Permalänk
Medlem

Fullstack eller Frontend på YH

Hej! Jag har sökt mig in till några YH utbildningar till hösten och har bestämt mig för dessa två men är riktigt kluven och undrar om någon har någon input I framtiden vill jag gärna jobba med frontend och frontend utbildningen ser aningen roligare ut, men det känns ju ganska nice om man har kunskap av resterande stacken.

Webbutvecklare Fullstack Open Source
https://nackademin.se/utbildningar/webbutvecklare-fullstack-o...

Frontend Utvecklare
https://ecutbildning.se/utbildningar/frontendutvecklare/

Värt att nämna är kanske att EC Utbildning kör med EC Stream och man behöver därför inte vara på plats, så där sparar jag ju två års studielån då jag kan bo kvar hemma. Å andra sidan ser jag mycket värde i att plugga på plats, det är lättare att knyta kontakter och skaffa vänner EC Utbildning kör även 26 veckors LIA medan Nackademin har 20 veckor, ifall det är relevant.

Väldigt tacksam för all input

Permalänk
Medlem

Den första utbildningen ser bättre ut baserat på kurserna, men det ser ut som den är stängd? I övrigt tycker jag det är bättre att plugga på plats om du har möjlighet, det är som du säger ett kontaktknytande (och roligare!).

Permalänk
Medlem

Frontendutbildningen saknar helt kurser kring databaser, det tror jag kommer ligga dig i fatet när det är dags att söka arbete oavsett om du kommer jobba med frontend eller inte. Jag tror att man som utvecklare, oavsett vilken del i ett projekt man sitter i, bör ha en grundläggande förståelse för hela processen. Därför tror jag att en YH som fullstackutvecklare kommer hjälpa dig betydligt mer än en YH som frontendutvecklare, även om du hamnar i frontend i arbetslivet därefter.

Min egen bana började för ett år sedan när jag tog examen från YH-utbildning inom .NET, jag själv kommer alltså från backend men arbetar nästan enbart med frontend. Detta upplever jag inte alls har legat mig i fatet trots att jag så gott som enbart arbetar med javascript och frontendramverk.

Permalänk
Medlem

Kan inte säga så mycket om EC. Men gick själv på Nackademin, men då på deras Front end utbildning. Så kan inte säga mycket om just kursen du länkar heller.

Men jag tyckte Nackademin var bra, och jag skulle absolut säga att plugga på plats är värdefullt. Efter min utbildning så umgås jag fortfarande med folk från klassen ibland.