Priskoll: Svenska grafikkort stegar nedåt inför hårdvaruhösten

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Märklig jämförelse.

PC hobbyn är relativt billig i jämförelse mot många andra hobbys, ta bara Hästsport, Segling, Resor, Motorcyklar, MX, Rally, Racing, Drifting, i princip all motorsport. Tycker också att 10 000:- och uppåt för ett grafikkort är rätt dyrt, men sen tänker jag tillbaka på bilhobbyn som kostade flera 100-tusentals kronor, då känns det hyfsat billigt i jämförelse.

.. Och en bilhobby som kostar flera hundratusentals kronor är billig i jämförelse med att skicka upp saker i omloppsbana

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

.. Och en bilhobby som kostar flera hundratusentals kronor är billig i jämförelse med att skicka upp saker i omloppsbana

Glöm då inte bort att skjuta upp James Webb! Jeeez. Då är ju tillome ett 4090 billigt!

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Tycker det är dyrt ändå, för min smak.

Men generellt sett så är dator som hobby billigt.
Du kan få det värsta av det värsta för typ 50k.

Kan nämna hur många normala hobbies som helst där man absolut inte kan få något äns vettigt för den summan.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Bra att det droppat lite i pris.
Kanske man kan börja fundera på vattenkylning igen till nästa bygge om man har lite pengar över

Räknar dock kallt med att 40XX serien driver upp priserna igen.

Hm, hur tänker du då? Jag tänkte mig att priserna skulle kunna i och med Lovelace.

Permalänk
Medlem

Köpte mina gamla Geforce 970 för 2995:- /st. Även om kronan är svagare nu så är det priser som för mig känns normalare. Alla mina x60 kort som 460 och 960 gick för under 2000:-.

Det är klart att kronan är svagare. Men över 3000 för ett 3050??? Kom igen när man får en konsoll för lite mer.

Låter gnällig nu men det är fan inte kul att gilla pc idag.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Vi som röstade FÖR euro i början på 2000 talet kanske vill säga told you so....

Samtidigt var ingen ledsen då kraschen 2008 ägde rum och tex den svenska skogsindustrin mer eller mindre körde över finland eftersom den svenska kronan gjorde det billigare för utländska företag att just välja svenska trävaror.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Fast alltså, är inte detta MSRP för 2020?
Kanske inte för ti-modellerna, men för övriga?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Bra artikel.
Bra att få det svart på vitt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Korten är ju fortfarande överprisade, Betala 7200kr för ett rtx 3070 när msrp är 5950kr, Hoppas att folk inte köper nu när priset har kommit ner lite men är fortfarande överpris. Vi som kunder behöver hålla företagen ansvariga för deras vidriga beteende. Dom svek sin absolut trognaste kundkrets och lämnade oss i diket för snabba cashgrabs till dom där eländiga miningfarms och scaplers🤮..

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Medlem

Om bara laptops kunde börja stega ner också... Bärbar med 3060 går ju på över 11k känns galet ovärt.
Bara att titta över till tyskland så gå dom att få för typ 750-800€

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Det som är anmärkningsvärt är ju hurpass senfärdiga ÅF är med prisjusteringar utifrån förutsättningen att mining inte längre är en grej. Prisutvecklingen på begagnatmarknaden kommer vara den som dikterar prisutvecklingen från ÅF den här gången. Inte tvärtom. När de desperata köparna har gjort sina inköp kvarstår vi som inte måste ha ett till kort. Och vi kommer inte betala några överpriser. Msrp två år eller mer efter lansering är för högt för den som inte sitter i sjön. Och med tanke på hur många grafikkort som kommer finnas i omlopp den kommande tiden så kommer grafikkort inte längre vara hårdvaluta. Blir inte förvånad om vi kommer se nära på en prishalvering inom några månader.

Dator som hobby är dyrt jämfört med pingis, badminton, fotboll, fotografering med mobilen, långpromenader, fågelskådning, svampplockning, bärplockning, train spotting, amatörteaterverksamhet, gitarrspel (lirar på samma elgitarr sen gymnasiet).

Det är märkligt hur folk försöker rättfärdiga att de betalar onödigt mycket pengar för hårdvara som hade kunnat vara betydligt billigare om folk bara slutade ljuga för sig själva.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av corb06:

Såg ett par Asus ROG RTX 3090 på Tradera som inte ens blev sålda för 15 000, så nog har det rasat rejält. Köpte mitt för drygt ett år sen för 20 tusen, kommer väl inte ens få 10 tusen när jag lägger ut min i samband med uppgraderingen till 4090 😕.

Det låter snarare som om du övervärderar äldre begagnande komponenter.

Går motsvarande prestanda att få för exempelvis 12k i 4000 serien så hade jag inte gett mer än 7k för ett begagnat 3090, max.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lehto:

Om bara laptops kunde börja stega ner också... Bärbar med 3060 går ju på över 11k känns galet ovärt.
Bara att titta över till tyskland så gå dom att få för typ 750-800€

Jag brukar tänka precis tvärtom och tycker t.ex legion 5 är väldigt prisvärd, tyvärr märks det av på byggkvaliten dock..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det som är anmärkningsvärt är ju hurpass senfärdiga ÅF är med prisjusteringar utifrån förutsättningen att mining inte längre är en grej.Prisutvecklingen på begagnatmarknaden kommer vara den som dikterar prisutvecklingen från ÅF den här gången. Inte tvärtom. När de desperata köparna har gjort sina inköp kvarstår vi som inte måste ha ett till kort. Och vi kommer inte betala några överpriser. Msrp två år eller mer efter lansering är för högt för den som inte sitter i sjön. Och med tanke på hur många grafikkort som kommer finnas i omlopp den kommande tiden så kommer grafikkort inte längre vara hårdvaluta. Blir inte förvånad om vi kommer se nära på en prishalvering inom några månader.

Dator som hobby är dyrt jämfört med pingis, badminton, fotboll, fotografering med mobilen, långpromenader, fågelskådning, svampplockning, bärplockning, train spotting, amatörteaterverksamhet, gitarrspel (lirar på samma elgitarr sen gymnasiet).

Det är märkligt hur folk försöker rättfärdiga att de betalar onödigt mycket pengar för hårdvara som hade kunnat vara betydligt billigare om folk bara slutade ljuga för sig själva.

De vill gärna kalla de för rea/kampanj så de lämnar utrymme för de Har varit kampanj på lagring i flera månader nu när de i själva verket handlar om en naturlig prisnedgång.

Permalänk
Medlem

Skönt att grafikkortspriserna går åt rätt håll, jag roade mig lite med att slänga ihop en lista på vad jag tycker grafikkorten skulle vara värda att köpa för:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Skönt att grafikkortspriserna går åt rätt håll, jag roade mig lite med att slänga ihop en lista på vad jag tycker grafikkorten skulle vara värda att köpa för: https://i.imgur.com/56l2sNt.png

Jag hade tagit höjd för det faktum att man alltid betalar premiumpris för det dyraste kortet vilket innebär att de mest prisvärda korten bör ligga någonstans i mellansegmentet med väsentligt lägre pris i förhållande till prestanda som följd.

Det enda jag tänker på när jag ser RX 6600 XT är att det i runda slängar/i bästa fall presterar som ett RX 5700 XT och att det strax efter lansering dagligen gick att köpa RX 5700 bland netonnets fyndvaror för runt 2500:- om jag inte missminner mig? Dessutom gick dessa att flasha om och låsa upp shaders så att de i princip blev RX 5700 XT.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Nozomi:

Lägsta pris: 9990

Proshop då eller?

Sidan bara bottar eller folk med scripts får tag på ett? Eftersom de bara säljer kl 14.

Proshop var billigast på ett gäng av främst AMD-korten, men annars var merparten av återförsäljarna som listades med på något hörn. I många fall var det därtill bara någon hundralapps skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Bra att det droppat lite i pris.
Kanske man kan börja fundera på vattenkylning igen till nästa bygge om man har lite pengar över

Räknar dock kallt med att 40XX serien driver upp priserna igen.

Ja, men inte så mycket skulle jag tro. Om pris sänkningen sker hela tiden på 30xx korten så kommer nog 40xx att hamna på de priser som vi har idag. Betalar du tex 7-8 tusen idag för ett 3070 så hamnar nog 4070 att hamna på 9-10 tusen skulle jag tro då den största mining bommen med grafikkort verkar var på nergång. Tillgången kommer att bli större och efterfrågan att vara lägre. Det kommer att ge lägre priser på sikt.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Borde inte MSRP justeras efter inflationen och dollarkursen?

Sådana detaljer kunde varit adekvata om riktpriserna alls varit vederhäftiga.
För den här generationens grafikkort har GPU-tillverkarnas riktpriser varit rena fantasisiffror. Enda anledningen till att AMD ligger bättre till i jämförelsen är att deras riktpriser avvek mindre från vad som varit rimliga siffror.

När lägsta butikspris ligger över riktpriset så är riktpriset fel! Riktpriset ska ligga nära medianpriset.
Utan en pandemi som haft stor inverkan på produktion, leveranser och efterfrågan så borde (med hänsyn taget till förväntad teknisk och ekonomisk utveckling) priserna ligga en bra bit under vad de gör i dag. Man ska inte jämföra olika generationer efter "namnnivå" utan efter prislapp; hur mycket bättre prestanda ger den nya generationen vid samma prisnivå som föregående? Här har utvecklingen nästan stått still sedan mer än fem år, så enda sättet att uppgradera grafiken nu är att betala väsentligt mer för ett nytt kort än man gjorde för sitt fem år gamla kort.

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Sådana detaljer kunde varit adekvata om riktpriserna alls varit vederhäftiga.
För den här generationens grafikkort har GPU-tillverkarnas riktpriser varit rena fantasisiffror. Enda anledningen till att AMD ligger bättre till i jämförelsen är att deras riktpriser avvek mindre från vad som varit rimliga siffror.

När lägsta butikspris ligger över riktpriset så är riktpriset fel! Riktpriset ska ligga nära medianpriset.
Utan en pandemi som haft stor inverkan på produktion, leveranser och efterfrågan så borde (med hänsyn taget till förväntad teknisk och ekonomisk utveckling) priserna ligga en bra bit under vad de gör i dag. Man ska inte jämföra olika generationer efter "namnnivå" utan efter prislapp; hur mycket bättre prestanda ger den nya generationen vid samma prisnivå som föregående? Här har utvecklingen nästan stått still sedan mer än fem år, så enda sättet att uppgradera grafiken nu är att betala väsentligt mer för ett nytt kort än man gjorde för sitt fem år gamla kort.

Hur har snuvan haft inverkan på produktion och leveranser? Det har sålts fler grafikkort under snuvaperioden än någonsin förut.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det som är anmärkningsvärt är ju hurpass senfärdiga ÅF är med prisjusteringar utifrån förutsättningen att mining inte längre är en grej. Prisutvecklingen på begagnatmarknaden kommer vara den som dikterar prisutvecklingen från ÅF den här gången. Inte tvärtom. När de desperata köparna har gjort sina inköp kvarstår vi som inte måste ha ett till kort. Och vi kommer inte betala några överpriser. Msrp två år eller mer efter lansering är för högt för den som inte sitter i sjön. Och med tanke på hur många grafikkort som kommer finnas i omlopp den kommande tiden så kommer grafikkort inte längre vara hårdvaluta. Blir inte förvånad om vi kommer se nära på en prishalvering inom några månader.

Dator som hobby är dyrt jämfört med pingis, badminton, fotboll, fotografering med mobilen, långpromenader, fågelskådning, svampplockning, bärplockning, train spotting, amatörteaterverksamhet, gitarrspel (lirar på samma elgitarr sen gymnasiet).

Det är märkligt hur folk försöker rättfärdiga att de betalar onödigt mycket pengar för hårdvara som hade kunnat vara betydligt billigare om folk bara slutade ljuga för sig själva.

Anledningen till att dator är dyrt jämfört med andra aktiviteter är väl att livslängden på prylarna är begränsade. Om jag köper ett objektiv till kameran så kan det hänga med 10-20 år över flera kamerahus. Samma sak är det med klockor, de är dyra, men relativt värdebeständiga om man köper begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Borde inte MSRP justeras efter inflationen och dollarkursen?

Den enda MSRPn nvidia kommunicerar officiellt är den i dollar, och vad har har sett så har nvidia inte uppdaterat denna sen korten kom, så det verkar inte som att riktpriset har ändrats med inflationen. Har nog en del med att göra att korten faktiskt är rätt gamla nu så inflationen har nog mer gjort att priset inte sjunkigt som det brukar.

Lokala riktpriser blir såklart dock påverkade av valutakurser, riktpriserna verkade ju öka i europa tidigare, antagligen pga valutaförändring. Så frågan är hur korrekta svenska riktpriserna är i artikeln nu när svenska kronan är så svag, 329USD landar ju på ett svenskt butikpris på runt 4300kr (329*10,5*1,25) för t ex 3060, vilket är vad dom billigaste ligger på idag.

@landmarks Vad baserar ni SEK MSRP:n på i artikeln? Kommer det från nvidia/amd, ÅF/grossist, det pris ni fått kommunicerat vid recensionstillfälle, eller någon egen uträkning?

Permalänk

Men vad trevligt att de ska gå ned i pris!
Jätte bra tycker jag.

Men sen kom jag på att mitt RX6650XT var köpt på avbetalning (yay!).

Har dock en hobby på tal om det:
Elgitarrer! Finns billiga, sen finns det bra guror, men det jag gav för mitt grafikkort är inte ens i närheten av vad nästa gura kommer kosta - över 15k..

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Varför i helvete behöver du ett 4090 om du har ett 3090??

Ptja ryktas om dubbel prestanda. Ingen liten ökning.

Permalänk
Medlem

Jag lyfter lite förvånat på ögonbrynen när jag läser vissa kommentarer, Swec är,eller iaf har varit en entusiast site, men av nån anledning får just entusiaster ta lite skit, för att de är just, entusiaster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag hade tagit höjd för det faktum att man alltid betalar premiumpris för det dyraste kortet vilket innebär att de mest prisvärda korten bör ligga någonstans i mellansegmentet med väsentligt lägre pris i förhållande till prestanda som följd.

Det enda jag tänker på när jag ser RX 6600 XT är att det i runda slängar/i bästa fall presterar som ett RX 5700 XT och att det strax efter lansering dagligen gick att köpa RX 5700 bland netonnets fyndvaror för runt 2500:- om jag inte missminner mig? Dessutom gick dessa att flasha om och låsa upp shaders så att de i princip blev RX 5700 XT.

Ja, det vore kanske rimligt då 3070Ti och uppåt inte konkurrerar med tidigare generation, men de borde bli konkurrensutsatta av kommande. Ett RTX 4060 MSRP på $529 och 4080 dito för $800 skulle kännas ganska rimligt.

Det var ruskigt nära jag köpte ett RX 5700, men jag tror det kostade närmre 3000:- även med rabatt och då hade jag en maxgräns på 2800:- sedan slog miningboomen till, så såhär i efterhand hade RX 5700 varit ett kanonköp. Ett begagnat RX5700 kan nog vara ett trevligt köp begagnat, men tveksamt om det är värt mer än 2000:- idag, strålspårningen (vilket man inte borde bry sig om nämnvärt i den här klassen) är dock betydligt bättre med ett RX 6600.
Om jag inte minns fel så behöver man se upp med kylkuddarna på ASUS-korten i 5000-serien, då dem inte riktigt klaffar. Enkel fix för den händige, men kan annars vara frustrerande.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av sKRUVARN:

Den enda MSRPn nvidia kommunicerar officiellt är den i dollar, och vad har har sett så har nvidia inte uppdaterat denna sen korten kom, så det verkar inte som att riktpriset har ändrats med inflationen. Har nog en del med att göra att korten faktiskt är rätt gamla nu så inflationen har nog mer gjort att priset inte sjunkigt som det brukar.

Lokala riktpriser blir såklart dock påverkade av valutakurser, riktpriserna verkade ju öka i europa tidigare, antagligen pga valutaförändring. Så frågan är hur korrekta svenska riktpriserna är i artikeln nu när svenska kronan är så svag, 329USD landar ju på ett svenskt butikpris på runt 4300kr (329*10,5*1,25) för t ex 3060, vilket är vad dom billigaste ligger på idag.

@landmarks Vad baserar ni SEK MSRP:n på i artikeln? Kommer det från nvidia/amd, ÅF, det pris ni fått kommunicerat vid recensionstillfälle, eller någon egen uträkning?

Det är baserat på det MSRP som kommunicerats vid lanseringstillfälle från tillverkare Jag ska dubbelkolla att det inte är något undantag någonstans, men det bör stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Det låter snarare som om du övervärderar äldre begagnande komponenter.

Går motsvarande prestanda att få för exempelvis 12k i 4000 serien så hade jag inte gett mer än 7k för ett begagnat 3090, max.

7K för ett Grafik kort med 24 GB ram minne i 2022? Forget it buddy.

Kanske under Julen 2023 - sommarn 2024, men inte som det är nu. Ett 3090 med 24 GB ram är fortfarande modern även när 4xxx serien släpps, du kan kanske komma lite närmare med ett 10-12 GB kort, men ett kort med DDR6x minne på 24 GB är mera för folk som arbetar med Video Redigering och 3D rendering, snabbminne som detta kostar fortfarande så det känns.

Det är helt möjligt att det finns några klipp på 3090 kort som har används till crypto mining, men Rammen på dessa blir oftast väldigt heta (några tillfällen över 100c) och slits rejält, så det är att chansa lite. Men ett sån kort lär du inte få för 7K på en LÅNG tid ännu, det är jätte optimistisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag hade tagit höjd för det faktum att man alltid betalar premiumpris för det dyraste kortet vilket innebär att de mest prisvärda korten bör ligga någonstans i mellansegmentet med väsentligt lägre pris i förhållande till prestanda som följd.

Det enda jag tänker på när jag ser RX 6600 XT är att det i runda slängar/i bästa fall presterar som ett RX 5700 XT och att det strax efter lansering dagligen gick att köpa RX 5700 bland netonnets fyndvaror för runt 2500:- om jag inte missminner mig? Dessutom gick dessa att flasha om och låsa upp shaders så att de i princip blev RX 5700 XT.

2500 kr på fyndvaror är nog att ta i, men jag köpte mitt 5700 på det stället för 2995 kr precis efter som du säger. Grymt billigt var det iaf 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Jag lyfter lite förvånat på ögonbrynen när jag läser vissa kommentarer, Swec är,eller iaf har varit en entusiast site, men av nån anledning får just entusiaster ta lite skit, för att de är just, entusiaster.

Jag tror ändå att man, om man vill tillskriva sig själv epitetet entusiast, får ha lite självdistans till sig och sina pengar. Att börja rapa om att man har en förhållandevis billig hobby jämfört med blodsdiamanthandel eller kokainsmuggling, när man köper grafikkort för en månadslön, är rätt komiskt. Heja entusiaster, absolut, men kom inte dragandes med att det skulle handla om något annat än en hejdlös form av lyxkonsumtion. Det kanske är billigare att spela datorspel än att utfodra en fullblodstravhäst, men det är väldigt mycket billigare (som någon sa) att titta på tåg. Börjar man hålla på och försöka rättfärdiga inköp till upptrissade fantasipriser, då kan man gott ha lite skit.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11