Fartkameror i tunnlar i Stockholm??

Permalänk
Medlem

Nu när denna 2 år gamla tråd har fått liv igen kan jag passa på att fråga, är kamerorna i tunnlarna ens aktiva? Det sitter en precis när man kör ner i södra länken från väg 222 (där det är 70) men de flesta verkar passera förbi i 80-90. Borde inte folk bli rätt så fattiga om den kameran faktiskt är aktiv, eller är de inställda på att först reagera om någon kör betydligt snabbare än hastighetsbegränsningen?

Kan för övrigt tycka att det är dåligt av dem att sätta en fartkamera precis i botten av en tunnel, både för miljön och plånboken. Riktigt irriterande att behöva bromsa hela nerförsbacken ner i tunneln och sedan gasa på riktigt ordentligt i uppförsbacken upp ur tunneln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den länken visar dock inte kamerorna inne i Norra och Södra länken för kännedom
Så länge du inte åkt i Norra eller Södra länken så kan den länken som Pappa_keno länkar till hjälpa dig.

Det gör den visst. Du måste bara kryssa i Trafiksäkerhetskameror i menyn

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det gör den visst. Du måste bara kryssa i Trafiksäkerhetskameror i menyn
<Uppladdad bildlänk>

Du citerar ett inlägg jag gjorde för 2 år sedan. Kan ha hänt saker på 2 år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Om TS åkte Norrortsleden vilket verkar sannolikt om Norrtälje var målet från Enköping så finns det inga fartkameror och det är 90 i tunnlarna. Men att hålla 120 är ändå mycket dåligt omdöme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du citerar ett inlägg jag gjorde för 2 år sedan. Kan ha hänt saker på 2 år

Typiskt. Man ser ett färsk inlägg och letar sig bakåt för att förstå kontext men missar att datumen ändras drastiskt.
Nåja, jag fick i alla fall roa mig med att använda den nya funktionen att ladda upp bilder.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Gammal tråd förvisso, har dock läst att de blå ljusen ska visa plats för nödutrymmning. Dörren behöver inte sitta exakt vid signalen, men ska vara väl synlig från denna och ett maximalt avstånd mellan signal och dörr finns.

Kollade detta och kriterierna för denna teori verkade uppfyllda, dvs det har alltid legat dörrar i nära anslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Välkommen till forumet! Registrerade du dig idag för att kommentera på en 2 år gammal tråd?

Reggad 12 min tidigare... Så tråden måste ju ha letats upp, och valts ut!

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Måste verkligen väckt känslor om man kände behovet att skapa ett konto bara för att kommendera i den här 2 år gamla tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YarisCam:

...för ett sådant tilltag...REN IDIOTI. Vad lär dom ut nu förtiden på Bilskolorna? Finns inte många vägar i 08 området där man får köra över 120...lagligt.( om ens några) Definitivt inte i nån av våra tunnlar. Tur att det inte hände en olycka....ovesentligt om det var lite trafik. Hade det blivit straffat så hade du antagligen fått väldigt saftiga böter

Passar på att hälla liten terpentin på elden och plockar fram popcornen 😘

Permalänk
Medlem

Låter som det är samma person på YouTube, har samma ton i rösten som han har på forumet. Haha.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Nu när denna 2 år gamla tråd har fått liv igen kan jag passa på att fråga, är kamerorna i tunnlarna ens aktiva? Det sitter en precis när man kör ner i södra länken från väg 222 (där det är 70) men de flesta verkar passera förbi i 80-90. Borde inte folk bli rätt så fattiga om den kameran faktiskt är aktiv, eller är de inställda på att först reagera om någon kör betydligt snabbare än hastighetsbegränsningen?

Kan för övrigt tycka att det är dåligt av dem att sätta en fartkamera precis i botten av en tunnel, både för miljön och plånboken. Riktigt irriterande att behöva bromsa hela nerförsbacken ner i tunneln och sedan gasa på riktigt ordentligt i uppförsbacken upp ur tunneln.

Fartkamerorna i tunnlarna är definitivt aktiva (där de finns).
Här är top 5 fartkameror i Sverige under första halvan av 2021 (första halvan av 2020 inom parentes).

1. Trafikplats Karlberg (Norra länken) - trafikplats Värtan (Norra länken) väg E20, Stockholm
    Antal ärenden: 1 616 (3 921)

2. Hagenmotet (Gnistängstunneln) - Gnistängsmotet (Gnistängstunneln) väg E6/20, Göteborg
    Antal ärenden: 1 425 (2 414)

3. Bräckemotet (Lundbytunneln) - Eriksbergsmotet (Lundbytunneln) väg E6/21, Göteborg
    Antal ärenden: 1 245 (4 239)

4. Trafikplats Nyboda (Södra länken) - trafikplats Lugnet (Södra länken) väg 75, Stockholm
    Antal ärenden: 1 100 (3 253)

5. Gäddvik-Bergnäset, väg 616, Luleå kommun
    Antal ärenden: 569

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TMG:

En erfaren förare hade motorbromsat och fastän det inte räcker så är nerförsbacke/uppförsbacke inget försvar mot fortkörning. Om något borde tunneln ha planerats bättre, det är inte kamerans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Här är top 5 fartkameror i Sverige under första halvan av 2021 (första halvan av 2020 inom parentes).

1. Trafikplats Karlberg (Norra länken) - trafikplats Värtan (Norra länken) väg E20, Stockholm

2. Hagenmotet (Gnistängstunneln) - Gnistängsmotet (Gnistängstunneln) väg E6/20, Göteborg

3. Bräckemotet (Lundbytunneln) - Eriksbergsmotet (Lundbytunneln) väg E6/21, Göteborg

4. Trafikplats Nyboda (Södra länken) - trafikplats Lugnet (Södra länken) väg 75, Stockholm

Måste vara så att de har rätt så hög gräns då? Brukar oftast se 5 andra bilister som passerar förbi den nära Sickla i 80-90 km/h varje gång jag åker där. Borde lätt bli över 500 per halvår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

En erfaren förare hade motorbromsat och fastän det inte räcker så är nerförsbacke/uppförsbacke inget försvar mot fortkörning. Om något borde tunneln ha planerats bättre, det är inte kamerans fel.

Kan släppa gasen 2-3 km innan vilket dessutom laddar batteriet lite, och fortfarande behöva bromsa. Irriterande när man gör sitt bästa för att hålla utsläppen nere men ändå stöter sådant här. Och ja, tunneln borde definitivt vara plattare tycker jag. Undrar om det var någonting i vägen som gjorde att de behövde dra ner den så djupt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Om TS åkte Norrortsleden vilket verkar sannolikt om Norrtälje var målet från Enköping så finns det inga fartkameror och det är 90 i tunnlarna. Men att hålla 120 är ändå mycket dåligt omdöme.

Nja, om jag minns rätt på rak arm är det 70 närmast Häggvik under broarna osv. Sedan blir det 90 vid den första långa tunneln och sedan 70 igen vid den andra som bara har en fil i respektive riktning,

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TMG:

Kan släppa gasen 2-3 km innan vilket dessutom laddar batteriet lite, och fortfarande behöva bromsa. Irriterande när man gör sitt bästa för att hålla utsläppen nere men ändå stöter sådant här. Och ja, tunneln borde definitivt vara plattare tycker jag. Undrar om det var någonting i vägen som gjorde att de behövde dra ner den så djupt.

Kör man automatväxlad bil kan det definitivt vara så men med manuell växellåda har iaf inte jag mött på någon tunnel där var jag varit tvungen att sitta och bromsa.

Permalänk
Medlem

kamerorna i Norra Länken är endast igång ca 2-3minuter per dag, under rusningstid har jag hört.
Polisen har inte ens tid idag att bötfälla alla som åker dit på bild i tunneln, så därför stänger de av kamerorna resterande tid av dygnet. Jag bor precis vid tunneln och har aldrig sett den blixtra till.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Kör man automatväxlad bil kan det definitivt vara så men med manuell växellåda har iaf inte jag mött på någon tunnel där var jag varit tvungen att sitta och bromsa.

Antingen växlar du ned en eller kanske flera växlar, har bil(ar) med väldigt kraftig motorbroms eller har helt enkelt inte kört i någon av det antal tunnlar som lutar rätt mycket.

Norrortsleden som ursprungsinlägget förefaller handla om är dock rätt flack.

Permalänk
Medlem

Alltid funderat om kamerorna i södra länken verkligen var igång, för det borde delas ut nå fruktansvärda mängder böter iom att så gott som alla kör för fort där om det inte är köer. Har nog legat 5-20 över där väldigt många gånger, men aldrig åkt på en böter. Frågan är om kamerorna är kopplade till dom digitala hastighetsskyltarna eller om den alltid utgår från 70?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Alltid funderat om kamerorna i södra länken verkligen var igång, för det borde delas ut nå fruktansvärda mängder böter iom att så gott som alla kör för fort där om det inte är köer. Har nog legat 5-20 över där väldigt många gånger, men aldrig åkt på en böter. Frågan är om kamerorna är kopplade till dom digitala hastighetsskyltarna eller om den alltid utgår från 70?

Den lagstadgade högsta tillåtna hastigheten är 70. Det markeras ibland då med en röd ring som visas kring siffrorna. Visas bara en siffra, t.ex. 30 är det en rekommendation, det är då tidigare visad hastighetsskylt som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Gnistängstunneln och Lundbytunneln, där har man att välja på att inte hålla den listade hastigheten eller få en fet BMW uppkörd där bak.
Gäddvik-Bergnäset - där sitter en kamera precis på avfarten från E4. Undrar om det är den som samlar poäng? Från 110 till 80 och direkt en kamera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TMG:

Majoriteten av kamerorna i sverige är inte igång samtidigt. polisen har inte ens tid att gå igenom "det lilla" de får in idag, och skulle ha ännu mindre tid om alla skulle vara igång samtidigt.

Skrivet av Mindfighter:

Man blir aldrig av med körkortet av en fartkamera, krävs polisman på plats för det. Fartkamerorna ger enbart böter, oberoende av hur fort man kört förbi dom.

Men om TS åtgår till att köra epa på sin bondgård och funderar lite över vad det var de egentligen sa om unga killar och höga hastigheter på risk1:an så är vi stockholmare evigt tacksamma!

Jag vill minnas att jag läste nånstans på lilla internet, att bli taget av en plåt-polis, är likställt med att bli tagen av kött-å-ben-polis. Men efter lite googlande så hittar jag varke bu eller bä på det, inte ens något som nuddar vid ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Den lagstadgade högsta tillåtna hastigheten är 70. Det markeras ibland då med en röd ring som visas kring siffrorna. Visas bara en siffra, t.ex. 30 är det en rekommendation, det är då tidigare visad hastighetsskylt som gäller.

Okej, vilket i sig är rätt konstigt, då dom skyltarna skapar köer i många fall. Vet inte hur många jag sett folk kommande åkandes, inga bilar framför och det visas 30 på skylten, inbromsning, bilarna bakom bromsar in, vips, så har det skapats en kö som inte behövde skapas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Majoriteten av kamerorna i sverige är inte igång samtidigt. polisen har inte ens tid att gå igenom "det lilla" de får in idag, och skulle ha ännu mindre tid om alla skulle vara igång samtidigt.

En polis måste alltså gå igenom materialet och godkänna det för att det ska bli en ev böter? Om så är fallet har jag nog inte hört om något mer slöseri med skattepengar. Har man ett system för något måste man lita på att logiken stämmer. I dom undantag det inte stämmer, hanterar man det, sen korrigerar man logiken så att det inte händer igen. Men det är väl Sverige i ett nötskal, xyz får bara utfärdas av en fysisk polis. När man ändå har tekniken måste man lita på den också. Om Pelle kör 130 på en 70-väg och blir tagen av en fartkamera med en tydlig bild just Pelle, så ska körkortet ryka, det ska inte behövas en polis på plats för att det ska kunna ske, och ingen ska behöva granska det. Uppstår det problem så ska det finnas någon utredning för det. Men jag tänker att om vi lägger x antal miljoner på en utredningsenhet för fartkameror sparar vi tio gånger så mycket för att 99% av fallen inte behöver hanteras av en fysisk polis.

Permalänk
Medlem

När tåden ändå vaknat, varför har man inte plockat bort reglerna om varningsskyllt innan kamera än? Det är uppenbart att folk
bromsar ner inför skyltarna och gasar på efter.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har fått berättat att det mäts medelhastighet i göteborgs tunnlar. Vet ej om det stämmer för jag kör lagligt.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Okej, vilket i sig är rätt konstigt, då dom skyltarna skapar köer i många fall. Vet inte hur många jag sett folk kommande åkandes, inga bilar framför och det visas 30 på skylten, inbromsning, bilarna bakom bromsar in, vips, så har det skapats en kö som inte behövde skapas.

Såna sänkningar görs för att avlasta proppar längre fram. Om alla skiter i dem så uppkommer proppen ändå och man hamnar i kö.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

När tåden ändå vaknat, varför har man inte plockat bort reglerna om varningsskyllt innan kamera än? Det är uppenbart att folk
bromsar ner inför skyltarna och gasar på efter.

För att alla kameror är inte till för att stoppa fortkörning utan att se till att olycksdrabbade sträckor blir säkrare.

Det är därför många kameror på landsvägar sitter nära korsningen eller kurvor

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Man kan tycka att det är ganska sniket att sätta den i nedförsbacken (lång och brant för dom som inte vet) - man måste verkligen fokusera på att hålla ner hastigheten.

Kör man automat så måste man antingen bromsa (partikelutsläpp - mycket skadliga partiklar, Googla) eller i mitt fall växla ner till 5:an och hålla lite gas för att det inte ska sjunka nedåt 60. Alltså ökar utsläppen jämfört med om jag hade kunnat rulla på 6:an och kanske låta hastigheten driva närmare 75-80. Rimligare hade varit att sätta kameran i uppförsbacken - då tar man dom som avsiktligt kör för fort.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MystiX:

En polis måste alltså gå igenom materialet och godkänna det för att det ska bli en ev böter? Om så är fallet har jag nog inte hört om något mer slöseri med skattepengar. Har man ett system för något måste man lita på att logiken stämmer. I dom undantag det inte stämmer, hanterar man det, sen korrigerar man logiken så att det inte händer igen. Men det är väl Sverige i ett nötskal, xyz får bara utfärdas av en fysisk polis. När man ändå har tekniken måste man lita på den också. Om Pelle kör 130 på en 70-väg och blir tagen av en fartkamera med en tydlig bild just Pelle, så ska körkortet ryka, det ska inte behövas en polis på plats för att det ska kunna ske, och ingen ska behöva granska det. Uppstår det problem så ska det finnas någon utredning för det. Men jag tänker att om vi lägger x antal miljoner på en utredningsenhet för fartkameror sparar vi tio gånger så mycket för att 99% av fallen inte behöver hanteras av en fysisk polis.

Jupp. Manuellt. Mycket arbete bakom varje bild.

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/trafikbrott/inf...

Skrivet av Polisen.se:

Så bearbetas bilden som kameran tar
Bilden som kameran har fotograferat av fordonet bearbetas manuellt. Passagerarplatsen maskeras oavsett om någon sitter där eller inte. I utredningen som följer används enbart den bild där passagerarplatsen är maskerad.

Under utredningen kontrolleras fordonet och möjliga förare i olika register. Bilden på föraren jämförs med pass- eller körkortsfoto. Om bilden på föraren stämmer med pass- eller körkortsfoto skickas ett underrättelsedokument med bild och mätdata till den som kört fordonet.

Går det inte att identifiera föraren så skickas en förfrågan till fordonets ägare om vem som har kört fordonet vid den aktuella tidpunkten.

Utreds i Kiruna
Hastighetsöverträdelser som registreras av trafiksäkerhetskamerorna utreds hos polisens ATK-sektion i Kiruna. ATK står för automatisk trafiksäkerhetskontroll.

I Kiruna finns även styrcentralen som aktiverar och avaktiverar alla trafiksäkerhetskameror på distans. Om kamerorna är aktiverade eller inte beror på hur stor olycksbelastningen och trafikintensiteten är på den aktuella vägsträckan.