Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Värdering av gammal speldator.

Hejsan!

Jag har gått i tankarna på att ta upp gaming igen och därför tänkte jag be er kunniga om hjälp att värdera min gamla dator som gick för ish 13/14k när den köptes in 2017.

Alternativt om det är mer värt att möjligtvis uppgradera några enstaka komponenter?

Jag länkar till setupen via pcbuilder nedan där jag lagt in alla komponenter:

Dator GTX 970

All hjälp och tips mottages tacksamt!

Med vänliga hälsningar
TheDest

Permalänk
Medlem

Chassi, nätdel och SSD är ju bra komponenter du med fördel kan använda till nästa system.
Och beroende på vad du sparat till kylaren kanske även den kan återvändas.
Minnet skulle ju kunna användas i nödfall, men 2133 (kör du verkligen i 2133?) är ju inte direkt optimalt för nyare processorer.

Skulle vilja hävda att med nytt moderkort, CPU och minne så får du vad som känns som en helt ny dator.
Ditt 970 må vara gammalt, men i moderna spel så hålls det tillbaka en hel del av din nuvarande i5'a.

Och när nyhetens behag lagt sig så skaffar du en NVMe SSD.
Och efter det (efter nVidia släpper 4000 serien) så är det dax för the Big One: grafikkortet!

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Chassi, nätdel och SSD är ju bra komponenter du med fördel kan använda till nästa system.
Och beroende på vad du sparat till kylaren kanske även den kan återvändas.
Minnet skulle ju kunna användas i nödfall, men 2133 (kör du verkligen i 2133?) är ju inte direkt optimalt för nyare processorer.

Skulle vilja hävda att med nytt moderkort, CPU och minne så får du vad som känns som en helt ny dator.
Ditt 970 må vara gammalt, men i moderna spel så hålls det tillbaka en hel del av din nuvarande i5'a.

Och när nyhetens behag lagt sig så skaffar du en NVMe SSD.
Och efter det (efter nVidia släpper 4000 serien) så är det dax för the Big One: grafikkortet!

Wow vad mycket bra tips och hjälp!
Utifrån det du skrivit så tänker jag att man kanske inte får så mycket om man säljer datorn komplett på någon köp/sälj sida.
Då återstår ju isåfall att köpa in lite uppgraderingar istället och då är prio 1 alltså moderkort, CPU och minne (Ja jag har kört 2133hz sen 2017... Har inte riktigt insett hur kiss det är tills du påpekade det nu..)
Kanske lite off-topic, men skulle du rekommendera AMD CPU + Nvidia GPU eller AMD CPU + GPU? Pros and cons?

Stort tack för din hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimplyTheDest:

Wow vad mycket bra tips och hjälp!
Utifrån det du skrivit så tänker jag att man kanske inte får så mycket om man säljer datorn komplett på någon köp/sälj sida.
Då återstår ju isåfall att köpa in lite uppgraderingar istället och då är prio 1 alltså moderkort, CPU och minne (Ja jag har kört 2133hz sen 2017... Har inte riktigt insett hur kiss det är tills du påpekade det nu..)
Kanske lite off-topic, men skulle du rekommendera AMD CPU + Nvidia GPU eller AMD CPU + GPU? Pros and cons?

Stort tack för din hjälp!

Man får oftast mer att sälja delar separat eller mb+cpu+ram som ett uppgraderingspacket.

Angående amd vs nvidia, nvidia är bättre om du använder mycket skalning för att bilden skall bli bättre.
AMD är billigare i samma prestanda

Att blanda nvidia och amd cpu är helt ok.

Precis som ovan nämner, bygg nytt med ditt befintliga system och kör en ny cpu, mb, ram och se om det räcker för nu.

Sedan kommer nya gpuer Q4 i år, då får du fynda nuvarande gen eller nya generationen.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Din budget bestämmer ju vad som är lämpligast att uppgradera.
Personligen är jag partisk till AMD just nu, har bara haft positiva erfarenheter de senaste åren.

En AMD 5600x, ett B550 moderkort och 16GB 3600MHz RAM är otroligt mycket prestanda för priset.
Och motsvarande Intel blir en 11400F, ett B660 moderkort och samma minne som AMD systemet.

Vilket märke av GPU du väljer beror ju på vad du vill spela, och just nu nästan på vad dom kostar just idag
Men går man på mest "bang for the buck" så är det nog mellan 6600/6600XT eller 3600/3600TI fighten är.
Det finns vad jag vet ingen speciell anledning till att välja just en AMD GPU med ett AMD system.
Välj vad som passar kraven och plånboken bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Din budget bestämmer ju vad som är lämpligast att uppgradera.
Personligen är jag partisk till AMD just nu, har bara haft positiva erfarenheter de senaste åren.

En AMD 5600x, ett B550 moderkort och 16GB 3600MHz RAM är otroligt mycket prestanda för priset.
Och motsvarande Intel blir en 11400F, ett B660 moderkort och samma minne som AMD systemet.

Vilket märke av GPU du väljer beror ju på vad du vill spela, och just nu nästan på vad dom kostar just idag
Men går man på mest "bang for the buck" så är det nog mellan 6600/6600XT eller 3600/3600TI fighten är.
Det finns vad jag vet ingen speciell anledning till att välja just en AMD GPU med ett AMD system.
Välj vad som passar kraven och plånboken bäst.

AMD gpu +amd cpu =SAM, smart access memory, hur mycket det hjälper vet jag ej!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

AMD gpu +amd cpu =SAM, smart access memory, hur mycket det hjälper vet jag ej!

nVidia har ju BAR, som fungerar på AMD platform.
Men precis som med DLSS or FSR så är ju funktionerna snart standardiserade.