TCL 55C825 55 tums mini-led TV

Permalänk
Medlem

TCL 55C825 55 tums mini-led TV


Vad jag eftersökte

TCL C825 55" TV inköptes December 2021 för att ersätta min Gamla LG oled B9 55".
Då min användning skiftat fokus från rent filmtittande och för att inte behöva bekymra mig över statiska element 8 timmar om dagen skulle riskera någon inbränning.
Tanken var att TCL C825 ska användas som en sekundär (eller primär) skärm vid strömmande och inspelning av spelvideos. Men även leverera en fin bild vid film och vanligt PC användande.
Kraven jag hade var:

  • 4K

  • HDR

  • bra svärta (Local dimming alt bra VA-panel)

  • 120Hz

  • VRR

  • Minst 55 tum

  • optiskt ljud ut

Allt detta uppfyller TCL C825. Vad som även gjorde att valet föll på TCL C825 var inbyggd ljudlimpa och baslåda. Inte förväntade jag mig något massivt bastryck men ett trevligt ljud som komplement på sena kvällar/nätter utan för mycket bas som stör grannar men som ändå ger ett fylligt ljud.


Första intrycken

Vid uppackning så kändes TVn robust och väldigt välbyggd. Lite tjockare men var väntat med en inbyggd baslåda. Personligen hade jag gärna tagit en ännu tjockare TV om det kunde innebära ett maffigare ljud. Den inbyggda baslådan går enligt specifikationen ner till 60Hz. Hyfsat okej men inget imponerande i sig. Det viktiga är dock inte siffror utan hur ljudet upplevs. Du får av någon anledning 2 fjärrkontroller. En liten mindre utan "TV" delen och en större med flera knapp val (0-9 tex). Det ingår även en Webbkamera. Stödet är begränsat i dagsläget och jag kände inget behov av att använda den. Den ska dock ge dig möjlighet till att använda gester för att styra TVn. Fjärrkontrollerna stödjer även Bluetooth för röst styrning. Inget jag testat då det inte känns nödvändigt för mitt användande.
Alla anslutningar sitter på höger sida. Det kan ju vara positivt om du har all utrusning på passande sida. För mig blev det lite sämre då min PC står på "fel" sida. Även lite synd att det inte finns några portar på baksidan och riktade neråt. HDMI kablar i hög kvalité kan tendera att vara en bit styva och tunga och då alla portar sitter på höger sida så hur du än gör kommer det bli att kabeln kommer trycka neråt på HDMI porten. Jag har inte upplevt något problem själv av det.
In/utgångar som finns:

  • 4 HDMI (2 som stödjer full HDMI 2.1 bandbredd)

  • Antenn/kabel TV ingång

  • satellit TV ingång

  • USB 2.0

  • Lan/Ethernet troligen max 100Mbps

  • A/V composite ingång

  • 3.5mm hörlur/linje utgång

  • optisk ut

  • TVn stödjer även Wifi 2.4/5GHz

Detta är troligen okej för dom flesta och uppfyller alla mina krav.


Installation

All montering som krävdes var att skruva dit stativet på TVn. 4 skruvar väldigt smidigt. Rekommenderar att ni är 2 vid uppackning och flyttande av TVn. Den är inte den lättaste TVn. När du först startar TVn får du valet att manuellt ställa in Android eller använda en app på din mobil för att hjälpa till. Båda alternativen fungerar smidigt. Du kan även använda ett frivilligt (i nuläget) TCL konto. Då jag inte känner behov av flera konton så skippade jag det och vet inte exakt vad det ger för extra fördelar.


Smart TV/Android 11

Överlag kändes det okej. Flyter på hyfsat men är långt ifrån så responsivt som jag upplevde LG WebbOS vara. Du har bra kontroll över vilka appar du vill ha synliga och inställningar om förslag osv och går ställa in en hel del enligt personliga önskemål. Då det bygger på Android finns det många appar. Jag testade SVT/Twitch/Youtube/Netflix/Spotify. Alla fungerade bra och som väntat.Däremot upplevde jag en konstig bugg med Netflix appen. Efter att TVn varit inpluggad en längre tid och Netflix använts då och då så slutade Netflix spela upp video efter ett par minuter. Inget felmeddelande utan Filmen/Serien slutade bara spela upp och stängdes ner. Att starta om TVn hjälper inte utan du måste dra ur strömkabeln och sedan fungerar Netflix igen. Detta hände ett par gånger.


Inställningar

Först måste nämnas att fjärrkontrollerna är väldigt o-responsiva och det ger ett väldigt billigt/dåligt intryck. Ibland fick jag trycka 3-5 ggr för att öppna inställningsmenyn och även vid vanlig input så känns det segt. TVn erbjuder väldigt bra utbud av inställningar för både bild och ljud. Dock känns vissa menyer inte helt optimerade och var vissa saker ställs in. Det går stänga av det mesta i bildförbättringsvägen och du kan även sätta TVn i ett PC läge som stänger av allt (ink Local dimming). Väldigt uppskattat. Du har även ett par AI inställningar. Ena är en adaptiv ljusinställning som känner av ljuset i ditt rum och ökar eller sänker efter behov (och jag tror till viss del efter vad som visas). Fin möjlighet, dock kände jag att den var lite "ostabil". Har du ett mörkare rum fungerar det bra men ibland när det var ljusare i rummet så var ljusstyrkan nere på 15. Så i slutändan valde jag att ändra ljusstyrkan själv. Andra är för ljud. Ett läge som analyserar ljudet och applicerar diverse förbättringar själv. Detta sker konstant så om du tittar på en film ska den optimera efter om det är musik/aktion eller tal dynamiskt. Både för bild och ljud har du olika presets att välja mellan. Under bild fanns det många bra och jag upplevde både spel/film och PC läget som väldigt bra. Ur box såg det okej ut. Kanske inte det roligaste att Game läget var förinställt åt det kallare hållet men väldigt lätt ändra. Ljudlägena var för mig dock inga höjdare förutom standard. Kanske har jag inte rätt material men när jag testade Film läget så blev allt en salig röra (Basen upplevdes dock som kraftig) och Musik var väldigt hmm skarpt. Så pass förstärkta höga frekvenser att jag upplevde det jobbigt att lyssna på. Det finns även en EQ tillgänglig och jag sänkte gärna ner dom högsta frekvenserna 1-2 steg.


Ljudet

Inbyggd ljudlimpa och baslåda. Det tycker jag förtjänar en liten egen sektion.Tyvärr var det mestadels en besvikelse. Bas finns där MEN det är väldigt beroende på vad som spelas upp och även vilket ljud-preset du använder. Kör du med AI/Film läget så kommer basen upp en bra bit och upplevs överlag som "okej". Inte i närheten av en baslåda men som ett par mindre okej stativ högtalare. Problemet för mig är att i standardläget så är basen oerhört mycket klenare. Trots att jag drog upp basen i EQn till max så bara finns ingen direkt tyngd i basen. Jag vet inte vad AI/dom andra ljudlägena gör men basen blir definitivt maffigare. Nu till det som kan vara ännu skummare är att om du prickar in något som "träffar rätt" frekvenser så kan du faktiskt få känslan av en äkta baslåda. Tom vibrationer i väggarna. Detta märkte jag då jag gick igenom diverse 4K/HDR testvideos på Youtube. En video så bara "exploderade" basen och bara WOW! Tråkiga är att jag aldrig fick det i filmer eller annan musik jag spelade upp.I övrigt helt okej ljud med lite extra krispig höga frekvenser men EQn mjukar lätt upp dom. En sak att notera är att 3.5mm ljudutgången har väldigt mycket/högt statiskt brus. Detta är såpass kraftigt att om du inte lyssnar på musik så är det väldigt störande. Detta upplevde jag då jag testade mina 2 hörlurar (Sennheiser HD6XX och XTZ headphone divine).


Bilden

För mig den viktigaste delen. Som referens så kom jag ifrån en LG Oled B9 TV på 55 tum.
Enkelt sagt WOW. Väldigt skarp och fin bild överlag. Svärtan via den väldigt fina VA-panelen och om jag minns rätt 120 dimming-zoner. Panelen kan även bli väldigt ljusstark. Positivt vid HDR. Som referens så kör jag ljusstyrkan på 15-20 nu idag på kvällen precis då solen sjunkit ner bakom husen och bilden är mer en tillräcklig ljusstark. Vid spelande har jag upplevt lite eftersläp och minimalt om jag jämför mot min PC skärm Samsung LC27JG50 (144Hz VA-panel). Betraktningsvinklar är som väntat på en VA-panel. Inget problem i min 3 sits soffa 2-4 meter bort men sitter du närmare och mer mot sidan så blir bilden snabbt väldigt dassig. När jag spelar har jag inte märkt något märkbart störande input lag. Den har ett lätt reflekterande antireflex filter. Inget jag stört mig på vid normalt användande men det går se reflexer om ljus träffar TVn. Överlag som en spel/film TV bildmässigt helt ypperlig toppklass. Det är endast i tex rymdscener med många stjärnor mot svart bakgrund/stadsscen mot svart himmel som jag tänker på att detta inte är en Oled TV.

Men...

Det stora problemet som för mig gör denna TVn nästintill obrukbar är att den har stora problem med PC som är bestyckad med Nvidia grafikkort. Troligen RTX men kanske även andra modeller. För det mesta när jag slår på TVn för att använda den så får jag frånkopplings-fel. Testpiloten på Swecklockers upplevde samma fel men endast vid användning av VRR. För mig är det alltid i 4K/120Hz oavsett ALLM/VRR/HDR/RGB 8/10/12/limited YcBcr 8/10/12. Dessa frånkopplings problem kommer ibland direkt och ibland kan det ta 10-20 minuter. Ibland räcker 1-3 omstarter och igen vänta 10-20 minuter och se om dom uppstår. Ibland går det att fippla runt med olika upplösningar och uppdateringsfrekvens för att lösa det. Även så kan koppla ur och in HDMI kabeln ibland lösa det. Detta gör att jag måste avråda dig som har ett Nvidia kort i dagsläget att köpa denna TV. Jag har även upplevt att efter 6-8 timmars användning kopplad till PC så bara frånkopplas TVn och jag måste stänga av PC/TV och dra ur strömmen från TVn för att den ska fungera igen mot PCn. Allt detta gör så att jag ofta känner olust att använda TVn, då jag inte vet hur "snabbt" jag kan komma igång med spelandet jämfört med att bara starta spelet på min vanliga skärm.
Utöver det stora problemet så har det hänt att ljud-preset ändrats utan att det syns. Var tvungen gå in i EQn och ändra något värde för att fixa det. Bild-preset har även det ändrats av sig själv ett par gånger. Någon gång så hoppa även hemskärmen upp mitt i allt.


Hoppats detta hjälper någon som är nyfiken på TCL C825.

Fulla specifikationer/TCL hemsida

Sweclockers tespilot test av C825

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Uppdatering angående ljudet

Detta är inget jag vill eller tänkt göra men kände att detta var så viktigt att jag måste lägga till en uppdatering.

Jag nämnde att ljudet för mig kändes tunt och avsaknad av bas. Jag har nu lokaliserat varför och troligen varför testpiloten inte anmärkte på det.

Under ljudinställningar finns det en inställning för Dolby Atmos på/av.

Beskrivningen är att på förstärker effekten av Atmos surround och av dämpar Atmos effekten. Då det bara påverkar Dolby Atmos och jag personligen inte gillar Atmos och liknande simulerade surround så självklart slog jag av det.

Nu till det roliga. Jag har lyckats snubbla på att testa slå av på denna inställning. Testade det på egna filer och på Youtube filmerna som Testpiloten använde. Denna inställning påverkar INTE ENDAST ATMOS. Då jag kör ljud via HDMI till TVn och Windows inställt på Stereo 48 000Hz/24 bit och det är knappast Dolby Atmos i Spotify/Netflix (oavsett video, vissa har självklart Atmos)/Youtube filmerna ovan. Oavsett vad jag spelat upp så med den på så blir basen maffigare.

Denna inställning känns faktiskt som den helt stänger av subwoofern i TVn. Varför har jag ingen aning men det började faktiskt vibrera lite i väggarna när jag ändrade denna till på.
Så har du denna TV så rekommenderas att du ALLTID har denna inställning på. Denna inställning gör betydligt mer gentemot tex det dynamiska läget som även det boostar dom låga frekvenserna. Har inte testat kombinera båda och om dom då kan producera ännu maffigare bas.

Slutsats är att med denna inställning aktiverad så är det för mig det bästa inbyggda ljudet jag hört på en TV. Utan den på är ljudet mediokert. Jag har dock inte testat flera TVs med inbyggd subwoofer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB