Köpt villa, vad är det för hotspot-system jag ärvt?

Permalänk

Köpt villa, vad är det för hotspot-system jag ärvt?

Gamla ägarna lämnade kvar sin befintliga setup, men inga instruktioner om vad det är, eller hur det administreras.

Vårt hus har 3 våningar och på varje våning sitter en hotspot enligt bild. Alla tre har enbart en nätverkskabel in i sig, som går till en POE-konverter som sedan i sin tur går till CAT6 via kontakter ner till en hyfsat din patch-installation med tillhörande switch och slutligen till en router med närliggande fiberingång.

Frågor:

* Någon som vet vad detta är?
* Är det bra saker, eller det är bättre att byta ut?

Fibern sitter i nedre plan, huset är på över 300 kvm och vill gärna ha en schysst setup med snabbt stabilt WiFi över alla 3 plan.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

de på bilden är en ubiquiti access punkt de e bra saker, jag har dock aldrig gillat och konfigurera deras system.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Permalänk
Medlem

@matthiask82, lämnade förra ägaren en router eller en cloudkey? Du behöver nämligen en Unifi Router eller en cloudkey (eller köra managementmjukvaran på en egen enhet) för att kunna administrera dessa nätverksprodukter.

Svar på frågorna: Det är en UniFi AP och det är bra skit, du behöver bara managera dem korrekt.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av Adnerhill:

de på bilden är en ubiquiti access punkt de e bra saker, jag har dock aldrig gillat och konfigurera deras system.

Skrivet av GLaDER:

@matthiask82, lämnade förra ägaren en router eller en cloudkey? Du behöver nämligen en Unifi Router eller en cloudkey (eller köra managementmjukvaran på en egen enhet) för att kunna administrera dessa nätverksprodukter.

Svar på frågorna: Det är en UniFi AP och det är bra skit, du behöver bara managera dem korrekt.

Tack för snabba svar! Just nu ligger prio på andra saker, men då ska jag inom kort inventera lite mer kring router, cloudkey mm med utgångspunkten att det är värt att behålla. I gamla huset hade vi bara 100 Mbit med nu har vi 1000/1000 så vill förstås kunna nyttja maximalt

Permalänk
Medlem

Ja det är bra saker men att nyttja 1000/1000 till "maximalt" trådlöst behöver i princip Wifi6E/ax med väldigt goda förhållanden.

Frågan är, behöver du verkligen 2Gbit över luften?

Permalänk
Skrivet av maDa:

Ja det är bra saker men att nyttja 1000/1000 till "maximalt" trådlöst behöver i princip Wifi6E/ax med väldigt goda förhållanden.

Frågan är, behöver du verkligen 2Gbit över luften?

”behöver” är väl ett lite starkt ordval Din min egna dator och servrar är det redan trådat till, men vore trevligt om man kunde få i alla fall mer än 100 Mbit trådlöst så att hela familjen känner det blev en uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

@matthiask82, lämnade förra ägaren en router eller en cloudkey? Du behöver nämligen en Unifi Router eller en cloudkey (eller köra managementmjukvaran på en egen enhet) för att kunna administrera dessa nätverksprodukter.

Svar på frågorna: Det är en UniFi AP och det är bra skit, du behöver bara managera dem korrekt.

Det går även bra att att konfigurera dom var för sig med hjälp av en mobilapp om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Gamla ägarna lämnade kvar sin befintliga setup, men inga instruktioner om vad det är, eller hur det administreras.

Vårt hus har 3 våningar och på varje våning sitter en hotspot enligt bild. Alla tre har enbart en nätverkskabel in i sig, som går till en POE-konverter som sedan i sin tur går till CAT6 via kontakter ner till en hyfsat din patch-installation med tillhörande switch och slutligen till en router med närliggande fiberingång.

Frågor:

* Någon som vet vad detta är?
* Är det bra saker, eller det är bättre att byta ut?

Fibern sitter i nedre plan, huset är på över 300 kvm och vill gärna ha en schysst setup med snabbt stabilt WiFi över alla 3 plan.

<Uppladdad bildlänk>

Ta en bild på hur det ser ut i skåpet

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det går även bra att att konfigurera dom var för sig med hjälp av en mobilapp om man vill.

Jaså? Det var nytt för mig. Har du en länk?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jaså? Det var nytt för mig. Har du en länk?

Man kan SSHa in på varje enhet och konfigurera dom individuellt. Oerhört omständligt dock, speciellt när det faktiskt finns controllermjukvara att köra direkt på sin dator istället.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jaså? Det var nytt för mig. Har du en länk?

Hijackar lite här
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/1500012237441
Har själv kört det på windows hos en släkting som inte ville investera i en ubiquiti router.

Permalänk
Medlem

Skaffa deras app.
Scanna qr koden på baksidan. (kanske måste tryckas på reset först)
Så kan du konfigurera dem individuellt.

Hastigheter är helt okej. Jag sitter på deras äldre på "bara" wifi 5
På min iPhone över wifi har jag kommit upp i 580/487 Mbit/s Vilket duger för mig på mina trådlösa enheter.

edit:missade att läsa ordentligt, så tog bort mitt rant om PoE

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Man kan SSHa in på varje enhet och konfigurera dom individuellt. Oerhört omständligt dock, speciellt när det faktiskt finns controllermjukvara att köra direkt på sin dator istället.

Sant, men då kan man inte få dem att bete sig som "ett nätverk", med riktiga handovers av klienter etc. om de nu inte ändrat detta på sistone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jaså? Det var nytt för mig. Har du en länk?

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ubnt.easyun...

https://apps.apple.com/us/app/unifi-network/id1057750338

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Jag tror det är en AC-AP eller nyare på bilden, skulle definitivt behållt dem om du inte absolut måste få ut mer än 200-250Mbit trådlöst.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Sant, men då kan man inte få dem att bete sig som "ett nätverk", med riktiga handovers av klienter etc. om de nu inte ändrat detta på sistone?

Går alldeles utmärkt. Confade i unifis egna app på mobilen hos föräldrarna. Enda grejen är att den inte är tillgänglig att nå från datorn närsomhelst (confen alltså)

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Går alldeles utmärkt. Confade i unifis egna app på mobilen hos föräldrarna. Enda grejen är att den inte är tillgänglig att nå från datorn närsomhelst (confen alltså)

Kan du få en riktig handover mellan de olika APs då? Dvs. Ingen ned+uppkoppling?

Permalänk
Medlem

Har du kontaktat säljaren? Skulle gissa att om ni inte gjort er ovänner så hjälper han/hon er säkert.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Tack för snabba svar! Just nu ligger prio på andra saker, men då ska jag inom kort inventera lite mer kring router, cloudkey mm med utgångspunkten att det är värt att behålla. I gamla huset hade vi bara 100 Mbit med nu har vi 1000/1000 så vill förstås kunna nyttja maximalt

Bra skit och vill du använda direkt finns det app på telefonen. Inte 100% funktionalitet men nära nog.

Kör själv unify, första jag testat som alltid fungerar i alla lägen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av stoffe-2k:

Har du kontaktat säljaren? Skulle gissa att om ni inte gjort er ovänner så hjälper han/hon er säkert.

Inte ovänner alls. Men de visste inte själva vad de hade, hade fått hjälp med att installera och visste egentligen bara WiFi-koden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jaså? Det var nytt för mig. Har du en länk?

https://lazyadmin.nl/home-network/setup-unifi-ap-without-cont...

Appen finns för både android och iOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Inte ovänner alls. Men de visste inte själva vad de hade, hade fått hjälp med att installera och visste egentligen bara WiFi-koden.

Okej!

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid komplettera med en av deras wifi6 enheter med där du vill ha mer umph i det trådlösa.
Hade sagt att de är klart värda att behålla, även fast "korrekt" konfigurering som sagt ovan är lite meckigt, men stabila goa saker beroende på modell.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Eftersom du har fysisk access så kan du nollställa dom.
Då kan du koppla dom till ubiquiti management mjukvara och styra allt ifrån din dator.

Kör själv ubiquiti både hemma och till farsan.
Bra grejor men kan vara lite omständliga att konfigurerar.