Märkliga Firefox-ikoner dyker upp

Permalänk
Medlem

Märkliga Firefox-ikoner dyker upp

Har ett problem med Firefox. Det är nämligen märkliga Firefox HTML ikoner dyker upp på skrivbordet slumpmässigt.

Såhär ser de ut:

Det kommer ibland bara en eller två samtidigt.

Det kommer bara upp en blank sida när man öppnar de.

Använder givetvis Firefox (standardwebbläsare).

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Har ett problem med Firefox. Det är nämligen märkliga Firefox HTML ikoner dyker upp på skrivbordet slumpmässigt.

Såhär ser de ut:
https://i.imgur.com/1v3CtPD.png

Det kommer ibland bara en eller två samtidigt.

Det kommer bara upp en blank sida när man öppnar de.

Använder givetvis Firefox (standardwebbläsare).

Det har nog inget med Firefox att göra utan ikonen blir en firefox-ikon för att du har Firefox som standardläsare.

Om du läser här så skriver de att det kan vara Avast om du har det installerat.
https://www.bleepingcomputer.com/forums/t/770866/random-html-...

Annars om det inte är det så är det säkert något liknande. Något program lägger sina temp-filer på desktop och de är i ett format som Windows tror är öppningsbar i Firefox (webbläsare).

Om du har avast gratis så kan du avinstallera den och använda den inbyggda i Windows eller byta till något annat.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det har nog inget med Firefox att göra utan ikonen blir en firefox-ikon för att du har Firefox som standardläsare.

Om du läser här så skriver de att det kan vara Avast om du har det installerat.
https://www.bleepingcomputer.com/forums/t/770866/random-html-...

Annars om det inte är det så är det säkert något liknande. Något program lägger sina temp-filer på desktop och de är i ett format som Windows tror är öppningsbar i Firefox (webbläsare).

Om du har avast gratis så kan du avinstallera den och använda den inbyggda i Windows eller byta till något annat.

Jag har inget Avast installerat. Kör Windows egna.

Dock har jag valt att nedladdningar ska sparas till skrivbordet som standard. Det är antagligen därför de hamnar där.
Om man ska byta nedladdningsfolder så lär de inte dyka upp på skrivbordet längre antar jag.

Kanske temp-filer då?

EDIT: Man ser dessa filer laddas ned av sig själv i Firefox.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Troligen har du så att Fx automatiskt sparar på skrivbordet ihop med samma problem som jag haft. Emellanåt har jag fått upp en spara-ruta på liknande skräpfiler t ex när jag backat.

Jag har inte försökt lösa det, men en tanke är att testa med en ny profil ifall den buggar (och inte själva Fx).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Jag har inget Avast installerat. Kör Windows egna.

Dock har jag valt att nedladdningar ska sparas till skrivbordet som standard. Det är antagligen därför de hamnar där.
Om man ska byta nedladdningsfolder så lär de inte dyka upp på skrivbordet längre antar jag.

Kanske temp-filer då?

EDIT: Man ser dessa filer laddas ned av sig själv i Firefox.

Okej. Vet inte om det har med detta att göra på något sätt

https://community.spiceworks.com/topic/2352904-firefox-98-now...

... men är inte säkert, provade själv att öppna pdf i Firefox och skapades ingen temp-fil i downloads (som är min default).

Men de borde ju tas bort när man har laddat ner filen om det är det som är grejen.
Testa annars att göra en mapp i desktop, ändra till default till den mappen och se om dessa filer hamnar där istället.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Rekordmedlem

För mig så skapas de av Edge men vilken ikon som visas beror sedan på vilket program du valt att öppna filtypen med men du bör nog misstänka Edge som orsak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För mig så skapas de av Edge men vilken ikon som visas beror sedan på vilket program du valt att öppna filtypen med men du bör nog misstänka Edge som orsak.

Ja, precis. Att det är Firefox-ikonen som visas betyder ju enbart att TS valt att det är Firefox som ska öppna HTML-dokument, det säger ju ingenting om vilket program som skapar de där filerna.

I så fall ger det kanske någon gnutta insikt att titta vad filerna innehåller, det kanske ger någon idé om varifrån de kommer.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För mig så skapas de av Edge men vilken ikon som visas beror sedan på vilket program du valt att öppna filtypen med men du bör nog misstänka Edge som orsak.

Skrivet av evil penguin:

Ja, precis. Att det är Firefox-ikonen som visas betyder ju enbart att TS valt att det är Firefox som ska öppna HTML-dokument, det säger ju ingenting om vilket program som skapar de där filerna.

I så fall ger det kanske någon gnutta insikt att titta vad filerna innehåller, det kanske ger någon idé om varifrån de kommer.

Vad står det i sista meningen i startinlägget?

Som sagt tror jag att det är samma beteende jag råkat ut för, med skillnaden att jag har så att jag får upp spara som-rutan (inställningsfråga).