämmande metoder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Så nu ska EU belöna Intel för att de kom undran sina konkurrenshämmande metoder?

Kravet har inte gått igenom än, men det är inte konstigare än att banken vill ha ränta om den lånar ut pengar till dig. Det är inte någon "belöning", utan en följd av att EU tidigare fått in pengar som EU enligt den senaste domen inte skulle ha haft. Dessa pengar hade Intel kunnat använda till annat i sin verksamhet eller delat ut till aktieägarna. Om domen i tidigare instans blivit "rätt" (utifrån vad den senaste kommit fram till) hade frågan om ränta inte uppkommit. Vad man sedan gör för analys i konkurrensfrågan är en annan sak och då får man nog plöja igenom domarna och för att se hur domstolarna har resonerat, givet den lagstiftning och bevisning som fanns att förhålla sig till.

Permalänk
Skrivet av Durkadur:

Om en anklagad person tvingas betala en viss bötessumma och domen sedan hävs, så är det helt korrekt och rimligt att den får tillbaka ränta för att ha legat ute med pengar. Jag ser det mycket märkligt om det inte vore sådant.
Däremot kan man ha olika åsikter kring att Intel gick fria.

Permalänk
Medlem

Intel vill ha tillbaka (ännu mer) pengar för att de felaktigt friades för något de borde fortsatt vara fällda för, och intel är "The good guys".

Nåja, som tur är kan inte domstolar eller pengar besluta om ett företags anseende hos kunderna. Så det sociala straffet får de fortsätta att leva med, oavsett om de får den ränta de vill ha eller inte

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur/varför Intel friades från anklagelserna?

Det var ju väl rätt så tydligt att Intel var skyldiga.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Någon som vet hur/varför Intel friades från anklagelserna?

Det var ju väl rätt så tydligt att Intel var skyldiga.

De friades för att någon muppinstans inte tyckte att de gjort en tillräcklig analys av hur stor skada rabatterna hade gjort. Så de friades alltså på grund av en rättslig teknikalitet, inte för att de inte gjort sig skyldiga till det som målet faktiskt handlade om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en årlig ränta på ~3.5%? Verkar rimligt.

Permalänk
Avstängd

Frågan är hur de har beräknat räntan. Det är ju mer än 50% över tolv-tretton år liksom, vilket inte riktigt går ihop med räntenivåerna vi har haft under ganska lång tid nu. Reporäntan här exempelvis har ju legat under två procent under hela perioden, under en procent under merparten och varit negativ under en ganska stor del.

Sen håller jag förstås med om att detta frikännande känns väldigt fel.

Permalänk
Medlem

Intel ska fan inte ha ett öre till. Sitt ned å håll käften Intel.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Men de fick ränta på bötesbeloppet enligt artikeln?
Så vad baserades den räntan på och varför ska de få MER ränta nu?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om en anklagad person tvingas betala en viss bötessumma och domen sedan hävs, så är det helt korrekt och rimligt att den får tillbaka ränta för att ha legat ute med pengar. Jag ser det mycket märkligt om det inte vore sådant.
Däremot kan man ha olika åsikter kring att Intel gick fria.

Jag är helt med på logiken och jag förstår att det måste vara så. Det är dock min åsikt att de finns gott om bevis för Intels ytterst tveksamma metoder. Sen att Intel har så bra advokater och lyckades dra ut på processen i så många år, ja det är väl bara att applådera. Jag förstår att min åsikt inte är kattskit värd och att en dom är en dom, men jag kan fortfarande skaka på huvudet och skratta åt det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Frågan är hur de har beräknat räntan. Det är ju mer än 50% över tolv-tretton år liksom, vilket inte riktigt går ihop med räntenivåerna vi har haft under ganska lång tid nu. Reporäntan här exempelvis har ju legat under två procent under hela perioden, under en procent under merparten och varit negativ under en ganska stor del.

Sen håller jag förstås med om att detta frikännande känns väldigt fel.

Som framgår hos Reuters har de räknat med 3,5 % för större delen av perioden. Att det blir "mer än 50 %" beror på "världens åttonde underverk", dvs ränta på ränta-effekten.

Permalänk
Medlem

Brott lönar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De friades för att någon muppinstans inte tyckte att de gjort en tillräcklig analys av hur stor skada rabatterna hade gjort. Så de friades alltså på grund av en rättslig teknikalitet, inte för att de inte gjort sig skyldiga till det som målet faktiskt handlade om.

Borta i USA ska det ha varit ett parallellt mål för samma sak, som gått till förlikning i vilken Intel betalar en massa pengar till AMD.
Det kan man tolka som att Intel där borta förklarat sig skyldiga.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av infigo:

Men de fick ränta på bötesbeloppet enligt artikeln?
Så vad baserades den räntan på och varför ska de få MER ränta nu?

De fick 38 miljoner eur. Dvs ca 5% av vad de nu kräver. Hur det beloppet räknades ut vettitusan dock.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Som framgår hos Reuters har de räknat med 3,5 % för större delen av perioden. Att det blir "mer än 50 %" beror på "världens åttonde underverk", dvs ränta på ränta-effekten.

Jo precis, men 3,5% är ändå rätt hög ränta när en vanlig sparränta har legat under en procent nästan hela perioden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ja, tänk så vanligt det är att folk missar saker...

Jag misaade inte...men en påminnelse skadar aldrig tydligen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

<Uppladdad bildlänk>

Baserat på de gånger jag har använt den funktionen jämfört med de gånger jag skrivit i kommenterstråden så är det tydligt att ni inte tar korrektionsförslagen seriöst. Sen är det givetvis bättre att folk skriver i kommenterstråden även om de också använder korrektionsförslagsfunktionen. Då blir folk varse om potentiella felaktigheter snabbare, och om en förändring av artikeln sker så blir tidigare kommentarer lättare att förstå.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB