Permalänk
Medlem

Router med fysisk WiFi-knapp

Jag eftersöker en lista över routermodeller där man fortfarande kan stänga av WiFi med en fysisk knapp på routern, alltså ej endast via mjukvaran. Det kan vara fråga om enklare hemmaroutrar eller lite professionellare, men prisvärda modeller, ej Cisco Enterprise etc.

Tidigare fanns det på nästan alla modeller, men det verkar tyvärr vara på väg att försvinna. Skälen till behovet är många, men det spelar mindre roll. Alternativt är enklare routrar som helt saknar inbyggd WiFi intressant för hemmaanvändning. De enda prisvärda jag känner till är Edgerouter-modellerna, det mest störande med dem är att de saknar på/av knapp.

Tacksam för tips/länkar!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | 32Gb DDR4 3200 | NVIDIA GTX 3060 Ti | Phanteks Enthoo Evolv X Glass | Asus MG279Q 27" 1440p 144hz & BenQ 27" 1440p pivot | Samsung 970 EVO Plus M.2 1 Tb | Kubuntu 22.04 + Win-10 Pro (endast för PUBG i väntan på BattleEYE-stöd i Proton) :: QNAP NAS 8 Tb

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av yurini:

Jag eftersöker en lista över routermodeller där man fortfarande kan stänga av WiFi med en fysisk knapp på routern, alltså ej endast via mjukvaran. Det kan vara fråga om enklare hemmaroutrar eller lite professionellare, men prisvärda modeller, ej Cisco Enterprise etc.

Tidigare fanns det på nästan alla modeller, men det verkar tyvärr vara på väg att försvinna. Skälen till behovet är många, men det spelar mindre roll. Alternativt är enklare routrar som helt saknar inbyggd WiFi intressant för hemmaanvändning. De enda prisvärda jag känner till är Edgerouter-modellerna, det mest störande med dem är att de saknar på/av knapp.

Tacksam för tips/länkar!

Om jag inte minns helt fel så kan du på Asus modeller välja att stänga av WiFi med WPS-knappen istället för att använda WPS-funktionen, dock efter en inställning i mjukvaran.

Kanske kan hjälpa lite?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NordhNet:

Om jag inte minns helt fel så kan du på Asus modeller välja att stänga av WiFi med WPS-knappen istället för att använda WPS-funktionen, dock efter en inställning i mjukvaran.

Kanske kan hjälpa lite?

Stämmer!

Hur man gör finns här: https://www.asus.com/se/support/FAQ/1047786/ (Artikeln beskriver förvisso hur man stänger av LED-funktionen, men att ställa in att WPS-knappen stänger av WiFi helt är bara en annan inställning på samma plats.)

Kollade precis, och den funktionen finns t.ex. på min Asus TUF-AX5400 som jag har hemma.

Permalänk
Medlem

Rent krasst så är det ju mjukvara i bakgrunden om knappen i sig kan byta funktion. Så om det handlar om att man fysiskt vill koppla bort wifi med knappen är Asus inte lösningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av keyser:

Rent krasst så är det ju mjukvara i bakgrunden om knappen i sig kan byta funktion. Så om det handlar om att man fysiskt vill koppla bort wifi med knappen är Asus inte lösningen.

Det är knappen som ska vara fysisk enligt frågeställningen (vilket den är), inte nödvändigtvis att det ska finnas en fysisk strömbrytare som t.ex. bryter ström till kretsen.

Permalänk
Medlem

på min Asus AC68 har jag en fysisk Wi-Fi on/off på sidan, ingen aning hur det ser ut på de nya modellerna dock

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem

För den som verkligen vill ha en fysisk strömbrytare och inte bara en knapp, så har min Asus TUF-AX5400 också en sådan, men den stänger ju inte bara av WiFi, utan hela routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är knappen som ska vara fysisk enligt frågeställningen (vilket den är), inte nödvändigtvis att det ska finnas en fysisk strömbrytare som t.ex. bryter ström till kretsen.

Frågeställningen nämner också att det ej ska vara mjukvara. Jag ville bara uppmärksamma att knapp som byter funktion går via mjukvara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av keyser:

Frågeställningen nämner också att det ej ska vara mjukvara. Jag ville bara uppmärksamma att knapp som byter funktion går via mjukvara.

Aha, ja okej, du menar då.

Jag tolkade frågeställningen som att han vill kunna trycka på en fysisk knapp på själva routern för att stänga av wifi, istället för att behöva gå via en programvara / webbgränssnitt och stänga av det där.

Men din tolkning är ju också rimlig när jag tänker efter, att trycka på en knapp man man ju se som att "gå via mjukvara" om allt den gör är att trigga en funktion inuti mjukvaran för att toggla wifi av/på.

TS får väl helt enkelt förtydliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Frågeställningen nämner också att det ej ska vara mjukvara. Jag ville bara uppmärksamma att knapp som byter funktion går via mjukvara.

Jag tolkar "fysisk knapp på routern, alltså ej endast via mjukvaran" som att en knapp som genom mjukvara stänger av Wifi är okej.

Så länge man byter funktionen på WPS knappen till att istället stänga av Wifi så matchar det ju kriterierna.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av yurini:

Alternativt är enklare routrar som helt saknar inbyggd WiFi intressant för hemmaanvändning.

Detta kanske inte faller under ”enklare”…

OpenWrt har WiFi avslaget som default i alla färdigbyggda firmware, oavsett om hårdvaran stödjer det eller ej, man måste aktivera det själv av säkerhetsskäl. Så all ny och begagnad hårdvara som stöds av OpenWrt bör funka, även om hårdvara för WiFi finns.

Table of hardware (full version) listar routrar och switchar med OpenWrt-stöd och har även en kolumn med hur många fysiska knappar som finns på hårdvaran. Om man har tillräckliga Linux-kunskaper går det att mappa om funktionen på knapparna.

En populär AX/WiFi6-router är Linksys E8450 som har två fysiska knappar och enligt det länkade commit-meddelandet verkar vara enkel att installera. Inget jag kör personligen dock.

Jag kör däremot ett paket i OpenWrt som slår på och av WiFi enligt schema, tyvärr har jag inte tillgång till routern och kan kolla vad det heter. Kanske kan vara ett intressant komplement?

Permalänk
Medlem

I OpenWRT eller Mikrotik kan man oftast mappa om knapparna så man utför helt andra funktioner, t.ex mappa om WPS-knappen att köra ett skript som gör saker.

Permalänk
Medlem

Att programmera om WPS-knappen känns som klenast och minst hållbara möjliga lösning. Det måste väl finnas modeller kvar på marknaden som har en riktig WiFI-knapp? Helst som bryter kretsen och inte bara skickar en mjukvarusignal även om sådana modeller också är av intresse.

Även andra lösningar är intressanta. Problemet med de billiga Edgerouter-modellerna är som sagt att de saknar strömknapp. Personen som skall använda router behöver inte använda WiFI alls, men vill gärna också kunna stänga av routern helt när den inte används. Det lämpar sig inte Edgerouter för då man måste logga in i ett interface vilket blir för krångligt för personen/scenariot i fråga.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | 32Gb DDR4 3200 | NVIDIA GTX 3060 Ti | Phanteks Enthoo Evolv X Glass | Asus MG279Q 27" 1440p 144hz & BenQ 27" 1440p pivot | Samsung 970 EVO Plus M.2 1 Tb | Kubuntu 22.04 + Win-10 Pro (endast för PUBG i väntan på BattleEYE-stöd i Proton) :: QNAP NAS 8 Tb

Permalänk
Medlem

Om wifi inte ens ska användas så skruva bort antennerna på en billig skitrouter. Då kommer den ha så dålig räckvidd att de kan räknas som avstängt

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har aldrig sett nått med en fysisk knapp utan knappen brukar påverka via mjukvara. Vill man ha ett verkligen fysiskt reglage får man nog välja en separat accesspunkt skild från routern och stänga av den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yurini:

Att programmera om WPS-knappen känns som klenast och minst hållbara möjliga lösning. Det måste väl finnas modeller kvar på marknaden som har en riktig WiFI-knapp? Helst som bryter kretsen och inte bara skickar en mjukvarusignal även om sådana modeller också är av intresse.

Även andra lösningar är intressanta. Problemet med de billiga Edgerouter-modellerna är som sagt att de saknar strömknapp. Personen som skall använda router behöver inte använda WiFI alls, men vill gärna också kunna stänga av routern helt när den inte används. Det lämpar sig inte Edgerouter för då man måste logga in i ett interface vilket blir för krångligt för personen/scenariot i fråga.

Alltså, om den som ska använda routern aldrig någonsin ska använda WiFi så är det väl bara att "permanent" disabla det i mjukvara? Att ha en knapp för det på hårdvaran gör det bara möjligt att slå på det av misstag.

De flesta routrar numera har en fysisk power-knapp. Tror det är något EU-direktiv för energieffiktivitet. Vet iaf att mina senaste två Asus-routrar haft det.

Permalänk
Medlem

Bygg en Faraday-låda som du kan lägga routern i när du vill stänga av Wifi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yurini:

Problemet med de billiga Edgerouter-modellerna är som sagt att de saknar strömknapp.

https://www.kjell.com/se/produkter/kontor/hemmakontor/grenutt...

Där. Nu har den strömknapp.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har aldrig sett nått med en fysisk knapp utan knappen brukar påverka via mjukvara. Vill man ha ett verkligen fysiskt reglage får man nog välja en separat accesspunkt skild från routern och stänga av den.

PÅ min router från bahnhof har jag en knapp för att stånga av och sätta på wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Är det inte dumt att köpa en switch om man behöver en router?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte minnas vilka märken som har denna fysiska knapp men jag är säker på jag sett det förut, inte så vanligt men det finns. Däremot är det ganska vanligt med en WPS knapp, fick för mig nu att Zyxel har hemma routers som har detta så jag gick in på sidan för att titta. Jag hittade en model som har denna fysiska WiFi knapp, så det kan vara beroende av vilken hårdvaruversion man skaffar om denna knappen finns. Den har även en fysisk knapp för att stänga av och på routern.

Zyxel AC750 Dual-Band Wireless Gigabit Router

Titta på TP-Link också, såg att t.ex. Routern AX73 har WiFi knapp samt on-off knapp. Fysiska knappar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Jag kan inte minnas vilka märken som har denna fysiska knapp men jag är säker på jag sett det förut, inte så vanligt men det finns. Däremot är det ganska vanligt med en WPS knapp, fick för mig nu att Zyxel har hemma routers som har detta så jag gick in på sidan för att titta. Jag hittade en model som har denna fysiska WiFi knapp, så det kan vara beroende av vilken hårdvaruversion man skaffar om denna knappen finns. Den har även en fysisk knapp för att stänga av och på routern.

Zyxel AC750 Dual-Band Wireless Gigabit Router

Titta på TP-Link också, såg att t.ex. Routern AX73 har WiFi knapp samt on-off knapp. Fysiska knappar då.

Tackar för tipsen, utmärkt! Det är en fysisk knapp specifikt för WiFi jag är ute efter likt dessa två modeller.

Helt utan WiFi vore bäst som sagt, att bara ta bort antennerna förhindrar inte att den sänder ut en trådlöst signal, om än svagare.

En extern strömbrytare till en Edgerouter är nog inget vidare dock. Den är ju inte gjord för att man skall bryta strömmen på det viset och den har inte heller någon påknapp. Den startar när man stoppar i kabeln vilket är ganska knepigt. Den är gjord för att stå på dygnet runt helt enkelt och det passar inte i detta scenario. Stänger man av den varje dag med genom att göra den strömlös med våld är jag rädd för att den kan tappa konfigurationen eller något annat tok.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | 32Gb DDR4 3200 | NVIDIA GTX 3060 Ti | Phanteks Enthoo Evolv X Glass | Asus MG279Q 27" 1440p 144hz & BenQ 27" 1440p pivot | Samsung 970 EVO Plus M.2 1 Tb | Kubuntu 22.04 + Win-10 Pro (endast för PUBG i väntan på BattleEYE-stöd i Proton) :: QNAP NAS 8 Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av yurini:

Tackar för tipsen, utmärkt! Det är en fysisk knapp specifikt för WiFi jag är ute efter likt dessa två modeller.

Helt utan WiFi vore bäst som sagt, att bara ta bort antennerna förhindrar inte att den sänder ut en trådlöst signal, om än svagare.

Som @CyberNerd sagt så är nog en switch mycket mer lämplig då det inte är en ruter utan bara ger mer fysiska portar. Och de kostar inte speciellt mycket häller.
https://www.prisjakt.nu/c/switchar
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Network_switch

Har skälv en Netgear 5portar som ligger vid tvin för fler utag till konsoll, tv och mediaspelare. Å änsålänge har den bara fungerat hela tiden utan att krångla överhuvudtaget.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av yurini:

Jag eftersöker en lista över routermodeller där man fortfarande kan stänga av WiFi med en fysisk knapp på routern, alltså ej endast via mjukvaran. Det kan vara fråga om enklare hemmaroutrar eller lite professionellare, men prisvärda modeller, ej Cisco Enterprise etc.

Tidigare fanns det på nästan alla modeller, men det verkar tyvärr vara på väg att försvinna. Skälen till behovet är många, men det spelar mindre roll. Alternativt är enklare routrar som helt saknar inbyggd WiFi intressant för hemmaanvändning. De enda prisvärda jag känner till är Edgerouter-modellerna, det mest störande med dem är att de saknar på/av knapp.

Tacksam för tips/länkar!

Många professionella routers/brandväggar har bara denna enda funktion och löper alltså ingen risk att sprida nätverk trådlöst ens av misstag.
Finns flera trådar här om sådant, men två alternativ på rak arm:
- Köp en färdig router/brandvägg från Ubiquiti/Mikrotik/Netgate
- Köp en passivt kyld nätverks-PC med minst två nätverksportar från exempelvis Quotom, och installera pfSense/OpnSense/OpenWRT eller om du är skäggig nog bara en basal Linux eller BSD på den.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Som @CyberNerd sagt så är nog en switch mycket mer lämplig

Bara om man inte behöver routing/brandvägg...

Permalänk
Rekordmedlem

Varför ska även en ev ren router stängas av, för att spara energi ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Sötast

Lättast vore väl att separera funktionerna.
En router, en AP för wifi. Sätt på och av efter behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yurini:

Tackar för tipsen, utmärkt! Det är en fysisk knapp specifikt för WiFi jag är ute efter likt dessa två modeller.

Helt utan WiFi vore bäst som sagt, att bara ta bort antennerna förhindrar inte att den sänder ut en trådlöst signal, om än svagare.

En extern strömbrytare till en Edgerouter är nog inget vidare dock. Den är ju inte gjord för att man skall bryta strömmen på det viset och den har inte heller någon påknapp. Den startar när man stoppar i kabeln vilket är ganska knepigt. Den är gjord för att stå på dygnet runt helt enkelt och det passar inte i detta scenario. Stänger man av den varje dag med genom att göra den strömlös med våld är jag rädd för att den kan tappa konfigurationen eller något annat tok.

Varför stänger du inte bara av trådlös radio i routern? Då kommer den inte skicka ut Wi-Fi-signaler.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

@Scarabeo den möjligheten finns också. I alla fall på de varianter som har det stödet, smidigt när man inte vill ha WiFi som kan förvirra användare eller motverka att någon försöker ta sig in den vägen i enheten. Ofta finns det inte en fysisk knapp vad jag vet utan det är en funktion i routern, tror inte det finns så många i budget segmentet som fixar detta dock. Där är det mer inriktat mot en fysisk knapp vad jag kan förstå.

Budget routers riktar in sig mer mot folk som inte vill, kan eller bryr sig något om nätverk etc dom vill bara att det ska fungera.

Nu vet jag inte exakt vad som efterfrågas i tråden men jag vet att det finns prylar som en fysisk knapp för WiFi.