Använda gammal dator, uppgradera eller köpa ny?

Permalänk
Medlem

Använda gammal dator, uppgradera eller köpa ny?

Tjena,
Behöver lite tips och råd.
Jag byggde en dator 2012 (se nedan) för att spela BF3 när det var aktuellt.

Moderkort: Asus P8Z68-V Pro. (Endast VGA och DVI utgång, inte wi-fi))
SSD: Corsair Force Sata 3 120GB
Mekanisk Hårddisk Samsung HD103SJ ATA 1000GB
Processor:Intel Core I5 2500K 3,30 GHz
Grafik: Nvidia GeForce GTX 580
Ram: Corsair Vanguard DDR3 2x4gb
Nätagg: Fractal Design Newton R2, 800W 80+ Modulär
Windows 7 Utimate

Datorn finns kvar men har inte används på många år.
Nu till situationen. I min bekantskap finns en 12 årig grabb som spelar huvudsakligen Minecraft, Roblox. Han vill gärna spela Forza 4 också. Hans gamla dator har gått sönder och det finns inte ekonomiskt utrymme i familjen till ny dator. Nu vill jag försöka hjälpa till, men har inte kunskapen inom PC längre.
Har klurat lite själv, och kommer varje gång fram till att uppgradera min gamla burk vs köpa färdigbyggd ny pc inte skiljer så mycket i pris. Inte heller att bygga ny verkar kunna spara särskilt mycket pengar. Grafikkorten är ju galet dyra efter pandemin.

Alternativ 1: Kan grabben spela Minecraft, Roblox, Forca 4 som datorn är? Även min gamla Logitech G27 ratt medföljer.
Alternativ 2: Använda datorn som den är, men uppdatera till Windows 10?
Alternativ 3: Köpa ett uppgraderingskit + nytt grafikkort + W10.
Alternativ 4: Köpa ny dator till honom, exempelvis https://www.komplett.se/product/1204334/dator-surfplatta/komp... Villig att erbjuda en budget omkring 10-13 tusen för grabbens skull.
Alternativ 5: Forumets/Ert råd.

Tacksam för vägval!
//Ola

Permalänk
Skrivet av Gordini:

Tjena,
Behöver lite tips och råd.
Jag byggde en dator 2012 (se nedan) för att spela BF3 när det var aktuellt.

Moderkort: Asus P8Z68-V Pro. (Endast VGA och DVI utgång, inte wi-fi))
SSD: Corsair Force Sata 3 120GB
Mekanisk Hårddisk Samsung HD103SJ ATA 1000GB
Processor:Intel Core I5 2500K 3,30 GHz
Grafik: Nvidia GeForce GTX 580
Ram: Corsair Vanguard DDR3 2x4gb
Nätagg: Fractal Design Newton R2, 800W 80+ Modulär
Windows 7 Utimate

Datorn finns kvar men har inte används på många år.
Nu till situationen. I min bekantskap finns en 12 årig grabb som spelar huvudsakligen Minecraft, Roblox. Han vill gärna spela Forza 4 också. Hans gamla dator har gått sönder och det finns inte ekonomiskt utrymme i familjen till ny dator. Nu vill jag försöka hjälpa till, men har inte kunskapen inom PC längre.
Har klurat lite själv, och kommer varje gång fram till att uppgradera min gamla burk vs köpa färdigbyggd ny pc inte skiljer så mycket i pris. Inte heller att bygga ny verkar kunna spara särskilt mycket pengar. Grafikkorten är ju galet dyra efter pandemin.

Alternativ 1: Kan grabben spela Minecraft, Roblox, Forca 4 som datorn är? Även min gamla Logitech G27 ratt medföljer.
Alternativ 2: Använda datorn som den är, men uppdatera till Windows 10?
Alternativ 3: Köpa ett uppgraderingskit + nytt grafikkort + W10.
Alternativ 4: Köpa ny dator till honom, exempelvis https://www.komplett.se/product/1204334/dator-surfplatta/komp... Villig att erbjuda en budget omkring 10-13 tusen för grabbens skull.
Alternativ 5: Forumets/Ert råd.

Tacksam för vägval!
//Ola

Jag skulle nog säga alternativ 3 , Ny processor , moderkort o grafikort samt win 10 då! Men det kostar en del också så i längden för dom pengarna så kan du få en fin Färdigbyggd dator! Jag säger alternativ 3 eller 4

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad dator här på marknaden kanske? Ploppar upp lite då och då

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Köp en begagnad dator här på marknaden kanske? Ploppar upp lite då och då

Blocket har en del bra Grejer måste jag säga faktiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuldGrävare:

Blocket har en del bra Grejer måste jag säga faktiskt!

Visst blocket har såklart en del bra grejer och jag har köpt saker där till rimliga och bra priser etc

MEN

Det finns så sjukt mycket datorer vare sig det är paket eller i delar som har sjuka priser... Oftast färdiga paket eller hela datorer som folk vill lura på okunniga till sjuka överpriser...

Därför har jag svårt att rekommendera blocket till folk som vill köpa en färdig dator.. om dem inte har koll på vad saker är värt eller vill sätta sig in i det innan köp då vill säga.

Ofta står det rent ljug i annonserna med, men det låter ju bra... så tycker synd om dem tex okunniga föräldrar liknande som vill köpa en sjyst dator till sitt barn som
får betala över pris för något man knappt själv hade tagit emot gratis.

Så mitt tips är ska man handla dator på blocket se till att ha lite koll på prisbilden gällande begagnat.

Slår ett slag för köp och sälj delen här på forumet då det oftast uppmärksammas av andra om priset är satt helt uppåt väggarna 👍

Mvh

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt så går den datorn att spela på, men grafikkortet är extremt daterat. Processorn kommer begränsa bildfrekvensen en hel del i moderna titlar, men ca 5 år gamla och indie/esport bör den duga till

Dock är det nog lite dumsnålt given den budget du har att leka med, en 12400F med RX6600 borde man kunna rymmas med i den budgeten, och de är stora kliv upp i prestanda, och bör hålla bra ett tag framöver

Permalänk
Medlem

En 3770k (borde vara kompatibelt) + beggat 1060/1070 skulle vara en hyfsat billig uppgradering och ge en rejäl fps boost. Sen är ju den andra sidan om man ska fortsätta med ett så gammalt system. Satt själv på kombon tills ifjol på 1080p skärm. Inte så många titlar jag behövde sänka så mycket ögongodis på. Samtidigt inte superkräsen och spelar inget PvP.

Missade RAM. Borde kanske ploppa i 2*8. Men det är kanske inte nödvändigt beroende på titlar som ska liras.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Skrivet av Smegmer:

Visst blocket har såklart en del bra grejer och jag har köpt saker där till rimliga och bra priser etc

MEN

Det finns så sjukt mycket datorer vare sig det är paket eller i delar som har sjuka priser... Oftast färdiga paket eller hela datorer som folk vill lura på okunniga till sjuka överpriser...

Därför har jag svårt att rekommendera blocket till folk som vill köpa en färdig dator.. om dem inte har koll på vad saker är värt eller vill sätta sig in i det innan köp då vill säga.

Ofta står det rent ljug i annonserna med, men det låter ju bra... så tycker synd om dem tex okunniga föräldrar liknande som vill köpa en sjyst dator till sitt barn som
får betala över pris för något man knappt själv hade tagit emot gratis.

Så mitt tips är ska man handla dator på blocket se till att ha lite koll på prisbilden gällande begagnat.

Slår ett slag för köp och sälj delen här på forumet då det oftast uppmärksammas av andra om priset är satt helt uppåt väggarna 👍

Mvh

Precis! Mycket Paket brukar vara sjukt överpris

Permalänk
Medlem

Fint av dig att vilja hjälpa till. Har en gammal Dell dator hemma med med en i5 2310. Använder som extra dator när min gamingdator är upptagen (den är ansluten till tv:n). Slängde i en GTX 1060 i den för några år sen och har spelat det mesta på den bla Forza 4 i 1080p. Det fungerat fint skulle jag säga om man inte är super kräsen. Spelen du nämner är väl mest GPU tunga och kräver inte så mycket av CPU:n. Har 8 GB ram men den är nog inte fel att slänga in 16.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

En 3770k (borde vara kompatibelt) + beggat 1060/1070 skulle vara en hyfsat billig uppgradering och ge en rejäl fps boost. Sen är ju den andra sidan om man ska fortsätta med ett så gammalt system. Satt själv på kombon tills ifjol på 1080p skärm. Inte så många titlar jag behövde sänka så mycket ögongodis på. Samtidigt inte superkräsen och spelar inget PvP.

Missade RAM. Borde kanske ploppa i 2*8. Men det är kanske inte nödvändigt beroende på titlar som ska liras.

This ^^
En CPU med 4c/8t är ett skapligt lyft jämfört med vad TS har nu.
"K" modellerna är dock oftast betydligt dyrare än icke-K varianterna.
DDR3 minne däremot behöver man numera inte spendera många kronor på, inte ens de snabbare 2133-2400MHz varianterna.

Permalänk
Medlem

Wow...så många svar på kort tid en varm sommardag, jag är imponerad och tacksam.
Kanske ska fundera på Lauchens väg, hitta ett bättre grafikkort och mer ram... sedan i med windows 10.
Fortsätter att klura. Kommer säkert att bli en glad grabb om någon vecka när jag träffar dem igen.

Ska kika lite i sälj/köp här på Sweclockers också.