Rykte: AMD avtäcker Ryzen 7000 den 30 augusti – tillgänglig i september

Permalänk
Melding Plague

Rykte: AMD avtäcker Ryzen 7000 den 30 augusti – tillgänglig i september

Lanseringsfönstret för AMD Ryzen 7000 "Raphael" krymper raskt från årstid, till månad till dag, åtminstone om Wccftechs branschkontakter har koll på läget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Hmm på bilden finns en Windows build med. Lite spännande om det verkligen är för gamers?

Permalänk
Medlem

intressant tid att vänta på

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Hmm på bilden finns en Windows build med. Lite spännande om det verkligen är för gamers?

På vilken bild?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att day-1 reviews inkluderar 5800X3D i jämförelserna.
Har en känsla av att den fortfarande kommer att ligga nära toppen för gamers.

Permalänk
Medlem

Kul att det kommer lite datum så även om det skulle diffa på någon dag så vet vi ungefär när det kommer.

Permalänk
Medlem

Undrar om DDR5-priserna initialt kommer stiga efter release?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zippeer:

På vilken bild?

Bilden till artikeln på sweclockers första sida.

Permalänk
Medlem

Vad jag undrar är, vart är alla leaks? Sjukt att Intel har läckor men amd har närmare release än Intel men knäpp tyst.
Vore kul med lite info mer än det man redan vet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Rekordmedlem

En fet APU som första modell vore nått för vem vill ha en cpu ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En fet APU som första modell vore nått för vem vill ha en cpu ?

Jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hoppas verkligen att day-1 reviews inkluderar 5800X3D i jämförelserna.
Har en känsla av att den fortfarande kommer att ligga nära toppen för gamers.

Ja, den testare som inte testar mot 5800X3D med snabbt DDR4 minne är inte värd vattnet

Problemet med X3D modellerna är kanske att Milan-X är omåttligt populär så AMD kan ha brist på cache chiplets, och dom får mycket mer betalt för Milan-X.

Ett annat problem är att dom sannolikt kommer fortsätta att vara mycket svåra att överklocka, inte så kul för moderkortstillverkarna om man kan slänga in en X3D i en billig bräda och redan där få maxprestanda utan att klocka. Tror att OEM kommer att försöka hålla så mycket tyst om X3D som möjligt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ja, den testare som inte testar mot 5800X3D med snabbt DDR4 minne är inte värd vattnet

Problemet med X3D modellerna är kanske att Milan-X är omåttligt populär så AMD kan ha brist på cache chiplets, och dom får mycket mer betalt för Milan-X.

Ett annat problem är att dom sannolikt kommer fortsätta att vara mycket svåra att överklocka, inte så kul för moderkortstillverkarna om man kan slänga in en X3D i en billig bräda och redan där få maxprestanda utan att klocka. Tror att OEM kommer att försöka hålla så mycket tyst om X3D som möjligt.

Man kan ju oftast se på day-1 recensioner hur tillverkaren ser på sin produkt.
Om många siter klipper och klistrar samma presentations material och benchmarks visar samma program så vet man att tillverkaren försöker att dölja svagheter.

Jag tror att vi som vanligt får vänta på gamersnexus "riktiga" review 1 vecka efter release för att se vad som verkligen gäller.
Där brukar dom fånga upp "fuskande" moderkort och andra problem.

Permalänk
Avstängd

Hur många kärnor blir på motsvarande 5800/5900x

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En fet APU som första modell vore nått för vem vill ha en cpu ?

Jag och väldigt många andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Hur många kärnor blir på motsvarande 5800/5900x

Ingen skillnad om det här stämmer:
https://wccftech.com/amd-ryzen-7000-desktop-cpus-x670-motherb...

Verkar inte heller vara någon skillnad i cache storlekar.

Undrar jag om 7000 mer är en "refresh" som med ökad effekt klarar lite högre frekvenser.
I så fall kommer vi ju att se en ~10% ökning över 5000 serien i singlecore.
Kanske lite mer i multicore beroende på hur modiga dom känner sig.

Permalänk
Skrivet av anon8870:

Hmm på bilden finns en Windows build med. Lite spännande om det verkligen är för gamers?

Windows build?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En fet APU som första modell vore nått för vem vill ha en cpu ?

Hoppas på en GPU med integrerad CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Windows build?

Jag fattar inget heller...

Antar att han reffererar till 2H22 som står på första sidan vilket borde vara second halv 22.

Permalänk
Medlem

Jag ska sitta redo och titta på detta den 30,e.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att jag har något behov av uppgradering (och inte sambon heller som har en 3950X), men det ska ändå bli kul att se vad som kommer.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

6 veckor kvar tills man äntligen får uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad jag undrar är, vart är alla leaks? Sjukt att Intel har läckor men amd har närmare release än Intel men knäpp tyst.
Vore kul med lite info mer än det man redan vet

AMD har väl vara praktikanter på sin marknadsföring division nu för tiden efter Bulldozer så de kanske inte har lärt sig att man kan läcka grejer till pressen för gratis PR...

Personligen föredrar jag överraskningen

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

AMD har väl vara praktikanter på sin marknadsföring division nu för tiden efter Bulldozer så de kanske inte har lärt sig att man kan läcka grejer till pressen för gratis PR...

Personligen föredrar jag överraskningen

Praktikanter är bra för för sista raden i bokföringen iofs.
Jag hade gillat lite mer info, första dagarna tester brukar vara så skeva tyvärr. Hoppas swec får tag i en omgående 😁

Även fast jag precis uppgraderat så är det kul med ny gen att läsa om

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Ingen skillnad om det här stämmer:
https://wccftech.com/amd-ryzen-7000-desktop-cpus-x670-motherb...

Verkar inte heller vara någon skillnad i cache storlekar.

Undrar jag om 7000 mer är en "refresh" som med ökad effekt klarar lite högre frekvenser.
I så fall kommer vi ju att se en ~10% ökning över 5000 serien i singlecore.
Kanske lite mer i multicore beroende på hur modiga dom känner sig.

Är inte då typ en Alder lake kanske bättre än Ryzen 7000?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Svensktiger:

Verkar inte heller vara någon skillnad i cache storlekar.

Stämmer specifikationen som Wccftech listar är ju L2$ dubbelt så stor som hos tidigare Zen-generationer, 1 MB i stället för 0,5 MB.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Stämmer specifikationen som Wccftech listar är ju L2$ dubbelt så stor som hos tidigare Zen-generationer, 1 MB i stället för 0,5 MB.

Ja det har du ju rätt i.
Blir intressant att se jämförelser MAO!

Permalänk
Medlem

Dubbelt så stor L2$, högre frekvenser, högre effekt tak samt vissa AVX512 HERE WE GO!!!

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Nä detta håller inte. Intel måste verkligen börja steppa upp nu. Men det är väl långa ledtider och utvecklingstider, så man kan väl inte skylla allt på Gelsinger än.

Sapphire Rapids ser mer och mer förlorad ut, så nu gäller det att komma igen med Granite Rapids och Emerald Rapids (som jag TROR att efterföljarna heter).

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ja det har du ju rätt i.
Blir intressant att se jämförelser MAO!

Vad påverkas av mycket L2 cache?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M