Nvidia Geforce RTX 4090 påstås nå 2 750 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Förhoppningar och förväntningar är tyvärr noll. Med höga priser och obefintlig tillgång i färskt minne är det svårt att vara optimistisk. Men då kan man I alla fall bara bli positivt överraskad om det visar sig att man har fel

jag tycker det fortfarande är för dyrt med GPU:er, ett 3080 kort skall inte kosta mer än 7000:- SEK innan jag tycker det är tillbaka till rimliga priser på GPU:er. absolut har jag råd att köpa, men jag väntar gärna med att köpa ny PC för att poängtera för tillverkare och ÅF att priserna inte är acceptabla idag. när jag fick betala 7400:- för mitt 2070 Super så var det minst 2-3K i överpris. å den tabben gör jag inte om, inte om jag kan välja, står jag utan GPU så är jag rökt och måste.

även om CPU:er tenderar till att vara lite dyra så är dem inte äckligt dyra som GPUer iaf.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Inte riktigt samma sak som det påstods innan för det har snackats om enorm värmeutveckling osv vid 800w. Men det hinner inte bli så mycket värme vid en strömspik på 50ms.

Fortfarande intressant. Mitt bud är ju att om detta med strömspikar faktiskt blir ett stort problem kommer det komma kondensatorpack att sätta på PCIE kablaget.

ATX 3.0 har ju kravspec på PSU'er för att klara spikar upp till dubbla Wattstyrkan, kanske kan vara en investering om man ska ha toppkorten?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WDac:

jag tycker det fortfarande är för dyrt med GPU:er, ett 3080 kort skall inte kosta mer än 7000:- SEK innan jag tycker det är tillbaka till rimliga priser på GPU:er. absolut har jag råd att köpa, men jag väntar gärna med att köpa ny PC för att poängtera för tillverkare och ÅF att priserna inte är acceptabla idag. när jag fick betala 7400:- för mitt 2070 Super så var det minst 2-3K i överpris. å den tabben gör jag inte om, inte om jag kan välja, står jag utan GPU så är jag rökt och måste.

även om CPU:er tenderar till att vara lite dyra så är dem inte äckligt dyra som GPUer iaf.

Absolut, konsumenter bör inte normalisera de nya priserna.
Vet att det är att tala till döva öron eftersom datorer är till viss del statussymboler precis som mobiler..

Det positiva är att det kommer större kylare men tyvärr så används dessa inte till billigare korten så tysta kort får vi inte denna generation heller.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ska bli spännande att läsa recensioner på framförallt RTX 4070 och RTX 4060.

Så klart blir det spännande att se vad bjässen RTX 4090 mäktar med. Som teknik intresserad.
Men 4090 och 4080 blir troligtvis för dyra och strömhungriga för att vara intressanta.

RTX 4070 och RTX 4060 blir troligtvis också egentligen lite för dyra,
men kanske close enough.
Kanske blir att man muttrar lite "dessa jäkla grafikkortspriser" medans man trycker på beställ knappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag tycker det fortfarande är för dyrt med GPU:er, ett 3080 kort skall inte kosta mer än 7000:- SEK innan jag tycker det är tillbaka till rimliga priser på GPU:er. absolut har jag råd att köpa, men jag väntar gärna med att köpa ny PC för att poängtera för tillverkare och ÅF att priserna inte är acceptabla idag. när jag fick betala 7400:- för mitt 2070 Super så var det minst 2-3K i överpris. å den tabben gör jag inte om, inte om jag kan välja, står jag utan GPU så är jag rökt och måste.

även om CPU:er tenderar till att vara lite dyra så är dem inte äckligt dyra som GPUer iaf.

Här ser du en som aldrig kommer köpa en GPU i butik igen om inte priserna återgår till där de var runt 900-10-serien. Någon måtta får det vara. Så fort man ena är lite kritisk mot den "Fria" marknaden så börjar folk gapa om Nordkorea (Sweclockers svar på Goodwin's lag) och att man ska sluta gnälla och rösta med plånboken istället. Så så ser det ut.

Jag var aspepp på 30-serien och tänkte att fan.. MSRP och prestandalyftet över generationerna ser helt OK ut så kanske läge att köpa från butik igen? Nej så blev det ju inte, utan vi fick miners och scalpers påhejade av marknadsliberaler istället, så det fick tillslut bli ett begagnat 1080 TI Strix OC för 4000Kr. Så nu klarar jag mig ett tag

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det behövs ett mellanklasskort som klarar alla spel i 1440p med höga FPS och inställningar för runt 3500-4000kr.
Likt GTX 970 var när det kom. Idag har vi 1660ti och RTX 3050 i det segmentet. Vilket är alldeles för klent i förhållande till priset.

EDIt: GTX970 kom ut 2014, för det betalade jag 3500kr. Säg att med inflation är det 4000kr idag (överdrivet). För det får jag ett RTX 3050 idag som bara är typ ~40% snabbare? - Där är en prestandaökning om 5% per år inom samma prissegment. Löjligt. Om

3060ti skulle krypa ner mot 4000kr gränsen skulle det vara intressant.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Och dyrt lär det bli! Undras om inte smärtgränsen snart är nådd, när det inte längre finns kunder som är villiga att lägga flera (beroende på hur man räknar) månadslöner för ett grafikkort, och än mer om man bygger ny dator. Redan nu har jag förstått att återförsäljare börjar känna av köpmotstånd, och med en eventuell lågkonjunktur bakom krönet så lär det inte lätta. Vi lär få visshet i höst, om kommande lanseringarna då får avsättning.

Permalänk
Medlem

Hoppas på vettigare priser och tillgänglighet nu... då mining verkar ha dött av lite

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

EDIt: GTX970 kom ut 2014, för det betalade jag 3500kr. Säg att med inflation är det 4000kr idag (överdrivet). För det får jag ett RTX 3050 idag som bara är typ ~40% snabbare? - Där är en prestandaökning om 5% per år inom samma prissegment. Löjligt. Om

970 lanserades med en MSRP på 329USD, det motsvarar 400USD med inflation, det skulle ge ett svenskt butikspris i dagsläget på 5200kr... Yay för inflation och svenska kronan.

Sen är det nog mer än 40%, skulle nog snarare säga 60% (3050 presterar väl ish som ett 1070?), men ja oavsett, jag håller med hade känts betydligt rimligare att se 3060 prestanda under 4000kr-sträcket.

Permalänk
Medlem

SLI stöd får man hoppas på

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Tråkigt att RTX4070 verkar mer kastrerat jämfört med tidigare versioner, Nvidia verkar vilja att RTX4080 skall vara nya 70-kortet och RTX4090 nya 80-kortet. Till ett mycket högre pris såklart.

Nvidia lärde nåt av folket, att folk är villiga att betala skalpers det dubbla och även mer.

Detta kommer dom inte att glömma, varför ge skalpers den största vinsten när dom nu vet att folk faktisk har råd och är villiga att betala priset. Räkna med skyhöga lanseringspriser.

Permalänk
Inaktiv

Kanske detta äntligen är generationen som gör 4k gaming möjlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Nvidia lärde nåt av folket, att folk är villiga att betala skalpers det dubbla och även mer.

Detta kommer dom inte att glömma, varför ge skalpers den största vinsten när dom nu vet att folk faktisk har råd och är villiga att betala priset. Räkna med skyhöga lanseringspriser.

Folk kommer inte att betala dessa priser i längden, det är vad jag tror. En onetimeutgift då man verkligen var tvungen att uppgradera går ju an, men varje eller vart annat år, förmodligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Kanske detta äntligen är generationen som gör 4k gaming möjlig

Jag har då kunnat spela RDR2 med DLSS allt maxat i 4K på med cirka 70-80 FPS. Tycker 4K fungerar riktigt bra.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 3090, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NutCracker:

Och dyrt lär det bli! Undras om inte smärtgränsen snart är nådd, när det inte längre finns kunder som är villiga att lägga flera (beroende på hur man räknar) månadslöner för ett grafikkort, och än mer om man bygger ny dator. Redan nu har jag förstått att återförsäljare börjar känna av köpmotstånd, och med en eventuell lågkonjunktur bakom krönet så lär det inte lätta. Vi lär få visshet i höst, om kommande lanseringarna då får avsättning.

Det finns ju billigare alternativ för den fattige tack och lov. RTX 4060 eller sämre alternativt får man köpa 3000 generationen efter att 4000 har släppts

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kladdpapper:

Jag har då kunnat spela RDR2 med DLSS allt maxat i 4K på med cirka 70-80 FPS. Tycker 4K fungerar riktigt bra.

Jo det är möjligt om man kan kompromissa lite men det finns ju spel där det dippar ordentligt under 60fps. Till och med spel där var du inte ens kommer upp till 60fps i 4k

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Det finns ju billigare alternativ för den fattige tack och lov. RTX 4060 eller sämre alternativt får man köpa 3000 generationen efter att 4000 har släppts

Ja, men de"billiga" alternativen har blivit betydligt dyrare, och har inte riktigt den kapacitet som krävs för att uppnå acceptabel kvalitet. Jag skulle kunna tänka mig att många kommer sitta kvar med vad man har, och då nyttja DLSS, FSR etc i högre utsträckning. Har man för surt förvärvade pengar skaffat sig ett RTX3070, 3080 eller RX6700, 6800, då gissar jag att många kommer hoppa nästa version - men mycket kommer bero på prisstättningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NutCracker:

Ja, men de"billiga" alternativen har blivit betydligt dyrare, och har inte riktigt den kapacitet som krävs för att uppnå acceptabel kvalitet. Jag skulle kunna tänka mig att många kommer sitta kvar med vad man har, och då nyttja DLSS, FSR etc i högre utsträckning. Har man för surt förvärvade pengar skaffat sig ett RTX3070, 3080 eller RX6700, 6800, då gissar jag att många kommer hoppa nästa version - men mycket kommer bero på prisstättningen.

Det vore ju bra för miljön om inte annat

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Släpps 4070 med den minneskonfigurationen är det en besvikelse. 10GB är inte kasst på nåt sätt men det är återigen för nära gränsen där minimum bör ligga för ett kort som säkerligen lär kosta runt 600$.

Vart lär 4070 hamna i prestanda förresten? Utifrån specsen känns väl mellan 3080 och 3090 som det rimligaste eller?

Skulle tippa som ett 3080 ti och starkare RTX

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Det vore ju bra för miljön om inte annat

Jo, och det är ju inget litet plus, själv inrättar jag mig mer och mer till det tänket.

Permalänk
Medlem

Vad ska dessa kort kosta då? 40000:-?! Prissättningen är ju helt rubbad numera trots att det finns drivor av kort i lager.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Vad ska dessa kort kosta då? 40000:-?! Prissättningen är ju helt rubbad numera trots att det finns drivor av kort i lager.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Kommer partnertillverkarna sälja detta kort undervoltat istället för överklockat är frågan haha.

Jag tror folk kan glömma vad vi sett som "normal" MSRP tidigare, speciellt med den inflation som påverkar många länkar för produktion och försäljning, både internationellt och Sverige.

Fördelen är väl att folk kommer kunna köpa begagnade 3080s till låga priser, vilket ger ordentlig prestanda för 1440p/UHD. Jag undervoltade precis mitt 3080 och det gjorde stor skillnad på temp och ljudnivå, men märks ej i prestandan. 95% av gamers behöver knappast kraftfullare saker egentligen, speciellt om de kräver hundratals watt extra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

970 lanserades med en MSRP på 329USD, det motsvarar 400USD med inflation, det skulle ge ett svenskt butikspris i dagsläget på 5200kr... Yay för inflation och svenska kronan.

Sen är det nog mer än 40%, skulle nog snarare säga 60% (3050 presterar väl ish som ett 1070?), men ja oavsett, jag håller med hade känts betydligt rimligare att se 3060 prestanda under 4000kr-sträcket.

Ja, jag tog inte hänsyn till valutakursen. Men precis som du säger poängen kvarstår. Relativ prestanda per krona i förhållande till vad dagens AAA titlar kräver har fallerat rejält.

Kolla på klivet 970 och 980 gjorde mot 780ti i förhållande till pris vs prestanda när det begav sig:

För samma pengar i princip är vi nu nere längst ner i listan och bottenskrapar.

Ingen vetenskaplig jämförelse men en indikation i alla fall.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

Folk kommer inte att betala dessa priser i längden, det är vad jag tror. En onetimeutgift då man verkligen var tvungen att uppgradera går ju an, men varje eller vart annat år, förmodligen inte.

Jag tror de kan börja. Inte så att mobiler var så dyra förut heller..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det behövs ett mellanklasskort som klarar alla spel i 1440p med höga FPS och inställningar för runt 3500-4000kr.
Likt GTX 970 var när det kom. Idag har vi 1660ti och RTX 3050 i det segmentet. Vilket är alldeles för klent i förhållande till priset.

EDIt: GTX970 kom ut 2014, för det betalade jag 3500kr. Säg att med inflation är det 4000kr idag (överdrivet). För det får jag ett RTX 3050 idag som bara är typ ~40% snabbare? - Där är en prestandaökning om 5% per år inom samma prissegment. Löjligt. Om

3060ti skulle krypa ner mot 4000kr gränsen skulle det vara intressant.

3500kr 2014 motsvarar ~4100kr idag enligt SCB, och givet inflationen vi har under detta år så motsvarar det väl närmare 4500 näst år, så det är inte sådär jätteöverdrivet ändå. Därtill är kronan mycket svagare mot dollarn än den var 2014, nästan 50% svagare. Så utifrån de två faktorerna så skulle ett kort för 3500kr 2014 kosta ungefär mellan 5500-6000SEK idag. Tycker också det suger att priserna sticker, men det finns vissa makroekonomiska trender som är svåra att kringgå när man ska köpa importerade varor.

Skrivet av BrottOchStraff:

Ja, jag tog inte hänsyn till valutakursen. Men precis som du säger poängen kvarstår. Relativ prestanda per krona i förhållande till vad dagens AAA titlar kräver har fallerat rejält.

Ingen vetenskaplig jämförelse men en indikation i alla fall.

Indikation på vad dock? för 5500kr så får du ju ändå typ ett 3070 som står sig ganska bra i listan. Den stora skillnaden nu jämfört med då som gör att det finns mycket mer ovanför är att AMDs kort inte plötsligt slutade vara relevanta i mellansegmentet. Sen är relativ prestanda inte mätt i förhållande till dagens AAAtitlar, det är mätt i förhållande till referenskortet som listan är ankrad mot. Kan ju lika gärna säga att för samma pengar (3500) får du idag ett 1080 som är huvud och axlar ovanför toppkortet i din första lista vad gäller prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Folk kommer inte att betala dessa priser i längden, det är vad jag tror. En onetimeutgift då man verkligen var tvungen att uppgradera går ju an, men varje eller vart annat år, förmodligen inte.

Funkar ju bra med mobiler, folk lägger ju 15/20K om året på nya mobiler.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Funkar ju bra med mobiler, folk lägger ju 15/20K om året på nya mobiler.

Jo, men det är väll inte alla. Kanske erbjuds nån uppgraderingsplan eller inbyte av gamla telefonen? Visst finns det folk som uppgraderar, men den andelen tänker jag är liten, så länge man inte byter in sin gamla på något sett.

På jobbet får man ny telefon vartannat år, men det lär mest vara för os samt säkerhetsuppdateringar, där lämnar man ju tillbaks den gamla.

Att lägga 20k på en telefon, eller grafikkort varje år är inte möjligt för många svenskar, 2000 kr i månaden. På en dator behöver man byta lite annat titt som tätt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Kolla på klivet 970 och 980 gjorde mot 780ti i förhållande till pris vs prestanda när det begav sig:

970 snäppet sämre än 780Ti.
3070 ligger helt i nivå med 2080Ti.

Så man kan iaf konstatera att det gått framåt, i perspektivet "70 ijmf med föregående Ti".

Nu när 3070 äntligen börjar gå ner till riktpris iaf (åtminstone om man räknar på dagens hopplösa kronkurs...) så helt nattsvart är det inte iaf.

Ang 4070 så förväntar iaf jag mig 3090-prestanda, iaf i 1440p/DLSS 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

För samma pengar i princip är vi nu nere längst ner i listan och bottenskrapar.

För typ samma pengar (5500 kr) får man ett 3060Ti, vilket ligger i den övre halvan och det förhåller sig nästan lika bra till "föregående Ti" som 770 gjorde.