Intels Arc-satsning blöder pengar – analysfirma förordar nedläggning

Permalänk
Melding Plague

Intels Arc-satsning blöder pengar – analysfirma förordar nedläggning

I en artikel beskriver Jon Peddie Research hur Intels stora investeringar inte lyckas bära frukt, och att handlingskraftige Pat Gelsinger borde agera.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nog ingen som trodde Intel skulle få rätt på detta på första släppet?
Får ju tänka lite längre fram, lär nog ta 5-10 år till innan dom är ikapp AMD/Nvidia.

Men just detta som gör att man inte vill satsa på "nya" aktörer, för dom överger det rent för snabbt så man vill inte stå där med hårdvara som inte har några uppdateringar på mjukvaran.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Kan ju inte tänka mig att intel själva förväntade sig att dom skulle börja tjäna några pengar på första generationen Arc. Eftersom dom faktiskt satsade på det förutsätter jag att dom, lite okapitalistiskt, faktiskt ser det långsiktigt—inte kortsiktigt som denna analysfirma troligtvis gör från ett affärsperspektiv som så ofta är fallet i amerikansk kapitalism.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Det vore ju tragiskt om de skulle ge upp redan men det tror inte jag iaf. Hoppas de lyckas ordna till sina drivers

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Kan ju inte tänka mig att intel själva förväntade sig att dom skulle börja tjäna några pengar på första generationen Arc. Eftersom dom faktiskt satsade på det förutsätter jag att dom, lite okapitalistiskt, faktiskt ser det långsiktigt—inte kortsiktigt som denna analysfirma troligtvis gör från ett affärsperspektiv som så ofta är fallet i oändlig amerikansk kapitalism.

Intel kanske förväntade sig det men aktieägare bryr sig bara om en sak. UPP UPP UPP UPP MERA VÄRDE UPP NUUUUUU INTE SEN NUUUU, GÅR DET NER 1% SÅ SÄLJER JAG!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Få företag som lyckas med första utgåvan när det är hård konkurrens. Alla företag...även intel vet att dom kommer gå med förlust ett tag framöver innan deras grafikkort kommer fånga folks uppmärksamhet.
Det verkar som de missar att detta även kommer gynna intels inbyggda grafikkort också framöver.

Intel är stora och vet nog vad dom gör...dom brkar bara behöva en liten "push" i rätt riktning.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Microsoft satsade stenhård på Windows Phone. Köpte Nokia, gjorde ett kass Gui på alla andra windows för att matcha denna etc. Men de lyckades ej av flera anledningar trots de hade stora resurser. (min åsikt för sent ute, de skulle behöva mångdubbla satsningen för att lyckas)

Jag tänker lite samma sak kan det gå för Intel. Det är skittufft att konkurrera emot AMD och Nvidia och delvis även Apple. Intel måste göra ett grafikkort som presterar mycket bättre för samma pris för att folk ska välja dem när deras drivers är så otestade.

Jag påstår att vissa produkter är av sin natur otroligt svårt att komma in och konkurrera i. Och det är produkter som kräver stöd av annat. Ska man däremot tillverka en gräsklippare så behöver den inte stöda allt annat.
Detta att vissa produkter av sin natur stänger ute konkurrens är väldigt tråkigt. Det är tufft för en ny mobilplattform att komma in utan alla Appar som folk idag kräver för busskort, gym, banker, bibliotek osv.

Permalänk
Medlem

Vad sa samma firma då AMD harvade runt med Bulldozer i 6+ år?

Permalänk
Medlem

Kanske ute och cyklar, men 3,5 Miljaarder USD är väl småpotatis för ett bolag som Intel?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Microsoft satsade stenhård på Windows Phone. Köpte Nokia, gjorde ett kass Gui på alla andra windows för att matcha denna etc. Men de lyckades ej av flera anledningar trots de hade stora resurser. (min åsikt för sent ute, de skulle behöva mångdubbla satsningen för att lyckas)

Jag tänker lite samma sak kan det gå för Intel. Det är skittufft att konkurrera emot AMD och Nvidia och delvis även Apple. Intel måste göra ett grafikkort som presterar mycket bättre för samma pris för att folk ska välja dem när deras drivers är så otestade.

Jag påstår att vissa produkter är av sin natur otroligt svårt att komma in och konkurrera i. Och det är produkter som kräver stöd av annat. Ska man däremot tillverka en gräsklippare så behöver den inte stöda allt annat.
Detta att vissa produkter av sin natur stänger ute konkurrens är väldigt tråkigt. Det är tufft för en ny mobilplattform att komma in utan alla Appar som folk idag kräver för busskort, gym, banker, bibliotek osv.

Fast och andra sidan så satsade Microsoft stenhårt på Xbox, gick med förlust under hela generationen och det betalade sig i längden. Och där hade de verkligen konkurrens av mer etablerade konkurrenter också. De droppade nog Windows Phone helt enkelt för att marknaden är så översvämmad av Android och med Apple som håller ett hårt grepp så de tyckte inte det var värt det även om jag personligen tycker det var ett massivt misstag, och tyvärr en trend hos Microsoft att ge upp när saker börjar bli intressanta (Windows 10x t.ex som de nu gett upp typ tre gånger).

Allt hänger ju på hur långt de vill gå för att satsa och hur mycket de vill in på marknaden. Intel är inte en nybörjare på grafik så att de missat så hårt med drivrutiner etc är ju helt och hållet ett misslyckande från ledningen, och inte brist på kompetens av teknikerna. Intel har ju pengarna och resurserna, de behöver bara få koll på ledningen också så att de kan sätta realistiska mål och kolla bortom kvartalsrapporterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Nog ingen som trodde Intel skulle få rätt på detta på första släppet?
Får ju tänka lite längre fram, lär nog ta 5-10 år till innan dom är ikapp AMD/Nvidia.

Men just detta som gör att man inte vill satsa på "nya" aktörer, för dom överger det rent för snabbt så man vill inte stå där med hårdvara som inte har några uppdateringar på mjukvaran.

Var det inte någon av deras kort som kunde konkurrera med RTX 3060 i många fall? De ligger helt klart bakom, men inte så himla mycket, tror jag.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
AKA AudioBamse

Hoppas verkligen att Intel lyckas till slut, jag tror det skulle pusha tekniken ytterligare lite snabbare och pressa priserna lite mer om dem blev en storspelare på GPU-marknaden.

Permalänk
Medlem

Precis som konsulter så är analysfirmor något man mest ska undvika om man vill göra något som helst nyskapande.

Permalänk
Medlem

Ja jag säger då det. Investerare och analytiker. Tänker bara på sig själva. Ingen respekt eller lyhördhet för vad konsumenterna som i slutändan ger dem mat på bordet vill ha. Blodsugare är vad de är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det hoppas jag inte, för "vår" skull. Mer konkurrens är nyttigt och Intel borde varit medvetna om att det är ett förlustprojekt åtminstone en eller ett par generationer. Gör inte en Google, tack.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av Jink:

Var det inte någon av deras kort som kunde konkurrera med RTX 3060 i många fall? De ligger helt klart bakom, men inte så himla mycket, tror jag.

Rätta mig om jag har fel någonstans, men är det inte låg- och mellanklass-korten som säljs mest mängdmässigt då dem flesta gamers inte är hårdvaroentusiaster? I såna fall kanske Intel har mest potential i det segmentet.

Permalänk
Medlem

"Ni tjänar inga pengar kortsiktigt på en etablerad marknad, ni borde lägga ner."
- Analysfirma 2022.

Hoppas Intel fortsätter och har nog med is i magen att inse att slå sig in på GPU-marknaden är ett långtidsprojekt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Undrar om det är samma firma som när Intel försökte med grafikkort förra gången?

Men visst, att räkna med att man skall vara marknadsledande efter första releasen, är väl att ta i.
Hade hade planen med ARC hållit och de hade släppt dem tidigare, så hade de varit mer konkurrentkraftiga, istället för att släppa strax innan båda konkurrenterna skall släppa nästa generation.

Hoppas att de siktar på åtminstone en eller två generationer till innan de kastar in handduken.

Skrivet av AudioBase:

Rätta mig om jag har fel någonstans, men är det inte låg- och mellanklass-korten som säljs mest mängdmässigt då dem flesta gamers inte är hårdvaroentusiaster? I såna fall kanske Intel har mest potential i det segmentet.

Visst gör dem det, men då det snart kommer nya "mellanklasskort" från Nvidia och AMD så kommer i alla fall denna generationen att vara långt efter konkurrensen. Hoppas att de får ut nästa betydligt snabbare.

Permalänk
Medlem

Jag köper endast mid-end kort. Gör ett prisvärt kort i den kategorin så kommer jag köpa arc vid nästa uppgradering 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Microsoft satsade stenhård på Windows Phone. Köpte Nokia, gjorde ett kass Gui på alla andra windows för att matcha denna etc. Men de lyckades ej av flera anledningar trots de hade stora resurser. (min åsikt för sent ute, de skulle behöva mångdubbla satsningen för att lyckas)

Jag tänker lite samma sak kan det gå för Intel. Det är skittufft att konkurrera emot AMD och Nvidia och delvis även Apple. Intel måste göra ett grafikkort som presterar mycket bättre för samma pris för att folk ska välja dem när deras drivers är så otestade.

Jag påstår att vissa produkter är av sin natur otroligt svårt att komma in och konkurrera i. Och det är produkter som kräver stöd av annat. Ska man däremot tillverka en gräsklippare så behöver den inte stöda allt annat.
Detta att vissa produkter av sin natur stänger ute konkurrens är väldigt tråkigt. Det är tufft för en ny mobilplattform att komma in utan alla Appar som folk idag kräver för busskort, gym, banker, bibliotek osv.

Håller med. AMD är väl ett rätt stort bevis på det. AMD har efter flera generationer väldigt svårt komma ikapp Nvidia trots framtids säkrare kort bättre pris ibland. Nvidia har nästan monopol på marknaden över grafikkort på pc marknaden. Jag antar mer eller mindre att AMD nu på senare tid tillverkar grafikkorten till datorerna för att klara hålla utvecklingen uppe inte för att på något sätt vinna marknadsandelar. Man förlitar sig nog mest på intäkterna från spelkonsoler.
Så vad Intel måste göra är då att överträffa AMD mycket och över lång tid. Alternativt att Nvidia misslyckas rejält över lång tid.
Är Intel redo att gå back så mycket det återstår att se.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Kan ju inte tänka mig att intel själva förväntade sig att dom skulle börja tjäna några pengar på första generationen Arc. Eftersom dom faktiskt satsade på det förutsätter jag att dom, lite okapitalistiskt, faktiskt ser det långsiktigt—inte kortsiktigt som denna analysfirma troligtvis gör från ett affärsperspektiv som så ofta är fallet i amerikansk kapitalism.

Förmodligen inte men problemet är nog att dom räknade med att få tillbaka något iallafall. Dom ligger typ ett halvår efter planerad lansering och fortfarande inga produkter ute.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Moderator
Forumledare

Gillar inte dessa analyser då alla pekar på samma sak och har alla samma problem.

Man pekar på att det saknas erfarenhet och att det kortsiktigt kostar pengar.
Jo, det är ju sant men erfarenhet måste man samla ihop men ibland måste man lyfta blicken lite.

Sen är det ju alltid samma fokus på marginaler och vinst för investerare, aldrig fokus på långsiktig marknadsutveckling och vinst för konsumenter 🤷‍♂️

Med analysfirmorna ska man aldrig ge sig in på marknader med etablerade konkurrenter, typ

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag är rätt säker på att Intel planerat för att Arc skulle vara en förlust under ett antal år innan de börjar tjäna pengar på det, förutsatt några lyckade lanseringar såklart. Att tro att de skulle tjäna pengar på att ge sig på en ny marknad direkt verkar konstigt...

När AMD, som det jämförs med, skulle in på grafikkortsmarknaden så köpte men ju upp en redan stor aktör (ATI) - de började inte från scratch direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Håller med. AMD är väl ett rätt stort bevis på det. AMD har efter flera generationer väldigt svårt komma ikapp Nvidia trots framtids säkrare kort bättre pris ibland. Nvidia har nästan monopol på marknaden över grafikkort på pc marknaden. Jag antar mer eller mindre att AMD nu på senare tid tillverkar grafikkorten till datorerna för att klara hålla utvecklingen uppe inte för att på något sätt vinna marknadsandelar. Man förlitar sig nog mest på intäkterna från spelkonsoler.
Så vad Intel måste göra är då att överträffa AMD mycket och över lång tid. Alternativt att Nvidia misslyckas rejält över lång tid.
Är Intel redo att gå back så mycket det återstår att se.

Ja, Intel behöver vara bättre än AMD och varumärket "Intel" är en fördel Intel har bland eventuella köpare. Mycket mindshare där. Nvidia har, som du säger en position som liknar monopol där de mer eller mindre konkurrerar med sig själva och föregående generationer produkter när de sätter pris på nya släpp. För att AMD ska kunna komma ikapp i folks sinne så krävs det att deras grafikavdelning gör som deras CPU-avdelning gjort under lång tid, och det är att släppa konkurrenskraftiga eller bättre produkter konsekvent under lång tid. De behöver produkter som RDNA2 som släpps konsekvent generation efter generation och undvika de flertalet usla lösningar som kommer in emellan som exempelvis Vega, och sluta tillverka diskreta grafikkort som en sidoverksamhet till sina APU:er och konsoler. Tror jag.

För att Intel ska kila in sig krävs det att de är lika bra, mer prisvärda och solida under flera generationer för att börja äta på Nvidias marknadsandel. AMD:s andel kan de nog börja äta på rätt snabbt med bara OK lösningar. Vore helt galet att släppa satsningen redan nu.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Undrar om det är samma firma som när Intel försökte med grafikkort förra gången?

Men visst, att räkna med att man skall vara marknadsledande efter första releasen, är väl att ta i.
Hade hade planen med ARC hållit och de hade släppt dem tidigare, så hade de varit mer konkurrentkraftiga, istället för att släppa strax innan båda konkurrenterna skall släppa nästa generation.

Hoppas att de siktar på åtminstone en eller två generationer till innan de kastar in handduken.

Visst gör dem det, men då det snart kommer nya "mellanklasskort" från Nvidia och AMD så kommer i alla fall denna generationen att vara långt efter konkurrensen. Hoppas att de får ut nästa betydligt snabbare.

Snart? Om ett halvår minst. Troligen Q1 2023.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Snart? Om ett halvår minst. Troligen Q1 2023.

Med tanke på att Intels kort som skall konkurrera med AMD/Nvidias mellanklasskort inte ens är tillgänglig ännu, så blir det mer "snart" för varje dag som det inte är släppt.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så konstigt ?

Om de lagt ner resurser på utveckling, men inte säljer några kort, att det då går back.

Jag är ganska säker på att Nvidias RTX 4000 Lovelace generation hittills har gått back, eftersom de lagt resurser på utveckling, men än så länge inte lanserat den generationen.

Betyder det att Nvidia ska lägga ner sin grafikdivision, eller kanske hela företaget?

Går det överhuvudtaget att driva företag om man har den kortsiktigheten?

Hur många företag har varit olönsamma under sitt första år för att senare nå lönsamhet?
Skulle man lägga ner alla företag som varit olönsamma under sitt första år är det nog många av de företag som går med vinst som aldrig kommit så långt.

Permalänk
Medlem

Det jag hoppades på Arc var inte topprestanda utan mer konkurrens och prestanda i de lägre prisklasserna, dvs typ 2500 kr för ett grafikkort till ungarnas speldator t.ex. Där har utvecklingen stått still eller gått bakåt i åratal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Microsoft satsade stenhård på Windows Phone. Köpte Nokia, gjorde ett kass Gui på alla andra windows för att matcha denna etc. Men de lyckades ej av flera anledningar trots de hade stora resurser. (min åsikt för sent ute, de skulle behöva mångdubbla satsningen för att lyckas)

Jag tänker lite samma sak kan det gå för Intel. Det är skittufft att konkurrera emot AMD och Nvidia och delvis även Apple. Intel måste göra ett grafikkort som presterar mycket bättre för samma pris för att folk ska välja dem när deras drivers är så otestade.

Jag påstår att vissa produkter är av sin natur otroligt svårt att komma in och konkurrera i. Och det är produkter som kräver stöd av annat. Ska man däremot tillverka en gräsklippare så behöver den inte stöda allt annat.
Detta att vissa produkter av sin natur stänger ute konkurrens är väldigt tråkigt. Det är tufft för en ny mobilplattform att komma in utan alla Appar som folk idag kräver för busskort, gym, banker, bibliotek osv.

Fast Microsoft gjorde tvärtom med WP jämfört med det som varit Wintels styrka, nämligen kompatibilitet. Windows Mobile (gamla) var inte kompatibelt och sedan var Windows Phone inte kompatibelt med sig själv när det uppgraderade från 7:an. Därefter blev det Windows Mobile (nya). Rätt förvirrande tillställning, även om jag gillade WP (men inte Win8, där det var helt snett). Problemet var ju också att få folk att utveckla appar. Det blir lite av ett moment 22. Symbian hade delvis samma problem, för det var ju inte så att systemet inte kunde köra appar. Plus då att Nokia ibland var frustrerande sega med att få ut nya telefoner i butik. Apples genidrag med iPhone var appbutiken, där de dessutom redan hade en del infrastruktur med iTunes redan innan. Detta saknades hos Symbian, även om Nokia sent omsider hittade på Ovi Store.

Permalänk
Medlem

A-generationen har redan blivit försenad nog för att vara på gränsen till meningslös, den kommer inte slåss mot 3000/6000 som var tanken

B-generationen hinner nog inte heller göra stort avtryck

Jag väntar med att skälla ut dem tills c/d-generationerna, men frågan är om de får chansen att fortsätta så länge