Skrivet av Wiinis:
Det var ju hela poängen. Ingen blinkar höger förrän de faktiskt ska ut, dvs när det är försent. Bästa hade varit om de hade blinkat i god tid.
Men du pratar om tydlighet, men tydligt blir det ju när alla gör samma sak i samma situation, inte när Pelle blinkar vänster i hela cirkulationen medan Lasse blinkar höger och Nisse inte blinkar alls förrän han redan är på väg ut.
Men de vill ju att man ska agera mot dagens regler och rekommendationer, "I en perfekt värld hade en icke blinkande bil inuti cirkulationsplatsen inneburit en bil som ska rakt fram, det vill säga köra ut på den väg du är på väg att lämna vid infart i samma cirkulationsplats." Inte om man ska följa reglerna liksom. Och de säger att "det är aldrig fel att vara övertydlig med vad man har för avsikter i trafiken" vilket förstås stämmer så länge man följer reglerna och alla gör på samma sätt.
Som jag ser det finns det förstås olika regler man kan sätta för att det ska bli tydligt, och en är inte nödvändigtvis bättre än en annan bara alla följer samma.
Tänker man sig en cirkulationsplats som en klocka med utfarter vid varje kvart. Du kommer mot kl. 12 uppifrån och någon annan har precis kört in kl. 6. Om den blinkar vänster ska den ut kl. 12 eller kl. 9 (kan du köra in eller behöver du vänta på den)? Säg att den ska ut kl. 12 kommer den då att sluta blinka vänster när den passerar kl. 3, börja blinka höger? När märker du att den ska ut vid samma infart där du ska in? Är det mer tydligt än om den följer dagens regler och inte blinkar alls förrän vid kl. 3 där den börjar blinka höger eller ger det något mervärde att den blinkar vänster mellan 6 och 3?
Det kan vara för att det för mig känns fel att liksom gå två steg i blinkandet direkt. Kör du, och blinkar, åt vänster så är nästa steg ingen blinkers liksom, köra framåt. Undantaget (där det känns ok att göra så för mig) är ju om man är i en liksom pågående vänstersväng som har en avfart till höger mitt i, eller tvärtom. Alltså känns det fel att gå från att blinka vänster, stanna inne i cirkulationen, till att blinka höger, vara på väg ut. Blinka vänster för att stanna och sen stänga av blinkern när man kör ut är ok, eller som reglerna är nu att inte blinka när man är kvar men blinka höger när man ska ut.
Däremot tycker jag det är bra att blinka innan man kommer fram till en cirkulationsplats som om det vore en vanlig korsning. Blinka vänster på gatan fram till cirkulationsplatsen om du ska vänster, alltså köra trekvarts varv, men låt den stänga av sig själv när du kommer in och svänger åt höger för att följa kurvan, och sen, när du passerat den sista avfarten innan din, så blinkar du höger förstås. Ska du höger (ut på första utfarten) så blinka höger på vägen fram och fortsätt blinka när du kör igenom. Ska du rakt fram så blinka höger när du har kört ett kvarts varv eller passerat avfarten innan du ska ut, men blinka inte innan du kör in.
Citat:
En cyklist har väjningsplikt mot bilister om denne väljer att cykla över övergångstället. Skulle du helt sonika klippa (nu pratar jag inte om att ge cyklisten en ny frisyr) cyklisten för att du enligt lag inte behöver stanna? Givetvis skulle man tuta och skrika till cyklisten att vänligen vurpa ner i första bästa dike, men man kör ändå inte över den?
Kanske lite hård liknelse, men principen är ju densamma att man ska följa lagen till punkt och pricka oavsett, utan undantag
Lagen ger ingen företräde, den specificerar bara när man ska lämna företräde, och den är också tydlig med att man ska agera efter situationen. Ser man en cyklist komma mot att korsa ens väg så ska man visa hänsyn oavsett vem som ska ge företräde enligt reglerna, speciellt om det är en oskyddad trafikant, som en cyklist är, och för mig i alla fall så är det ännu viktigare när det är ett trafikslag som inte kräver körkort av något slag, för då är det inte säkert att de kan reglerna (eller det är det ju aldrig förstås, men sannolikheten går ju ner om de inte har någon form av körkort).
Hade jag strikt följt reglerna, till exempel inte lämnat företräde åt en cyklist som cyklar på ett övergångsställe, eller en cyklist som kör in i en cirkulationsplats som jag befinner mig i, så hade jag ju kört på flera cyklister varje gång jag kör min bil liksom. Så jag släpper fram dem, dock med något mindre marginal än om de hade följt reglerna med förhoppningen om att de tänker till lite mer nästa gång (när det kanske inte är en så försiktig förare som jag framför dem), vilket ofta leder till glåpord eller långfingrar riktade mot mig.