Permalänk
Medlem

Nasa saknar ljudtekniker...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Konsolgrävare

Satan vad ballt!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

WOW!

https://www.nasa.gov/image-feature/goddard/2022/nasa-s-webb-s...

Permalänk
Skrivet av Hondaxl:

Vad fanns innan universum då?😳 en sak som är säker är att vi knappast är ensamma i universum 😁

Skrivet av chksix:

Jag jämför ibland med att vinna på eurojackpot utan att köpa lott.
Kan oddsen för att liv uppstår spontant vara så låga att universum misslyckats på alla stjärnsystem vi ser i rymden och att vår jord är enda stället det utvecklats en livsform som kan bygga teleskop som ser ut i rymden?

Skrivet av trickeh2k:

Det är än mer osannolikt att vinna eurojackpot vid varje dragning i ett år än att det inte skulle finnas intelligent liv på andra ställen i universum.

Liv finns ju här så det är ju inte omöjligt att liv finns någon annanstans. Dock finns inte ett enda bevis för liv någonstans annat än på Jorden.
Dock var det inte så längesedan vi inte ens visste om det fanns planeter någonstans än i just vårt solsystem. Nu verkar det ganska vanligt vilket borde öka på chansen till liv någon annanstans.
Det enkla svaret på vad som fanns innan universum är, ingenting, inget rum, ingen materia, ingen tid. Men det är väl troligt att vi aldrig kommer få reda på det med säkerhet...🤯

M

Permalänk
Skrivet av tyvar1:

Satan vad ballt!
<Uppladdad bildlänk>

Ser nästan biologiskt ut, Kanske LEXX

Permalänk
Medlem

Carina Nebula

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det är än mer osannolikt att vinna eurojackpot vid varje dragning i ett år än att det inte skulle finnas intelligent liv på andra ställen i universum.

Tyvärr har vi inte tillräckligt med data för att göra den typen av beräkningar på den sannolikheten.
Vi har bara en enda datapunkt att utgå ifrån och det är helt omöjligt att göra ens en grov sannolikhet.
Det är bara rena gissningar och 100% spekulation som ligger bakom sådana där påståenden.

Jag har svårt att föreställa mig att det inte skulle finnas liv någon annanstans i universum, men vi vet inte och vi har inte tillräckligt med förståelse för hur saker och ting går till för att för att ens kunna göra kvalificerade gissningar, och det är så frustrerande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oortcloud:

Liv finns ju här så det är ju inte omöjligt att liv finns någon annanstans. Dock finns inte ett enda bevis för liv någonstans annat än på Jorden.

Jag tycker nog att det ändå är på sin plats att poängtera att vad gäller avsaknaden av bevis så är det enda vi har att gå på specifikt att vi inte funnit några bevis.
Och med tanke på att vi ju suttit isolerade på vårt hörn så tänker ju iaf jag att vad vi ännu inte upptäckt inte väger så tungt, i nuläget väger "vi vet nästan inget" betydligt tyngre som jag ser det, och förklarar ju också avsaknaden av funna bevis.

Vi vet ju förstås inte förrän vi faktiskt vet, men man försöker ju modellera sannolikheten baserat på hur vanligt det verkar förekomma jordliknande förutsättningar där ute.
Det som skulle ha potential att ge störst förståelse snabbast vore förmodligen om vi lyckades förstå bättre vad specifikt som ledde till att vi har liv här. Tanken att vi skulle råka snubbla över annat liv på en armlängds avstånd är nog väldigt optimistisk i jämförelse.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Tyvärr har vi inte tillräckligt med data för att göra den typen av beräkningar på den sannolikheten.
Vi har bara en enda datapunkt att utgå ifrån och det är helt omöjligt att göra ens en grov sannolikhet.
Det är bara rena gissningar och 100% spekulation som ligger bakom sådana där påståenden.

Jag har svårt att föreställa mig att det inte skulle finnas liv någon annanstans i universum, men vi vet inte och vi har inte tillräckligt med förståelse för hur saker och ting går till för att för att ens kunna göra kvalificerade gissningar, och det är så frustrerande!

Universum är till och med fullt... Well, kul tankebanor.
Universe is full of aliens | Robin Hanson and Lex Fridman

Tack för bilderna (https://www.nasa.gov/webbfirstimages) förövrigt, sjukt coolt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag var på KTH föreläsningen som någon tipsade om. Det kom nog mer folk än vad de förväntade sig kan jag säga!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oortcloud:

Liv finns ju här så det är ju inte omöjligt att liv finns någon annanstans. Dock finns inte ett enda bevis för liv någonstans annat än på Jorden.
Dock var det inte så längesedan vi inte ens visste om det fanns planeter någonstans än i just vårt solsystem. Nu verkar det ganska vanligt vilket borde öka på chansen till liv någon annanstans.
Det enkla svaret på vad som fanns innan universum är, ingenting, inget rum, ingen materia, ingen tid. Men det är väl troligt att vi aldrig kommer få reda på det med säkerhet...🤯

M

Nej men det är extremt osannolikt att det inte skulle finnas som många nämnt innan. Det finns ju miljarder galaxer och bevisen finns ju inte eftersom vi inte har tekniken att på ett vettigt sätt kunna undersöka detta.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Musikälskare

Någon gjorde ett compare tool, Webb vs Hubble

https://johnedchristensen.github.io/WebbCompare/

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Någon gjorde ett compare tool, Webb vs Hubble

https://johnedchristensen.github.io/WebbCompare/

Känns som hubbles bilder är lite nedredigerade, lite som att se SDR på en TV och jämföra med en annan som visar HDR

Delar av det är såklart att webb är bättre, men om man skulle ljusa upp de till samma ljusstyrka skulle nog jämförelsen bli mer rättvis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som hubbles bilder är lite nedredigerade, lite som att se SDR på en TV och jämföra med en annan som visar HDR

Delar av det är såklart att webb är bättre, men om man skulle ljusa upp de till samma ljusstyrka skulle nog jämförelsen bli mer rättvis?

Inte direkt eftersom det ljuset du lägger till på Hubble bilderna är pålagt i efterhand till skillnad från Webb där ljuset är som det ska vara.

Det är som att jämföra något som är inspelat i HDR med något som inte är det för att fortsätta på din liknelse.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Vacker och dessutom kan vi inte vara ensamna i hela rymden, finns garanterat liv på andra planeter, menar lixom hundra tusen tals miljarder stjärnor och oändligt med galaxer och dessutom tror jag liv funnits på mars med för längre sen tillbaka men dog ut. synd att Seti@home slutade att folda jag var med under 90-20 talet tidigt och hjälpte till och folda med Boinc clienten

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Rekordmedlem

Riktiga rymdnördar kollar på gamla saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Tyvärr har vi inte tillräckligt med data för att göra den typen av beräkningar på den sannolikheten.
Vi har bara en enda datapunkt att utgå ifrån och det är helt omöjligt att göra ens en grov sannolikhet.
Det är bara rena gissningar och 100% spekulation som ligger bakom sådana där påståenden.

Jag har svårt att föreställa mig att det inte skulle finnas liv någon annanstans i universum, men vi vet inte och vi har inte tillräckligt med förståelse för hur saker och ting går till för att för att ens kunna göra kvalificerade gissningar, och det är så frustrerande!

Skrivet av pytonOrm:

Vacker och dessutom kan vi inte vara ensamna i hela rymden, finns garanterat liv på andra planeter, menar lixom hundra tusen tals miljarder stjärnor och oändligt med galaxer och dessutom tror jag liv funnits på mars med för längre sen tillbaka men dog ut. synd att Seti@home slutade att folda jag var med under 90-20 talet tidigt och hjälpte till och folda med Boinc clienten

Som sagt med bara en datapunkt blir allt annat 100% spekulation. Antalet nyupptäckta planeter borde öka sannolikheten för liv men även det är 100% spekulation, tyvärr. Men kan vi hitta en eller ett par bevis på liv någon annanstans borde det öka sannolikheten enormt? Miljardtals med galaxer med miljardtals med stjärnor tycker inte jag är bevis nog. Dock är det väl "slöseri på utrymme" som det sades i nån film om vi vore helt ensamma...😪
Hittar vi inte bevis för liv någon annanstans i vårt solsystem blir det nog svårt med tanke på de enorma avstånden i universum. I alla fall på kort sikt. Jag lever på hoppet i alla fall...😄

M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oortcloud:

Som sagt med bara en datapunkt blir allt annat 100% spekulation. Antalet nyupptäckta planeter borde öka sannolikheten för liv men även det är 100% spekulation, tyvärr. Men kan vi hitta en eller ett par bevis på liv någon annanstans borde det öka sannolikheten enormt? Miljardtals med galaxer med miljardtals med stjärnor tycker inte jag är bevis nog. Dock är det väl "slöseri på utrymme" som det sades i nån film om vi vore helt ensamma...😪
Hittar vi inte bevis för liv någon annanstans i vårt solsystem blir det nog svårt med tanke på de enorma avstånden i universum. I alla fall på kort sikt. Jag lever på hoppet i alla fall...😄

M

Tid är en viktig aspekt i detta - det räcker inte med att det finns liv i den rymd vi befinner oss i, det ska också finnas liv i den tid vi befinner oss i. Det kan ha funnits liv eller kan komma att finnas liv i samma rymd men en annan tid än vi.

Exempelvis det tidsspann under vilket mänskligheten producerat radiosignaler som "någon därute" kan fånga upp är extremt kort - och hela mänsklighetens existens så här långt är ett kort ögonblick det med, eller ca 0,001 % av universums 13,8 miljarder år.

Permalänk
Medlem

Liv i sig är en sak men att få organismerna att utveckla en hjärna som kan formulera tankar om universum etc kanske tar 13 miljarder år?

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

@Oortcloud har helt rätt i att det inte går att räkna på sannolikheten för hur vanligt förekommande liv är i universum. Utöver det så har vi ingen aning om hur icke liv övergår till liv, abiogenesis, det räcker inte att rätt byggstenar bara finns tillgängligt.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Tyvärr har vi inte tillräckligt med data för att göra den typen av beräkningar på den sannolikheten.
Vi har bara en enda datapunkt att utgå ifrån och det är helt omöjligt att göra ens en grov sannolikhet.
Det är bara rena gissningar och 100% spekulation som ligger bakom sådana där påståenden.

Jag har svårt att föreställa mig att det inte skulle finnas liv någon annanstans i universum, men vi vet inte och vi har inte tillräckligt med förståelse för hur saker och ting går till för att för att ens kunna göra kvalificerade gissningar, och det är så frustrerande!

Absolut Men du är ju precis som jag säker på att det finns, trots otillräcklig data. Ju mer avancerade vi blir, ju mer av rymden upptäcker vi och ju mer inser vi att den är större för var gång så att det inte finns intelligent liv där ute är mer orimligt än att tro motsatsen, data eller inte

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Permalänk

@JackA Ja tiden spelar en enormt stor roll här. Våra radio signaler kan ju passera någon planet med liv, men det livet kanske bara består av encelligt liv. Och vice versa kan det ha passerat signaler förbi jorden i tex. 1 miljon år fast på dinosauriernas tid. Så vi kanske missade dom signalerna med 100 miljoner år....
Samtidigt som antalet galaxer och stjärnor i universum kanske ökar sannolikheten för liv så minskar vår chans att upptäcka det i och med de enorma avstånden.
Hursomhelst kul med det nya teleskopet! Vi får se vad det kan leverera!

M

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Någon gjorde ett compare tool, Webb vs Hubble

https://johnedchristensen.github.io/WebbCompare/

Inget snack om att inte Webb är mycket mer detaljerade. Men Hubbles är fortfarande vackrare. Mer "artististiska" och med mer färger. Nu är väl vad jag förstår Webb-bilderna skapade av infraröd strålning där man lagt på färger i efterhand via databehandling. Det verkar också vara en del uppskärpning av bilderna? Så med lite skruvande på algoritmerna för bildbehandlingen så kan nog Webb-bilderna framöver bli både vackra och mer detaljerade än Hubbles diton...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Inget snack om att inte Webb är mycket mer detaljerade. Men Hubbles är fortfarande vackrare. Mer "artististiska" och med mer färger. Nu är väl vad jag förstår Webb-bilderna skapade av infraröd strålning där man lagt på färger i efterhand via databehandling. Det verkar också vara en del uppskärpning av bilderna? Så med lite skruvande på algoritmerna för bildbehandlingen så kan nog Webb-bilderna framöver bli både vackra och mer detaljerade än Hubbles diton...

Ingen av dem tar bilder i äkta färg. Gradienten är vald för att bäst framhäva relevanta detaljer. De hade kunde välja att ge bilderna från Webb liknande gradient som Hubble-bilderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Absolut Men du är ju precis som jag säker på att det finns, trots otillräcklig data. Ju mer avancerade vi blir, ju mer av rymden upptäcker vi och ju mer inser vi att den är större för var gång så att det inte finns intelligent liv där ute är mer orimligt än att tro motsatsen, data eller inte

Det det är ju dock ett helt och hållet tro-baserat argument och har mer med religion än vetenskap att göra.
Det är lika orimligt att tro på motsatsen också då en inte har någon information att basera sin tro på.

Vid avsaknad av data så har vi bara hittepå att gå på...

(Nu tror jag också att det finns någonstans där ute, antagligen där vi aldrig kommer att se det. Men utan några som helst spår av någon som helst typ av liv någon annanstans så är det viktigt att komma ihåg att den typen av tro och slutsatser är ogrundade.)

Permalänk
Medlem

James Webb, powered by Unreal Engine 5

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

att det inte finns intelligent liv där ute är mer orimligt än att tro motsatsen, data eller inte

Men pga the Great Filter vi bör hoppas att det inte finns!

(För dem som inte känner till begreppet så är resonemanget som följer: Universum har haft gott om tid på sig att producera civilisationer som sprider sig vitt och brett, men vi ser inte till några utomjordingar (=Fermiparadoxen). Kanske finns det något hinder i någon del av processen som gör rymdcivilisationer osannolika. Om hindret inte ligger i något av stegen som leder till intelligent liv så måste det ligga framför oss. Om vi hittar utomjordiskt liv så betyder det att de första stegen inte kan vara så svåra och därmed ökar alltså sannolikheten för att hindret ligger framför oss och att vår civilisation aldrig kommer att lyckas kolonisera rymden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det det är ju dock ett helt och hållet tro-baserat argument och har mer med religion än vetenskap att göra.
Det är lika orimligt att tro på motsatsen också då en inte har någon information att basera sin tro på.

Vid avsaknad av data så har vi bara hittepå att gå på...

(Nu tror jag också att det finns någonstans där ute, antagligen där vi aldrig kommer att se det. Men utan några som helst spår av någon som helst typ av liv någon annanstans så är det viktigt att komma ihåg att den typen av tro och slutsatser är ogrundade.)

Så... du är religiös?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2