Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Låter mest som du läst rubriken och bestämt dig att det ska vara så.
Korrelation är inte kausalitet och dina artiklar är återigen gammal utländsk data.
Finns det en svensk studie från 2000-talet och framåt som visar samma sak?

Jag är inte din forskningsassistent, det är välkända fakta som du kan googla på själv. Men du kan ju börja här:
https://www.arbetsvarlden.se/65-000-mindre-i-arslon-om-du-val...
Eller denna gamla men relevanta studie: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1327064/FULLTEXT0...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag är inte din forskningsassistent, det är välkända fakta som du kan googla på själv. Men du kan ju börja här:
https://www.arbetsvarlden.se/65-000-mindre-i-arslon-om-du-val...
Eller denna gamla men relevanta studie: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1327064/FULLTEXT0...

Påstår man saker får man vara beredd att bekräfta det med källor.
Din första länk handlar om det välkända, att kvinnodominerande yrken i framför allt offentlig sektor har lägre lön.

Den andra kunde varit relevant om den inte var över 30 år gammal. Det har hänt rätt mycket under de åren.
Och det är samma sak där, korrelation är inte kausalitet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

En sak som jag stört mig på som F-N under väldigt lång tid är dessa youtubers som tex snickrar och överdriver allt.

Nu ska jag tillägga att jag har famil/släkt som jobbar i en del liknande yrken. Där de själva byggt upp stora företag från grunden genom att luta sig på sin skicklighet. Så jag har ganska bra koll...

Saker som stör mig (utan rangordning).

*Det är kliniskt rent i verkstaden.
Ja man ska ha rent men man slipar och oljar ju inte om arbetsbänken så fort man använt den.

*Man använder tillverkarens namn så fort man sträcker sig efter verktyget.
Nu tar jag SWECLOCKERS-mejseln. Sen tar jag SWECLOCKERS-skruven, osv osv.

*Man ser till att rikta tillverkarens namn i rätt riktning mot kameran.
Ja jag vet att det precis som punkten ovan handlar om reklam. Men det är oerhört störande och det känns oäkta.

*Man är YTTERST noga och lägger ner mycket tid på vissa delar. Sen tappar man bollen och gör ett slarv-jobb med andra delar.
En snickrad sak ska ju kunna slipas vid ex reparation tycker jag. Att man då gör en dålig kosmetisk fix som kommer försvinna så fort man nuddar saken med sandpapper känns bara dumt.

Nu pratar jag om projekt som tar, säg, 20h att färdigställa där en ordentlig lösning tar 1h extra. Varför göra en 5-10min fix där man lagt ner så mycket tid?

En annan sak är när man mäter allt till delar av en millimeter genom hela projektet. Sen ögonmåttar man de sista skruvarna som faktiskt synd när allt är klart.

Självklart finns det tillfällen för quick-fix men man måste ju se till helheten.

*Man är heeeeelt overkill gällande användandet av skyddsutrustning.

Detta lär jag ju få skit för... Självklart ska man använda skyddsutrustning, inget snack om saken! Det är ju mindre bra att stå barbröstad i shorts när man kör vinkelslipen och skivan exploderar... Men vafan jag hade ju skyddsglasögon så det gick ju bra.

Men tillbaka till saken... När man ser att de tar på sig SWECLOCKERS-glasögonen och SWECLOCKERS-andningsmasken för att ta fram en snutt sandpapper och gnugga lite på en kant så blir jag provocerad av någon anledning.

*Man rekomenderar saker som är heeeelt överdrivna som ett "måste" för att man själv saknar kunskap/skicklighet.

Visst har man redan maskinen och verktyget så använd det men få det inte att framstå som det är ett absolut krav.
Ex en svindyr och jättestor planhyvel för att hyvla till en brädbit.
Som sagt har man maskinen så kör, så klart, men att det inte skulle duga med en vanlig hyvel i många fall är ju bara trams.

*Man härmar varandra av principskäl.
Kör det som fungerat bäst är optimalt för dina förutsättningar och strunta i vad andra gör. Suck.

Men det finns ju flera väldigt bra kanaler också som känns genuina och ärliga. Det är så mycket roliga att kolla på dessa!
Strunta i dom andra då? Jo visst men nu är detta ju en tråd gör gubbgnäll!

Du kanske ska hitta andra snickare än Amanda på Rated Red?! 😄
https://youtu.be/JQjgDNuhMl8

Men jag håller med dig om det mesta, särskilt det med maskinparkerna de använder.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Påstår man saker får man vara beredd att bekräfta det med källor.

Men det här är inte några nya påståenden utan saker som man har konstaterat om och om igen genom åren. Att du inte har koll på vad som räknas som etablerad fakta är inte mitt problem.

Citat:

Din första länk handlar om det välkända, att kvinnodominerande yrken i framför allt offentlig sektor har lägre lön.

Den första intervjun konstaterar att det som man ofta anger som orsak att kvinnor tjänar sämre, eller snarare att kvinnoyrken har sämre löner, att de jobbar offentligt eller att det inte är bristyrken, inte stämmer. Lönerna går inte upp om man byter från offentlig till privat arbetsgivare eller för att det är en enorm brist på personal inom yrket, vilket det gör för de som räknas som manliga yrken. Och menar att detta beror på att kvinnors arbete är undervärderat, vilket är min poäng.

Citat:

Den andra kunde varit relevant om den inte var över 30 år gammal. Det har hänt rätt mycket under de åren.

Det är relevant för jag pratar om hur det ser ut på lång sikt, och dessa mönster har ju byggts upp under väldigt lång tid. Skillnaderna som den rapporten kommer fram till kvarstår än idag, och de potentiella delförklaringar som rapporten utreder (och kommer fram till inte står för hela skillnaden), som att kvinnor jobbar offentligt, att kvinnor är hemma mycket mer med barn eller att kvinnoyrken inte har samma möjligheter till att avancera, är mycket mindre idag men likväl kvarstår skillnaderna.

Citat:

Och det är samma sak där, korrelation är inte kausalitet.

Fint att du fick in den klassikern också, men det är inte riktigt applicerbart här. Man kan inte strikt bevisa sådana här saker helt isolerat, det ingår liksom i forskningsområdet (man har ingen kontrollgrupp i demografiska studier exempelvis), men man kan kompensera för andra orsaker och se vilka skillnader som kvarstår, och man kan titta på förändringen över tid och se ifall och hur mycket vissa förändringar påverkar. Sen syftar ju forskningen i denna fråga till att, så gott det går, utreda just kausaliteten. Att kvinnor tjänar mindre är klarlagt, så orsakerna till detta är ju vad man forskar om. Men man kan inte helt kompensera för alla skillnader, och frågan är om det ens är önskvärt, vad är det man kontrollerar i så fall liksom? Kompenserar man för skillnader i fysisk styrka, självförtroende, förhandlingsteknik, medkännande, attityder, fördomar hos chefer, genussystemet och så vidare så vet jag inte vad man ska landa i. Att ett arbete med en chef som inte "ser kön" för en kvinna med alla kvinnliga eller manliga attribut utraderade borde tjäna som en man med alla kvinnliga och manliga attribut utraderade på samma jobb med samma chef?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det här är inte några nya påståenden utan saker som man har konstaterat om och om igen genom åren. Att du inte har koll på vad som räknas som etablerad fakta är inte mitt problem.
Den första intervjun konstaterar att det som man ofta anger som orsak att kvinnor tjänar sämre, eller snarare att kvinnoyrken har sämre löner, att de jobbar offentligt eller att det inte är bristyrken, inte stämmer. Lönerna går inte upp om man byter från offentlig till privat arbetsgivare eller för att det är en enorm brist på personal inom yrket, vilket det gör för de som räknas som manliga yrken. Och menar att detta beror på att kvinnors arbete är undervärderat, vilket är min poäng.
Det är relevant för jag pratar om hur det ser ut på lång sikt, och dessa mönster har ju byggts upp under väldigt lång tid. Skillnaderna som den rapporten kommer fram till kvarstår än idag, och de potentiella delförklaringar som rapporten utreder (och kommer fram till inte står för hela skillnaden), som att kvinnor jobbar offentligt, att kvinnor är hemma mycket mer med barn eller att kvinnoyrken inte har samma möjligheter till att avancera, är mycket mindre idag men likväl kvarstår skillnaderna.
Fint att du fick in den klassikern också, men det är inte riktigt applicerbart här. Man kan inte strikt bevisa sådana här saker helt isolerat, det ingår liksom i forskningsområdet (man har ingen kontrollgrupp i demografiska studier exempelvis), men man kan kompensera för andra orsaker och se vilka skillnader som kvarstår, och man kan titta på förändringen över tid och se ifall och hur mycket vissa förändringar påverkar. Sen syftar ju forskningen i denna fråga till att, så gott det går, utreda just kausaliteten. Att kvinnor tjänar mindre är klarlagt, så orsakerna till detta är ju vad man forskar om. Men man kan inte helt kompensera för alla skillnader, och frågan är om det ens är önskvärt, vad är det man kontrollerar i så fall liksom? Kompenserar man för skillnader i fysisk styrka, självförtroende, förhandlingsteknik, medkännande, attityder, fördomar hos chefer, genussystemet och så vidare så vet jag inte vad man ska landa i. Att ett arbete med en chef som inte "ser kön" för en kvinna med alla kvinnliga eller manliga attribut utraderade borde tjäna som en man med alla kvinnliga och manliga attribut utraderade på samma jobb med samma chef?

Att du påstår att det är etablerat betyder fortfarande inte att det är så.

Den första artikeln gör ingenting för att stödja din tes om att hela branscher tappar pga ökat antal kvinnor, däremot berör den att branschen är lågt betalt oavsett om den drivs privat eller offentligt vilket är en helt annan sak.

Jättebra att titta på lång sikt, vi ska inte glömma historien. Men hur ser det ut nu?
Allt du länkat är på tok för gammalt för att visa det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Om nu det hade varit sant att kvinnor får sämre betalt (när man jämför med erfarenhet, utbildning, ålder, antal jobbade timmar per vecka, hurmycket arbete utfört på samma tid osv osv), så varför anställs män då? De kan ju få samma arbete utfört sååååååå mycket billigare, och då får ju företagen mer pengar kvar på kontot som de kan dela ut till aktieägarna..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av serafim:

Kanske finns usla produkter men de ketchupmärken jag använder innehåller inte konserveringsmedel, färgämnen eller artificiella smaktillsatser och är därför ett utmärkt livsmedel. Trots det finns det underliga åsikter om ketchup.
En dag hade jag bråttom från jobbet för att hämta ungar till nåt jippo som jag inte längre minns vad det var och jag stannade vid en korvkiosk och köpte en grillad kabanoss med bröd och ketchup. En liten äldre dam stod alldeles intill och åt på en bratwurst med bröd och senap.
Hon ropade förfärad: "Nej inte ketchup! Det innehåller så mycket kemikalier att det bara duger till att putsa koppar och silver. Ni kan inte ta ketchup på korven!"
Så jag begärde att få extra ketchup och den äldre damen blev ännu mer förfärad och ropade högt ut sitt budskap igen. Jag försökte förklara för henne att ketchupen inte innehöll annat än naturliga saker men det hjälpte inte så jag ropade högt "men människa, är ni inte klok? Det ser ut som om ni har barnskit på korven! Ät den inte!"
Hon blev naturligtvis väldigt arg men damen i korvkiosken och de som kom efter mig i kön hade väldigt roligt och skrattade hjärtligt åt damen.
Att ketchup duger till putsmedel kanske hon har rätt i eftersom ketchup har en naturlig syrlighet men att det därför inte skulle vara tjänligt till föda är bara larv.

Vadå inga konserveringsmedel, ketchup är tomater inlagda i ättika kombinerat med en massa socker för att inte smaka därefter.

Den här uppdelningen i naturligt / ickenaturligt som görs i förhållande till mat finner jag ordentligt suspekt. Hårt processade livsmedel som håller i veckor i rumstemperatur kallas naturliga medan annat ses som kemiskt och toxiskt bara för att man skriver ut att det innehåller ingredienser som klassificerats och godkänts av livsmedelsverket.

Om vi kallar det E260 istället, hur smakar ketchupen då?
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsa...

Sen råkade jag snubbla över innehållsförteckningen för Sibyllas ketchup och tydligen innehåller den ganska mycket mer jox än typiska butiksmärken som findus och heinz:

Citat:

Vatten, tomatpuré, glukos-fruktossirap, modifierad potatisstärkelse, salt, surhetsreglerande medel (E260), förtjockningsmedel (E412), konserveringsmedel (E202), kryddor (lök, kanel, koriander, kryddnejlika, cayennepeppar, vitlök, ingefära, vitpeppar, svartpeppar).

Så kanske var den där damen inte så fel ute ändå. Vilken ketchup hade de i kiosken?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Sen råkade jag snubbla över innehållsförteckningen för Sibyllas ketchup och tydligen innehåller den ganska mycket mer jox än typiska butiksmärken som findus och heinz:

Så kanske var den där damen inte så fel ute ändå. Vilken ketchup hade de i kiosken?

Tänker mig att sibylla har större tankar som ska hålla längre o inte orsaka att nån blir sjuk. Det kan göra att det behövs mer saker men jag killgissar bara här.

Det verkade inte vara några särskilt konstiga saker i den listan du skriver. Jag hade ätit den ketchupen utan problem. Är nyfiken att höra vad det är som är problem med den?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Sen råkade jag snubbla över innehållsförteckningen för Sibyllas ketchup och tydligen innehåller den ganska mycket mer jox än typiska butiksmärken som findus och heinz:

Citat:
Vatten, tomatpuré, glukos-fruktossirap, modifierad potatisstärkelse, salt, surhetsreglerande medel (E260), förtjockningsmedel (E412), konserveringsmedel (E202), kryddor (lök, kanel, koriander, kryddnejlika, cayennepeppar, vitlök, ingefära, vitpeppar, svartpeppar).

Så kanske var den där damen inte så fel ute ändå. Vilken ketchup hade de i kiosken?

Även med den innehållsförteckningen hade damen ju ändå haft fel eftersom hon hävdade att det bara dög att använda för att putsa koppar och silver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det här är inte några nya påståenden utan saker som man har konstaterat om och om igen genom åren. Att du inte har koll på vad som räknas som etablerad fakta är inte mitt problem.

Ja det är belagt att kvinnor i genomsnitt tjänar sämre än män, och att vissa åldersgrupper (äldre) tjänar sämre än män även inom samma yrkesgrupp. Ingångslönen för kvinnor (t.ex. i min ålder) är samma som för männen för samma tjänst såvitt jag vet.

Det är dock inte etablerad fakta att det beror på att de är kvinnor. Om du menar att det är etablerad fakta får du länka till fler referenser, två studier (varav en gammal och en från ett annat land) räcker inte, utan om det är etablerat kanske man borde ha åtminstone 10+ bra referenser i närtid och närhet?

Citat:

Fint att du fick in den klassikern också, men det är inte riktigt applicerbart här. Man kan inte strikt bevisa sådana här saker helt isolerat, det ingår liksom i forskningsområdet (man har ingen kontrollgrupp i demografiska studier exempelvis), men man kan kompensera för andra orsaker och se vilka skillnader som kvarstår, och man kan titta på förändringen över tid och se ifall och hur mycket vissa förändringar påverkar. Sen syftar ju forskningen i denna fråga till att, så gott det går, utreda just kausaliteten. Att kvinnor tjänar mindre är klarlagt, så orsakerna till detta är ju vad man forskar om. Men man kan inte helt kompensera för alla skillnader, och frågan är om det ens är önskvärt, vad är det man kontrollerar i så fall liksom? Kompenserar man för skillnader i fysisk styrka, självförtroende, förhandlingsteknik, medkännande, attityder, fördomar hos chefer, genussystemet och så vidare så vet jag inte vad man ska landa i. Att ett arbete med en chef som inte "ser kön" för en kvinna med alla kvinnliga eller manliga attribut utraderade borde tjäna som en man med alla kvinnliga och manliga attribut utraderade på samma jobb med samma chef?

Om det inte är applicerbart varför skriver du då att forskningen i denna fråga syftar till att utreda det?

Det är sant att korrelation är ett klurigt begrepp på flera sätt, speciellt när mänskliga beteenden och val är inblandade, men det betyder inte att det inte finns; bara att det kan vara svårt att belägga.

Det jag förstår att diskussionen från början handlade om är om kvinnor tjänar mindre för att de är biologiska kvinnor, eller om det beror på andra saker. Rapporten som länkades menade på att enligt dem var det 4,5 % (om jag minns rätt) som inte kunde härledas till en anledning, har sett liknande siffror från Sveriges Ingenjörer. Utifrån dessa studier är det då dessa procenenheter som kan bero på att de är kvinnor, eller så beror det på något annat. Kanske, som du nämner, beror det på självförtroende, förhandlingsteknik, attityder/dominans/aggressivitet/risktagande.

Jag är ingen expert på detta och har bara läst en del rapporter ytligt (kanske skulle spendera någon dag under semestern att söka runt lite på rapporter och artiklar då det är en intressant fråga). Jag har dock inte sett något än som visar på att det är bestämd etablerad fakta att det beror på att kvinnor är just kvinnor, utan att det snarare beror på val, personlighet och annat... men beror dessa aspekter på att individen är en kvinna; d.v.s. väljer och betar man sig på ett sätt som "gör" att man blir en kvinna? Ja, det är väl början till komplexiteten...

Permalänk
Medlem

Mitt gnäll i kvinnor-tjänar-mindre-än-män-debatten är att jag tycker det är ganska lustigt att i alla diskusioner så anses männens lön vara baseline för vad 'korrekt' lön är. Det är kanske snarare att män överlag är överbetalda och kvinnors lön speglar den korrekta nivån. Fast, det är väl svårare att driva...

Gnäll 2: folk över 30 som rusar sin bil/mc... Jag fattar att det är fräckt när man är ung, men väx upp nångång!

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det här är inte några nya påståenden utan saker som man har konstaterat om och om igen genom åren. Att du inte har koll på vad som räknas som etablerad fakta är inte mitt problem.
Den första intervjun konstaterar att det som man ofta anger som orsak att kvinnor tjänar sämre, eller snarare att kvinnoyrken har sämre löner, att de jobbar offentligt eller att det inte är bristyrken, inte stämmer. Lönerna går inte upp om man byter från offentlig till privat arbetsgivare eller för att det är en enorm brist på personal inom yrket, vilket det gör för de som räknas som manliga yrken. Och menar att detta beror på att kvinnors arbete är undervärderat, vilket är min poäng.
Det är relevant för jag pratar om hur det ser ut på lång sikt, och dessa mönster har ju byggts upp under väldigt lång tid. Skillnaderna som den rapporten kommer fram till kvarstår än idag, och de potentiella delförklaringar som rapporten utreder (och kommer fram till inte står för hela skillnaden), som att kvinnor jobbar offentligt, att kvinnor är hemma mycket mer med barn eller att kvinnoyrken inte har samma möjligheter till att avancera, är mycket mindre idag men likväl kvarstår skillnaderna.
Fint att du fick in den klassikern också, men det är inte riktigt applicerbart här. Man kan inte strikt bevisa sådana här saker helt isolerat, det ingår liksom i forskningsområdet (man har ingen kontrollgrupp i demografiska studier exempelvis), men man kan kompensera för andra orsaker och se vilka skillnader som kvarstår, och man kan titta på förändringen över tid och se ifall och hur mycket vissa förändringar påverkar. Sen syftar ju forskningen i denna fråga till att, så gott det går, utreda just kausaliteten. Att kvinnor tjänar mindre är klarlagt, så orsakerna till detta är ju vad man forskar om. Men man kan inte helt kompensera för alla skillnader, och frågan är om det ens är önskvärt, vad är det man kontrollerar i så fall liksom? Kompenserar man för skillnader i fysisk styrka, självförtroende, förhandlingsteknik, medkännande, attityder, fördomar hos chefer, genussystemet och så vidare så vet jag inte vad man ska landa i. Att ett arbete med en chef som inte "ser kön" för en kvinna med alla kvinnliga eller manliga attribut utraderade borde tjäna som en man med alla kvinnliga och manliga attribut utraderade på samma jobb med samma chef?

Helt ärligt är det ingenting man konstaterat, en studie har en hypotes och denna undersöks. Huruvida hypotesen i sig är sann bara för att man finner data som stödjer hypotesen är inte självklar. För att du öht ska kunna veta att någonting, speciellt inom sociologin, ska vara sant så behöver du ha koll på alla andra faktorer som kan väga in. Detta är helt omöjligt. Vilket gör att sociologiska studier enbart kan ge dig ett påstående som är mer eller mindre sant.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Länge sedan jag såg någon som använde "denne" , jag gör det själv , numera använder alla det imho horribla ordet "hen" (där kom gubbgnället )

Skrivet av keyser:

Mer ett uttryck för att det är lite sorgligt att folk sitter och ältar saker i många år, som andra kommit över sedan länge. Det kan inte direkt göra underverk för hens (dennes) livskvalitet.

I min erfarenhet har aldrig "denne" varit något som använts, så i mina ögon verkar det nästan som ett inkorrekt ord i svenska

Kanske är därför snabbt tyckte "hen" var ett väldigt praktiskt tillägg i svenskan, även om min allra första reaktion var att det såg konstigt ut och kändes konstigt i munnen (ungefär på samma sätt som "denne" gör för mig nu).

"Dennes" är däremot något jag sett emellanåt, och lustigt nog tycker jag det känns mer rätt än "hens", vilket helt enkelt inte funkar imho.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

I min erfarenhet har aldrig "denne" varit något som använts, så i mina ögon verkar det nästan som ett inkorrekt ord i svenska

Kanske är därför snabbt tyckte "hen" var ett väldigt praktiskt tillägg i svenskan, även om min allra första reaktion var att det såg konstigt ut och kändes konstigt i munnen (ungefär på samma sätt som "denne" gör för mig nu).

"Dennes" är däremot något jag sett emellanåt, och lustigt nog tycker jag det känns mer rätt än "hens", vilket helt enkelt inte funkar imho.

Hmmm, ni ungdomar kanske aldrig har använt "denne" men det är en naturlig ordform för oss gamlingar.
Denne = den här (personen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Hmmm, ni ungdomar kanske aldrig har använt "denne" men det är en naturlig ordform för oss gamlingar.
Denne = den här (personen).

Tydligen dock bara när inga ungdomar närvarar och kan snappa upp era hemliga ord

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saligt:

Helt ärligt är det ingenting man konstaterat, en studie har en hypotes och denna undersöks. Huruvida hypotesen i sig är sann bara för att man finner data som stödjer hypotesen är inte självklar. För att du öht ska kunna veta att någonting, speciellt inom sociologin, ska vara sant så behöver du ha koll på alla andra faktorer som kan väga in. Detta är helt omöjligt. Vilket gör att sociologiska studier enbart kan ge dig ett påstående som är mer eller mindre sant.

Jo, men det är ganska väl underbyggda teorier och det finns liksom inte några andra förklaringar. Sen handlar det förstås om avgränsning, att man är överens om vad man faktiskt diskuterar.

Det finns hyfsat stora skillnader i lön mellan kön, det tror jag ingen säger emot, kompenserar man för de uppenbara faktorer som kan påverka lön som skiljer sig, alltså föräldraledighet, arbetstid och yrkesval främst, så kvarstår ändå en hyfsat stor skillnad. Men nu diskuterar vi ju hur ("manliga" respektive "kvinnliga") yrken påverkar lönen så då borde man väl inte kompensera för yrkesval liksom, och även där finns det ju trender eller mönster som är svåra att förklara på annat sätt. En högre andel kvinnor i ett yrke höjer lönen (eller snarare förbättrar löneutvecklingen över tid) upp till en gräns, sen har det motsatt påverkan. Effekten är inte enorm men tydlig.

Man kan också titta på det från ett annat håll. Tar man de vanligaste kvinnoyrkena, mansyrkena och de mer jämlika, jämför lön mot krav på utbildning, så är det ju väldigt tydligt att kvinnoyrken ligger efter. Man kan förstås försöka förklara detta på olika sätt. En populär förklaring är att kvinnoyrken är inom det offentliga medan mansyrken är mer privata, vilket ju är klarlagt. Men även om man tittar på bara offentliga eller bara privata yrken så kvarstår ju skillnaden. Offentliga yrken som blir privata får inte bättre löneutveckling automatiskt heller utan det beror på typen av yrke, privata sjuksköterskor exempelvis har en sämre löneutveckling än de offentliga.

Sen är det förstås sant att det är omöjligt att kontrollera för alla faktorer, men man kan ju ändå uppnå en grad av säkerhet med rätt låga felmarginaler om man tittar på tillräckligt mycket data, gör ett bra urval och så.

Permalänk
Medlem

Börjar bli rätt trött på Jordan Peterson- och Joe Rogan-fanboysen som får för sig att de vet vad de pratar om för att de scrollat igenom 10 YouTube Shorts om ett komplext ämne med rubriken "FEMINIST OWNED FIREEMOJI FIREEMOJI LIBTARD #REKT"

Även, folk som säger "hen det betyder ju HÖNA". Jo, även kiss betyder kyss på engelska, men inte så man förväntar sig en kyss på krogtoan direkt

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Även, folk som säger "hen det betyder ju HÖNA". Jo, även kiss betyder kyss på engelska, men inte så man förväntar sig en kyss på krogtoan direkt

Hen är ett substantiv och har redan en betydelse på svenska. Det är dock inte en tamfågel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men det är ganska väl underbyggda teorier och det finns liksom inte några andra förklaringar. Sen handlar det förstås om avgränsning, att man är överens om vad man faktiskt diskuterar.

Det finns hyfsat stora skillnader i lön mellan kön, det tror jag ingen säger emot, kompenserar man för de uppenbara faktorer som kan påverka lön som skiljer sig, alltså föräldraledighet, arbetstid och yrkesval främst, så kvarstår ändå en hyfsat stor skillnad. Men nu diskuterar vi ju hur ("manliga" respektive "kvinnliga") yrken påverkar lönen så då borde man väl inte kompensera för yrkesval liksom, och även där finns det ju trender eller mönster som är svåra att förklara på annat sätt. En högre andel kvinnor i ett yrke höjer lönen (eller snarare förbättrar löneutvecklingen över tid) upp till en gräns, sen har det motsatt påverkan. Effekten är inte enorm men tydlig.

Man kan också titta på det från ett annat håll. Tar man de vanligaste kvinnoyrkena, mansyrkena och de mer jämlika, jämför lön mot krav på utbildning, så är det ju väldigt tydligt att kvinnoyrken ligger efter. Man kan förstås försöka förklara detta på olika sätt. En populär förklaring är att kvinnoyrken är inom det offentliga medan mansyrken är mer privata, vilket ju är klarlagt. Men även om man tittar på bara offentliga eller bara privata yrken så kvarstår ju skillnaden. Offentliga yrken som blir privata får inte bättre löneutveckling automatiskt heller utan det beror på typen av yrke, privata sjuksköterskor exempelvis har en sämre löneutveckling än de offentliga.

Sen är det förstås sant att det är omöjligt att kontrollera för alla faktorer, men man kan ju ändå uppnå en grad av säkerhet med rätt låga felmarginaler om man tittar på tillräckligt mycket data, gör ett bra urval och så.

Det är bara det, teorier. Oavsett hur underbyggda de är så gör man sig själv en otjänst att tro dem vara sanna. De kan bara vägleda under exakt de former och tillstånd man undersökt utifrån den hypotes man valt att ställa.

Vad jag försöker förmedla här är att även en hypotes som understödjer en teori, kan inte bevisa teorin inom sociologin just pga av hur den vetenskapliga metoder är inom samhällsvetenskapliga ämnen. Vi försöker härleda hur samhället fungerar genom att anta gällande dogmer om hur vi människor fungerar. Detta syns väldigt tydligt hur samhällsvetenskapliga ämnen har olika inriktningar inom samma ämne.

När vi tex tittar på naturvetenskapliga ämnen så finns det inga alternativa inriktningar fören de överbevisat med konkret empirisk data som går att replikera.

Men det problemet som syns inom samhällsvetenskapliga ämnen är inte avgränsat utan mer prominent där pga av förutsättningarna. Inom medicin syns samma problem tex, där naturvetenskap möter en aggregerad nivå av komplexitet och svåra förhållanden att kontrollera. Redan där börjar man se hur man anpassar data och sin hypotes efter utfallet man försöker undersöka.

Nu om detta problem börjar redan vi övergången från ren naturvetenskap som fysik och kemi/biologi -> medicin. Så kan du föreställa dig vilket mörker sociologer egentligen rör sig inom. Oavsett hur mycket de vill hävda sin legitimet genom hänvisningar till olika studier, så är problemet att förmågan att producera studier som öht kan ha en förmåga att mäta och undersöka verkligheten saknad.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Länge sedan jag såg någon som använde "denne" , jag gör det själv , numera använder alla det imho horribla ordet "hen" (där kom gubbgnället )

Skrivet av e1m1:

I min erfarenhet har aldrig "denne" varit något som använts, så i mina ögon verkar det nästan som ett inkorrekt ord i svenska

Kanske är därför snabbt tyckte "hen" var ett väldigt praktiskt tillägg i svenskan, även om min allra första reaktion var att det såg konstigt ut och kändes konstigt i munnen (ungefär på samma sätt som "denne" gör för mig nu).

"Dennes" är däremot något jag sett emellanåt, och lustigt nog tycker jag det känns mer rätt än "hens", vilket helt enkelt inte funkar imho.

Skrivet av serafim:

Hmmm, ni ungdomar kanske aldrig har använt "denne" men det är en naturlig ordform för oss gamlingar.
Denne = den här (personen).

Denne är dock könat (denne man / denna kvinna) så det löser inte alls det problem som hen är tänkt att lösa: ge ett enkelt sätt att tala om en person (hypotetisk eller verklig) vilken vi inte vet könet på. Åtminstone i min förståelse av ordet så förutsätter "denne" att man talar om en mansperson.

Möjligen blir det mindre relevant i takt med att de könade ändelserna -e/-a faller i glömska.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Länge sedan jag såg någon som använde "denne" , jag gör det själv , numera använder alla det imho horribla ordet "hen" (där kom gubbgnället )

Att skriva ”imho” samtidigt som det klagas på ”hen” får mig att rysa. Sila mygg och svälja kameler i min gubbgnällsbok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Denne är dock könat (denne man / denna kvinna) så det löser inte alls det problem som hen är tänkt att lösa: ge ett enkelt sätt att tala om en person (hypotetisk eller verklig) vilken vi inte vet könet på. Åtminstone i min förståelse av ordet så förutsätter "denne" att man talar om en mansperson.

Möjligen blir det mindre relevant i takt med att de könade ändelserna -e/-a faller i glömska.

Nu har ingen av oss använt det som en ersättning för "hen", Jag förstår ursprungsinlägget som att @Zpnk menar att det irriterar honom när andra män inte kan erkänna att de har fel. Jag kan men det känns väldigt ovant eftersom jag oftast har rätt. Enligt en av mina söner är jag en märklig person eftersom jag har rätt även när jag inte har det.

rättat stavfel
Permalänk
Entusiast
Skrivet av serafim:

Nu har ingen av oss använt det som en ersättning för "hen", Jag förstår ursprungsinlägget som att @Zpnk menar att det irriterar honom när andra män inte kan erkänna att de har fel. Jag kan men det känns väldigt ovant eftersom jag oftast har rätt. Enligt en av mina söner är jag en märklig person eftersom jag har rätt även när jag inte har det.

Nej, det irriterar mig när en person inte kan erkänna att den/han/hon/hen har fel. Inte specifikt män

Permalänk
Medlem

Att behöva skriva "hen" istället för alla de andra ord som finns i det svenska språket tyder på dåligt ordförråd enligt mig. My two cents.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Att behöva skriva "hen" istället för alla de andra ord som finns i det svenska språket tyder på dåligt ordförråd enligt mig. My two cents.

Hen används väl när man inte vet hur personen man pratar om ser på sig själv, eller pratar om en okänd person där ’vem som helst’ ska kunna fylla den platsen.

Om man t.ex. pratar om en framtida rekrytering på arbetsplatsen: Jag tycker hen ska kunna allt om XKCD. Går såklart att utrycka sig på många andra sätt också, men tycker det finns fog för ordet i flera sammanhang

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hen används väl när man inte vet hur personen man pratar om ser på sig själv, eller pratar om en okänd person där ’vem som helst’ ska kunna fylla den platsen.

Om man t.ex. pratar om en framtida rekrytering på arbetsplatsen: Jag tycker hen ska kunna allt om XKCD. Går såklart att utrycka sig på många andra sätt också, men tycker det finns fog för ordet i flera sammanhang

Vederbörande, personen, rekryteringen, medarbetaren, [titeln] osv...

Grundproblemet med "hen" är inte att det är något påstått könsneutralt, utan att det är ett aktivistiskt påhitt som lyckats få stor spridning (troligen pga likasinnade mediepersonligheter o dyl), som för många skaver rejält rent språkligt. Dessutom är konstruktionen inte komplett. Heter det henom istället för honom eller henne, eller vad?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Vederbörande, personen, rekryteringen, medarbetaren, [titeln] osv...

Grundproblemet med "hen" är inte att det är något påstått könsneutralt, utan att det är ett aktivistiskt påhitt som lyckats få stor spridning (troligen pga likasinnade mediepersonligheter o dyl), som för många skaver rejält rent språkligt. Dessutom är konstruktionen inte komplett. Heter det henom istället för honom eller henne, eller vad?

Henom för honom och Henna för henne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hen används väl när man inte vet hur personen man pratar om ser på sig själv, eller pratar om en okänd person där ’vem som helst’ ska kunna fylla den platsen.

Om man t.ex. pratar om en framtida rekrytering på arbetsplatsen: Jag tycker hen ska kunna allt om XKCD. Går såklart att utrycka sig på många andra sätt också, men tycker det finns fog för ordet i flera sammanhang

Håller med han som skriver ovan.

I det sammanhanget skriver man väl vår nya personal, vår nya kollega, osv. Varför behöver man tänka kön i det fallet funderar jag på.

Var inte hen tänkt att användas för rent konkreta exempel där du är osäker på vad personen har för något kön. Typ Jean Pierre Barda hälsade inte på mig, osäker på om hen kände igen mig.

Permalänk
Medlem

surgrubblar när man står tillsammans med 30 cyklister vid ett rödljus och väntar och så kommer det en galning på voi/stålhästen-cykel med airpods i och swishar rakt ut i vägen utan att kika sig för. Ofta utan hjälm.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Denne är dock könat (denne man / denna kvinna) så det löser inte alls det problem som hen är tänkt att lösa: ge ett enkelt sätt att tala om en person (hypotetisk eller verklig) vilken vi inte vet könet på. Åtminstone i min förståelse av ordet så förutsätter "denne" att man talar om en mansperson.

Möjligen blir det mindre relevant i takt med att de könade ändelserna -e/-a faller i glömska.

Ah, ja det låter rimligt och visar hur ovan jag är med det ordet ^^

Skrivet av ztenlund:

Vederbörande, personen, rekryteringen, medarbetaren, [titeln] osv...

Grundproblemet med "hen" är inte att det är något påstått könsneutralt, utan att det är ett aktivistiskt påhitt som lyckats få stor spridning (troligen pga likasinnade mediepersonligheter o dyl), som för många skaver rejält rent språkligt. Dessutom är konstruktionen inte komplett. Heter det henom istället för honom eller henne, eller vad?

Skrivet av lindahlj:

I det sammanhanget skriver man väl vår nya personal, vår nya kollega, osv. Varför behöver man tänka kön i det fallet funderar jag på.

För min del är det av två anledningar, för det första som en slags fallback när man skriver något och haltar till eftersom man inte inte hittar något alternativ.

Den andra anledningen är att ibland gör de alternativ man har, eller åtminstone kommer på, att meningen känns klumpigt eller stelt formulerad. Visst finns det ofta ett kontext som medger ett bra alternativ och då använder jag i regel det, men tycker det händer relativt ofta att hen helt enkelt funkar bättre.

T.ex. när det redan är känt "vem" man pratar om, även om könet är okänt, t.ex. om någon säger:
-är det okej om jag tar med en kompis till festen?
Tycker jag att detta:
-visst! har hen några allergier?
Låter smidigare än:
-visst! har din kompis några allergier?

Om exemplet istället handlade om någon som jag har en mer komplex relation till, e.g. "din kusin's bästa vän" blir det ännu tydligare. Visst man kan fortfarande använda flera andra ord, t.ex. personen, men jag tycker iaf "har personen några allergier" känns stelt.

Sedan blir det en annan femma om man ställer frågan om allergier vid ett annat tillfälle (e.g. när man ska handla några dagar senare), man kan ju inte använda hen i inledningen till en konversation för då vet motparten antagligen inte vem man pratar om, eller kan misstolka det, men som sagt man använder hen när det funkar och annat när det funkar.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz