Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Du har tydligen startat från en diskett.

Du måste ha tryckt in disketten och bootat om.

Näää. CD.

https://imgur.com/a/ClY6sU4
Partitionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Men om du kunde skriva win och få svaret "felaktigt kommando" så har det inte låst sig, du fick ju ett svar

Skriv nu DIR och tryck enter istället. Då listas alla filer o kataloger i roten.

Edit: enligt senaste bilden så kan du skriva E: o enter, sen leta efter exe och bar filer för att hitta en setup eller install

DIR enter
27 filer
1.176.658 byte

0 kat
50.176 byte lediga

Permalänk
Medlem

Nu är jag loss

Tack för hjälpen.
Det va något som fäste och fick loss det.

Permalänk
Medlem

Nu är jag "loss" men

Kommer vidare i ms-dos nu men kommer inte vidare "förbi" ms-dos. Något har blivit fel. Om jag gör om partitionen kan det hjälpa mig vidare och få in win98?

Permalänk
Medlem
  1. Skriv DIR och posta hur det ser ut här.

2. Hur installerade du DOS?

3. Hur installerade du Windows?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:
  1. Skriv DIR och posta hur det ser ut här.

2. Hur installerade du DOS?

3. Hur installerade du Windows?

Allt är ok nu med dos. Gjorde om partitionen.
Däremot vill den nu inte lyda. Ska nu ladda ned filerna från cd:n. Ska ju vara setup.exe men nu vill den inte det.

Permalänk
Medlem

På en del datorer så måste man ha en speciell driver för CD-läsaren. Den kanske kan boota DOS, men sedan för att DOS skall hitta din CD för att fortsätta så måste rätt drivrutin för din CD-läsare vara laddad.

Om du har "för ny" hårdvara kan det vara trixigt att få det att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

På en del datorer så måste man ha en speciell driver för CD-läsaren. Den kanske kan boota DOS, men sedan för att DOS skall hitta din CD för att fortsätta så måste rätt drivrutin för din CD-läsare vara laddad.

Om du har "för ny" hårdvara kan det vara trixigt att få det att fungera.

Ok.
Får kolla om jag kan hitta drivrutinen.
Ska väl funka med usb och köra in den den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRONNS:

Ok.
Får kolla om jag kan hitta drivrutinen.
Ska väl funka med usb och köra in den den vägen.

Det är inte säkert - då måste du ha USB-stöd i DOS-läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det är inte säkert - då måste du ha USB-stöd i DOS-läget.

Läste att det tydligen kan ha följt med en diskett till cd-rom en gång i tiden. Då ska jag väl kunna hitta en nedladdningsbar fil som jag lägger på egen 1.44" och öppna den som om det va en oroginal diskett?

Permalänk
Medlem

Den här bilden visar att du har en CD-enheten är initerad som E:

Dvs, om du har en CD-skiva i datorn så ska du kunna skriva följande: " e: " för att växla till CD-driven.

Skriver du här " dir " så bör du får en lista med filer.
Om du skriver " install " eller " setup " så bör installationen starta, om det är en CD-skiva med Windows-installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRONNS:

Läste att det tydligen kan ha följt med en cd till cd-rom en gång i tiden. Då ska jag väl kunna hitta en nedladdningsbar fil som jag lägger på egen cd och öppna den som om det va en oroginal cd?

Kom på det själv. Den kan ju inte läsa cd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Den här bilden visar att du har en CD-enheten är initerad som E:

Dvs, om du har en CD-skiva i datorn så ska du kunna skriva följande: " e: " för att växla till CD-driven.

Skriver du här " dir " så bör du får en lista med filer.
Om du skriver " install " eller " setup " så bör installationen starta, om det är en CD-skiva med Windows-installationen.

Enhet E: finns inte, Däremot kommer jag fram till D:

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRONNS:

Enhet E: finns inte, Däremot kommer jag fram till D:

Där är det stopp.

Permalänk
Medlem

Om du skriver " dir " på a: vad får du för lista då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRONNS:

Där är det stopp.

Händelsevis ingen som har en startdiskett för win98 över eller kan göra en? Min "vardagsdator" har inte 1.44" floppy.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för dator du installerar på?
Vad har du för windows 98-skiva?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Om du skriver " dir " på a: vad får du för lista då?

Allt möjligt. 27 filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Vad är det för dator du installerar på?
Vad har du för windows 98-skiva?

Har en win98 och en WIN98SE.
Kör med win98.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRONNS:

Har en win98 och en WIN98SE.
Kör med win98.

Burken är nå från då det begav sig som det va ubuntu på.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen Setup eller Install i listan på a:?

Permalänk
Medlem

Listan

Näää.

https://imgur.com/a/CRQlsrp

Fattas 6st filer på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRONNS:

Näää.

Va struligt dethär blev men också liiiite kul

Permalänk
Medlem

Det var inte igår man hade med 98:an att göra.
Kanske kan följande komma till nytta, för ska jag vara ärlig har man glömt det mesta själv.
https://www.windowsreinstall.com/win98/install98stepbystep1/i...

Permalänk
Medlem

Jag måste ställa frågan eftersom jag inte riktigt förstått hur du kommit till detta läge.

Du säger att du vill ha en "startdiskett", men det läget du är i just nu är precis som att du skulle startat upp med just en startdiskett...
Du har även i detta läge en drivrutin för en CD-drive initerad.

Varför du hamnar på a: om du använder en CD-skiva vet jag inte då a: är just diskettstationen.

Du skrev att du inte komm in på E:, men du kom in på D:, prova här kör kommandot "dir" och kontrollera vad du har för filer/mappar.
Om det är CD-driven och du har en skiva in så bör denna spinna upp, om den gått i "viloläge" och finns där även en Setup eller Install så är det nog bara köra detta kommando.

Jag har ett svagt minne av att vissa Win98-installationer fungerade på detta sätt, du kom till dos-miljö där du sedan fick starta installationen även om den skulle kunna ha varit konfigurerad för att automatiskt starta själva installationen...

Edit:
Gällandes guiden som @Yrpelle länkat så ska man inte behöva kopiera över Windows-installationen från skivan till hårddisken, däremot kan man behöva gå in i en eventuell Win98-mapp för att finna "setup"- eller "install"-filen.
Men det går snabbare att installera om hela installationsmappen ligger på hårddisken då det oftast går ganska långsamt att läsa från skivan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRONNS:

Näää.

Skrivet av Viita:

Jag måste ställa frågan eftersom jag inte riktigt förstått hur du kommit till detta läge.

Du säger att du vill ha en "startdiskett", men det läget du är i just nu är precis som att du skulle startat upp med just en startdiskett...

Varför du hamnar på a: om du använder en CD-skiva vet jag inte då a: är just diskettstationen.

Du skrev att du inte komm in på E:, men du kom in på D:, prova här kör kommandot "dir" och kontrollera vad du har för filer/mappar.
Om det är CD-driven och du har en skiva in så bör denna spinna upp, om den gått i "viloläge" och finns där även en Setup eller Install så är det nog bara köra detta kommando.

Jag har ett svagt minne av att vissa Win98-installationer fungerade på detta sätt, du kom till dos-miljö där du sedan fick starta installationen även om den skulle kunna ha varit konfigurerad för att automatiskt starta själva installationen...

Det följde väl med en diskett just för den händelse att datorn inte klarar att boota från CD och/eller att man ville partitionera om hårddisken innan installationen.

Den disketten vill jag minnas fungerar just sådär; att man själv får byta till d: eller vad som nu är CDn och köra setup där.

Står förmodligen vad man ska göra om man tittar i viktigt.txt som tydligt ligger där.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det följde väl med en diskett just för den händelse att datorn inte klarar att boota från CD och/eller att man ville partitionera om hårddisken innan installationen.

Den disketten vill jag minnas fungerar just sådär; att man själv får byta till d: eller vad som nu är CDn och köra setup där.

Står förmodligen vad man ska göra om man tittar i viktigt.txt som tydligt ligger där.

Jag har installerat Windows 98 både med och utan startdiskett.
Jag har för mig det beror på BIOS om det finns support för boot från CD eller om bootdiskett behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Jag har installerat Windows 98 både med och utan startdiskett.
Jag har för mig det beror på BIOS om det finns support för boot från CD eller om bootdiskett behövs.

Ja precis, det beror på BIOS i kombination med vad det är för CD-läsare.
Det var ju vanligt med mer exotiska läsare i början, men på något mer moderna datorer så hade ju både BIOS stöd och att CD-läsarna med tiden nästan uteslutande var vanliga PATA/IDE-enheter, vilket förenklade stödet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Edit:
Gällandes guiden som @Yrpelle länkat så ska man inte behöva kopiera över Windows-installationen från skivan till hårddisken, däremot kan man behöva gå in i en eventuell Win98-mapp för att finna "setup"- eller "install"-filen.
Men det går snabbare att installera om hela installationsmappen ligger på hårddisken då det oftast går ganska långsamt att läsa från skivan.

Dessa finns där.
D:DIR...

https://imgur.com/a/2t1qUk3

Permalänk
Medlem

Jag insåg inte att jag inte tittade tillräckligt noga på en av bilderna:
Denna bild https://imgur.com/a/XVcCE3v visar att du bootar från vad jag tror är c:

Då är frågan, har du något intressant på c:, använd kommandot "dir" eller om du måste klura ut vilken drive som är CD:n.

A: är mest troligt en virtuell enhet för tillfället.
D: är troligtvis en RAM-drive. När man startar upp med skiva har jag för mig att denna brukar initeras som X:
E: borde ha initeras som CD-driven, men eftersom du inte kan växla till denna så kanske den har initeras som något annat.

Du kan prova växla till F:, G:, H:, osv för att se om du hittar en annan enhet du kan växla till. Hittar du någon så är det bara köra "dir" och kolla om det finns något intressant.