Wrath of the Lich King Classic återvänder 26 september

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag fattar inte grejen alls, poängen var ju classic, inte alla expansioner igen 10 år senare… vem vill ha detta?

Tror majoriteten nog hoppades på en Classic WOTLK när det väl började, personligen lirade jag aldrig det utom började i Cata så jag är hypead (:

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag fattar inte grejen alls, poängen var ju classic, inte alla expansioner igen 10 år senare… vem vill ha detta?

TBC var min första expansion men tittar jag tillbaka var Wrath peak av WoW. Tror heller inte jag är den enda som är super taggad på att få spela om Naxx, Ulduar, Obsidian Sanctum och ICC

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Typ 99% säger ju att Wotlk var den bästa expansionen "sen gick allt åt helvete"

Tror knappast Blizzard har planer på att fortsätta efter Wotlk med tanke på hur pass många som tycks avsky cata och framåt (även fast jag, personligen, anser att cataclysm var den bästa/roligaste expansionen).

Måste bara älska hur pass skevt detta är hehe. Först klagar hur många som helst på att det inte finns några classic-servrar till WoW. När det sen kommer ut så gnälls det på att Blizzard mjölkar spelet genom att återlansera gammal content. Men det är väl lite så det är när det kommer till Blizzard - det ska gnällas, gnällas och gärna gnällas lite mer bara för att det är blizzard

Problemet är att de har en stor fanbase.

Vad de än gör så kommer det att reta upp någon % av deras fanbase. Den procent motsvarar miljontals människor som ger sig in i strid i diverse forum, och detta blir det officiella narrativet.

Verkar hopplöst att bli för stor som spelutvecklare 😄

Permalänk
Medlem

Spelat Warmane private server i 6 månader och om jag jämför med Classic har Warmane inte problem med bots och inflation som jag märkt tydligt i Classic. Warmane inte kostar inte heller något

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

Mega hyped!
Det blir till att lira full grupp på fresh servers när dom släpps, squaden är riktigt hypad för detta!

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Hm, vad var reglerna för att kunna göra en DK?
En lvl 55+ karaktär?
Och en DK körde 55-58 på ett par timmar, sedan outland.
Vilket ju betyder att du kan rusha till 55 med en gubbe sedan direkt göra en DK.
Bara "path of frost" gör det ju väldigt mycket enklare att levla DK i outland och northrend, otroligt mycket tid sparat om man kan rida över allt vatten.
Plus att (beroende på vilken patch dom väljer) alla specs kan tanka dungeons.

Läste någonstans att det var en DK/realm och den första krävde ingen annan char på realmen (dvs den första kräver ingen lvl 55).
Önskas sen en DK på annan realm behövs en 55.
Om det var speciella krav vid fresh minns jag inte men fresh borde komma med pre-patch så då har man säkert kring fyra veckor på sig att nå 70 innan wotlk kommer. Försprånget för en DK kommer ju bli lite större på fresh men blir ju svårt att cleara dungeons innan det finns några healers 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av jblomberg:

Läste någonstans att det var en DK/realm och den första krävde ingen annan char på realmen (dvs den första kräver ingen lvl 55).
Önskas sen en DK på annan realm behövs en 55.
Om det var speciella krav vid fresh minns jag inte men fresh borde komma med pre-patch så då har man säkert kring fyra veckor på sig att nå 70 innan wotlk kommer. Försprånget för en DK kommer ju bli lite större på fresh men blir ju svårt att cleara dungeons innan det finns några healers 😆

Dk på fresh kräver en lvl 55 innan.

Permalänk
Medlem

Är det någon prepatch så man hinner levla en DK till 70? Minns ej om man var tvungen att levla från 58(kanske var 55?) till 70 vid själva expansionssläppet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Fast en fördel med mmo's är ju att det finns literally tusentals guilds och ännu fler tusentals spelare, du kan alltså välja ditt sällskap.

Är du inte intresserad av 'ultrametayolo' så finns det ingen anledning till att joina ett sådant guild.

Fast nu är det rätt svårt att hitta sådana guilder. Och allt är så enkelt idag för att alla vet allting. Så du kommer ändå i stort sett steamrolla (jämfört med förr) idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Är det någon prepatch så man hinner levla en DK till 70? Minns ej om man var tvungen att levla från 58(kanske var 55?) till 70 vid själva expansionssläppet.

DK släpps vid när expansionen släpps, ej vid pre-patch. Får lätta ordentligt när det väl släpps. Blir nog lite lättare jämfört med förut då folk har testat DK sedan innan och med server layers så blir det nog inte allt för crowded 😅

Edit: hade fel

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Fast nu är det rätt svårt att hitta sådana guilder. Och allt är så enkelt idag för att alla vet allting. Så du kommer ändå i stort sett steamrolla (jämfört med förr) idag.

Tycker det finns gott om social guilds som raidar för sköjj. Där är det bra mycket mindre krav 🤟

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Sötast
Skrivet av Nozomi:

Fast nu är det rätt svårt att hitta sådana guilder. Och allt är så enkelt idag för att alla vet allting. Så du kommer ändå i stort sett steamrolla (jämfört med förr) idag.

Looking for social guild.

Permalänk
Medlem

Hela deras struktur kring expansioner gör tyvärr att allt tidigare content blir obsolet direkt. Spelar man bcc eller wotlk eller vilken expansion som helst så handlar det bara om de sista 5 levlarna. Allt annat rushas bara förbi fortast möjligast.

Därmed startar omvandlingen från en långsammare men mer massiv upplevelse i Azeroth till ett rush-rush-bling-bling spel.

Permalänk
Medlem

Snart är classic inte så classic längre.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kul att återvända till nostalgin även om man endast lirar max en månad Tycker dock synd om alla som strävar efter att kunna spela med samma inlevelse som för 15 år sedan

Någonstans måste man ju inse att man själv och människor runt om sig vuxit bort från datorspel och därav kommer man aldrig kunna framhäva samma gaming moments som när man var kid, även hur starka nostalgiska minnen man har och hur perfekt ens tonårsliv såg ut utan ansvar.. Its just not the same

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Kul att återvända till nostalgin även om man endast lirar max en månad Tycker dock synd om alla som strävar efter att kunna spela med samma inlevelse som för 15 år sedan

Någonstans måste man ju inse att man själv och människor runt om sig vuxit bort från datorspel och därav kommer man aldrig kunna framhäva samma gaming moments som när man var kid, även hur starka nostalgiska minnen man har och hur perfekt ens tonårsliv såg ut utan ansvar.. Its just not the same

Så är det verkligen. Jag spenderar 2-4 timmar i veckan på WoW men njuter i fulla drag ändå. Går man in med en attityd att spela lite när man har tid och inte har kravet att få bästa fester direkt så blir det en fest ändå 😍

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av elkeR:

DK släpps vid när expansionen släpps, ej vid pre-patch. Får lätta ordentligt när det väl släpps. Blir nog lite lättare jämfört med förut då folk har testat DK sedan innan och med server layers så blir det nog inte allt för crowded 😅

Det verkar som om DK släpps vid prepatch denna gången, har inte för mig det var så orginal.
https://www.wowhead.com/wotlk/news/become-a-death-knight-in-w...

"Creating a Death Knight

Once the Wrath of the Lich King Classic pre-expansion update arrives, you’ll be able to create and level Death Knight characters. Here’s how it works:

Your first Death Knight created in any realm is free of restrictions.
Any Death Knights created after your first one must be on a different realm, and require an existing level 55 character on the same realm.
You may only have one Death Knight per realm."

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

På tal om guilder så är de bästa minnerna jag har i gaming just från att progression-raida i WotLK med guilden jag lirade med.

Inte lirat WoW sen WoD, men jag tänker ibland fortfarande nostalgiskt tillbaka på raids med guilden i WotLK. Nötandet för Sarth3D, LKhc, och Ulduar progression i allmänhet var fantastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Är det någon prepatch så man hinner levla en DK till 70? Minns ej om man var tvungen att levla från 58(kanske var 55?) till 70 vid själva expansionssläppet.

Skrivet av elkeR:

DK släpps vid när expansionen släpps, ej vid pre-patch. Får lätta ordentligt när det väl släpps. Blir nog lite lättare jämfört med förut då folk har testat DK sedan innan och med server layers så blir det nog inte allt för crowded 😅

Skrivet av Mrwite:

Det verkar som om DK släpps vid prepatch denna gången, har inte för mig det var så orginal.
https://www.wowhead.com/wotlk/news/become-a-death-knight-in-w...

"Creating a Death Knight

Once the Wrath of the Lich King Classic pre-expansion update arrives, you’ll be able to create and level Death Knight characters. Here’s how it works:

Your first Death Knight created in any realm is free of restrictions.
Any Death Knights created after your first one must be on a different realm, and require an existing level 55 character on the same realm.
You may only have one Death Knight per realm."

Japp, DK ska komma med pre-patchen, gissningsvis har man drygt en månad på sig att få den till 70.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ahhhh....den tiden då dygnet, i en period, var indelat i 3 tårtbitar: 8 timmar jobb, 8 timmar sova, äta, pendla.... och 8 timmar WoW. En del svettiga heroics och stor eufori när allt klaffade. Tror dock att jag väljer att leva på minnena

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem

Trevlans för de som är nostalgiska över Wotlk, det var en väldigt bra expansion helt klart. Den sista jag lirade innan ett längre avbrott tills Legion kom, och Legion är nog minst lika bra enligt mig.

Men för egen del är jag inte speciellt intresserad av classic-spelen. Lirade rätt seriöst när de respektive expansionerna var aktuella så att säga och längtar inte tillbaka faktiskt utan är klar med dem.

Så jag ser mer fram emot Dragonflight faktiskt

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Alla som gillar WoW pve raiding måste åtminstone prova på wotlk pga Ulduar. Finns ingen mer episk raid än den

Permalänk
Medlem

Jag har noll intresse men vet att WotLK haft ett litet men dedikerat private server-community. Finns ju säker skäl för det.

Jag tyckte WoTLK hade den trevligaste leveling-upplevelsen och klart tufft att döda Arthas. Vissa föredrog den snabbare arena PvP’n också.

Jag tycker dock fortf. att sanna classic är det enda vettiga WoW att spela. Problemet med classic är att tidsinvesteringen är för krävande för att jag ska kunna rymma det i ett vuxenliv igen. Även det åsido är det tveksamt kul att nöta samma raids i månader i sträck å farma mats till consumables.

Jag hade önskat en fast-track classic server med +100% xp, faction gain, snabbare honor ranking och drops samt lite accelererat relase schema (tidigare släpp av bl.a. BGs). Jag tror intresset finns för just denna typ av koncept å vi får se vad nya season of mastery ger oss. Det hade jag spelat iaf.

Timelocked servers hade inte heller varit fel. Perma BWL. Kan alltid göra alts å spela i sitt eget tempo. Huvudproblemet med blizz-design i MMO’s är att all progress slås bort med varje ny expansion å ny content. Bl.a. därför jag spelar p99 Everquest. Ens karaktärer går ingenstans å ens gear e lika relevant som tidigare.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Alla som gillar WoW pve raiding måste åtminstone prova på wotlk pga Ulduar. Finns ingen mer episk raid än den

Håller med helt.
Älskade konceptet med hard modes i Ulduar.

Och gisses vad vi höll på för att få Crazy Cat Lady.
Alltid någon som vill padda och köra lite cleave ......
Att stoppa DPS verkar vara bland de svåraste man kan göra i en raid
Vi tog alla hardmodes utom Alone in the Darkness.
Vi lyckades med Firefighter, men långt efter världs ettan såklart.

Permalänk
Medlem

HAHA!

Alla ville ju få tillbaka "vanilla", men nu verkar det som det börjar om på nytt igen. Expansion efter expansion. Man släpper om hela serien igen. Lite roligt..

Själv spelade jag från release.

Började med ZG, och tryckte på tills näst sista bossen i Naxxramas 40 på den tiden.
Därefter tog vi Illidan eller vad han heter i black temple.
Detta var mellan 2004 - 2008

Kan ju inte vara så roligt nu när man vet alla taktiker och allt i förväg?

Nä. Wow lade jag på hyllan för 10+ år sedan.
Men var i en av toppguilderna på Stormscale på den gamla goda tiden(Excellence), så jag har fått min dos av spelet.

Men hade jag kunna återuppleva det hela igen så hade jag nog gjort det. Var riktigt kul. Men tidskrävande.

Även fast jag inte spelat på 10 år, så sitter alla taktiker i bakhuvudet.

En gammal video jag gjorde 2006! jävlar jag var tidig på Youtube!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Såå.. nån gång är wow classic ikapp wow. Då släpper man wow classic 2 och börjar om? Intressant, blir lite som seasons men långa sådana....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag fattar inte grejen alls, poängen var ju classic, inte alla expansioner igen 10 år senare… vem vill ha detta?

Har man spelat wow så vet man att TBC och Wotlk var dom mest populära expansionerna så var en no-brainer att Blizzard skulle dra dessa två igen efter hur pass populärt Classic blev.

Däremot så finns det nog inga planer just nu på en Cataclysm Classic.

Samt WOLTK var WoWs absoluta peak, så många som har nostalgi för just Wrath.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel var väl WOTLK första expansionen med "bring the player, not the class"-filosofin, dvs man behövde inte ha x antal av olika klasser för att kunna cleara en raid. Tror det var mycket det som gjorde expansionen så populär

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av immutable:

Om jag inte minns fel var väl WOTLK första expansionen med "bring the player, not the class"-filosofin, dvs man behövde inte ha x antal av olika klasser för att kunna cleara en raid. Tror det var mycket det som gjorde expansionen så populär

Jag tror de hittade en väldigt bra balans i WotLK. Det var inte lika viktigt vilka klasser man hade med sig, men det fanns fortfarande en distinkt skillnad mellan dem. Därefter tycker jag personligen att alla klasser blev mer och mer lika varandra. Alla hade en interupt, alla hade en heal, alla hade en CC (grovt generaliserat). Och det var den sista expansionen som jag tycker att rustningarna var intressanta och coola och inte RGB-LED-julgransbelysning, även om det var lite på gränsen ibland.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Får väl instämma i kören att Lich King var den bästa expansionen, även om den hade sina svagheter, primärt att alla dungeons var så pissenkla. Kan man någonsin uppleva känslan igen, så här 14 år senare? Kan man hitta ett gille med lika roliga medspelare som man hade då? Troligtvis inte.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak