Rykte: Nvidia Geforce RTX 4080 får samma effektuttag som RTX 3080

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Nvidia Geforce RTX 4080 får samma effektuttag som RTX 3080

Enligt Twitter-profilen "kopite7kimi" var tidigare specifikationer om 420 watt mycket generösa, varför det nya budet är 100 watt lägre.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Endast nyfiken på när 4080/4070 släpps samt pris..

Permalänk
Medlem

Köööööööööööp!!!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd

Så poängen med alla dessa rykten har varit exakt vad?

Permalänk
Medlem

kopite7kimi har alltså ändrat sig igen?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av Varg:

kopite7kimi har alltså ändrat sig igen?

Tycker också detta är väldigt konstigt. Helt olika uppgifter från denne leaker. Hur ska man någonsin ta honom på allvar i framtiden? För inte så längesedan ryktades det om 300W för RTX 4070.

Permalänk
Medlem

Hoppas detta är sant, inte sugen att addera mer värme till mitt datorrum

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Har 4070 bättre prestanda än 3090 så lär ju priset bli därefter, säkert runt 20k nu när det börjar bli halvledare brist igen.

Så detta 4080 och över blir nog dyrt.

Ni vet vart ni hörde det.

Permalänk
Medlem

4090 Here we go.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

50 eller 100W gör väl knappast skillnad när man pratar om ett helt system, sen ändras ju allt vid överklockning som vanligt… prestanda per krona är så mycket viktigare än effektiviteten när det kommer till stationära datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

kopite7kimi har alltså ändrat sig igen?

Skrivet av Dinkefing:

Tycker också detta är väldigt konstigt. Helt olika uppgifter från denne leaker. Hur ska man någonsin ta honom på allvar i framtiden? För inte så längesedan ryktades det om 300W för RTX 4070.

De tidigare läckorna har väl gällt kretsar med oidentifierad koppling till framtida produkter, så det är ju svårt att bedöma om detta innebär en ändring eller ej.

Vad jag tycker är anmärkningsvärt är snarare hur stor grej det gjorts av vad en person säger sig veta (på oklara grunder).

Om det stämmer att effektuttaget inte skenar ytterligare så låter det ju dock positivt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tycker också detta är väldigt konstigt. Helt olika uppgifter från denne leaker. Hur ska man någonsin ta honom på allvar i framtiden? För inte så längesedan ryktades det om 300W för RTX 4070.

Vad är det som är så osannolikt med att man ändrar sig? Nvidia kanske har testat med olika strömnivåer för att se kapaciteten och nu spikat en eller flera modeller. Det betyder inte att tidigare rykten inte var osanna, de kan ha varit sanna för stunden.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Vad är det som är så osannolikt med att man ändrar sig? Nvidia kanske har testat med olika strömnivåer för att se kapaciteten och nu spikat en eller flera modeller. Det betyder inte att tidigare rykten inte var osanna, de kan ha varit sanna för stunden.

Att de har fått när spänningen så mycket med bibehållen prestanda verkar inte troligt. Detta kanske är ett workstation kort, de brukar vara betydligt snålare.

Permalänk

Go "old school", 1070 TI är tillräckligt för 1440p ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Att de har fått när spänningen så mycket med bibehållen prestanda verkar inte troligt. Detta kanske är ett workstation kort, de brukar vara betydligt snålare.

Hur läser du ut det? De kan väl sänka både strömbudget och prestanda, tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Så poängen med alla dessa rykten har varit exakt vad?

Det hette click-bait förr. Jag vet inte om termen används längre. I vilket fall, syftet med dylika rykten är att sälja sin reklamplats.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk

Nu är just lite fördomsfull..... men har alla med 1440p+ upplösningar 16x AA påslaget?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Patriksan:

Det hette click-bait förr. Jag vet inte om termen används längre. I vilket fall, syftet med dylika rykten är att sälja sin reklamplats.

Fast han skriver ju bara korta tweets. Tror inte man kan få betalt för det överhuvudtaget?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv

Jag tror tyvärr att prestandaökningarna blir ganskasmå ifall de inte höjer effekterna igen.

Men jag hoppas jag har fel såklart..

Permalänk
Medlem

Nvidia var väl bara beredda att klocka skiten ur korten ifall RDNA3 var så bra som ryktena säger, kanske har skett en förändring angående AMDs prestanda.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tycker också detta är väldigt konstigt. Helt olika uppgifter från denne leaker. Hur ska man någonsin ta honom på allvar i framtiden? För inte så längesedan ryktades det om 300W för RTX 4070.

Kan juuh vara som så att det handlar om nvidia som har olika itterationer på korten också, och nu tillslut lyckats hitta en punkt där dom får ner effekten men ändå bibehåller respektabel prestanda?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tycker också detta är väldigt konstigt. Helt olika uppgifter från denne leaker. Hur ska man någonsin ta honom på allvar i framtiden? För inte så längesedan ryktades det om 300W för RTX 4070.

En möjlig förklaring är att testkort rimligtvis inte skickas runt med säg "RTX 40x0"-lappar på sig utan sannolikt bara chippens kodnamn (GL103-200 etc) och att denna läckare försöker göra ett "rimligt antagande" om vilken modell kortet förväntas bli baserat på hur många olika SKUs de har fått nys om och genom att se tillbaka på vad liknande kodnamn blivit för modeller rent historiskt. I nvidias fall så har de varit ganska inkonsekventa där, så då kan jag förstå att det blir felaktiga antaganden.

Eller så drar han allt ur ändan

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast han skriver ju bara korta tweets. Tror inte man kan få betalt för det överhuvudtaget?

OK, jag tänkte närmast på de som sprider vidare och därmed skapar ryktet.
Vad källkvittraren får ut av det, kan jag bara spekulera i. Kanske Linus ger bra dricks för tjänsten. Kanske är kicken av att en miljon gamers går i taket på diverse forum över hela världen helt omöjlig att motstå. Kanske betalar Nvidia bra för att någon håller intresset för deras produkter igång.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Mycket gissningar nu.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Jag gissar att korten drar 1W
Jag gissar att korten drar 2W
...

Får jag tusen gissningar så borde någon av de vara rätt.

Permalänk
Skrivet av medbor:

50 eller 100W gör väl knappast skillnad när man pratar om ett helt system, sen ändras ju allt vid överklockning som vanligt… prestanda per krona är så mycket viktigare än effektiviteten när det kommer till stationära datorer

Prestanda per krona blir kanske inte så bra i långa loppet ifall kortet är mycket mindre energieffektivt än ett annat?

Beror så klart på vad elen kostar.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Nu är just lite fördomsfull..... men har alla med 1440p+ upplösningar 16x AA påslaget?

1440p. Aa är det första som försvinner vid fps"problem" men jag kör allt max om jag får 140fps som jag satt som limit i drivers.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Go "old school", 1070 TI är tillräckligt för 1440p ;P

Räcker ett 1070 Ti för 1440p 120 FPS RT ON så ska jag nog banne mig köpa mig ett 1070 Ti.

Permalänk
Medlem

Samsung 8nm > tsmc 4nm är ändå ett ganska rejält hopp.
Nu när man tänker lite på det så vore det nästan konstigt om rtx 4080 skulle dra 30% mer ström med endast ~60% prestandalyft

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Prestanda per krona blir kanske inte så bra i långa loppet ifall kortet är mycket mindre energieffektivt än ett annat?

Beror så klart på vad elen kostar.

Inte tänkt på det själv än, men så är det verkligen för de i SE3&4. Snittpriset kanske är 3-4ggr högre än förr, då kan det helt plötsligt bli några kronor om dagen som tickar iväg, dvs någon tusenlapp om året i vissa fall