Batteridrivet verktygspaket för boende i radhus

Permalänk
Medlem

Batteridrivet verktygspaket för boende i radhus

Vi har köpt radhus med lite trädgård, och jag tänker köpa mig ett fint verktygspaket.
Men vilken familj ska jag låsa in mig i?
Verktyg jag kan tänka mig är tex. skruvdragare (eller slagdragare+slagborr), borrhammare, mutterdragare, vinkelslip, cirkelsåg, tigersåg.

Först var jag inne på ett paket Bosch Proffesional (blåa serien) men jag insåg sedan att det i stort bara är en "snickar-serie" dvs inga trädgårdsredskap. Jag kan ju även tänka mig kanttrimmer, häcksax och lövblås, vad vet jag. Jag har alltid bott i hyresrätt utan trädgård.

Så vad tycker och föreslår ni? Ryobi? Gröna Bosch? Makita?

Permalänk
Medlem

Om du vill ha allt-i-ett för hobbyister så tycker jag Ryobi is the way to go.
Föredrar dock Makita själv eller Bosch Professional.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Jag köpte själv Ryobi One+ paketet från jula på black friday förra året, gav då 5k för slagskruvdragare, skruvdragare, tigersåg, cirkelsåg, sticksåg, multiverktyg, vinkelslip, multislip, laddare, två batterier och en låda att ha dem i.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

Hade ett par batterier sedan innan då vi redan hade häcksax, kanttrimmer & gräsklippare från Ryobi sedan innan.
Funkar alldeles utmärkt för mig som glad amatör med hus sedan ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Om du vill ha allt-i-ett för hobbyister så tycker jag Ryobi is the way to go.
Föredrar dock Makita själv eller Bosch Professional.

Ja Makita ger ett lite mer gediget intryck tycker jag. Ryobi känns lite billigt, även om de har klättra upp i pris på de senaste och kostar lika mycket eller mer än vad Makita gör.

Skrivet av Fetbland:

Jag köpte själv Ryobi One+ paketet från jula på black friday förra året, gav då 5k för slagskruvdragare, skruvdragare, tigersåg, cirkelsåg, sticksåg, multiverktyg, vinkelslip, multislip, laddare, två batterier och en låda att ha dem i.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

Hade ett par batterier sedan innan då vi redan hade häcksax, kanttrimmer & gräsklippare från Ryobi sedan innan.
Funkar alldeles utmärkt för mig som glad amatör med hus sedan ett par år.

Ja jag sett en del fina erbjudanden på Ryobi i stort sett varje BF, man kanske ska vänta in ett sådant?
Ryobi verkar även finnas att köpa på väldigt många ställen som Jula, Gekås och Bauhaus.

Permalänk
Medlem

Är nöjt inlåst i DeWalt sen många år. Blev glad att hitta batteriadapter på Amazon när jag skaffade en ryobi trimmer.
https://www.amazon.se/Badaptor-Dew-RYO-Dewalt-Ryobi-batteriad...

Så skönt att kunna ha de snickarverktygen jag vill ha utan att behöva andra batterier och laddare till trådgårdsgrejorna. 😀

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen alla verktyg eller tror du bara det? Jag har bott i hus i 10 år nu, först radhus och sen ett drygt år i villa. Jag har i stort sett bara använt borrskruvdragare och några enstaka gånger lånat en cirkelsåg. Jag har visserligen nyligen köpt tigersåg och borrhammare för två kommande projekt men de är begagnade sladdverktyg som jag hittade på Tradera för kaffepengar, båda märkesverktyg i bra skick. När jag tänker efter har jag köpt en cirkelsåg också men inte haft användning för än. Totalt har jag gett en dryg tusenlapp för alla tre, två Hikoki och en blå Bosch.

Det sagt ångrar jag att jag inte köpte in mig i Makita förra sommaren när vi skulle ha ny gräsklippare och trimmer. Jag är inte alls nöjd med de gröna Bosch vi valde, inte bara för att de använder helt andra batterier än andra verktyg från samma tillverkare utan även dålig ergonomi och diverse krångel. Åas passar inte Makitas standard-skruvdragare (DDF48x) min hand, mina nävar är för små så handtagen skaver. Det finns andra maskiner med mindre handtag men sällan till lika bra pris.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Milwaukee gillar jag, brukar prestera bra i tester. Kolla Youtube.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Körde på Ryobi One+ när jag hade hus och både gräsklipparen och trimmaren hade sina kvalitetsbrister dock de billigaste modellerna, annars var jag nöjd med resten av prylarna

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag sitter här och googlar och läser.

Jag tror det blir Makita av ren uteslutning.

Bosch blå är säkert fantastiska, men sortimentet saknar trädgårdsverktyg. Och delar inte batteri med gröna serien som har detta, vilket får mig att vilja stöta bort Bosch av den anledningen.

Ryobi har ett enormt urval av maskiner inom olika kategorier, men jag känner att kvaliten är bristande.

Makita har jag bara läst gott om på alla forum. Blir nog detta kitt då det jämfört med det större paketet har borstlösa maskiner. Skruvdragare DDF482 (i stora paketet) är inte borstfri tex.

Permalänk
Medlem

Ryobi är perfekt för hemma snikrare. har byggt ett par altaner och rivt ett hus med hjälp av deras grejer och dom har även överlevt ett par fall höga fall.
Min bror som är hantverkare var verkligen imponerad efter han var tvungen att använda mina ryobi grejer när han glömde sina makita grejer hemma, han blev så kär i vinkel slipen att han faktiskt köpte en själv och han har även utökat det med lite trädgårds saker.
Han som så många andra har hade ofta haft begränsade och/eller gamla kunskaper om ryobi och visste inte att dom ryckt upp sig så pass, dom har även en hantverkar- serie som fungerar med deras batterier.

Dom har väldigt mycket utöver just verktyg, camping prylar och mycket för trädgården och hemmet. vilket är väldigt trevligt. dessutom har dom kört med samma batteri kontakt i över 20 år så hittar du en gammal begagnad ryobi sak så kan du bara köpa nytt batteri och köra på.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Jag sitter här och googlar och läser.

Jag tror det blir Makita av ren uteslutning.

Bosch blå är säkert fantastiska, men sortimentet saknar trädgårdsverktyg. Och delar inte batteri med gröna serien som har detta, vilket får mig att vilja stöta bort Bosch av den anledningen.

Ryobi har ett enormt urval av maskiner inom olika kategorier, men jag känner att kvaliten är bristande.

Makita har jag bara läst gott om på alla forum. Blir nog detta kitt då det jämfört med det större paketet har borstlösa maskiner. Skruvdragare DDF482 (i stora paketet) är inte borstfri tex.

Har följande från Ryobi One+: skruvdragare, cirkelsåg, sticksåg, dyckerpistol, 2 st grästrimmers och en batteridriven gräsklippare. Är nöjd med alla prylar och har inte upplevt några problem. Tvärtom tycker jag att Ryobi håller god kvalitet i konsumentsegmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag sitter här och googlar och läser.

Jag tror det blir Makita av ren uteslutning.

Bosch blå är säkert fantastiska, men sortimentet saknar trädgårdsverktyg. Och delar inte batteri med gröna serien som har detta, vilket får mig att vilja stöta bort Bosch av den anledningen.

Ryobi har ett enormt urval av maskiner inom olika kategorier, men jag känner att kvaliten är bristande.

Makita har jag bara läst gott om på alla forum. Blir nog detta kitt då det jämfört med det större paketet har borstlösa maskiner. Skruvdragare DDF482 (i stora paketet) är inte borstfri tex.

Det finns adapter så att du kan använda batterier från blå bosch till ryobis maskiner också:
https://www.amazon.se/-/en/dp/B07YXFV74V/
Om du kan hålla ut till Amazons prime day så har de troligen några riktigt bra erbjudanden på blå bosch då.

Permalänk
Medlem

Ryobi är ruskigt prisvärda. Har skruvdragare och mutterknack. Kvalitetsmässigt känns det som de lär hålla väldigt många år, och funktionsmässigt är jag grymt nöjd.
Cirkelsåg kommer jag köpa till veckan, och grästrimmer lär bli nån gång framöver.

Jag har kört en hel del makita i jobbet tidigare, och skillnaderna är inte alls stora. Ryobis "basmodell" av skruvdragare är lite klumpigare, men om det är en dealbreaker så har dom även mer kompakta modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag sitter här och googlar och läser.

Jag tror det blir Makita av ren uteslutning.

Bosch blå är säkert fantastiska, men sortimentet saknar trädgårdsverktyg. Och delar inte batteri med gröna serien som har detta, vilket får mig att vilja stöta bort Bosch av den anledningen.

Ryobi har ett enormt urval av maskiner inom olika kategorier, men jag känner att kvaliten är bristande.

Makita har jag bara läst gott om på alla forum. Blir nog detta kitt då det jämfört med det större paketet har borstlösa maskiner. Skruvdragare DDF482 (i stora paketet) är inte borstfri tex.

Vet du att du kommer behöva just de verktygen?
Annars är det nu bättre att köpa skruvdragare + batterier och sedan komplettera med fler när behovet uppstår.

DDF484 är att föredra över DDF485.
DSS610 saknar möjlighet att köra på skena och även mjukstart, här är DHS680 eller DHS 630 ett mycket bättre val.

Permalänk
Medlem

Hade gått på antingen Milwaukee eller Maikta. Men det är mer för att jag är van efter att ha använt många av farsans verktyg under årens lopp. DeWalt ska också vara bra.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag hade ett par Ryobi grejer och en Makita skruvdragare. Nu är samtliga maskiner Makita inklusive häcksax och trimmer.
Att ha dubbla batterisystem är inget att rekommendera och när jag valde väg gick jag Makita.
Helt klart mest använda och mest älskade verktyget i min låda är DTD171 Impact driver. Den är värd varenda krona.

Senaste inköpet är tigersågen. Mycket bra men jävlar vad den drar batteri om man ska igenom massiva reglar xD
Av liknande anledning rekommenderar jag borrhammare med sladd om du verkligen behöver en borrhammare. Jag skaffade en när jag drog kabelrör i källaren och det är tungt att ta sig igenom betong. Vet inte hur många batterier det hade dragit ur men det hade varit ett antal.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Har använt Makita skruvdragare (svart/vit modell) sedan 2009. Den har fungerat som en alltiallo, blandat betong, färg, kakelfog, skruvat, borrat i allt möjligt. Skruvad isär den för ett par år sedan för att få ur tjocka lager med gipsdamm, betong och färg. Inte för att det behövdes men kände att efter 10 välförtjänade år kunde jag lägga en timme att göra rent den.
Har däremot köpt nya batterier för ca 5 år sedan då de som följde med gjort sitt. Då gick det att hitta 2Ah 3-pack originalbatterier för runt 800kr från UK.

Slänger ut en frågan också. Jag behöver ett 5 eller 6Ah till nästa inköp som blir en grästrimmer och undrar om någon vet var man kan hitta Makita originalbatterier till vettig peng inom EU?

Edit: glömde bort att jag har en Makita skruvautomat DFR450 (eller 550) som inhandlades från en tysk butik för ca 760kr med frakt, utan tillbehör som batteri osv. Köpte den främst för att jag inte orkade handmata gipsskruv när huset renoverades. Nu har den varit i händerna på nästan varje släkting och bekant utan problem. Själv har jag kört igenom ca 7 lådor av Heco gipsskruv och totalt kanske 12-15k. Så min rekommendation är att ska man gipsa om i huset eller garaget... hyr/låna eller köp en skruvautomat, det går så himla mycket snabbare. Körde allt innertak på entréplan med ca 3400 skruv på en förmiddag och eftermiddagen var det klart för spackling.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Edit: glömde bort att jag har en Makita skruvautomat DFR450 (eller 550) som inhandlades från en tysk butik för ca 760kr med frakt, utan tillbehör som batteri osv.

Kanske halv OT, men du gillar den alltså? Aldrig hört någon tala gott om den.
Jag tycker den hakar sig i magasin etc alldeles för mycket. Jag låna hem en för test, men gav upp den tidigt och köte en Hilti SD-5000 istället, är verkligen natt och dag mellan dem.

OnT, försök prova de verktyg du är intresserad av först för att säkerställa att de motsvarar dina förväntningar.

Permalänk
Medlem

Har Ryobi skruvdragare, några slipar, högtalare, grensåg, grästrimmer och häcksax.
Nöjd med alltihop och gött med samma batterier till prylarna

Högtalaren blev köpt för att den fick vettigt omdöme och tänkte att det var ett bra sätt att batterierna inte bara blir liggande större delen av året.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Kanske halv OT, men du gillar den alltså? Aldrig hört någon tala gott om den.
Jag tycker den hakar sig i magasin etc alldeles för mycket. Jag låna hem en för test, men gav upp den tidigt och köte en Hilti SD-5000 istället, är verkligen natt och dag mellan dem.

OnT, försök prova de verktyg du är intresserad av först för att säkerställa att de motsvarar dina förväntningar.

Jag har bara kört bandade skruv från Heco men jag kanske borde testa några andra fabrikat för att se om det är skillnad.
Det enda jag märkt är att om banden är vridna 180 grader får man böja rätt dom innan. Det viktiga med denna automat är att inte släppa avtryckaren, håll den intryckt hela tiden man drar skruv i en skiva och inte trycka en gång för varje skruv som ska i.
Men som sagt, för dryga 700kr har jag inget att klaga på. Har inte ens slitit ut den första bitsen som följde med.
En Hilti SD 5000 är säkerligen bättre på alla vis men själv hade jag svårt att motivera en maskin för över 1000kr när jag initialt bara skulle ha den till ca 3k skruv. Att den nu skruvat minst 12k skruv utan problem kanske jag borde se som en bonus om nu många andra har problem med modell
I vilket fall, rekommenderar starkt skruvautomat om man ska sätta många skivor.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

I vilket fall, rekommenderar starkt skruvautomat om man ska sätta många skivor.

Skriver under på det!

Permalänk
Medlem

Tusen tack för era åsikter allihop!

Idag fick jag nycklarna till nya bostadsrätten, wohoo!
Gick ett varv och hälsade lite, presenterade mig för ordförande i förening och han visade området.
Det visade sig bla att diverse trädgårdsverktyg finns att låna kostnadsfritt. Bla häcksax, trimmer och slagskruvdragare. (Det var Ryobi xD)
Jag är alltså tillbaka på ruta ett och grubblar på blå Bosch eftersom att jag klarar mig med den verktygsserien. Samtidigt kan jag inte släppa Makita, är riktigt sugen på det nu.

Skrivet av Cerb:

Vet du att du kommer behöva just de verktygen?
Annars är det nu bättre att köpa skruvdragare + batterier och sedan komplettera med fler när behovet uppstår.

DDF484 är att föredra över DDF485.
DSS610 saknar möjlighet att köra på skena och även mjukstart, här är DHS680 eller DHS 630 ett mycket bättre val.

Tack för tipsen! Nu är inte cirkelsåg något jag kommer använda knappt alls, det bara ingår i paketet. Men det är klart, man kanske ska skippa ett paket som du säger och börja med en fin skruvdragare och komplettera styckvis.
Jag är mer inne på DHP484 istället för DDF. Slagborr "kan vara bra att ha", men å andra sidan kompletterar man kanske hellre med en DHR171Z. Fram till nu har jag använt en liten Jula borrhammare på 1.2J i alla år, och den har varit fin att sätta upp tavlor i tegelväggarna med, så den lilla från Makita kommer funka fint.

Skrivet av Anaii:

Jag hade ett par Ryobi grejer och en Makita skruvdragare. Nu är samtliga maskiner Makita inklusive häcksax och trimmer.
Att ha dubbla batterisystem är inget att rekommendera och när jag valde väg gick jag Makita.
Helt klart mest använda och mest älskade verktyget i min låda är DTD171 Impact driver. Den är värd varenda krona.

Senaste inköpet är tigersågen. Mycket bra men jävlar vad den drar batteri om man ska igenom massiva reglar xD
Av liknande anledning rekommenderar jag borrhammare med sladd om du verkligen behöver en borrhammare. Jag skaffade en när jag drog kabelrör i källaren och det är tungt att ta sig igenom betong. Vet inte hur många batterier det hade dragit ur men det hade varit ett antal.

Just skruvdragre och slagskruvdragare är nog det jag med tror att jag behöver mest. Kan tänka mig att börja med ett sådan paket.
Själv är jag så jävla trött på borrhammare med sladd så fort man ska sätta upp en tavla. Makitas minsta kostar 1600kr-ish, så den blir det nog ganska direkt om jag går på Makita.

Permalänk
Medlem

@tBiorrith

Jag kanske kan assistera...
Har väl alla verktyg mellan himmel och jord, haha.

Vilken tillverkare?
Många val, men du behöver inte hänga upp dig på ett och samma ekosystem.

Försök att avgöra vad du faktiskt behöver. Du säger radhus... Är det helt i betong från 60-talet och du kommer fästa allt med minst 10mm plugg och bila bort lite saker då och då? Då kanske du ska köpa en "lite bättre" borrhammare.

Ska du sätta upp några tavlor och hyllor så duger vilken borrhammare som helst. Men om vi går in på några av de vanligaste märkena.

Ryobi - Fungerar fint för hemmapularen. Deras största fördel är kanske inte som många tror, de stora utbudet (för 90% är onödigt) utan att batterierna är helt ok och man kan hitta dem "jättebilligt".

Makita - Väldigt bra över lag och jag har inget att klaga på. Finns att köpa i typ alla butiker så priserna är ganska bra. Bra garanti osv. Batterierna är lite dyrare dock.

Blå Bosch - De är som Makita fast inte lika vanliga i butik (även om de finns nästan överallt). Vissa hävdar att de ena eller andra är bättre men jag tycker både Makita och Blå Bosch har sina styrkor och svagheter och jag kör båda (har även ryobi ska tilläggas).

Dewalt - Jag tycker dem är överskattade. Ett bra tips kan vara att kolla på de billigare sakerna som alla tillverkarna har och få känslan för kvaliteten. Ett slags "lägsta nivå på kvalitet"-feeling.

Sen har vi frågan om hur avancerade modeller av varje tillverkare man ska ha... Borstlöst eller inte osv osv.

Borstlöst är lite effektivare men som jag sagt förr, när de strular är det bara att köpa nytt. Maskinerna med borstar är det ju bara att byta borstar på (om man nu kör dem så mycket). Ingen avancerad elektronik som är känslig och kan gå sönder.

18v vs 10/12v
18v maskinerna har ju mera drag men en 10/12v maskin blir mycket smidigare och klarar ändå de mesta skruvandet.

Så ska du bygga något stort så kan ju 18v maskinerna var på sin plats men för att skruva ihop ikeamöblerna, tavlor och lite mindre "tomt-snickeri" så är ju en 10/12v ett bra val.

"Slask-maskiner"!
Japp dom har också sin plats! Det spelar ingen roll om du bara vill ha dyra eller billiga maskiner, du kommer ändå behöva "slask-maskiner". Nu behöver man ju inte köpa dessa maskiner för just detta syfte utan här kan man ta maskiner man inte är så nöjd med eller slitit ut och ghettofixat.

Tex en gammal vinkelslip där skyddet för skivan gått sönder.
Duger finfint att köra stålborste med och rengöra stenplattor. Kommer regnet eller att kidsen vill ha vattenkrig så är det ingen katastrof MEN se till att inte ha den inkopplad bara.

Sen har vi ju den kanske viktigaste punkten när det gäller slaskmaskiner. Den dagen grannen på slutet av gatan med den totalt sönderrostade bilen med 4 olika däck med allt från sommar till dubbdäck (samtidigt) kommer och knackar på och vill låna skruvdragaren lite snabbt (dvs man får tillbaka den i 3 delar om man överhuvudtaget får tillbaka den).

Det är då man tar fram den silvertejpade skruvdragaren med skev chuck och som bara går att köra baklänges...

Sladd vs batteridrivet.
Kör batteri där du behöver och sladd på resten.
Stationära maskiner kör du med sladd! Ja vissa vill ha en batteridriven gersåg men ska man ändå bära ut sågen och sågbordet kan man lika gärna bära med sig skarvsladden.

När du köper sladdrivet så kolla på sladden! En mjuk, grov och fin sladd = bra! Om vi tar en sladdriven borrhammare så är det ju i princip sladden som är den svaga länken. De maskinerna där man lagt ner pengar/tip på en bra sladd brukar hålla god kvalitet rakt igenom.

Men för att summera med lite konkreta tips om jag nu går på det du sagt, din situation och läser lite mellan raderna:

*Borrskruvdragare - Batteridriven
Ryobi/Makita/Blå Bosch kommer alla duga. Ryobi kan du hitta för 1000:- inkl laddare och batteri. Visst det är inget 4A batteri och det är ingen snabbladdare som följer med. Men ska du ha det med Makita eller Blå Bosch så får du räkna med typ det tredubbla.

*Mindre skruvdragare - Batteri
Det kan vara allt från en 10/12v maskin till en mindre men bra sån här liten eldriven skruvmejsel (typ). Här kan du köpa valfritt märke då de är andra batterier/laddare. Typen eldriven skruvmejsel för 300:- går jättebra. Tanken här är att skruva ihop ikeamöbler och dra fast insexskruvarna på trädgårdsbordet. Makita har en bra modell som ser ut som en korv som man kan vinkla om till pistolgrepp. Förvånansvärt stark!

*Tigersåg - Batteridriven
Kör på samma tillverkare som borrskruvdragaren.
Det är samma förutsättningar här som ovan.

*Grästrimmer - Batteridriven alt bensindriven.
Har du inte massor att trimma så kör på batteri. Men bensindrivet är inte speciellt mycket dyrare.

*Borrhammare - Sladd.
Har du inte massor av betong så kör typ julas 399:- maskin. Den kommer du klara dig länge på.

*Gersåg - Sladd
Om du kommer såga en del plankor så är det bra med en gersåg.
Bestäm dig för vad du kommer såga mest och anpassas sågen efter det. Onödigt att betala 3ggr pengarna bara för att kunna såga 1 stor regel en gång var tredje år lixom.
Makita eller Blå Bosch skulle jag gå på.
Du kommer få justera in ALLA gersågar innan du börjar finsnickra oavsett prisklass.

*Mutterknackare - Sladd.
Behöver du verkligen en mutterknackare? Man drar ju ändå åt muttrarna för hand mot slutet. Men de är smidiga för att smälla loss muttrar så saker som inte är helt fasta, som tex rostiga styrleder. Ser ingen mening med batteri, speciellt inte i radhus då du har nära till garage/hus.

Här duger tex biltemas/julas fint. Maskinerna körs ju ganska lite egentligen.

*Vinkelslip - Batteri eller sladd beroende på hur den används.
Kör på samma tillverkare som borrskruvdragaren å resten av batteri-sakerna. Ett tips är att köpa en med mjukstart om du inte är så van vid vinkelslipar eller ska kapa väldigt känsliga delar. Typ bilplåt. En annan bra funktion är att maskinen inte återstartar om strömmen försvunnit och kommer tillbaka.

Säg att proppen går... Vafan, du går in och byter säkring samtidigt som din tama get börjar naffsa på vinkelslipen. Blir mindre bra om den drar igång när du satt i nya säkringen.

Makita eller Blå Bosch tycker jag, men biltemas fungerar finfint dem med.

*Sticksåg - Batteri eller sladd beroende på hur smidig du vill vara samt hur din budget ser ut.
Samma tillverkare som de andra batteridrivna sakerna.

*Cirkelsåg - Sladd.
Även här är jag tveksam till om du behöver en.
Det enda som den egentligen är överlägsen på är snygga snitt i skivor. Tex om du ska sätta in nya bänkskivor i köket och kräver väldigt bra precision.

*Häcksax - Batteri eller bensin beroende på mängden buskar.
Samma tillverkare som de andra batterimaskinerna.
Har du bara lite duger en manuell häcksax fint. Det absolut jobbigaste är att ta reda på skiten man klippt av. Så det spelar ingen roll om klippningen tar 20 eller 40 min när det tar 6h att ta reda på klippet.

Lite övrigt:

*Skarvsladdar som tål utomhusbruk.
Tror du att du behöver 10m så köper du 3st 25m!

*En massa vattenslang samt kopplingar.
Samma sak som med skarvsladdarna fast ännu mera!

*Köp på dig skruv i olika dimensioner som tål utomhusbruk.
Det kommer kosta massor så ställ in dig på det redan från början.

*Bits och borrar.
Köp bra (dyra) borrar och bits och använd när du behöver.
Köp på dig ett gäng billigare att ha till de mindre krävande jobben.
De kommer försvinna fortare än du tror!
Gällande bits så köp fasta bits i de storlekarna du kommer använda mest. Typ PH2/3 samt typ torx 15/20.

*Myrmedel
Har du asfalt på tomten/uppfarten så är det ett måste.
På försommaren ser du något hål och lite sant. På eftersommaren har halva uppfarten sjunkit ihop.

Man ska vara snäll mot djuren och de får härja under stenar och i rabatterna men de ska fan inte in under asfalten och ha sig!

Haha har säkert glömt massor nu
Hojta till om du undrar något!

Permalänk
Medlem

Jag får slå ett slag för slagskruvdragare, speciellt om du vill enbart ha en dragare som kan göra mycket.
Det enda du kan behöva är adapters om du ska borra (och den har inte slagborr såklart) osv, men annars kan du göra allt från att skruva ihop lite möbler till att byta däck på bilen.

Jag kör DeWalt men finns säkert bättre alternativ där ute... Jag gillar dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Tusen tack för era åsikter allihop!

Idag fick jag nycklarna till nya bostadsrätten, wohoo!
Gick ett varv och hälsade lite, presenterade mig för ordförande i förening och han visade området.
Det visade sig bla att diverse trädgårdsverktyg finns att låna kostnadsfritt. Bla häcksax, trimmer och slagskruvdragare. (Det var Ryobi xD)
Jag är alltså tillbaka på ruta ett och grubblar på blå Bosch eftersom att jag klarar mig med den verktygsserien. Samtidigt kan jag inte släppa Makita, är riktigt sugen på det nu.

Tack för tipsen! Nu är inte cirkelsåg något jag kommer använda knappt alls, det bara ingår i paketet. Men det är klart, man kanske ska skippa ett paket som du säger och börja med en fin skruvdragare och komplettera styckvis.
Jag är mer inne på DHP484 istället för DDF. Slagborr "kan vara bra att ha", men å andra sidan kompletterar man kanske hellre med en DHR171Z. Fram till nu har jag använt en liten Jula borrhammare på 1.2J i alla år, och den har varit fin att sätta upp tavlor i tegelväggarna med, så den lilla från Makita kommer funka fint.

Just skruvdragre och slagskruvdragare är nog det jag med tror att jag behöver mest. Kan tänka mig att börja med ett sådan paket.
Själv är jag så jävla trött på borrhammare med sladd så fort man ska sätta upp en tavla. Makitas minsta kostar 1600kr-ish, så den blir det nog ganska direkt om jag går på Makita.

Du vet att slagskruvdragare och borrhammare är helt olika saker?

Slagskruvdragare är fint när man ska dra i grövre skruv, men annars är en vanlig borrskruvdragare vettigare till det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Du vet att slagskruvdragare och borrhammare är helt olika saker?

Slagskruvdragare är fint när man ska dra i grövre skruv, men annars är en vanlig borrskruvdragare vettigare till det mesta.

Jo jo, det har jag koll på. Samt skillnaden på slagskruvdragare och mutterdragare.

Permalänk
Medlem

Har Gräsklippare, grästrimmare, häcksax, skruvdragare, proppmskin, sticksåg.
Alla kör samma batteri, Makita.
Tycker dom är toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

@tBiorrith

Jag kanske kan assistera...
Har väl alla verktyg mellan himmel och jord, haha.

Vilken tillverkare?
Många val, men du behöver inte hänga upp dig på ett och samma ekosystem.

Försök att avgöra vad du faktiskt behöver. Du säger radhus... Är det helt i betong från 60-talet och du kommer fästa allt med minst 10mm plugg och bila bort lite saker då och då? Då kanske du ska köpa en "lite bättre" borrhammare.

Ska du sätta upp några tavlor och hyllor så duger vilken borrhammare som helst. Men om vi går in på några av de vanligaste märkena.

Ryobi - Fungerar fint för hemmapularen. Deras största fördel är kanske inte som många tror, de stora utbudet (för 90% är onödigt) utan att batterierna är helt ok och man kan hitta dem "jättebilligt".

Makita - Väldigt bra över lag och jag har inget att klaga på. Finns att köpa i typ alla butiker så priserna är ganska bra. Bra garanti osv. Batterierna är lite dyrare dock.

Blå Bosch - De är som Makita fast inte lika vanliga i butik (även om de finns nästan överallt). Vissa hävdar att de ena eller andra är bättre men jag tycker både Makita och Blå Bosch har sina styrkor och svagheter och jag kör båda (har även ryobi ska tilläggas).

Dewalt - Jag tycker dem är överskattade. Ett bra tips kan vara att kolla på de billigare sakerna som alla tillverkarna har och få känslan för kvaliteten. Ett slags "lägsta nivå på kvalitet"-feeling.

Sen har vi frågan om hur avancerade modeller av varje tillverkare man ska ha... Borstlöst eller inte osv osv.

Borstlöst är lite effektivare men som jag sagt förr, när de strular är det bara att köpa nytt. Maskinerna med borstar är det ju bara att byta borstar på (om man nu kör dem så mycket). Ingen avancerad elektronik som är känslig och kan gå sönder.

18v vs 10/12v
18v maskinerna har ju mera drag men en 10/12v maskin blir mycket smidigare och klarar ändå de mesta skruvandet.

Så ska du bygga något stort så kan ju 18v maskinerna var på sin plats men för att skruva ihop ikeamöblerna, tavlor och lite mindre "tomt-snickeri" så är ju en 10/12v ett bra val.

"Slask-maskiner"!
Japp dom har också sin plats! Det spelar ingen roll om du bara vill ha dyra eller billiga maskiner, du kommer ändå behöva "slask-maskiner". Nu behöver man ju inte köpa dessa maskiner för just detta syfte utan här kan man ta maskiner man inte är så nöjd med eller slitit ut och ghettofixat.

Tex en gammal vinkelslip där skyddet för skivan gått sönder.
Duger finfint att köra stålborste med och rengöra stenplattor. Kommer regnet eller att kidsen vill ha vattenkrig så är det ingen katastrof MEN se till att inte ha den inkopplad bara.

Sen har vi ju den kanske viktigaste punkten när det gäller slaskmaskiner. Den dagen grannen på slutet av gatan med den totalt sönderrostade bilen med 4 olika däck med allt från sommar till dubbdäck (samtidigt) kommer och knackar på och vill låna skruvdragaren lite snabbt (dvs man får tillbaka den i 3 delar om man överhuvudtaget får tillbaka den).

Det är då man tar fram den silvertejpade skruvdragaren med skev chuck och som bara går att köra baklänges...

Sladd vs batteridrivet.
Kör batteri där du behöver och sladd på resten.
Stationära maskiner kör du med sladd! Ja vissa vill ha en batteridriven gersåg men ska man ändå bära ut sågen och sågbordet kan man lika gärna bära med sig skarvsladden.

När du köper sladdrivet så kolla på sladden! En mjuk, grov och fin sladd = bra! Om vi tar en sladdriven borrhammare så är det ju i princip sladden som är den svaga länken. De maskinerna där man lagt ner pengar/tip på en bra sladd brukar hålla god kvalitet rakt igenom.

Men för att summera med lite konkreta tips om jag nu går på det du sagt, din situation och läser lite mellan raderna:

*Borrskruvdragare - Batteridriven
Ryobi/Makita/Blå Bosch kommer alla duga. Ryobi kan du hitta för 1000:- inkl laddare och batteri. Visst det är inget 4A batteri och det är ingen snabbladdare som följer med. Men ska du ha det med Makita eller Blå Bosch så får du räkna med typ det tredubbla.

*Mindre skruvdragare - Batteri
Det kan vara allt från en 10/12v maskin till en mindre men bra sån här liten eldriven skruvmejsel (typ). Här kan du köpa valfritt märke då de är andra batterier/laddare. Typen eldriven skruvmejsel för 300:- går jättebra. Tanken här är att skruva ihop ikeamöbler och dra fast insexskruvarna på trädgårdsbordet. Makita har en bra modell som ser ut som en korv som man kan vinkla om till pistolgrepp. Förvånansvärt stark!

*Tigersåg - Batteridriven
Kör på samma tillverkare som borrskruvdragaren.
Det är samma förutsättningar här som ovan.

*Grästrimmer - Batteridriven alt bensindriven.
Har du inte massor att trimma så kör på batteri. Men bensindrivet är inte speciellt mycket dyrare.

*Borrhammare - Sladd.
Har du inte massor av betong så kör typ julas 399:- maskin. Den kommer du klara dig länge på.

*Gersåg - Sladd
Om du kommer såga en del plankor så är det bra med en gersåg.
Bestäm dig för vad du kommer såga mest och anpassas sågen efter det. Onödigt att betala 3ggr pengarna bara för att kunna såga 1 stor regel en gång var tredje år lixom.
Makita eller Blå Bosch skulle jag gå på.
Du kommer få justera in ALLA gersågar innan du börjar finsnickra oavsett prisklass.

*Mutterknackare - Sladd.
Behöver du verkligen en mutterknackare? Man drar ju ändå åt muttrarna för hand mot slutet. Men de är smidiga för att smälla loss muttrar så saker som inte är helt fasta, som tex rostiga styrleder. Ser ingen mening med batteri, speciellt inte i radhus då du har nära till garage/hus.

Här duger tex biltemas/julas fint. Maskinerna körs ju ganska lite egentligen.

*Vinkelslip - Batteri eller sladd beroende på hur den används.
Kör på samma tillverkare som borrskruvdragaren å resten av batteri-sakerna. Ett tips är att köpa en med mjukstart om du inte är så van vid vinkelslipar eller ska kapa väldigt känsliga delar. Typ bilplåt. En annan bra funktion är att maskinen inte återstartar om strömmen försvunnit och kommer tillbaka.

Säg att proppen går... Vafan, du går in och byter säkring samtidigt som din tama get börjar naffsa på vinkelslipen. Blir mindre bra om den drar igång när du satt i nya säkringen.

Makita eller Blå Bosch tycker jag, men biltemas fungerar finfint dem med.

*Sticksåg - Batteri eller sladd beroende på hur smidig du vill vara samt hur din budget ser ut.
Samma tillverkare som de andra batteridrivna sakerna.

*Cirkelsåg - Sladd.
Även här är jag tveksam till om du behöver en.
Det enda som den egentligen är överlägsen på är snygga snitt i skivor. Tex om du ska sätta in nya bänkskivor i köket och kräver väldigt bra precision.

*Häcksax - Batteri eller bensin beroende på mängden buskar.
Samma tillverkare som de andra batterimaskinerna.
Har du bara lite duger en manuell häcksax fint. Det absolut jobbigaste är att ta reda på skiten man klippt av. Så det spelar ingen roll om klippningen tar 20 eller 40 min när det tar 6h att ta reda på klippet.

Lite övrigt:

*Skarvsladdar som tål utomhusbruk.
Tror du att du behöver 10m så köper du 3st 25m!

*En massa vattenslang samt kopplingar.
Samma sak som med skarvsladdarna fast ännu mera!

*Köp på dig skruv i olika dimensioner som tål utomhusbruk.
Det kommer kosta massor så ställ in dig på det redan från början.

*Bits och borrar.
Köp bra (dyra) borrar och bits och använd när du behöver.
Köp på dig ett gäng billigare att ha till de mindre krävande jobben.
De kommer försvinna fortare än du tror!
Gällande bits så köp fasta bits i de storlekarna du kommer använda mest. Typ PH2/3 samt typ torx 15/20.

*Myrmedel
Har du asfalt på tomten/uppfarten så är det ett måste.
På försommaren ser du något hål och lite sant. På eftersommaren har halva uppfarten sjunkit ihop.

Man ska vara snäll mot djuren och de får härja under stenar och i rabatterna men de ska fan inte in under asfalten och ha sig!

Haha har säkert glömt massor nu
Hojta till om du undrar något!

Tack så mycket för din wall of text

Jag håller med i mångt och mycket men inte om mutterknacker på sladd. Jag har en Biltema och är inte supernöjd med den. Däremot hade jag en Meec batteriknacker som var guld värd. Rätt klen så den kunde inte lossa hjulbultar, det fick man göra med skaft. Men skruva ur och spänna precis lagom var den fin på. Sen gick den sönder....

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Tack så mycket för din wall of text

Jag håller med i mångt och mycket men inte om mutterknacker på sladd. Jag har en Biltema och är inte supernöjd med den. Däremot hade jag en Meec batteriknacker som var guld värd. Rätt klen så den kunde inte lossa hjulbultar, det fick man göra med skaft. Men skruva ur och spänna precis lagom var den fin på. Sen gick den sönder....

Haha ja det blev en jäkla wall of text... Försökte ändå håll det kort

Tänkte mer att sladd sparar pengar men samtidigt så har du tex ryobi-batterier så kostar ju en mutterknackare 1000:- typ å en Biltema med sladd typ 400:- så det blir ju ingen jätteskillnad.

Annars är ju kompressor det som gäller.

Men sen har jag faktiskt en 12v mutterknackare
Alltså en man pluggar in i cigarett-uttaget, hahaha.
Tror den är från jula.

Den spinner typ upp och sen knackar den till. Går segt som fan när bultarna sitter men den fungerar toppen att dra i och ur dem och maskinen är liten. Tror jag skaffade den för jag var nyfiken Men bra att ha med sig i bilen för den som är lat. Bara köra en 12v saxdomkraft också så är det ju klart.

Ett annat tips är julas billiga skruvdragare. De dyker upp på rea för typ 199:- titt som tätt. Ser att de hottat upp den med lampa nu...
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

Jag har en sån med som just slaskmaskin. Konstigt hur mycket man får för pengarna med den maskinen.

Just ja glömde kommentera lövblåsen...
Har du många träd så du behöver blåsa så mycket löv?

Har du en tall i närheten av gräsmattan så fäll den direkt!
Värdelöst att kratta kottar i 1 timme för att sedan klippa gräset på 5 min. Eller ja, jag har en extra gräsklippare som tar de mesta. Det är ju en klippo så jag har inte mage att kalla den för slaskmaskin, haha.

Glöm inte att skaffa en bod (om du inte redan har det) att ha alla redskap i. Av någon anledning så behöver man 5 olika sorters spadar och lika många krattor. Märkligt!

Permalänk
Medlem

Har Makita 4st, skruvmaskiner, 2st, mutterdragare, gräsklippare, lampor, tigersåg, radio, (borrhammare och cirkelsåg eldrivna).

Makitas sortiment med sladdlöst är helt otroligt stort. Min granne kör Ryobi och kommer ofta och lånar verktyg av mig :-).

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller