Dator för videoredigering. Mestadels 1080 men även 4k.

Permalänk
Medlem

Dator för videoredigering. Mestadels 1080 men även 4k.

Hej!

Är på jakt efter en ny dator då min nuvarande håller på att säcka ihop.
Utöver spelande på amatörnivå så ska den klara av videoredigering upp till 4k.
Jag har inga krav på att det ska gå supersnabbt att rendera, då min nuvarande tar mycket god tid på sig.
I dagsläget klarar jag inte 4k med min dator, men vill att nästa ska klara av det.

Behöver lite kort guidning av er som kan detta bäst.

Processor = I7 eller högre tänker jag här. Är det viktigt med ett visst antal kärnor?
Ram = 32 GB. Måste jag upp i 64GB för att klara 4k?
Grafikkort = 3060Ti. Räcker det eller måste jag upp i 3070Ti alt 3080-klassen?

Det är i huvudsak dessa tre frågor jag fastnat lite vid.
Behöver en dator så jag klarar mig och jag har inget krav på monsterprestandad. Redigerar inte filmer regelbundet. Någon gång varannan månad.
Redigerar i Adobe Premiere Elements.

Tack på förhand!

MVH
KaliZ

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaliZ:

Hej!

Är på jakt efter en ny dator då min nuvarande håller på att säcka ihop.
Utöver spelande på amatörnivå så ska den klara av videoredigering upp till 4k.
Jag har inga krav på att det ska gå supersnabbt att rendera, då min nuvarande tar mycket god tid på sig.
I dagsläget klarar jag inte 4k med min dator, men vill att nästa ska klara av det.

Behöver lite kort guidning av er som kan detta bäst.

Processor = I7 eller högre tänker jag här. Är det viktigt med ett visst antal kärnor?
Ram = 32 GB. Måste jag upp i 64GB för att klara 4k?
Grafikkort = 3060Ti. Räcker det eller måste jag upp i 3070Ti alt 3080-klassen?

Det är i huvudsak dessa tre frågor jag fastnat lite vid.
Behöver en dator så jag klarar mig och jag har inget krav på monsterprestandad. Redigerar inte filmer regelbundet. Någon gång varannan månad.
Redigerar i Adobe Premiere Elements.

Tack på förhand!

MVH
KaliZ

vad har du för dator nu ?
vad är din budget? 10-20kkr ?

behöver du 4k skärm också ?

Permalänk

Hej, lite tips/tankar kring videoredigering.
- i7 eller högre är bra för videoredigering. Fler trådar och högre klockfrekvens gör dels att det går smidigare när du jobbar i timeline, dels att det går fortare när du ska rendera, om du väljer att rendera genom enbart mjukvara. Om du renderar via CUDA/NVENC på grafikkortet spelar inte antalet trådar på CPU lika stor roll för renderingstiden.
- Om du ska jobba med 4k-video är 32 GB RAM rekommenderat. 64 GB ger mer svängrum men med tanke på priset på DDR5 blir det ganska stor extra kostnad. Kanske något att uppgradera med i efterhand om det segar?
- För videoredigering kommer du inte märka lika stor daglig skillnad mellan 3060 ti, 3070 eller 3080 som i spel, om du inte har väldigt krävande projekt. Så länge grafikminnet räcker (vilket det bör på alla nämnda) ger de ungefär samma prestanda i timeline. Dyrare kort ger snabbare rendering med NVENC, men kanske inte motiverar prisskillnaden helt ut.
- För videoredigering kan det vara fördel att ha en hyfsat snabb SSD att köra OS och programvara på, och en ytterligare SSD att ha aktuellt projekt med videofiler etc på. Samt en HDD internt eller externt för mer långtidslagring/arkiv av tidigare projekt.

Mina 2 cent.
/A

stavning
Visa signatur

[Fractal Design R6 / Seasonic FOCUS Plus 750W Gold / Gigabyte X570 AORUS PRO / AMD Ryzen 7 3700X /Noctua NH-U12A / Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz CL16 / Samsung 970 EVO Plus 1TB / MSI GeForce RTX 3060 Ti 8GB GAMING X TRIO]