AMD kan nu mäta sig med NVENC och Quicksync

Permalänk
Melding Plague

AMD kan nu mäta sig med NVENC och Quicksync

Några månader efter en uppdatering för AMD:s hårdvarukodare AMF testas prestandan nu av webbsidan Code Calamity.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Najs. Men det är alltså något utvecklare måste sätta sig in i ganska mycket då? Hoppas det kommer en uppdatering till OBS.

Edit: hittade detta
https://github.com/obsproject/obs-studio/pull/4538

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Med tanke på att AMD encodern som fanns till OBS lades ner pga för dålig så kan man ju hoppas att detta kanske gör att några blir sugna på att dra igång projektet igen. Men det återstår att se.

Permalänk
Medlem

För den som inte fattar nånting var det helt värdelöst att streama med Amd innan?

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

För den som inte fattar nånting var det helt värdelöst att streama med Amd innan?

Inte värdelöst, det var ett vettigt alternativ till dom ville streama med dålig cpu.

Säger inte att det var bra, men ett alternativ

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Tacka att detta NVENC finns.

FRAPS för 10 år sen att spela in med var en plåga.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Kan vara värt att veta att en skillnad på 6 VMAF-poäng är knappt märkbar. Netflix (det är de som har lanserat metriken) har nämnt att "just noticable difference" på VMAF är 6 poäng, allt inom det ska anses vara samma/likvärdigt. Det kan också vara bra att inte jämföra "medel-VMAF" över en videosekvens, utan att istället använda "geometric mean (som jag tror att de flesta VMAF-implementationer erbjuder)". Medel-VMAF underskattar hur mycket man som tittare märker en dipp i kvalitet.

Generellt har alla gpu-kodarna rätt mycket sämre "kvalitet per bitrate" än x264 t.ex. Men den är dryg att använda i "realtid". En annan viktig sak som man kan se i graferna i artikeln är att AMD-kodaren dyker rätt ordentligt i kvalitet ibland, i väldigt mycket större hopp än 6 poäng. Det kommer att märkas i streamingen.

Fö så borde det förbjudas att använda Bigbuckbunny i videokodningssammanhang numera. Den är på tok för lätt att koda. Blender har betydligt bättre content om man vill hålla sig till deras gratisvideos, t.ex. Tears of Steel.

Permalänk
Medlem

Bra steg i rätt riktning! Då kanske man kan överväga AMD framöver igen.. … När stödet är bättre..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Lagom till att AV1 börjar ersätta H.265 som ersatte H.264...

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Kan vara värt att veta att en skillnad på 6 VMAF-poäng är knappt märkbar. Netflix (det är de som har lanserat metriken) har nämnt att "just noticable difference" på VMAF är 6 poäng, allt inom det ska anses vara samma/likvärdigt. Det kan också vara bra att inte jämföra "medel-VMAF" över en videosekvens, utan att istället använda "geometric mean (som jag tror att de flesta VMAF-implementationer erbjuder)". Medel-VMAF underskattar hur mycket man som tittare märker en dipp i kvalitet.

Generellt har alla gpu-kodarna rätt mycket sämre "kvalitet per bitrate" än x264 t.ex. Men den är dryg att använda i "realtid". En annan viktig sak som man kan se i graferna i artikeln är att AMD-kodaren dyker rätt ordentligt i kvalitet ibland, i väldigt mycket större hopp än 6 poäng. Det kommer att märkas i streamingen.

Fö så borde det förbjudas att använda Bigbuckbunny i videokodningssammanhang numera. Den är på tok för lätt att koda. Blender har betydligt bättre content om man vill hålla sig till deras gratisvideos, t.ex. Tears of Steel.

Precis, tittar man på grafen verkar AMF hänga med rätt bra i de lätta delarna - men så fort det tar emot dyker den betydligt djupare än konkurrensen. Dock betydligt bättre mot hur det var innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Kan vara värt att veta att en skillnad på 6 VMAF-poäng är knappt märkbar. Netflix (det är de som har lanserat metriken) har nämnt att "just noticable difference" på VMAF är 6 poäng, allt inom det ska anses vara samma/likvärdigt. Det kan också vara bra att inte jämföra "medel-VMAF" över en videosekvens, utan att istället använda "geometric mean (som jag tror att de flesta VMAF-implementationer erbjuder)". Medel-VMAF underskattar hur mycket man som tittare märker en dipp i kvalitet.

Generellt har alla gpu-kodarna rätt mycket sämre "kvalitet per bitrate" än x264 t.ex. Men den är dryg att använda i "realtid". En annan viktig sak som man kan se i graferna i artikeln är att AMD-kodaren dyker rätt ordentligt i kvalitet ibland, i väldigt mycket större hopp än 6 poäng. Det kommer att märkas i streamingen.

Fö så borde det förbjudas att använda Bigbuckbunny i videokodningssammanhang numera. Den är på tok för lätt att koda. Blender har betydligt bättre content om man vill hålla sig till deras gratisvideos, t.ex. Tears of Steel.

Håller med, vet inte riktigt om jag tycker testmetodiken är speciellt bra här. Dels för att Bigbuckbunny känns helt irrelavant, det repressenterar inget relevant bildmaterial, och om man nu anpassar sina inställningar för twitch är det för mig obegripligt att man inte faktiskt tester på just spelmaterial. Sen har VMAF sina possitiva och negativa sidor, men oavsett om det är kanske det minst dåliga sättet att få en objektiv siffra på bildkvalitet så bör videoenkodering alltid analyseras visuellt, det finns massor av problem med bilden som kan försvinna i den där siffran, och som du är inne på dom där dipparna som AMF lider av är också väldigt oroväckande. Sen så är jag väldigt osäker på hur effektiv VMAF är på analysera spelinnehåll även om man hade använt det, för jag tvivlar på att den är tränad på det.

Jag hade gärna sett att man laddade upp klippen så det hade gått att utvärderat bildkvaliten ordentligt.

Sen är det såklart positiv nyhet att AMD har förbättrat sin encoder, men jag kommer nog inte dra några slutsatser hur det står sig mot NVENC och QuickSync innan jag faktiskt ser dom på relevant innehåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Fö så borde det förbjudas att använda Bigbuckbunny i videokodningssammanhang numera. Den är på tok för lätt att koda. Blender har betydligt bättre content om man vill hålla sig till deras gratisvideos, t.ex. Tears of Steel.

Du gav mig flashbacks till när jag drog ner varenda frame som individuella TIFF filer till Tears of Steel för att göra lite kvalitetsmätningar mellan olika codecs/encoders. Föga förvånande så tog det rätt mycket diskutrymme. Tog även ett bra tag att dra ner på VDSL linan jag satt på då. De råa framesen ligger fortfarande uppe för den nyfikne. https://media.xiph.org/tearsofsteel/tearsofsteel-4k-tiff/ Grovt 40MB per frame med faktiskt innehåll.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Du gav mig flashbacks till när jag drog ner varenda frame som individuell TIFF filer till Tears of Steel för att göra lite kvalitetsmätningar mellan olika codecs/encoders. Föga förvånande så tog det rätt mycket diskutrymme. Tog även ett bra tag att dra ner på VDSL linan jag satt på då. De råa framesen ligger fortfarande uppe för den nyfikne. https://media.xiph.org/tearsofsteel/tearsofsteel-4k-tiff/ Grovt 40MB per frame med faktiskt innehåll.

Jag har nöjt med med okomprimerade y4m versionen (man får då nöja sig med 8bit 4:2:0, men duger för att testa encoders för typisk SDR "film")

Xiph hostar även okomprimerat spelmaterial för den intresserade https://media.xiph.org/video/derf/

Permalänk
Medlem

Nvenc och dess prestanda och support i saker som OBS och SLOBS är en stor andledning varför jag inte kollar eller funderar på AMD kort alls. Om detta inte hade vart fallet och AMF hade funkat lika lätt och bra som Nvenc hade jag nog vart mer åt AMD hållet på nästa GPU.

Permalänk
Medlem

Jag antar att det inte gäller AMD RX 6400 och RX 6500 XT ?

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

.. VMAF ...

Jag hade gärna sett att man laddade upp klippen så det hade gått att utvärderat bildkvaliten ordentligt.

Sen är det såklart positiv nyhet att AMD har förbättrat sin encoder, men jag kommer nog inte dra några slutsatser hur det står sig mot NVENC och QuickSync innan jag faktiskt ser dom på relevant innehåll.

VMAF är ok, och framförallt gratis och lättillgängligt att testa själv. ITU-T har P.1204.3 och .4 som är fantastiska modeller rent precisionsmässigt, som faktiskt har visats vara bättre än VMAF på många sätt, men har licenser som begränsar hur de kan användas. TU-ilmenau har släppt en p.1204.3-implementation öppen, så den går att köra, men det går inte att bygga produkter runt den utan licens. Det finns fö. många artiklar som testar VMAF på spelmaterial och den är en helt ok modell för bildkvalitet. Speciellt när man testar kända codecs och kodare som här.

Men ja, de borde kunna ladda upp bitströmmarna, på 5 Mbps borde de inte ta så mycket plats.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Du gav mig flashbacks till när jag drog ner varenda frame som individuella TIFF filer till Tears of Steel för att göra lite kvalitetsmätningar mellan olika codecs/encoders. Föga förvånande så tog det rätt mycket diskutrymme. Tog även ett bra tag att dra ner på VDSL linan jag satt på då. De råa framesen ligger fortfarande uppe för den nyfikne. https://media.xiph.org/tearsofsteel/tearsofsteel-4k-tiff/ Grovt 40MB per frame med faktiskt innehåll.

Går ju att lagra i ffv1-format eller x265 lossless, så tar det faktiskt mycket mindre plats utan att tappa information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Går ju att lagra i ffv1-format eller x265 lossless, så tar det faktiskt mycket mindre plats utan att tappa information.

Jag konverterade det till ett lossless video-format efter jag hade laddat ner allting, men det ändrar ju inte att XIPH enbart erbjöd TIFF filer för mig att ladda ner och att jag behövde utrymmet att lagra det både innan och efter konvertering tills konverteringen var klar. Visst, jag hade kunnat segmentera det för just diskutrymmet men det gör inget åt nedladdningen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Det kan också vara bra att inte jämföra "medel-VMAF" över en videosekvens, utan att istället använda "geometric mean"... Medel-VMAF underskattar hur mycket man som tittare märker en dipp i kvalitet.

Ett förtydligande till intresserade som inte pluggat matte på högre nivå:
* Det "vanliga" medelvärdet kallas för aritmetiskt medelvärde. Beräknas genom att addera de olika mätvärdena och sedan dividera med antalet värden.
* För geometriskt medelvärde krävs att alla mätvärden är positiva tal. Mätvärdena multipliceras med varandra och sedan tar man N:te roten ur produkten (där N är antalet mätvärden).

Enstaka låga mätvärden drar ner det geometriska medelvärdet mycket mer än det aritmetiska medelvärdet. (Extremfall som inses lätt: Om ett mätvärde är noll så blir det geometriska medelvärdet också noll, oavsett övriga mätvärden.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Håller med, vet inte riktigt om jag tycker testmetodiken är speciellt bra här. Dels för att Bigbuckbunny känns helt irrelavant, det repressenterar inget relevant bildmaterial, och om man nu anpassar sina inställningar för twitch är det för mig obegripligt att man inte faktiskt tester på just spelmaterial.

Jag tänkte samma sak. Big Buck bunny består ju nästan enbart av helt statiska scener som är väldigt förlåtande att komprimera. Det är ju när många detaljer rör på sig samtidigt i framen och videon lätt faller sönder i grötiga "jpeg-artifakter" som man märker tydligast skillnad på olika codecs och bitrates. Som i de flesta spel, särskilt FPS och liknande.

Permalänk
Medlem

Jag tror det när jag ser det... och när jag ser tecken på att AMD ens bryr sig på riktigt. Känns som att dom haft detta projekt som någon sorts frivilligt göra under kafferaster hittils.

Nu stramar jag inte längre men när det begav sig och mitt 980 brann upp och ersattes med ett billigt RX580 så följde jag utvecklingen/rykterna kring detta... Hoppet försvann när RDNA släpptes utan förbättringar.

Men någonstans måste dom ju börja antar jag. Jag skulle aldrig chansa på AMD om jag streamade dock. Man vet aldrig när stöd försvinner i o.s.v. Men det är min personliga åsikt.

Nöjd med RX580 för de 1700 kr jag betalade för det... Gör bara lite filmer numer och då våldtar jag mig igenom med CPU-kraft tills dess att det kommer en vettig GPU för rimliga pengar som jag kan leva med i många år framöver... 4k-gaming för framtiden är ett måste, men inte i native... ska bli spännande att se de kommande GPUerna... Snart kanske man kan få ett begagnat 3090 för rimliga pengar när paniken över nya generationen slår in... ser inte ut att bli Intel dock. 😂

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Quicksync är otroligt bra för vad det kostar. Framför allt från 9th gen och nyare. 12th gen är helt makalöst bra redan på 12400.
iGPU är äntligen en väldigt bra sak att ha.
https://www.youtube.com/watch?v=Ac3pdBMleGo&ab_channel=Marcus...

Det är inspelat med quicksync Quality-CQP på 21 i 3440x1440 på en igpu på 9900k. Ingen post gjord förutom Youtubes egna grejer dom använder till deras 4K.
Som sagt, 12th gen klarar ännu högre inställningar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz