Kammarrätten står fast vid förbud mot Huaweis 5G-produkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Förstår bara inte varför man försvarar X när Y gör exakt likadant

Är det USA du avser finns det väl inte en enda person i tråden som försvarat deras datainsamling? Det är fullt möjligt att argumentera att det X gör är dåligt utan att samtidigt rabbla upp andra som gör samma sak.
Tråden handlar specifikt om ett kinesiskt företag, då är det väl också rimligt att det är utgångspunkten för diskussionen?

Skrivet av matte56:

sen ska man dra något påhittat begrepp när människor ifrågasätter det.

Alla ord och begrepp är påhittade, det är så språk fungerar. Är det uttryckets roll i språket du tänker på finns en utförlig artikel på Wikipedia.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Förstår bara inte varför man försvarar X när Y gör exakt likadant, sen ska man dra något påhittat begrepp när människor ifrågasätter det.

Kalla det Tu quoque-argument om du föredrar det då. Det var så det kallades innan det mer lättbegripliga begreppet whataboutism började användas. Det är fortfarande ett argumentationsfel och en typ av personangrepp, oavsett vilket namn du väljer.

"Det är ett logiskt fel, eftersom ett arguments giltighet eller styrka knappast påverkas av debattörens förmåga att agera konsekvent och i enlighet med ståndpunkten. "

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Är det USA du avser finns det väl inte en enda person i tråden som försvarat deras datainsamling? Det är fullt möjligt att argumentera att det X gör är dåligt utan att samtidigt rabbla upp andra som gör samma sak.
Tråden handlar specifikt om ett kinesiskt företag, då är det väl också rimligt att det är utgångspunkten för diskussionen?

Hade folk haft samma ton om tråden hade handlat om t.ex. USA? Kanske plötsligt svårare att försvara att man själv använder massa amerikanska tjänster...

Varför vill man inte prata om andra som gör exakt likadant, är det jobbigt?

Själv vill jag inte vara övervakad men det kommer aldrig att hända - oavsett vilka det gäller.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Med samma resonemang borde man förbjuda produkter ifrån U.S.A, Kanada, Frankrike, Storbritannien, Sydafrika, Indien, Israel, arabländerna, Australien, Sydkorea, Japan, Ryssland(kanske redan gjort?) och Nya Zeeland.

Enklaste sättet att slippa ovanstående länder är att Sverige utvecklar och tillverkar egna produkter. Frågan är om vi klarar av det till ett vettigt pris.

Dom som är våra vänner idag kan lika gärna bli våra fiender imorgon, så där finns egentligen ingen lista på vilka man kan lita på och man bör istället lägga fokus på produktgranskning ända in på skinnet innan vitala system installeras i Sverige.

Frågan är om där finns något sätt att slippa säkerhetsbrister i vitala system som har inslag ifrån främmande nationer.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Hade folk haft samma ton om tråden hade handlat om t.ex. USA?

Ja tveklöst, tonläget brukar vara ungefär densamma oberoende av vilken part som står för dumheterna. Här får du tre exempel som finns i arkivet:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1483265-regeringens-ut...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1488431-ny-statlig-utr...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1639215-eu-rostar-igen...

Skrivet av matte56:

Kanske plötsligt svårare att försvara att man själv använder massa amerikanska tjänster...

Den överväldigande majoriteten av alla på Swec lär använda mängder av produkter och tjänster med Kina som ursprung.

Skrivet av matte56:

Varför vill man inte prata om andra som gör exakt likadant, är det jobbigt?

Det finns mängder med trådar på temat här i forumet, och startar du en ny kommer det säkerligen bli diskussion även där. Den här tråden handlar dock om ett specifikt kinesiskt företag som de flesta antagligen har någon form av relation till och detta företags framtida delaktighet i svensk informationsinfrastruktur. Argument av typen "aaah men andra länder dårå" är i det sammanhanget lika givande som "ååååh bra Kina dåååålit!"

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ja tveklöst, tonläget brukar vara ungefär densamma oberoende av vilken part som står för dumheterna. Här får du tre exempel som finns i arkivet:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1483265-regeringens-ut...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1488431-ny-statlig-utr...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1639215-eu-rostar-igen...

Den överväldigande majoriteten av alla på Swec lär använda mängder av produkter och tjänster med Kina som ursprung.

Det finns mängder med trådar på temat här i forumet, och startar du en ny kommer det säkerligen bli diskussion även där. Den här tråden handlar dock om ett specifikt kinesiskt företag som de flesta antagligen har någon form av relation till och detta företags framtida delaktighet i svensk informationsinfrastruktur. Argument av typen "aaah men andra länder dårå" är i det sammanhanget lika givande som "ååååh bra Kina dåååålit!"

Tack för att du tog dig tiden att gräva i arkivet.

Tänk nu på alla dina dattapaket som går genom kinesisk hårdvara (Y)

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cinvan865:

Anledningen till att jag hänvisar till Riksdagen hela tiden är för att det är de som har satt regelverket för hur detta skall gå till i och med lagens utformning. Jag har läst LEK och NLEK, stora delar av lagens förarbeten och båda domarna i målet. Jag är helt övertygad om att man har följt svensk lag så som den är skriven idag. Juridiskt tycker jag det hela är oantastligt (men brasklappen om EU-domstolen). Någon jurist får gärna tillrättavisa mig, men då vill jag veta vilken del i domen som är fel med hänvisning till lagrum.

Då återstår det i min värld två möjliga invändningar mot beslutet:

  1. Korruption hos Försvarsmakten, SÄPO, PTS, Förvaltningsdomstolen och kammarrätten, d.v.s. att de ljuger och inte har Sveriges bästa för ögonen, faller för påtryckningar o.s.v. Här får vi nog som sagt skiljas med olika åsikter i frågan. Men Riksdagen har insyn i SÄPOs och Försvarsmaktens verksamhet via utskotten. Kanske finns korruptionen hos Regeringen? Återigen så faller då ansvaret på Riksdagen att avsätta Regeringen.

  2. Principiella invändningar mot hela regelverket(lagen). D.v.s. du vill inte att myndigheterna ovan skall få besluta i frågan på det sättet som de gjort, som lagen säger att de får göra. Du vill att Försvarsmaktens och SÄPOs grunder för beslutet skall vara offentliga (återigen så styrs detta av lagen). Vem kan ändra lagen? Riksdagen.

För övrigt håller jag nog med dig om att breda och långtgående sanktioner på EU-nivå vore bra. Men innan vi är där anser jag att detta är rätt av Svenska myndigheter.

Fast en del av detta händer redan på frivillig basis på många företag. Där jag jobbar är bl.a. Huawei och ZTE bannlysta vid nyanskaffning enligt ett policybeslut. Varför riskera framtida problem liksom? Vill man dessutom göra affärer med många sektorer på andra sidan pölen får man krav på sig att inte ha produkter från dessa tillverkare. Jag tror vi kommer åka snålsjuts på deras sanktioner så att vi inte behöver egna i slutänden.

Fast nu hittar du ju bara på.

Det jag vänder mig emot är att Kammarrätten framhäver att beslutet uppfyller beviskraven och är objektivt, men Kammarrätten har inte tillgång till Säkerhetspolisens eller Försvarsmaktens underlag (domstolar kan granska saker som har sekretess, utan att röja några hemligheter). Ett underlag behöver inte vara offentligt för att det ska kunna granskas. Något som är offentligt är yttrandet och det är bland annat att bolaget kan antas påverkas av Kinas nationella underrättelselag och att deras fackföreningar kan användas i underrättelsesyfte. Det verkar väldigt selektivt att då inte yttra sig om riskerna med de andra bolagen som kan antas påverkas av Kinas nationella underrättelselag och fackföreningar då de också har verksamhet i Kina och lagen inte gör någon skillnad på om bolagets ägare är inhemska eller inte.

Det bör ligga i vårat intresse att visa om Kinas nationella underrättelselag verkligen används för underrättelsearbete via telekombolag. Farhågor är inte objektiva utan subjektiva.

Självklart behöver vi sanktionera Ericsson och Nokia om de ska dra sig ur Kina. Vi får ta att bolagen går omkull ekonomiskt.

Ska man bara rikta in sig på ett visst bolag så får man ta det rättsligt genom att bevisa brott.

Köp ett mobilt bredband från Telenor för att du ska arbete i sommarstugan så får du en router från ZTE eller Huawei... Det spelar ingen större roll om din arbetsgivare inte köper in mobiler från ZTE eller Huawei.

För att ändra grunden i LEK skulle vi behöva utträda EU, men det är inte LEK jag vänder mig mot. Lagen nämner inget om beviskrav, det gör domstolen. § 12 punkt 9 borde vara ett utmärkt hjälpmedel, krav i tillstånd kopplat till Sveriges säkerhet alltså. De som söker tillstånd får då tydliga krav och vet vad som gäller. Politiska åtgärder bör gå andra vägar, alltså EU-rådet eller FNs säkerhetsråd. Vi har inte några egna beslutsvägar för sådant i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Borde vara självklart att detta inte är något sätt för att få bort Huawei från kritisk infrastruktur.

I så fall betyder det att det finns mer att jobba på, inte att det här beslutet är felaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Det är skrämmande att folk höjer USA till skyarna, när dom är lika stor eller ännu värre kålsupare än övriga som håller på med spionage.
För mig är det pest eller kolera!
Med detta sagt har jag inget mer att tillföra denna diskussion.
Mvh Mange

Är du medveten om att regimen i Kina är en direkt följd Mao Zedong? Den främsta ändringen man gjort är att ändra den ekonomiska politiken och att man släppt in utländska företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Jag skulle gärna vilja se belägg för dina påståenden. Kan inte bara häva ur sig detta utan att ange trovärdig källa

Vilket / vilka ?
Det är många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Hade folk haft samma ton om tråden hade handlat om t.ex. USA? Kanske plötsligt svårare att försvara att man själv använder massa amerikanska tjänster...

Varför vill man inte prata om andra som gör exakt likadant, är det jobbigt?

Själv vill jag inte vara övervakad men det kommer aldrig att hända - oavsett vilka det gäller.

Skillnaden är ju att vi inte söker samarbete inom försvarsfrågor med den ryska federationen. Vi är i samma team som USA. Du är ju övervakad så fort du sätter på telefonen,

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Vilket / vilka ?
Det är många.

Räcker med en per påstående

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon som har en nyare Huawei mobil? Funkar dom som dom ska?
Vill så gärna ha en ny

Dom borde fungera enda är att Huawei är telefoner är utestängda från play butik men dom har en egen ok den har inte alla apparna och har lite barn sjukdomar. Sista telefonen som fungerar på play butik är P30 Pro
alla nallar efter den är utestängda från Play butik

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Räcker med en per påstående

Ahh... Ett till slag i luften... Min goda vän, ansträng dig litegrann. Kopiera det/dem påståenden du tycker är kontroversiella "i din värld", klistra in i Googles sökrutan och läs.

När jag stöter på någon ny teknik eller ingenjörs lösningar, som jag har ett behov att förstå hur det fungerar, men förstår inte riktigt, öppnar jag sökmotorn och läser.

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på land och land.
USA är en demokrati som inte tystar sin egen befolkning, dom själ inte information om teknologi vilket varit Kinas paradnummer i årtionden. Sen har vi folkmord, kommunism, förakt mot väst etc.
Att vara avlyssnad av Kina är Mao (pun intended) ljusår värre än att vara det av USA

Typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Dom borde fungera enda är att Huawei är telefoner är utestängda från play butik men dom har en egen ok den har inte alla apparna och har lite barn sjukdomar. Sista telefonen som fungerar på play butik är P30 Pro
alla nallar efter den är utestängda från Play butik

Ah okej tack. Börjar bli svårare och svårare att få tag i en ny P30 kan jag tänka mig, men då vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Det är skrämmande att folk höjer USA till skyarna, när dom är lika stor eller ännu värre kålsupare än övriga som håller på med spionage.
För mig är det pest eller kolera!
Med detta sagt har jag inget mer att tillföra denna diskussion.
Mvh Mange

Hade velat att du provar en grej för att bevisa din tes. Åk till USA och gå runt i en större stad och gör narr av presidenten. Efter detta gör du samma sak fast med Kinas ledare i Kina. Återkom gärna med resultat!

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Hade velat att du provar en grej för att bevisa din tes. Åk till USA och gå runt i en större stad och gör narr av presidenten. Efter detta gör du samma sak fast med Kinas ledare i Kina. Återkom gärna med resultat!

Vad har detta med spioneri att göra?
Jag har aldrig försvarat Kina och dess ledare, jag säger bara att dom 2 är pest eller kolera när det kommer till att spionera på sitt eget folk eller andra.
Men när USA gör det så ska samtliga av världens ledare sopa det under mattan.
Glad Midsommar på er alla.
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Vad har detta med spioneri att göra?
Jag har aldrig försvarat Kina och dess ledare, jag säger bara att dom 2 är pest eller kolera när det kommer till att spionera på sitt eget folk eller andra.
Men när USA gör det så ska samtliga av världens ledare sopa det under mattan.
Glad Midsommar på er alla.
Mvh Mange

Allt? Vad landet har för värderingar avgör det mesta, inklusive spioneri.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ah okej tack. Börjar bli svårare och svårare att få tag i en ny P30 kan jag tänka mig, men då vet jag.

Sitter med min P30 Pro är hel nöjd med den ska sköra med den tills den dör

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kalla det Tu quoque-argument om du föredrar det då. Det var så det kallades innan det mer lättbegripliga begreppet whataboutism började användas. Det är fortfarande ett argumentationsfel och en typ av personangrepp, oavsett vilket namn du väljer.

"Det är ett logiskt fel, eftersom ett arguments giltighet eller styrka knappast påverkas av debattörens förmåga att agera konsekvent och i enlighet med ståndpunkten. "

Eller så tycker man fel om avlyssningen överhuvudtaget, men de finns såklart bokstavligen folk som tycker de okej att vi blir avlyssnade sålänge de inte är Kina. Hyckleriet slår i taket och Snowden offrade sitt liv för ingenting.

Permalänk
Medlem

Tror denna tråden stängs ner snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Sitter med min P30 Pro är hel nöjd med den ska sköra med den tills den dör

Jag har P20 Pro men bytte batteri på den för två år sedan så förhoppningsvis så håller den några år till om jag har tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Allt? Vad landet har för värderingar avgör det mesta, inklusive spioneri.

Ja jösses, jo då är ju Amerika ett föredömligt exempel.
Som sagt pest eller kolera.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Ja jösses, jo då är ju Amerika ett föredömligt exempel.
Som sagt pest eller kolera.

Vi har ansökt om medlemsskap till en militär allians ledd av USA. Vad IT-spioneri gällande rikets säkerhet från USAs sida skulle annalka kommer Sverige eventuellt ge bort frivilligt i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Eller så tycker man fel om avlyssningen överhuvudtaget, men de finns såklart bokstavligen folk som tycker de okej att vi blir avlyssnade sålänge de inte är Kina. Hyckleriet slår i taket och Snowden offrade sitt liv för ingenting.

Tycker fel?

Som läget är så är det tyvärr så att vi inte kan slippa avlyssning. Det är tråkigt men det är så det ser ut. Dock så är det ju i det läget inte konstigt att man hellre ser det som man upplever vara det minst dåliga alternativet. Fokus ligger som sagt inte på att avlyssning är skit. Tack, det vet alla. Den diskussionen dog för länge sedan. Det är inte därför Huawei egentligen fått avslag, utan det handlar om vad Kina kanske gör med informationen, och tycker man nu inte att det är någon skillnad på Kina och USA så... OK. Det går inte prata med folk som är så grovt onyanserade. Men tillhör man gruppen som faktiskt tycker att det är skillnad mellan de två staterna, så är det klart att det är lätt att se att det faktiskt är skillnad på övervakning och övervakning, i hänseendet vad som kanske händer med informationen.

Att säga att USA och kina är samma sak är lika dumt som att säga "Men du... Om du berättar hemligheter för din bästa kompis, varför är du inte OK med att posta samma hemligheter på Facebook? Har du berättat så har du berättat, liksom. Var inte en hycklare nu".

Och som @phanto säger, Vi har ansökt om Natomedlemskap nu. Då blir USA våra kompisar och Kina kommer börja ses som en ännu mer ovänlig stat, vilket gör att beslutet blir ännu mer logiskt och dravlet om "hyckleri" ännu fånigare. Det är rätt självklart att vi, när vi nu snart ingår i en militärallians inte kan tillåta att en stat som står utanför den alliansen har kontroll över en betydande del av vår infrastruktur.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

För amerikanska bolag säger nej till bakdörrar.

Har alla dagar i veckan en amerikan i bakdörren än en kines.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem

Väntat utfall och klart positivt.

Skrivet av Ryssfemma:

För amerikanska bolag säger nej till bakdörrar.

Fråga bara Apple. Skillnaden är att det inte är lag på att regeringen i USA skall ha tillgång till ALL information från både privata och statliga bolag. Så denna whataboutism är extra idiotisk.

Skrivet av Petterk:

Det är ju just det som är problemet, inte ens under sekretess kan en domstol granska något. Det finns inget att granska.

Så kammarrätten har alltså bara stämplat ett papper? Känns inte direkt trovärdig eller hur?

Skrivet av friArsenik:

"Döm inte andra, så blir du inte dömd själv."
Särskild om du gjorde samma.

Det finns mörka tider i svensk historia också:
Sterilisering av zigenare, utrotning av samer, smygutvisning av judar till tyska koncentrationsläger under andra världskriget.

Men vi ska hålla till ämnet.
Om du inte vill ha Kinas it-produkter pga spionagefobi, eller för att känsliga uppgifter behandlas, kan jag köpa. Men byta till USA's produkter är ingen lösning heller. De spionerar ju också. Lösningen är att man bör gynna inhemska tillverkarna. Och det finns - Eriksson. Men varför är de så dålig etablerade på svenska marknaden är en bra fråga. Antingen är de för dyra eller kass i kvalite (eller både och).
Min åsikt i så fall är att regeringen bör satsa på Eriksson när det gäller så känsliga samhällsfrågor. Men man ska inte bara pumpa in massor med skattepengar utan det skall era en offentlig kontroll och krav på resultatet.

Men vänta lite... Är det inte diktatur...

Min professor i historia sa en gång..

"Man vet hur dåligt en person argument är ju längre denne måste sträcka sig tillbaka i tiden för att finna ett".

Kina dödar och förföljer minoriteter idag. Det du för fram har över 70 år på nacken.

Skrivet av Ryssfemma:

Termen whataboutism är idag hycklarnas favorit att dra.

Och folks försök att lägga fokus på den som kommer med anklagelsen istället för att hålla sig från Whataboutism likaså. Att dra upp USA i något som behandlar Kina och dess spioneri är själva definitionen av Whataboutism.

Skrivet av Ryssfemma:

Sånt säger man när man inte kan bemöta argument och lever efter dubbelmoralen.

Alltså du tjongar ju sten i glashus här. Du bemöter ju inte folks argument utan du sitter bara och påstår att de tjongar floskel.

Skrivet av Ryssfemma:

Du får gärna dra upp de motargumentet när Jullian Assange blir utlämnad till USA. Tror inte du har lust att ta fram USA’s tortyrläger mot oliktänkande.
Du inklusive många andra föredrar att sitta bekvämt i vinnarens sida som förtrycker.

Ännu en gång. Vad har USA med detta och göra och framförallt.. Vilket tortyrläger hänvisar du till? Lite källor skulle passa fint här.

Skrivet av Mangee75:

Det är skrämmande att folk höjer USA till skyarna, när dom är lika stor eller ännu värre kålsupare än övriga som håller på med spionage.
För mig är det pest eller kolera!
Med detta sagt har jag inget mer att tillföra denna diskussion.
Mvh Mange

Men gör man verkligen det? Det är ju snarare att folk faktiskt tänker i gråa zoner istället för i svart och vitt där Kina är en enparti-stat och därför är något "ondare" än en "flawed" demokratisk stat som USA.

Tycker att det är minst lika hemskt att folk inte klarar av att hålla sig ifrån polariserande åsikter.

Skrivet av matte56:

Förstår bara inte varför man försvarar X när Y gör exakt likadant, sen ska man dra något påhittat begrepp när människor ifrågasätter det.

För att det inte är relevant? Och är inte alla begrepp egentligen påhittade? Det handlar i grund och botten att kommentarfältet inte skall spåra ut.

Skrivet av matte56:

Tack för att du tog dig tiden att gräva i arkivet.

Tänk nu på alla dina dattapaket som går genom kinesisk hårdvara (Y)

Och du missar helt vad detta handlar om. Det handlar om att ett företag som kontrolleras av den kinesiska staten inte skall få tillgång till hårdvara eller mjukvara som behandlar känslig information. Få.. om ens någon vill bojkotta all form av kinesisk import eftersom det i praktiken är omöjligt i dags läget.

Skrivet av friArsenik:

Ahh... Ett till slag i luften... Min goda vän, ansträng dig litegrann. Kopiera det/dem påståenden du tycker är kontroversiella "i din värld", klistra in i Googles sökrutan och läs.

När jag stöter på någon ny teknik eller ingenjörs lösningar, som jag har ett behov att förstå hur det fungerar, men förstår inte riktigt, öppnar jag sökmotorn och läser.

Det klassiska argumentet när man inte har en källa. "Googla själv".

Skrivet av Wiinis:

Kan du inte bemöta vad som var fel istället?
Om du vet att det inte stämmer borde du väl kunna hänvisa till det.
Sen håller jag med om att det bästa är att komma med källor från början.

Vänta nu lite här. Du tror alltså på omvänd bevisbörda? För i praktiken kan man inte bevisa att något inte är något.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Folk hade blivit helt mörkrädda om dem hade fått reda på all Huawei utrustning det finns i våran infrastruktur inom kommunikation....

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Folk hade blivit helt mörkrädda om dem hade fått reda på all Huawei utrustning det finns i våran infrastruktur inom kommunikation....

Antagligen

Eller, det finns bakdörrar i nära på allt, även icke Huawei.

Bakdörr läggs så gott som alltid in så man kan återställa utrustning som kund har konfigurerat till oanvändbarhet.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!