Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Är det i den där racken som man kan hyra in sig

Japp, det stämmer bra Det är ett par kundservrar, och resten är mina egna lek/lab burkar.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi 4 Model B 4GB, Ubuntu Server 21.04, enbart för att labba lite med Docker på ARM

Permalänk
Medlem

Detta är mitt nuvarande rack. Finns så klart saker som behöver fixas och som kan ändras, men jag är väldigt nöjd med hur det fungerar idag.

Permalänk
Medlem

Äntligen skaffat mig ett rejält rackskåp! Nu blir det att flytta in alla rackkomponenter jag har där.
Ett låsbart halvhöjdsskåp som är ca 1 m djupt och dörrar på båda sidor för enklare hantering.
Bilder lär komma framöver.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

"Serverrum"

Lite tomt nu efter brandsanering 😭

Permalänk
Medlem

Vad har hänt och är det fortfarande matkällaren vi ser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad har hänt och är det fortfarande matkällaren vi ser?

Barnen lyckade slå på bastun precis innan vi åkte hemifrån, med en bygglampa ovanför aggregatet (skaffa barn, det är kul😅) ingen igentlig brand men rök och sot över hela huset. Givetvis var dörren till serverrummet avhängd eftersom jag bytte golv utanför, så mycket för att man monterat brandgasspjäll...

Permalänk
Snusfri

Nu under Black Week så tog jag mig i kragen och beställde hem de "sista" delarna till min nya server.
Igår så börjades migreringen och nu är det "bara" att installera resten av de VM's jag vill ha.

Före:
MOBO: Intel Desktop Board
CPU: Intel Xeon 1230 v3
RAM: 32GB DDR3
SSD: 120GB
HDD: 4x3TB

Efter:
MOBO: ASUS TUF Gaming B560M-Plus
CPU: Intel i5 10400F
RAM: 64GB Corsair Vengeance LPX DDR3 3200 MHz
SSD: Kingston NV1 500GB
HDD: 4x3TB

Nästa steg i planen är att antingen flytta de 4x8TB diskarna som sitter i min HP Microserver Gen 8 NAS till denna med och importera den poolen i TrueNAS, eller köpa några nya diskar (4x16TB), flytta över innehållet på 4x8TB diskarna till de nya, sedan flytta innehållet på 4x3TB till 4x8TB och slutligen montera dem i burken.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Nu under Black Week så tog jag mig i kragen och beställde hem de "sista" delarna till min nya server.
Igår så börjades migreringen och nu är det "bara" att installera resten av de VM's jag vill ha.

Före:
MOBO: Intel Desktop Board
CPU: Intel Xeon 1230 v3
RAM: 32GB DDR3
SSD: 120GB
HDD: 4x3TB

Efter:
MOBO: ASUS TUF Gaming B560M-Plus
CPU: Intel i5 10400F
RAM: 64GB Corsair Vengeance LPX DDR3 3200 MHz
SSD: Kingston NV1 500GB
HDD: 4x3TB

https://i.imgur.com/sJqGjLG.jpg

Nästa steg i planen är att antingen flytta de 4x8TB diskarna som sitter i min HP Microserver Gen 8 NAS till denna med och importera den poolen i TrueNAS, eller köpa några nya diskar (4x16TB), flytta över innehållet på 4x8TB diskarna till de nya, sedan flytta innehållet på 4x3TB till 4x8TB och slutligen montera dem i burken.

Hur kommer det sig att du gick ifrån server hårdvara, Xeon-CPU, ECC-minne (antar jag?), moderkort med IPMI? Vad kör du på servern? :- )

Permalänk
Snusfri
Skrivet av wille61:

Hur kommer det sig att du gick ifrån server hårdvara, Xeon-CPU, ECC-minne (antar jag?), moderkort med IPMI? Vad kör du på servern? :- )

Flera olika anledningar, dels att moderkortet inte har ECC, IPMI eller liknade då det är ett Desktop board.
Sedan är max RAM bara 32GB vilket är för lite då jag håller på att downsizea och gå över till virtualisering istället för flertalet olika servrar.

Kommer gå ner från 4st till 1.

Sedan så är det alltid roligt med nytt och fräscht.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Mitt serverrum, används till min firma och till lek/lab. Den seriösa sidan är webservrar, databasservrar mm. Leksidan är STORJ, BOINC, PLEX, Monero mining och vad som är kul för dagen

Prylarna som sitter där är om vi börjar nerifrån:

APC Smart-UPS SRT5000 med ett extra batteripack - 4.5kWatts / 5.0kVA
Synology RS3618XS ca 5TB SSD Raid 5, Ca 50TB HD Raid 6, 2TB SSD cache, 64Gb ECC, 4*10Gb LAN + 4 1Gb LAN - Webservrar, DB servrar, SMB server, Plex
Synology RS815+ ca 20TB Raid 5 - Local backup server
Hembygge, 48st Pi4 i ett 2HE chassi - Kör BOINC 24/7/365
Unifi CloudKey G2+ - Controller till Unifi systemet
SuperMicro X10SDV-8C-TLN4F, Xeon D-1541, 64GB ECC, IPMI, 6*10Gb LAN + 2*1Gb LAN - Pfsense firewall
Unifi US-16-XG - 16-port 10Gb backbone switch
Unifi US-48-G1 - 48-port switch
3st patchpaneler
Unifi US-48-G1 - 48-port switch
Unifi US-16-150W - 24-port POE switch
SuperMicro X10SDV-16C-TLN4F, Xeon D-1587, 64GB ECC, IPMI, 1TB NVMe PCI-3, 11TB HD Raid 1, 2*10Gb LAN + 2*1Gb LAN - DB server, STORJ
SuperMicro X10SDV-16C-TLN4F, Xeon D-1587, 64GB ECC, IPMI, 1TB NVMe PCI-3, 11TB HD Raid 1, 2*10Gb LAN + 2*1Gb LAN - DB server, STORJ
SuperMicro X10SDV-16C-TLN4F, Xeon D-1587, 64GB ECC, IPMI, 1TB NVMe PCI-3, 11TB HD Raid 1, 2*10Gb LAN + 2*1Gb LAN - DB server, STORJ
SuperMicro X10SDV-16C-TLN4F, Xeon D-1587, 64GB ECC, IPMI, 1TB NVMe PCI-3, 11TB HD Raid 1, 2*10Gb LAN + 2*1Gb LAN - DB server, STORJ
Asrock Rack X570D4U-2L2T (SuperMicro chassi), AMD Ryzen 9 5950X, 64GB ECC, IPMI, 1TB NVMe PCI-4, 11TB HD Raid 1 + 1TB SSD Raid 1, 2*10Gb LAN + 2*1Gb LAN - DB server, STORJ
Asrock Rack X570D4U-2L2T (SuperMicro chassi), AMD Ryzen 9 5950X, 64GB ECC, IPMI, 1TB NVMe PCI-4, 11TB HD Raid 1 + 1TB SSD Raid 1, 2*10Gb LAN + 2*1Gb LAN - DB server, STORJ
Asrock Rack X570D4U-2L2T (SuperMicro chassi), AMD Ryzen 9 5950X, 64GB ECC, IPMI, 1TB NVMe PCI-4, 11TB HD Raid 1 + 1TB SSD Raid 1, 2*10Gb LAN + 2*1Gb LAN - DB server, STORJ
Asrock Rack X570D4U-2L2T (SuperMicro chassi), AMD Ryzen 9 5950X, 64GB ECC, IPMI, 1TB NVMe PCI-4, 11TB HD Raid 1 + 1TB SSD Raid 1, 2*10Gb LAN + 2*1Gb LAN - DB server, STORJ
Asrock X570M Pro4 - X570 (SuperMicro chassi), AMD Ryzen 9 5950X, 64GB, 1TB NVMe PCI-4, 1Gb LAN, Nvidia GT1030 - min arbets/lekdator
Unifi USW-24-G2 - 24-port switch - reservswitch, ej inkopplad

Det sitter lite extrakylning i dörren som är riktad på 10Gb SFP+ modulerna som blir väldigt varma i drift.

I taket på skåpet så sitter det fyra fläktar som suger ut luft från skåpet som går igenom den stora kanalfläkten som inte är igång i vanliga fall och ut i rummet bredvid, kanalfläkten går igång om det skulle bli mer än 25 grader i rummet dvs A/C har lagt av.

Den mindre smickrande bilden, alla kablar på baksidan. Jag har 3-fas (3*16A) in i skåpet, fas 1 går till UPS:en och UPS:en går till en APC AP7951 managed PDU på vänstra sidan, fas 2 och 3 går till en varsin APC AP7951 managed PDU på högra sidan. Än så länge använder jag inte PDU;n på fas 3 men skåpet är ju inte fullt än :).
Normal drift så drar det 5A från UPS och den klarar då att hålla prylarna uppe 2 1/2timme vid strömavbrott så allt viktigt sitter där. Från fas 2 drar det 6A och fas 3 0A än så länge.

A/C och elen. Gråa lådan är ett 3-fas nätfilter och åskskydd.

Använder Aqara sensorer för vattenlarm, temperatur, rörelsesensor och kamera i datorrummet. Tyvärr har inte Aqara nån rök/värme detektor i Europa ännu så jag kör med en av annat fabrikat för nu.

För WiFi använder jag en Unifi U6-LR, den täcker mer än väl mina 81m2.

Ljudnivån inne i datorrummet är 61dB men jag har ljudisolerat det väl så det är knäpptyst utanför. Datorummet har betongväggar/tak/golv och är isolerat med brandsäkert gips/isolering med stålreglar. Dörren är en brand/ljuddörr och allt är brandtätat men har en svag punkt med utblåset från rummet, får se vad jag gör med det.

Det var väl det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seanr22aa:

Mitt serverrum, används till min firma och till lek/lab.

...

Det var väl det.

Najs! Får man fråga vad firman är inriktad på? Varför har du valt att hosta på egen hårdvara?

Permalänk
Skrivet av bagfalls:

Najs! Får man fråga vad firman är inriktad på? Varför har du valt att hosta på egen hårdvara?

Mångsysslare i flera branscher tillsammans med frugan. Jag gillar inte att lägga drift hos någon annan, man får inte 100% kontroll och kan göra vad man vill när man vill. Dessutom blir det dyrare i längden om man slår ut det över 10år som är den livslängd som jag räknar med inom det jag håller på med. Sen tar det ju bort hela nöjet att hålla på och pilla som också är värt mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av seanr22aa:

Mångsysslare i flera branscher tillsammans med frugan. Jag gillar inte att lägga drift hos någon annan, man får inte 100% kontroll och kan göra vad man vill när man vill. Dessutom blir det dyrare i längden om man slår ut det över 10år som är den livslängd som jag räknar med inom det jag håller på med. Sen tar det ju bort hela nöjet att hålla på och pilla som också är värt mycket

Låter riktigt kul, din hårdvara var ju redigt krallig så att hyra samma på nått moln hade blivit dyrt dyrt dyrt. Måste vara grymt att kunna tjäna lite pengar på prylarna och inte bara se slantarna rinna iväg som det är för oss hobbyister

Permalänk
Skrivet av bagfalls:

Låter riktigt kul, din hårdvara var ju redigt krallig så att hyra samma på nått moln hade blivit dyrt dyrt dyrt. Måste vara grymt att kunna tjäna lite pengar på prylarna och inte bara se slantarna rinna iväg som det är för oss hobbyister

Mining och Storj betalar en hel del så det är ett bra sätt att finansiera en del av prylarna.

50-60% av kapaciteten är privat för egen användning som PLEX, fildelning, mining, Storj, Boinc ... resten för firman. Glömde nämna att jag kör Linux/Debian på allt förutom Synology burkarna förstås, Pfsense burken har BSD och alla Pi4 kör Raspian.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seanr22aa:

Mining och Storj betalar en hel del så det är ett bra sätt att finansiera en del av prylarna.

50-60% av kapaciteten är privat för egen användning som PLEX, fildelning, mining, Storj, Boinc ... resten för firman. Glömde nämna att jag kör Linux/Debian på allt förutom Synology burkarna förstås, Pfsense burken har BSD och alla Pi4 kör Raspian.

Storj verkar riktigt intressant. Hur stora noder hostar du? Tycker du att det fungerar bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seanr22aa:

Den mindre smickrande bilden, alla kablar på baksidan. Jag har 3-fas (3*16A) in i skåpet, fas 1 går till UPS:en och UPS:en går till en APC AP7951 managed PDU på vänstra sidan, fas 2 och 3 går till en varsin APC AP7951 managed PDU på högra sidan. Än så länge använder jag inte PDU;n på fas 3 men skåpet är ju inte fullt än :).
Normal drift så drar det 5A från UPS och den klarar då att hålla prylarna uppe 2 1/2timme vid strömavbrott så allt viktigt sitter där. Från fas 2 drar det 6A och fas 3 0A än så länge.

https://i.imgur.com/uGKYwhA.jpg

A/C och elen. Gråa lådan är ett 3-fas nätfilter och åskskydd.

https://i.imgur.com/EM4ei4Z.jpg

Riktigt trevligt .

Har Du funderat på att stoppa in en eller flera ATS:er?
För inkommande el men även ifrån UPS mot enheter som saknar dubbla nätdelar.
Som redundans vid problem med någon fas eller vid underhållsarbete/fel på UPS:en?

APC AP4421.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av bagfalls:

Storj verkar riktigt intressant. Hur stora noder hostar du? Tycker du att det fungerar bra?

Jag har varit med sen de startade V3 så jag har ganska mycket data. Har fem noder aktiva just nu, varje nod är 10TB och är ca 80% fulla nu. Jag har fem olika C-nät på WAN sidan så varje nod sitter på ett eget C-nät vilket är ett måste för STORJ fördelar datamängden per C-nät dvs om du har två noder på samma C-nät så får de 50% var av datamängden och du tjänar inte mer pengar.
Jag har ytterligare 5 noder som är färdiga att starta upp vilket jag tänkte göra när de ursprungliga noderna är 90% fulla men jag har inga fler C-nät så de kommer hamna i 50/50 som jag nämde tidigare. Att jag adderar fler noder istället för att utöka diskutrymmet på de befintliga är att om det blir ett större haveri så blir noden diskvalificerad och det är bara att börja om från början och det tar flera år att få några större datamängder, räkna med 1 år för 2TB för en ny nod och det är väldigt lite pengar det första året vilket gör att de som inte är riktigt entusiastiska hoppar av. Om det sen är värt det är upp till var och en med tanke på tid och även el för att hålla prylarna snurrande och de ska helst ha bättre än 99.5% upptid.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Riktigt trevligt .

Har Du funderat på att stoppa in en eller flera ATS:er?
För inkommande el men även ifrån UPS mot enheter som saknar dubbla nätdelar.
Som redundans vid problem med någon fas eller vid underhållsarbete/fel på UPS:en?

APC AP4421.

Nej faktiskt inte, det är overkill för det jag håller på med - en tvåmanna firma, det privata och ungarna får klara sig om något händer. Måste jag ta ner för underhåll oavsett om det är UPS eller något annat så får det helt enkelt bli nertid.
Det som brukar bli är säkerhetsuppdateringar på Synology boxarna som oftast kräver omstart. Har inte haft nått stort haveri de senaste sju åren men allt kan gå sönder så man vet aldrig Strömavbrott brukar det vara typ 30 minuter om året, min ISP kör systemuppdateringar 1-2 gånger om året så inget internet en kort stund varje gång, jag har failover till mobilnätet men det blir väldigt långsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seanr22aa:

Jag har varit med sen de startade V3 så jag har ganska mycket data. Har fem noder aktiva just nu, varje nod är 10TB och är ca 80% fulla nu. Jag har fem olika C-nät på WAN sidan så varje nod sitter på ett eget C-nät vilket är ett måste för STORJ fördelar datamängden per C-nät dvs om du har två noder på samma C-nät så får de 50% var av datamängden och du tjänar inte mer pengar.
Jag har ytterligare 5 noder som är färdiga att starta upp vilket jag tänkte göra när de ursprungliga noderna är 90% fulla men jag har inga fler C-nät så de kommer hamna i 50/50 som jag nämde tidigare. Att jag adderar fler noder istället för att utöka diskutrymmet på de befintliga är att om det blir ett större haveri så blir noden diskvalificerad och det är bara att börja om från början och det tar flera år att få några större datamängder, räkna med 1 år för 2TB för en ny nod och det är väldigt lite pengar det första året vilket gör att de som inte är riktigt entusiastiska hoppar av. Om det sen är värt det är upp till var och en med tanke på tid och även el för att hålla prylarna snurrande och de ska helst ha bättre än 99.5% upptid.

Okej, dum fråga kanske men då har du en ISP som kan erbjuda dig mer än en publik IP eller löser du det på nått annat sätt?
Låter verkligen som något man gör för att det är kul att drifta också, låter som något jag absolut skulle kunna tänka mig att gräva djupare i den dagen man bor i hus.

Permalänk
Skrivet av bagfalls:

Okej, dum fråga kanske men då har du en ISP som kan erbjuda dig mer än en publik IP eller löser du det på nått annat sätt?
Låter verkligen som något man gör för att det är kul att drifta också, låter som något jag absolut skulle kunna tänka mig att gräva djupare i den dagen man bor i hus.

Jag har fem olika IP från min ISP och de råkar ligga på fem olika nät till min stora glädje

Kika på https://docs.storj.io/node/ för att komma igång. Det behövs inget stort för att köra STORJ, det viktiga är att det är driftsäkert. Många kör på en Pi4 med en snabb USB disk eller om du redan har en dator som står på dygnet runt med ledigt diskutrymme.

Permalänk
Sötast
Skrivet av seanr22aa:

Mining och Storj betalar en hel del så det är ett bra sätt att finansiera en del av prylarna.

50-60% av kapaciteten är privat för egen användning som PLEX, fildelning, mining, Storj, Boinc ... resten för firman. Glömde nämna att jag kör Linux/Debian på allt förutom Synology burkarna förstås, Pfsense burken har BSD och alla Pi4 kör Raspian.

Wow vilken total derailment av min planerade kväll detta blev!

Tänkte "Vad är storj?" Oh well, 3 timmar senare så har man läst en hel del samt så är det snart uppe å rullar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Wow vilken total derailment av min planerade kväll detta blev!

Tänkte "Vad är storj?" Oh well, 3 timmar senare så har man läst en hel del samt så är det snart uppe å rullar

Farligt gå in i den här tråden nu läste jag också det och läste på, något av de mest intressanta jag läst om på länge ligger ju 40+ 2,5 - 3,5" diskar i garaget som jag sålt av billigt nu efterhand blir det lite projekt med dom istället!

Frågan är ju nu alla gamla sandybridge ivybridge riggar som ligger om man vågar använda dom delarna eller om man ska gå lite seriösare sätta upp en ryzen maskin som gör lite både och.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Sötast
Skrivet av BaZZe:

Farligt gå in i den här tråden nu läste jag också det och läste på, något av de mest intressanta jag läst om på länge ligger ju 40+ 2,5 - 3,5" diskar i garaget som jag sålt av billigt nu efterhand blir det lite projekt med dom istället!

Frågan är ju nu alla gamla sandybridge ivybridge riggar som ligger om man vågar använda dom delarna eller om man ska gå lite seriösare sätta upp en ryzen maskin som gör lite både och.

Om det är specifikt storj du tänker på så kan du börja litet.

Storj har änsålänge endast allokerat 2gb data på disk och genererat 0.02$. Gissar på ett par månader att nå 1tb data

Permalänk
Medlem

Här har ni lite info om serven min.

2st: Intel® Xeon® Processor E5-2667 v4
3.60 GHz 25 MB Intel® Smart Cache
768GB Ram DDR4 3200 Mhz.
GPU: PNY Quadro P4000 8GB
3st 4TB HDD, 2 st SSD 500GB, M.2 500GB. Hyper v + 3st Windows 10 Pro.
2x 850Watt 80+, Batteri backup.
1000 x 1000 Mbit.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem

Här har vi mitt lilla rått bo
Det ser ut som det gör för jag är på jakt efter ett rackskåp, så vill inte göra det för snyggt och permanent tills jag hittat ett rackskåp.

Permalänk
Medlem

Längesedan det postades här, så tänkte jag skulle visa upp mitt projekt nu när det är klart.

Hela kalaset är knäpptyst efter en drös moddande.
Vill ni läsa om det så går det att göra här.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1686147-servermod-att-...

Permalänk
Medlem

Äntligen fått tag på ett rack och tog kvällen åt att lasta in alla servrar vilket var rätt jobbigt ensam och ingen erfarenhet med just det innan.
Men till helgen blir det att flytta in routern och undertiden börjar jag dra lite kablar invändigt.

OBS : Jag har satt en låda bakom racket så jag inte råkar putta in det i vattenledningen bakom, får se ifall jag flyttar skåpet eller inte, det var lite högre än jag mätte:)

Permalänk
Medlem

Frågan är väl hur ni har råd med elräkningen (;

Visa signatur

MvH AdrianW

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdrWel:

Frågan är väl hur ni har råd med elräkningen (;

Har jag inte, men hostar saker som gör att jag kan spara in från annat håll.
Så det blir +- 0 så då är det okej för frugan plus att jag får leka och lära mig också