Försenad lönerevision & tjänstledighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jo, det är precis så det kan gå till, hur det ser ut hos TS kan jag inte svara för.

Jag har själv varit facklig representant i offentlig verksamhet i flera år, man kan lätt bli mörkrädd i hur mycket felaktigheter som inte uppmärksammas.

Det ska fungera så, absolut, det betyder inte att man kan lita på att det alltid görs.

Det är ju den fackliga representanten som ska bevaka detta eftersom du får se lönelistorna och respektives löneökning Om du inte har gjort det så är det faktiskt ditt fel och inte bevakat medlemmarnas intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Tyvärr ska jag ge dig ett annat perspektiv.

När de godkände din tjänstledighet, så tänkte man aldrig på lönerevisionen.
Att du får denne möjlighet(tjänstledigt) är inte alltid så lätt. Om det inte är så att man absolut skulle kunna klara sig utan den resursen under en tid.

Har man ordnat med en vikarie för att hantera dina arbetsuppgifter, nu när du inte kommer finnas på plats att sköta dem?
Eller tänker man lägga ut dem på alla andra och därmed öka deras arbetsbelastning?
(Gissar på det sista)

Du bör hålla kontakten och höra lite vad som händer på din avdelning/enhet/grupp. Hur är den psykosociala arbetsmiljön/arbetsbelastning eller finns det tankar på omorganisation? Vid omorganisationer, så kan det hända att man fördelar arbetsuppgifter till andra. Vad finns då kvar till dig? Har två kollegor som råkat ut för just detta. De blir inte av med jobbet, men inte direkt "roliga" arbetsuppgifter heller. De sökte sig vidare rätt snabbt.

Klart de ser en möjlighet att du kommer tillbaka. De vet vad du kan, vem du är och det är mindre krävande än en rekryteringsprocess av en ny resurs.

För att människan är kortsiktig, och tänker/planerar oftast inte längre än budgetåret. Gäller väldigt många oavsett offentliga eller privata sektorn.

Du kan ställa lite ledande frågor, om vad vill chefen att du tar med dig från ditt frisläpp? Eftersom du kommer jobba i en annan verksamhet, vad skulle chefen och din nuvarande organisation vilja veta hur någon annan jobbar. Vill man få några förslag på förbättringsmöjligheter. Från någon som har jobbat inom båda verksamheterna?

Här kan du få en hint om vad man vill eller ser på framtiden. Finns det något man är beredd på att vilja förändra, förbättra, avveckla eller jobbar man på som alltid och fokuserar på det dagliga?

Det visar även att du tänker på din nuvarande organisation och borde falla inom ditt bidragande till verksamheten och kunna gagna dig inför lönerevisionen. Troligtvis inte såsom det låter, men det visar att du bryr dig och ser regionen som en tänkt arbetsgivare för framtiden.

Det är ju som jag skrev tidigare inte så värst schysst att ”hålla” en tjänst, men om de ändå ständigt håller på att rekrytera och inte lyckas fylla platserna så är det ingen förlust att ge dig tjänstledigt. På mitt arbete i region Stockholm så nekade chefen tjänstledigt och personen fick säga upp sig för att det finns inga vikarier eftersom det tar 6-12 månader att lära sig yrket. Ingen skulle ta tjänsten med ”hopp” om förlängning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jo, det är precis så det kan gå till, hur det ser ut hos TS kan jag inte svara för.

Jag har själv varit facklig representant i offentlig verksamhet i flera år, man kan lätt bli mörkrädd i hur mycket felaktigheter som inte uppmärksammas.

Det ska fungera så, absolut, det betyder inte att man kan lita på att det alltid görs.

Då har vi två helt olika erfarenheter, har varit chef i offentlig verksamhet och suttit med just detta.
Det är årets magsår när man ska försöka fila till motiveringar till varför person X fick 50 kronor mer än person y.
Sen är det skillnad på olika fackföreningar, det kan jag hålla med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det är ju den fackliga representanten som ska bevaka detta eftersom du får se lönelistorna och respektives löneökning Om du inte har gjort det så är det faktiskt ditt fel och inte bevakat medlemmarnas intresse.

Haha, du trodde att det var mig själv jag talade om? Nej, det är erfarenheten av att ha suttit i X antal samverkansmöten utifrån lönerevisioner tillsammans med andra representanter från olika förbund, om de ens dök upp.

Skrivet av reverend benny:

Då har vi två helt olika erfarenheter, har varit chef i offentlig verksamhet och suttit med just detta.
Det är årets magsår när man ska försöka fila till motiveringar till varför person X fick 50 kronor mer än person y.
Sen är det skillnad på olika fackföreningar, det kan jag hålla med om.

Absolut, jag vet att det finns företrädare som verkligen tar sitt uppdrag på allvar (ibland även för stort allvar), så jag försöker inte hävda att det oftast ser ut på något sätt eller det andra, bara att man inte ska tro att det garanterat görs. Det kan man verkligen inte räkna med.

Typo
Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Haha, du trodde att det var mig själv jag talade om?

Det var svårt att tolka det på något annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det var svårt att tolka det på något annat sätt.

Det här?

Citat:

Jag har själv varit facklig representant i offentlig verksamhet i flera år, man kan lätt bli mörkrädd i hur mycket felaktigheter som inte uppmärksammas.

Är det verkligen svårt att tolka på något annat sätt än att jag själv inte skulle uppmärksammat felaktigheter som facklig representant?

Det är kanske jag som är blind för perspektivet att inte veta hur samverkan och förhandlingar kan se ut, för mig är det så självklart att man sitter i möten med rätt många olika representanter.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW