Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Funderar på att skaffa en sladdlös dammsugare men frågan är om såna är bättre än gamla bettan?

Permalänk
Inaktiv

Funderar på att skaffa en sladdlös dammsugare men frågan är om såna är bättre än gamla bettan?

Jag har just nu en dammsugare med sladd och den låter väldigt mycket. Jag har varit sugen på att skaffa en sladdlös såna som ser ut som en pinne. Min budget är 1500 kr och nej jag har ingen lust att gå över den budgeten. Jag har inte heller behov av en massa onödiga multifunktionella funktioner. Jag vill bara ha något tystare och lättare än gamla bettan som jag har just nu. Frågan är också om de här sladdlösa är lika bra som gamla bettan, alltså att den tar upp dammet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon341792:

Jag har just nu en dammsugare med sladd och den låter väldigt mycket. Jag har varit sugen på att skaffa en sladdlös såna som ser ut som en pinne. Min budget är 1500 kr och nej jag har ingen lust att gå över den budgeten. Jag har inte heller behov av en massa onödiga multifunktionella funktioner. Jag vill bara ha något tystare och lättare än gamla bettan som jag har just nu. Frågan är också om de här sladdlösa är lika bra som gamla bettan, alltså att den tar upp dammet.

För 1500:- är nog gamla bettan mycket bättre, sladdlösa dammsugare är inte tystare, de är dock smidigare.
Gissar att du måste upp mot 4.5k innan en sladdlös börjar bli jämställd med en vanlig dammsugare.

Jag själv har en dyson v11 och den är avsevärt tystare an deras v8 cyclop som är deras billigaste modell just nu.
Jag är sjukt nöjd med min pga smidigheten, dock med alla kvast dammsugare så behöver man tillbehör då man mister smidigheten med slangen som dammsuga bakom element mm

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Lite som att fråga om bil eller mc är bäst.
Om du kan damsuga klart på ca 10-15min så funkar sladdlöst. Dom är också smidigare att ta fram, speciellt för småsaker.
Sladdlösa brukar ha en roterande borste för att plocka upp dammet så det är lättare att suga upp. Men tror aldrig de är bättre än bettan i ren sugkraft.

Så vad vill du ha en liten smidig damsugare, eller nånting du kan damsuga hela huset med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Lite som att fråga om bil eller mc är bäst.
Om du kan damsuga klart på ca 10-15min så funkar sladdlöst. Dom är också smidigare att ta fram, speciellt för småsaker.
Sladdlösa brukar ha en roterande borste för att plocka upp dammet så det är lättare att suga upp. Men tror aldrig de är bättre än bettan i ren sugkraft.

Så vad vill du ha en liten smidig damsugare, eller nånting du kan damsuga hela huset med?

Dyson har 45min laddning dock på Eco eller 18 på "hard" på medium/auto så håller en laddning 30min

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon341792:

Jag har just nu en dammsugare med sladd och den låter väldigt mycket. Jag har varit sugen på att skaffa en sladdlös såna som ser ut som en pinne. Min budget är 1500 kr och nej jag har ingen lust att gå över den budgeten. Jag har inte heller behov av en massa onödiga multifunktionella funktioner. Jag vill bara ha något tystare och lättare än gamla bettan som jag har just nu. Frågan är också om de här sladdlösa är lika bra som gamla bettan, alltså att den tar upp dammet.

Nej skaftdammsugare är sämre, de är heller inte tystare.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att ha batteritid i åtanke när du köper. Tjejen hade en sladdlös som kostade runt tusenlappen och den orkade inte dammsuga hela lägenheten (tvåa, typ 50-60 kvadrat) innan den la av.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Ett tips är att ha batteritid i åtanke när du köper. Tjejen hade en sladdlös som kostade runt tusenlappen och den orkade inte dammsuga hela lägenheten (tvåa, typ 50-60 kvadrat) innan den la av.

Fast om den kör varje natt/varje dag så behöver den inte bli klar utan alla rum blir ju dammsugna åtminstone en gång i veckan kan jag tycka.

Eller var den så dum att den alltid började på samma ställe varje gång och aldrig kom till vissa rum innan den behövde tillbaka ock ladda?

Vet faktiskt inte hur såna där sladdlösa fungerar därav mina frågor

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Haft olika skaftsdammsugare i varierande prisklasser och tycker egentligen att det är först när jag köpte den senaste Dyson v15 som den var kraftfull nog att faktiskt ersätta min vanliga dammsugare. De andra hade inte tillräcklig sugförmåga att dammsuga under torktumlare via en lång och smal förlängning, dammsuga stoppade möbler, dammsuga filter till luftrenare/värmepump utan att dammet bara fastnade i borsten eller yrde runt osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fast om den kör varje natt/varje dag så behöver den inte bli klar utan alla rum blir ju dammsugna åtminstone en gång i veckan kan jag tycka.

Eller var den så dum att den alltid började på samma ställe varje gång och aldrig kom till vissa rum innan den behövde tillbaka ock ladda?

Vet faktiskt inte hur såna där sladdlösa fungerar därav mina frågor

Nu pratar du om robotdammsugare medan tråden handlar om trådlösa dammsugare (manuella). 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Nu pratar du om robotdammsugare medan tråden handlar om trådlösa dammsugare (manuella). 🙂

Hahaha

*facepalm*

Skyller på att jag gick upp tidigt imorse

Men å andra sidan, batterifrågan är väl ännu mindre relevant då. Om man nu inte verkligen måste dammsuga allt i en vända - då blir det ju såklart relevant.

Om man däremot kan ta ett rum lite då och då (och inte alla samtidigt) så är det ju lugnt.

Nu förstår jag att dom flesta nog vill dammsuga alla rum samtidigt...så antagligen är batterier relevanta...

*stop rant*

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Dyson har 45min laddning dock på Eco eller 18 på "hard" på medium/auto så håller en laddning 30min

Och din dyson kostar 4x ts budget, så inte riktigt med i diskussionen.

Permalänk
Medlem

Batteridrivna dammsugare... suger. Enda du får är dålig prestanda, batteritid och slipper sladden.

Ironiska är, desto mer du betalar för en dammsugare desto sämre är den.

Bäst var min electrolux som dog efter 10 år. 900w tror ja den var på. Köpte en motsvarande modell i dag och den var på knappa 650!
Tyst är den, men sugförmågan är ju helt menlös! Men du kan ju inte dammsuga när nån sover hursom..

Men vad du än köper, köp en med hepa-filter! Det är nog det bästa med moderna sugare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Och din dyson kostar 4x ts budget, så inte riktigt med i diskussionen.

Var med som svar på batteritiden....

V8 kostar väl 3.5 vid rea iofs, överbudget, ja men inte långt ifrån samma batteritid.

Skaftdammsugare i budget klassen är inte värda pengarna. Min kollegas höll 4 månader och garanti ersättaren 8 😂 var någon Electrolux

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Instämmer i att sladdlösa dammsugare i prisklassen som TS är ute efter är helt värdelösa. Har testat ett par såna, främst från Electrolux. Låter förskräckligt och man kan i princip köra dem rakt över smulorna på köksgolvet utan att de följer med upp.

Vill du ersätta din vanliga dammsugare måste du upp i pris, annars hade jag kört på med en helt vanlig gammal dammsugare.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Rekordmedlem

Centraldammsugare är sladdlösa och bättre men de bräcker din budget, batteridrivna dammsugare är däremot mer ett komplement för småsaker än bra att städa allt med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Centraldammsugare är sladdlösa och bättre men de bräcker din budget, batteridrivna dammsugare är däremot mer ett komplement för småsaker än bra att städa allt med.

För det första har förstås centraldammsugaren en sladd, men det som gör påståendet ännu märkligare är att man istället får en redigt lång och klumpig dammsugarslang som påminner om en väldingt lång och motspänstig orm. Det finns för och nackdelar med centraldammsugare, men "sladdlös" är knappast en av fördelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Batteridrivna dammsugare... suger. Enda du får är dålig prestanda, batteritid och slipper sladden.

Ironiska är, desto mer du betalar för en dammsugare desto sämre är den.

Bäst var min electrolux som dog efter 10 år. 900w tror ja den var på. Köpte en motsvarande modell i dag och den var på knappa 650!
Tyst är den, men sugförmågan är ju helt menlös! Men du kan ju inte dammsuga när nån sover hursom..

Men vad du än köper, köp en med hepa-filter! Det är nog det bästa med moderna sugare.

Har inte alla nya dammsugare hepa filter? Min 20 år gamla Miele S718 på 1600w har det iaf & det är den bästa dammsugare jag har haft.

Har även en Bosch Zoo'o ProAnimal BCH6ZOOO skaftdammsugare 4 år gammal nu & den är inte i närheten av Mielens sugkraft!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Har inte alla nya dammsugare hepa filter? Min 20 år gamla Miele S718 på 1600w har det iaf & det är den bästa dammsugare jag har haft.

Har även en Bosch Zoo'o ProAnimal BCH6ZOOO skaftdammsugare 4 år gammal nu & den är inte i närheten av Mielens sugkraft!

Nä, dammsugare har råkat ut för samma sak som brödrostar för länge sen, man tävlar mot botten att leverera den sämsta möjliga produkten (läs energisnål). Vissa saker måste ta energi, det är hela poängen med dom!
Ett tag var ju mer watt = bättre dammsugare, men nu står inte watt-talet i klartext nånstans och man bara babblar "energimärkning".

Vad spelar det för roll om den drar hälften så mycket ström som den gamla, om det tar dubbelt så lång tid att dammsuga? Idioti.

Samma med brödrostar, det är idioti att köpa en som rostar mer än 2 skivor för dom med 4 gör ju bara ett sämre jobb och är knappt märkbart snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Nä, dammsugare har råkat ut för samma sak som brödrostar för länge sen, man tävlar mot botten att leverera den sämsta möjliga produkten (läs energisnål). Vissa saker måste ta energi, det är hela poängen med dom!
Ett tag var ju mer watt = bättre dammsugare, men nu står inte watt-talet i klartext nånstans och man bara babblar "energimärkning".

Vad spelar det för roll om den drar hälften så mycket ström som den gamla, om det tar dubbelt så lång tid att dammsuga? Idioti.

Samma med brödrostar, det är idioti att köpa en som rostar mer än 2 skivor för dom med 4 gör ju bara ett sämre jobb och är knappt märkbart snabbare.

Problemet med brödrostar är knappast energimärkning, eftersom hela konstruktionen bygger på 100 % "förlust", dvs göra elen till värme.

Dammsugarna från watt-tävlingen är rätt ineffektiva. Jag har både en sådan Miele och en nyare på 750 W (om jag minns rätt utan att se efter). Skillnaden i maximal sugeffekt är inte alls särskilt stor. Däremot blir det otroligt varmt av den gamla om man kör den på max och själva dammsugaren blir så varm att luckan till tillbehören blir svår att stänga om man kör den på fullt tillräckligt länge. Däremot, vilket är mer störande, så är slang, tillbehör etc klenare och plastigare på till den nya (de gamla passar dock), men det beror knappast på EU:s ekodesigndirektiv i sig.

Permalänk
Medlem

Jag tror du får mer dammsugare för pengarna med en vanlig med sladd. Hade en sladdlös för typ 1200:- som lät ganska mycket samtidigt som den inte fungerade särskilt bra. Det var även en snurrande borste som ständigt behövde rengöras. Har nu en med sladd som kostade kanske hälften så mycket och fungerar alldeles utmärkt.
Att dammsugare låter är svårt att komma ifrån då hela idén bygger på att flytta stora mängder luft under tryck. Man kan kanske hitta en med lägre motorljud men tveksamt om det påverkar den totala ljudnivån så mycket.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Fick en nilfisk variant för en del är sen, slutade med att den åkte tillbaka till butiken och fick till slut ett tillgodokvitto så den inte ens sög upp småstenar…även om man stod rakt över och tryckte ner munstycket literally mot dom.
Detta var dock över 10 år sen, så förhoppningsvis har det väl hänt en del utveckling sen dess. Men jag tror ändå inte att jag skulle överväga ett köp idag.
Gamal hederlig skaft plus en robot som åker runt på kommando är min idealsetup. Ska man dessutom upp i Dysons priser så får man ju em vettig roborock, Neato eller liknande.
Även om Dysons varianter ser rätt så fräsiga ut.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Skaftdammsugare är kort sagt värdelösa.
Det är en kompromiss om man vill ha smidigheten typ ha den hängd på väggen och trådlösheten.
Även Dyson som kostar tusentals kronor kommer inte nära en 1500:- vanlig dammsugare.

Skaftdammsugare har också ofta ett mer irriterande ljud än dammsugare, där de även finns många som är väldigt tysta.

Jag övergav skaftdammsugare personligen. Lite pga ljudet och mesta för hur dåliga dom faktiskt är på suga upp saker jämförelsevis.

Sen ärligt talat tycker jag en dammsugare med ett bra munstycke är smidigare än de flesta skaftdammsugare där själva munstycket är tyngre än ex ett twinner, och suger dessutom bättre i kanter o hörnor.

Permalänk
Medlem

Sladdlösa är enbart kompletterande till vanliga dammsugare aldrig ersättare, onödigt egentligen då den endast är till för att snabbt sopa upp en liten yta. Kanske tänkbar scenario där barn smutsar ner dagligen och att ta fram tunga dammsugaren är jobbigt, då kan en sladdlös bara sopa upp.... de sopar upp inte suger bara så du vet.

En sladdlös dammsugare är inte en dammsugare, utan det är en elektronisk over-engineered skyffel och borste i ett
Skulle vara smidigare och billigare med just att komplettera dammsugaren med en sopborste och skyffel istället tycker jag av egen erfarenhet.