driva en äldre dator med batteri

Permalänk

driva en äldre dator med batteri

Hej
Jag har denna stationära Dator; Fujitsu/ Siemens. modell: Esprimo P2530
Nu undrar jag om datorn går att köra med ström från ett batteri via någon Usb-port?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kodakdisc:

Hej
Jag har denna stationära Dator; Fujitsu/ Siemens. modell: Esprimo P2530
Nu undrar jag om datorn går att köra med ström från ett batteri via någon Usb-port?

Nej.

Permalänk
Medlem

När jag googlar på namnet så får jag att det är någon form av stationär dator i normalstorlek, korrekt?

Då är nog svaret på din fråga nej, går inte att driva via en USB port. Utan den vill ha 230V.
Finns ju dock större batteribank (Powerstation) med 230V ut som skulle kunna orka med den, typ från Anker, EcoFlow, etc. som man skulle kunna driva den med.

Annars så finns det ju annars lösningar med bilbatterier och Växelriktare/omformare/inverter som man kan få ur 230V ur. Man får bara se till att man får ut tillräckligt med effekt för att driva systemet.

Permalänk

tack, funderar nu på att köpa en omformare som du tipsar om.

Permalänk
Hedersmedlem

Köp en bärbar dator istället. Typ vilken som helst.

Det är billigare än att köpa en massa växelriktare och omformare och vad det nu heter, och du kommer få en betydligt snabbare dator än den där 15 år gamla pjäsen.

Permalänk
Medlem

Antingen en bärbar dator, surfplatta eller t.o.m en telefon skulle vara ett bättre alternativ än att försöka driva den med batteri.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av kodakdisc:

Hej
Jag har denna stationära Dator; Fujitsu/ Siemens. modell: Esprimo P2530
Nu undrar jag om datorn går att köra med ström från ett batteri via någon Usb-port?

Varför?

Permalänk
Medlem

Av vilken anledning vill du starta den datorn? Det enda jag kan tänka mig är att du vill extrahera data, men då är det enklare att ta ur HDD.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Antingen en bärbar dator, surfplatta eller t.o.m en telefon skulle vara ett bättre alternativ än att försöka driva den med batteri.

Ja. Måste man tvunget köra Windows (så kan det ju vara), är en bärbar dator att rekommendera. De är mycket enklare att köra på ett bilbatteri (via en spänningsomvandlare som ger ren sinusvåg), vi gör så på båten med en netbook och macbook. En stationär dator + skärm drar ju mycket mer.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja. Måste man tvunget köra Windows (så kan det ju vara), är en bärbar dator att rekommendera. De är mycket enklare att köra på ett bilbatteri (via en spänningsomvandlare som ger ren sinusvåg), vi gör så på båten med en netbook och macbook. En stationär dator + skärm drar ju mycket mer.

Varför ska du ens gå vägen via växelström istället för 12V likström från ett batteri till vilken likströmsspänning som datorn nu vill ha.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Varför ska du ens gå vägen via växelström istället för 12V likström från ett batteri till vilken likströmsspänning som datorn nu vill ha.

Det blir en förlust att gå en större omväg men i det här fallet tror jag att det är enklare. Även om det går att leta upp ett 12V DC-ATX-aggregat på nätet antar jag. Eller bygga själv (om man klarar det, vilket jag inte skulle göra på ett bra sätt)

Vi köpte en 1000kr pure-sinus-klump till båten, använder den inte ofta men den är bra att ha i beredskap, och mycket lättanvänd då den går att använda till det mesta (vår är begränsad till 300w).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Det blir en förlust att gå en större omväg men i det här fallet tror jag att det är enklare. Även om det går att leta upp ett 12V DC-ATX-aggregat på nätet antar jag. Eller bygga själv (om man klarar det, vilket jag inte skulle göra på ett bra sätt)

Aha, jag antog att du ännu talade om en bärbar dator som du nämnde i första stycket av texten.