Permalänk
Medlem

Kanske inte den bästa tajmingen för att gå ner i vikt men nu har jag gått all in på materialet för att gå ner i vikt, få upp kondisen. (Sitter hemma och jobbar)

Historik
* Äter för stora portioner, börjat minska nu i början har det varit värst men nu börjar man känna sig mätt.

* Extremt dålig kondition, flåsade för minsta lilla.

* har haft problem med att gå/springa, lite kännbart i knä samt att träningsformen är otroligt tråkig!

Förutsättningar

* inhandlat en "räser" samt en trainer till denna vilket gör att jag har noll ursäkter, komma iväg till gym och läggs två timmar ink resa är för mycket och omständigt just nu. Är det någon annan som zwiftar så kanske man kan peppa varandra !

* inhandlat digital våg som sparar resultatet i telefonen eller molnet vilket gör att jag enklare kan tracka hur det går, jag hoppas detta kan motivera en att inte ta lite extra godis i affären.

Mål.

Använda cykeln kontinuerligt för att kompensera bristen på vardagsmotion, försöka få upp lite flås och bli piggare.

Mot hösten på allvar försöka dra ner på onyttiga saker, kommer inte lägga någon jätte effort nu i sommar med allt omkring som händer,

Wish me luck och tar gärna emot feedback, lycka till alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Kanske inte den bästa tajmingen för att gå ner i vikt men nu har jag gått all in på materialet för att gå ner i vikt, få upp kondisen. (Sitter hemma och jobbar)

Historik
* Äter för stora portioner, börjat minska nu i början har det varit värst men nu börjar man känna sig mätt.

* Extremt dålig kondition, flåsade för minsta lilla.

* har haft problem med att gå/springa, lite kännbart i knä samt att träningsformen är otroligt tråkig!

Förutsättningar

* inhandlat en "räser" samt en trainer till denna vilket gör att jag har noll ursäkter, komma iväg till gym och läggs två timmar ink resa är för mycket och omständigt just nu. Är det någon annan som zwiftar så kanske man kan peppa varandra !

* inhandlat digital våg som sparar resultatet i telefonen eller molnet vilket gör att jag enklare kan tracka hur det går, jag hoppas detta kan motivera en att inte ta lite extra godis i affären.

Mål.

Använda cykeln kontinuerligt för att kompensera bristen på vardagsmotion, försöka få upp lite flås och bli piggare.

Mot hösten på allvar försöka dra ner på onyttiga saker, kommer inte lägga någon jätte effort nu i sommar med allt omkring som händer,

Wish me luck och tar gärna emot feedback, lycka till alla!

Bra att du har en idé om att du vill göra någonting åt din situation. Här kommer några saker från mig, och det kan du använda på det sätt som passar dig bäst.

Min erfarenhet är att det är svårt att göra en förändring om man inte bestämt sig. Jag har börjat om på min viktresa flera gånger. Nu senast i juni. Skillnaden denna gång är att jag har bestämt mig.

Jag har en egen blogg om min viktresa. Den kan man kolla på...den kanske ger lite inspiration. https://vikt2022.wordpress.com/

Jag vill inte skriva för mycket här nu, men det som ger den största effekt en på viktminskningen är att minska på det man petar i sig. Min erfarenhet är att träningen bidrar, men den gör också att man riskerar att äta mer.

Så kämpa på nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Alla gör som dom vill. Men så mycket överdrivna tips här.
Väldigt få klarar att hålla en super strikt DIET livet ut. De som gör de, ok coolt.

Men för de flesta dödliga så blir det bara jojo bantning.
Så fort det handlar om total uteslutning blir det ett enormt ha-begär, och de flesta kan inte trycka undan detta för evigt.

Släng bort ordet diet, bantning och sådant skit.
Ät vad du vill, så länge du håller dig till rimlig kaloribehov för dig beroende på vad din energiförbrukning är och om du vill gå ner hur mycket underskott du behöver etc. Det är enda som behövs för att gå ner i vikt, ingen uteslutning, inget krav på massa träning hit och dit, och ingen hysteri med ät detta, ät detta, drick detta etc.

Och sen förstår jag inte folk som ska tvunget väga sig konstant, liknar mer OCD än något annat.
Ta ett måttband och mät dig typ 2 gånger i månaden istället.

Man blir mest mörkrädd när man läser tråden här.

Med det sagt så igen får ju alla göra som dom vill, detta är bara mina åsikter.

"Den bästa dieten är den du kan hålla"

En kortare diet kan vara vettigt för att komma igång men många saknar en plan vad man gör efter. Själv tror jag det är bättre att smyga in små förändringar över tid, skaffa vanor så blir det inte så jobbigt. Byt ut dryck till vatten, ta en promenad varje dag etc.

För egen del så slutade jag äta frukost för några år sedan, tar bara en kopp kaffe. Tappade 20kg och har hållt vikten sedan dess. I övrigt äter jag vad jag vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Kanske inte den bästa tajmingen för att gå ner i vikt men nu har jag gått all in på materialet för att gå ner i vikt, få upp kondisen. (Sitter hemma och jobbar)

Historik
* Äter för stora portioner, börjat minska nu i början har det varit värst men nu börjar man känna sig mätt.

* Extremt dålig kondition, flåsade för minsta lilla.

* har haft problem med att gå/springa, lite kännbart i knä samt att träningsformen är otroligt tråkig!

Förutsättningar

* inhandlat en "räser" samt en trainer till denna vilket gör att jag har noll ursäkter, komma iväg till gym och läggs två timmar ink resa är för mycket och omständigt just nu. Är det någon annan som zwiftar så kanske man kan peppa varandra !

* inhandlat digital våg som sparar resultatet i telefonen eller molnet vilket gör att jag enklare kan tracka hur det går, jag hoppas detta kan motivera en att inte ta lite extra godis i affären.

Mål.

Använda cykeln kontinuerligt för att kompensera bristen på vardagsmotion, försöka få upp lite flås och bli piggare.

Mot hösten på allvar försöka dra ner på onyttiga saker, kommer inte lägga någon jätte effort nu i sommar med allt omkring som händer,

Wish me luck och tar gärna emot feedback, lycka till alla!

Härligt att du kommit igång med första steget i en förändring. Tänk dock på att kroppen strävar efter en balans. Så all rörelse du gör går inte att addera på varandra. Om vi t.ex. utgår från att du använder 200 kcal bara genom att existera och sen går 200 kcal, tränar 200kcal, cyklar 200kcal så kan man lätt tro att man har gjort av med 2600 kcal men sanningen lr åtminstone dit forskningen pekar är att du totalt över dagen snarare gjort av med 2300 kcal.
Det kroppen gör för att bevara sin balans är att minska på spontan icke medveten rörelse. Man blir lite mer passiv så att säga.

Så se träningen som ett sätt att må så otroligt mkt bättre av först å främst. eventuella kcal är mer en bonus skulle jag säga

Om du vill läsa mer om kcal så rek. jag verkligen att läsa/följa Jacob Gudiol.

Del 1 - energiekvationen är inte statisk
Del 2 – Energin du får i dig
Del 3 – Vilometabolism, TEF och andra svåra ord
Del 4 – Förbruka energi via rörelse
Del 5 – Vad händer om du äter mer eller mindre än du behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Alla gör som dom vill. Men så mycket överdrivna tips här.
Väldigt få klarar att hålla en super strikt DIET livet ut. De som gör de, ok coolt.

Men för de flesta dödliga så blir det bara jojo bantning.
Så fort det handlar om total uteslutning blir det ett enormt ha-begär, och de flesta kan inte trycka undan detta för evigt.

Släng bort ordet diet, bantning och sådant skit.
Ät vad du vill, så länge du håller dig till rimlig kaloribehov för dig beroende på vad din energiförbrukning är och om du vill gå ner hur mycket underskott du behöver etc. Det är enda som behövs för att gå ner i vikt, ingen uteslutning, inget krav på massa träning hit och dit, och ingen hysteri med ät detta, ät detta, drick detta etc.

Och sen förstår jag inte folk som ska tvunget väga sig konstant, liknar mer OCD än något annat.
Ta ett måttband och mät dig typ 2 gånger i månaden istället.

Man blir mest mörkrädd när man läser tråden här.

Med det sagt så igen får ju alla göra som dom vill, detta är bara mina åsikter.

Alla behöver hitta sin "diet" som passar tills en egna liv. Alla dieter handlar bara i grunden om att minska kaloriintaget så man får ett underskott.
Sen vad är det för fel med att väga sig varje dag för att följa sitt resultat men istället använda ett måttband???
Du vet väl att alla människor är individer och var kroppen tar fett från först är lika individuellt det så att rek. någon att använda måttband känns lite uppåt väggarna.
Att väga sig varje dag är bara ytterligare ett verktyg för att följa ens resultat och kunna fintrimma ens resa mot viktnedgång. Så länge man förstår att vikten kan skifta rejält från en dag till en annan och man istället försöker se vikten över en vecka. Och att sifforna på vågen inte blir något man fixerar sig vid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

Alla behöver hitta sin "diet" som passar tills en egna liv. Alla dieter handlar bara i grunden om att minska kaloriintaget så man får ett underskott.
Sen vad är det för fel med att väga sig varje dag för att följa sitt resultat men istället använda ett måttband???
Du vet väl att alla människor är individer och var kroppen tar fett från först är lika individuellt det så att rek. någon att använda måttband känns lite uppåt väggarna.
Att väga sig varje dag är bara ytterligare ett verktyg för att följa ens resultat och kunna fintrimma ens resa mot viktnedgång. Så länge man förstår att vikten kan skifta rejält från en dag till en annan och man istället försöker se vikten över en vecka. Och att sifforna på vågen inte blir något man fixerar sig vid.

Att väga sig varje dag är i det stora hela meningslöst, vilket de flesta dietister, fitness personligheter också kan bekräfta.
Och det leder oftast till ett ohälsosamt beteende och fixering.

Notera att jag skrev varje dag/konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Att väga sig varje dag är i det stora hela meningslöst, vilket de flesta dietister, fitness personligheter också kan bekräfta.
Och det leder oftast till ett ohälsosamt beteende och fixering.

Notera att jag skrev varje dag/konstant.

Ja hur ofta man väger sig är en personlig sak. Jag väger mig varje dag för jag gillar att kunna se kurvan i appen över en vecka t.ex.
Sen att referera till personligheter inom fitness och annat ger väl inte så mkt. Lyssnat på poddar där motsatsen sägs. Så länge du väger dig vid samma tid de dagar du bestämmer dig för att väga så kommer du till slut få en kurva som förhoppningsvis pekar rätt.

Sen är ju inte siffran allt. om man går på ett underskott men inte tränar så kommer det man tappar inte bara vara fett utan även muskler. Så jag brukar alltid rek. att kombinera underskott med styrketräning.

Permalänk
Avstängd

efter 12 nätter på sjukan så har jag bara gått upp cirka 300 gram mot vad jag vägde innan för nånstans runt 2 veckor sedan. Och då har jag i stort sett varje dag ätit lagad mat till både lunch och middag, samt flera gånger haft sockerkaka, glass (nästan en hel kula, så att säga) eller små kakor till fika dessutom. Och då har jag inte gjort #2 sedan igår f.m. och käkat frukost idag.
Inte helt pjåkigt ändå.

Permalänk
Medlem

Rätt håll nu!

Det går åt rätt håll. Äter bra, och går sakta ned i vikt.
Idag såg middagen ut enligt bilden. Bilden är upp och ned 😊

Permalänk
Medlem

Första månaden på keto ger resultat.
Känner mig nöjd med denna takten och hungern är nästan helt borta. Kör 16:8 modellen.

Permalänk
Medlem

Månadens vägning blev lite rörig. Var i Skottland på resa när den skulle gjorts.

Inte helt oväntat så har all öl och semestermat resulterat i ökad vikt. Dessutom hoppade jag över en fastedag i min 5:2-diet.

88,4kg, plus 0,1 sedan förra vägningen, total viktnedgång 11,3kg sedan oktober 2021.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

104 cm i midja, 89 kg. Ska vara mindre framöver.

Permalänk
Avstängd

Fick mig en liten promenat hem efter lämnat hyrbilen.
4046 steg under ca 1 timma med lite paused för att vila höften på vägen hem.
Nu blir det lite lunch

Permalänk
Medlem

Gym/styrketräning hjälpte mig en hel del när man höll i det och var bestämd för att gå i alla fall två till tre gånger i veckan. Däremot hade jag lite hjälp att få motivationen att ta mig dit av några kollegor som pushade på lite gick alltid efter lite övertalning. Var inget vidare dem första gångerna tills man började komma in i det succesivt sen när man började få in både rutin och se resultat av det så blev det istället roligt att åka dit. Fördelen med gym är man kan ta ex Måndag styrka. Onsdag kondition. Fredag styrka. tycker jag är ett bra upplägg så man låter musklerna vila det är det viktigaste om man vill ha resultat dem behöver få vila ut om det ska bli skillnad.

Tycker det funkade bra för mig på grund av min dåliga kondition mer kalorier bränns i kroppens viloläge. Det viktiga är att inte gå så värst mycket efter vad vågen säger. För mig det blev väldigt missvisande för min del då musklerna man bygger gör man håller sig väl ganska snarlikt det man ligger kring i normalfallet sen är det lätt att tro det inte hänt så mycket antingen ta bilder framför spegel och jämföra varje månad eller bara fråga någon rak och ärlig person mer effektivt i min mening. Sen slapp man dra ner allt för mycket på maten då mer av det omsätts till muskelmassa.

Börja dem första gångerna och bekanta sig med lite olika redskap och se vad som passar en själv om det nu är hantlar skivstång tränings maskiner eller dylikt så tycker jag man ska bekanta sig med det i lugn och ro för att bara inte ta första bästa och bara spendera ett helt pass vid ett moment/övning. Bänkpress är väldigt effektiv för armar och överkroppen. Börja lågt börja bara med stången (dem flesta ligger runt 20kg) och sen sakta men säkert öka efter varje vecka lite i taget efter vad man känner är lagom.

Sen kan det vara bra om man vill dra på rätt tungt och testa när man fått in det och börjar bli lite vikt på stången är att ha någon som står beredd på att lyfta den om man inte skulle orka efter ett antal reps.

En viktig sak att tillägga detta blir mycket enklare att komma in i när man går med någon annan som gör det regelbundet och kan dessa övningar och tekniker den hjälpen jag fick med att få in dessa på rätt sätt är jag tacksam för.

Sen om man skulle fråga någon annan som tränar på samma ställe lite att man är nybörjare och fråga efter lite tips har jag väldigt svårt att tänka mig att man inte skulle få det dem flesta som är lite större och är där regelbundet är ju trots allt deras intresse. Är ju som någon skulle frågat om it datordelar och vad dem ska köpa som inte kan så värst mycket är det ju klart man är behjälplig och inte tycker det är en börda heller.

Sen är det viktigaste att hitta vad som passar en själv det är givetvis det viktigaste om man har nära till jobb eller dylikt hade kanske cykla till jobbet några gånger i veckan kunnat göra susen också kombinerat med mindre portioner mat man får känna efter lite själv vad man nu strävar efter och känner sig bekväm med

Permalänk

Själv kör jag LCHF med periodisk fasta. Äter endast en gång/dag - en riktigt fet animalisk middag (ingen vegan-skit med giftiga vegetabiliska oljor) och tränar löpning 3 ggr i veckan. Är aldrig hungrig och har massor energi.
Väger runt 76kg men ska ner till runt 65 för att mina knän ska orka fortsätta med löpningen åtminstone 15-20 år till. Utan löpningen kommer jag falla i djup depression för jag MÅSTE röra på mig massor för att må bra och löpning har alltid varit den motionsform som ger mig mest positiv kick.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att påminna om denna artikeln: https://www.dn.se/insidan/forskaren-darfor-fungerar-inte-tran...
" Du kan aldrig springa ifrån en dålig kosthållning."
Det är först och främst kosthållningen som påverkar din vikt(nedgång) inte hur mycket du tränar.

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Kan vara värt att påminna om denna artikeln: https://www.dn.se/insidan/forskaren-darfor-fungerar-inte-tran...
" Du kan aldrig springa ifrån en dålig kosthållning."
Det är först och främst kosthållningen som påverkar din vikt(nedgång) inte hur mycket du tränar.

Tror han skulle behöva kolla på hur folk som tränar mycket äter så hade han sett att det inte håller, om hans teori hade varit korrekt så hade varenda elitidrottare varit smällfeta. Finns gott om skådisar som tränar en del och äter massvis också, Dwayne Johnson är ju i rätt bra form och han säger att han äter minst 6000 kcal per dag.

Kan säga att det var bra mycket lättare att gå ned i vikt när jag kunde träna ordentligt, åt jag 2500 kcal om dagen rasade jag i vikt och det krävdes drygt 4000 kcal om dagen för att hålla vikten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tror han skulle behöva kolla på hur folk som tränar mycket äter så hade han sett att det inte håller, om hans teori hade varit korrekt så hade varenda elitidrottare varit smällfeta. Finns gott om skådisar som tränar en del och äter massvis också, Dwayne Johnson är ju i rätt bra form och han säger att han äter minst 6000 kcal per dag.

Du blandar ihop att inte lägga på sig (fett)vikt med att bränna av fettdepåer. Kalorier som går till muskler och ren energianvändning blir inte fett på kroppen, därför kan du ha ett kaloriöverskott när du är aktiv. Men att ta energi från sparade fettdepåer är inte lika effektivt som ny ren energi in och du har inte orken att hålla den höga nivån av aktivitet på den energin. Du kommer att kompensera med extra kalorier i form av föda.

Utöver det så är Dwayne Johnson ett uruselt exempel att mäta sig mot. Dels deltar han i en onlinekultur kring träning där man ska ljuga om sitt energiintag och sina vanor för att passa in, vilket han behöver för att sälja både sin image och sina produkter och dels har mannen spenderat minst halva sitt vuxna liv på olika preparat och verkar bara gå mer och mer åt det hållet ju äldre han blir. Hela poängen med att steroider är att kunna omsätta mer kalorier till muskelmassa. Någon som tränar naturligt kan inte ha ett kostintag på 6000 kalorier utan att lägga på massor med fett, det är helt enkelt inte fysiologiskt möjligt (Undantaget kanske vissa strong men och andra extremfall, men de är också inte "lean").

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Du blandar ihop att inte lägga på sig vikt med att bränna av fettdepåer. Kalorier som går till muskler och ren energianvändning blir inte fett på kroppen, därför kan du ha ett kaloriöverskott när du är aktiv. Men att ta energi från sparade fettdepåer är inte lika effektivt som ny ren energi in och du har inte orken att hålla den höga nivån av aktivitet på den energin. Du kommer att kompensera med extra kalorier i form av föda.

Som sagt, jag har bränt fettdepåer tidigare, det gick lätt pga träning och hade då av den anledningen större muskelmassa. Nu gör jag detsamma med mindre mängd träning samt mindre muskelmassa vilket är jobbigare och kräver en kostomläggning för att begränsa kaloriintaget. Tycker sättet jag tvingas göra nu är det sämsta någonsin faktiskt och jag är rätt irriterad över det, hade jag varit frisk så jag hade kunnat träna ordentligt så hade det gått snabbare och krävts mindre förändring av kosten.

Och man orkar hålla en hög nivån av aktivitet även på kaloriunderskott, kroppen är gjord för att kunna använda det lagrade fettet som energi när det krävs. Sedan väljer man såklart själv om man äter extra kalorier eller inte, det har helt att göra med ifall man vill äta dem eller ej.

Skrivet av Laffe:

Utöver det så är Dwayne Johnson ett uruselt exempel att mäta sig mot. Dels deltar han i en onlinekultur kring träning där man ska ljuga om sitt energiintag och sina vanor för att passa in, vilket han behöver för att sälja både sin image och sina produkter och dels har mannen spenderat minst halva sitt vuxna liv på olika preparat och verkar bara gå mer och mer åt det hållet ju äldre han blir. Hela poängen med att steroider är att kunna omsätta mer kalorier till muskelmassa. Någon som tränar naturligt kan inte ha ett kostintag på 6000 kalorier utan att lägga på massor med fett, det är helt enkelt inte fysiologiskt möjligt (Undantaget kanske vissa strong men och andra extremfall, men de är också inte "lean").

Skall du komma med sådana påståenden om människor så får du visa källa på det du påstår. För övrigt omsätts inte "kalorier" till muskelmassa så jag förstår inte riktigt vad du menar med det.

Sedan angående att kunna äta 6000 kcal utan att lägga på sig massor med fett så ser jag inte det konstiga i det, jag tränade inte speciellt mycket i jämförelse och behövde drygt 4000 kcal för att inte tappa vikt och jag la inte på mig något extra fett. Sedan är det såklart så att vara extremt deffad som folk ser ut på film är någonting annat, lite fett på kroppen är normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Som sagt, jag har bränt fettdepåer tidigare, det gick lätt pga träning och hade då av den anledningen större muskelmassa. Nu gör jag detsamma med mindre mängd träning samt mindre muskelmassa vilket är jobbigare och kräver en kostomläggning för att begränsa kaloriintaget. Tycker sättet jag tvingas göra nu är det sämsta någonsin faktiskt och jag är rätt irriterad över det, hade jag varit frisk så jag hade kunnat träna ordentligt så hade det gått snabbare och krävts mindre förändring av kosten.

Och man orkar hålla en hög nivån av aktivitet även på kaloriunderskott, kroppen är gjord för att kunna använda det lagrade fettet som energi när det krävs. Sedan väljer man såklart själv om man äter extra kalorier eller inte, det har helt att göra med ifall man vill äta dem eller ej.

Skall du komma med sådana påståenden om människor så får du visa källa på det du påstår. För övrigt omsätts inte "kalorier" till muskelmassa så jag förstår inte riktigt vad du menar med det.

Sedan angående att kunna äta 6000 kcal utan att lägga på sig massor med fett så ser jag inte det konstiga i det, jag tränade inte speciellt mycket i jämförelse och behövde drygt 4000 kcal för att inte tappa vikt och jag la inte på mig något extra fett. Sedan är det såklart så att vara extremt deffad som folk ser ut på film är någonting annat, lite fett på kroppen är normalt.

4000kcal är väldigt mycket kalorier för någon som inte tränar "speciellt mycket". Börja räkna dina kalorier, så förstår du hur mycket 4000kcal är.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreijer:

4000kcal är väldigt mycket kalorier för någon som inte tränar "speciellt mycket". Börja räkna dina kalorier, så förstår du hur mycket 4000kcal är.

Det är ju bada 10 burkar Felix red Thai curry-soppa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

4000kcal är väldigt mycket kalorier för någon som inte tränar "speciellt mycket". Börja räkna dina kalorier, så förstår du hur mycket 4000kcal är.

Jag räknade kalorier för att komma fram till 4000 kcal från första början så jag vet hur mycket det är, det var jobbigt att äta tillräckligt för att hålla vikten.

Permalänk
Medlem

Längd 182cm
Startvikt: 96kg
Lägsta vikt: 69kg

-27kg

2 månader - 1500 kalorier
6 månader - 1750 kalorier

Totalt: 8 månader

- ca 160g protein per dag - 0 fusk dagar.

Nuvarande vikt: 75kg ( såg ut som en döskalle i ansiktet vid 69kg, så jag börja äta några hundra kalorier till varje dag)

Dålig före bild, men jag vela gärna inte va med på kort förut.

Detta kanske kan inspirera någon.
(Edit: kollade upp min Lifesum app och korrigerade lite)

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Skall du komma med sådana påståenden om människor så får du visa källa på det du påstår. För övrigt omsätts inte "kalorier" till muskelmassa så jag förstår inte riktigt vad du menar med det.

Really?

Det är väl visserligen sant att bevisbördan ligger på mig om jag gör ett påståenden, men ska du vara så här obstinat bara för sakens skull så är jag inte intresserad av samtalet. Jag gissar att du vet så väl som jag både vad jag menar och hur rimligt det är att påstå att Dwayne Johnsson kanske inte är helt "natty". Hade jag trott att det gav nåt hade vi kunnat diskutera hur omöjlig hans utveckling dem senaste 20 åren är med stöd i vetenskap och utifrån bildbevis och dylikt, men jag tror ärligt talat inte att du bryr dig om det.

Jag deltar bara i tråden för att den ha ett trevligt samtalsklimat i normala fall och verkar följas av folk med ett genuint intresse av att må bättre. Jag vet inte om du faktiskt tror på det du säger eller trollar, men ska du köra nån drive här inne med broscience-propaganda och resonemang kring fullständigt anekdotiska och overifierbara påståenden om dig själv och andra individer som inte kan hitta stöd i några aktuella forskningsrön finns det inte mycket att hämta här och i värsta fall hjälper jag dig bara att störa tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

<Uppladdad bildlänk>Längd 182cm
Startvikt: 96kg
Nuvarande vikt: 75kg

-21kg

8 månader - 1800kalorier - ca 160g protein per dag - 0 fusk dagar.

Dålig före bild, men jag vela gärna inte va med på kort förut.

Detta kanske kan inspirera någon.

Bra Jobbat!

Jag är själv ca 10KG från mitt mål på 85kg (startade på runt 117kg vid slutet av förra sommaren) Tyvärr blivit väldigt slarvig nu det senaste så har fastnat runt 96 några månader. Men så länge det inte går uppåt är det väl okej.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

För 6 år sedan märkte jag att jag snarkade när jag låg på sidan (innan bara när jag låg på rygg och jag vaknade alltid vid snark vid insomningsögonblicket) och så hade jag gikt också. Jag vägde 106 kilo. Beslöt mig för att prova 16/8-metoden.
Så mellan 20:00 och 12:00 dagen efter åt jag ingenting. Det gick förvånansvärt bra. Var aldrig hungrig, mest sugen på kvällarna. Jag har aldrig varit någon som motionerat så viktnedgången kan inte skyllas på mer aktivt liv.
Det tog ett tag (eftersom jag efter några månader började fuska på helgerna) men efter knappt ett år hade jag gått ner 16 kilo och vaknade inte mer av mina egna snarkningar. Gikt-attackerna reducerades kraftigt.

Har ingen koll på hur många kalorier jag äter, men jag tycker jag frossar ganska friskt under de 8 timmarna jag äter (äter inte särskilt nyttigt), åt en stor måltid på kvällen innan 20:00 eftersom jag inte kan sova om jag är hungrig. Sen tre år tillbaka arbetar jag bara nätter och då är det mycket enklare.

Av någon anledning stannade det vid 16 kilo, men jag har behållit den vikten sen dess. Och är väl bara ungefär 4-5 kilo överviktig räknat på min längd. Har man bara medelmåttig karaktär, som jag t.ex. så kan man ju prova på den om man inte vill hålla på och joxa med vilken sorts mat man äter..

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Bra Jobbat!

Jag är själv ca 10KG från mitt mål på 85kg (startade på runt 117kg vid slutet av förra sommaren) Tyvärr blivit väldigt slarvig nu det senaste så har fastnat runt 96 några månader. Men så länge det inte går uppåt är det väl okej.

Tack detsamma! Jag har själv vid en punk vart uppe i 111kg, det är det mesta jag vägt, personligen så stannade jag också runt 93-95kg vill jag minnas, men för mig lossna det när jag bröt 90kg gränsen då gick det ”snabbt” ner till 80, sen segt som smör ner till 75kg.

Jag har vart ner till 69.9kg men då började jag se ut som en döskalle i ansiktet.

Men från 111 till 69 (-42kg) på ca 3 år, dock så la jag in mitt engagemang ordentligt när jag kom ner till 96kg som på bilden för typ 1 årsen.

Det går med lite jävlar anamma. Har bara tränat sporadiskt till och från, allt handlar om vad man stoppar i truten!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Really?

Det är väl visserligen sant att bevisbördan ligger på mig om jag gör ett påståenden, men ska du vara så här obstinat bara för sakens skull så är jag inte intresserad av samtalet. Jag gissar att du vet så väl som jag både vad jag menar och hur rimligt det är att påstå att Dwayne Johnsson kanske inte är helt "natty". Hade jag trott att det gav nåt hade vi kunnat diskutera hur omöjlig hans utveckling dem senaste 20 åren är med stöd i vetenskap och utifrån bildbevis och dylikt, men jag tror ärligt talat inte att du bryr dig om det.

Ja om du skall hävda att enda sättet att öka sin förbränning med träning är genom steroider så begär jag källor. För annars har din invändning om hans eventuella steroider inget att göra med vad jag sa.

Skrivet av Laffe:

Jag deltar bara i tråden för att den ha ett trevligt samtalsklimat i normala fall och verkar följas av folk med ett genuint intresse av att må bättre. Jag vet inte om du faktiskt tror på det du säger eller trollar, men ska du köra nån drive här inne med broscience-propaganda och resonemang kring fullständigt anekdotiska och overifierbara påståenden om dig själv och andra individer som inte kan hitta stöd i några aktuella forskningsrön finns det inte mycket att hämta här och i värsta fall hjälper jag dig bara att störa tråden.

Jag kör ingen brosciene, att man kan öka sin förbränning med träning har väl varit vedertaget rätt länge och det finns rätt mycket forskning kring träning och dess effekter.

I det här fallet är det dock inte fel att säga något anekdotiskt då artikeln hävdade att det var omöjligt att öka sin förbränning med träning då kroppen på något vis skulle lyckas kompensera för det. Då räcker det med ett exempel för att motbevisa påståendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Tack detsamma! Jag har själv vid en punk vart uppe i 111kg, det är det mesta jag vägt, personligen så stannade jag också runt 93-95kg vill jag minnas, men för mig lossna det när jag bröt 90kg gränsen då gick det ”snabbt” ner till 80, sen segt som smör ner till 75kg.

Jag har vart ner till 69.9kg men då började jag se ut som en döskalle i ansiktet.

Men från 111 till 69 (-42kg) på ca 3 år, dock så la jag in mitt engagemang ordentligt när jag kom ner till 96kg som på bilden för typ 1 årsen.

Det går med lite jävlar anamma. Har bara tränat sporadiskt till och från, allt handlar om vad man stoppar i truten!

Oj de var en rejäl sänkning. Jag får se var jag nöjer mig men 85kg tror jag är runt gränsen för övervikt enligt BMI kalkylatorn jag körde när jag kollade. Nu är jag inte i "fetma" fältet längre i alla fall. Hade som mål att väga under tre siffrigt till 30 och det gick i alla fall. Att Fylla 30 var i alla fall en bra motivator för att ta tag i vikten igen.

Jag kör med en app som jag scannar in mat med. När jag matade in min data där så rekommenderar den mig att äta strax under 2000kcal per dag (före träning) Och om jag är ärlig så har jag slarvat rätt mycket med den det senaste speciellt nu med semester så tar jag tag i det så löser det sig nog.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja om du skall hävda att enda sättet att öka sin förbränning med träning är genom steroider så begär jag källor. För annars har din invändning om hans eventuella steroider inget att göra med vad jag sa.

Jag kör ingen brosciene, att man kan öka sin förbränning med träning har väl varit vedertaget rätt länge och det finns rätt mycket forskning kring träning och dess effekter.

I det här fallet är det dock inte fel att säga något anekdotiskt då artikeln hävdade att det var omöjligt att öka sin förbränning med träning då kroppen på något vis skulle lyckas kompensera för det. Då räcker det med ett exempel för att motbevisa påståendet.

Håller med dig! Hörde av en kompis som gjorde jägare, när de var i fjällen på vintern åt de över 10000kcal för att hålla sig varma och orka. Kanske inte en ’normal’ situation eller träningsform, men det går absolut att bränna kalorier