Mekaniskt "durrande" i Logitech Z623 (högra högtalaren)

Permalänk

Mekaniskt "durrande" i Logitech Z623 (högra högtalaren)

Har haft detta högtalarsystem i sex år och aldrig haft några problem, men för några dagar sedan började högra högtalaren låta sprucket och liksom "durrar" när man spelar vissa ljud, som t.ex. i det här klippet där jag har Windows asteriskljud på repeat. Jag har redan provat att spraya hela högtalarelementet med WD40, men det hjälpte inte alls. Vad beror detta på? Går det att göra något eller är högtalaren kajko?

Länk till video: https://youtube.com/shorts/oKjWYWYx30A?feature=share

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hybinette:

Har haft detta högtalarsystem i sex år och aldrig haft några problem, men för några dagar sedan började högra högtalaren låta sprucket och liksom "durrar" när man spelar vissa ljud, som t.ex. i det här klippet där jag har Windows asteriskljud på repeat. Jag har redan provat att spraya hela högtalarelementet med WD40, men det hjälpte inte alls. Vad beror detta på? Går det att göra något eller är högtalaren kajko?

Länk till video: https://youtube.com/shorts/oKjWYWYx30A?feature=share

Det går inte att med säkerhet säga om det är elementet eller elektroniken även om det låter som nått mekaniskt, kan du prova driva elementet från någon annan elektronik ?
Det kan vara enklare att hitta mekaniska fel om du använder en tongenerator i stället och hitta den frekvens som ger värst oljud för då kanske du även kan se nått om det är ett mekaniskt problem. Det skulle kanske kunna vara talspolen som vidrör faspluggen men det bästa är som sagt att driva elementet med nått annt för att kunna utesluta elektroniken.

Det kan hur som helst vara en bra anledning att skaffa ett bättre ljudsystem för det lär vara svårt att få tag i delar till ett Logitechsystem oavsett vad som är fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.