Driva villan med dieselgenerator på vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltaire63:

Man betalar inte för elpriset per timme utan utslaget över tex en månad. Så det går inte att stänga av strömförbrukningen när det är extra dyrt för att spara pengar. För att det ska fungera måste man ha så kallat timpris på el, vilket väldigt få har.

"Man" kan visst göra det. Men det är inte en bra idé ifall man inte kan styra så att värmen och billaddningen sker på de billiga timmarna, dvs oftast på natten.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Solceller har i princip inga kostnader utöver det du betalar vid installation, det gäller ju inte för en dieselgenerator som kräver bränsle.
Jag hade nog fokuserat på bättre isolering och andra energibesparande åtgärder i första hand om man får så höga elräkningar.

Och underhåll och betydligt kortare livslängd, hur länge kommer diesel kunna köpas och till vilket pris?

Permalänk
Medlem

Mitt inspel till denna fråga är att du kan få upp verkningsgraden en bra bit norr om 60 % om du tar tillvara på värmen från avgaserna. Som exempel, min pelletspanna har en verkningsgrad på 95 % då rökgaserna ur pannan är ca 80-100 °C. Alltså kan du potentiellt förse huset med värme från rökgaserna samtidigt som din generator bidrar med el. Se dock till att motor och generator står inomhus så även strålningsvärmen från motorn kommer huset till godo. Rökgaserna får du dock leda genom en stor värmeväxlare (varför inte en pellets/vedpanna) innan du leder ut de över tak. Om det blir rullande strömavbrott kommer många värmepumpar kasta in handduken då de mår synnerligen dåligt av att strömmen bryts (kompressorn gillar inte det alls i exempelvis en luftvärmepump). Då kan man till en saftig peng se till att få avbrottsfri kraft från ett DG-set

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

I höst och vinter så kommer elransoneringar börja med nedsläckning av kvartér under tider med effektbrist. Då är det väldigt bra med dieselaggregat för att slippa sitta med stearinljus och frysa. Då spelar inte priset på den producerade elen så mycket jämfört med att inte ha någon el överhuvud taget.

Det blir värre för oss i lägenhet som inte kan ställa ut ett aggregat på balkongen.

Det är bara att frysa om det är så angeläget att exportera el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

"Man" kan visst göra det. Men det är inte en bra idé ifall man inte kan styra så att värmen och billaddningen sker på de billiga timmarna, dvs oftast på natten.

Han skrev ju att det inte fungerar så om man inte har timpris, så vet inte vad din poäng är Det han sa stämmer.
De flesta har inte timpris och då kvittar det helt när du använder din ström då det slås ut på ett snittpris ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Han skrev ju att det inte fungerar så om man inte har timpris, så vet inte vad din poäng är Det han sa stämmer.
De flesta har inte timpris och då kvittar det helt när du använder din ström då det slås ut på ett snittpris ändå.

Du bör ha bundit dig senast innan sommaren för att få ett bra pris.

Kommunala bolaget går det absolut inte att binda sig på nu, men de har fortfarande något avtal där du betalar 70 % fast och 30 % rörligt och andra elhandelsbolag har fortfarande alternativ öppna för vintern om man inte har ett fast pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du bör ha bundit dig senast innan sommaren för att få ett bra pris.

Kommunala bolaget går det absolut inte att binda sig på nu, men de har fortfarande något avtal där du betalar 70 % fast och 30 % rörligt och andra elhandelsbolag har fortfarande alternativ öppna för vintern om man inte har ett fast pris.

priserna är inte ens bra redan nu.
Ca 2kr / kWh fast pris. efter en snabbkoll utan större efterforskning.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

priserna är inte ens bra redan nu.
Ca 2kr / kWh fast pris. efter en snabbkoll utan större efterforskning.

Långt billigare innan sommaren. Är ju många som sitter på fasta avtal som är lägre än förra månadens snittpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

I höst och vinter så kommer elransoneringar börja med nedsläckning av kvartér under tider med effektbrist. Då är det väldigt bra med dieselaggregat för att slippa sitta med stearinljus och frysa. Då spelar inte priset på den producerade elen så mycket jämfört med att inte ha någon el överhuvud taget.

Nog för att jag är för undergångspropaganda, kan ju vara lite spännande men;

När jag läste dessa artiklar så förstod jag det som att en journalist hade frågat någon på ett elbolag "Vad händer om det inte finns el så det räcker (ie. blir effektbrist)?". Och personen på elbolaget förklarade pedagogiskt hur de kunde stänga av delar av nätet för att inte allt skulle slås ut.

Detta kablades sedan ut med stora rubriker "SVERIGES ELNÄT KOMMER STÄNGAS AV I VINTER".

Rätta mig om jag har fel så klart, men det var så jag uppfattade det...

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xxargs:

För ett antal år sedan vet jag att det fanns eller i alla fall pratades om värmepannor i form av en mindre förbränningsmotor och generator i Tyskland och man kunde sälja strömmen medans man värmde huset - iden är inte ny och det fanns exempel på kompakta aggregat i liknande storlek som en 19" stativ typ liknande bergvärmepump att köpa med allt i sig och det var typ bara en avgas-kanal och en bränsletank som skulle installeras utöver VVS-arbetet - hur det är idag vet jag inte då detta var något som jag såg på mitten av 2000-talet.

Finns bränsleceller som använder vätgas för att producera både el och värme, säljs bland annat i Tyskland. Svenska Metacon sysslar bland annat med detta men troligen en pyttedel av sin business.

Skrivet av Valonen:

Vi överproducerar el men säljer så att det blir dyrt här i Sverige, fan är det som händer. Vem släppte lös detta monster? Återreglera så att vi kan förse Sverige med el i första hand, inte se till företagsavtal som skall hållas.

Inte en del av denna trådens diskussion och så vitt jag vet stängde vi "Vad betalar ni för el?"-tråden rätt nyligen så tydligen kan inte folk hålla sig på banan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Långt billigare innan sommaren. Är ju många som sitter på fasta avtal som är lägre än förra månadens snittpris.

Jo såklart. Men om man kommer på nu att Oh shit måste binda.
Tydligen ännu dyrare i syd än hos mig.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/rekorddyrt-att-binda-e...

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du bör ha bundit dig senast innan sommaren för att få ett bra pris.

Kommunala bolaget går det absolut inte att binda sig på nu, men de har fortfarande något avtal där du betalar 70 % fast och 30 % rörligt och andra elhandelsbolag har fortfarande alternativ öppna för vintern om man inte har ett fast pris.

Har du kollat på tex elskling.se vad ett bundet abonnemang kostar om du binder nu? Jag har oturen att mitt bundna går ut sista november i år. Nedan får jag fram på elområde 3, och lägg märke till att dessa priser är bundet på 5! år

Finns inte en chans att jag binder nu utan man får leva med månadspris för jag har inte möjligheten att köra timpris.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Nog för att jag är för undergångspropaganda, kan ju vara lite spännande men;

När jag läste dessa artiklar så förstod jag det som att en journalist hade frågat någon på ett elbolag "Vad händer om det inte finns el så det räcker (ie. blir effektbrist)?". Och personen på elbolaget förklarade pedagogiskt hur de kunde stänga av delar av nätet för att inte allt skulle slås ut.

Detta kablades sedan ut med stora rubriker "SVERIGES ELNÄT KOMMER STÄNGAS AV I VINTER".

Rätta mig om jag har fel så klart, men det var så jag uppfattade det...

https://www.svk.se/press-och-nyheter/nyheter/allmanna-nyheter...

Märk dock att vid dessa ansträngda situationer så går ju inte våran störningsreserv igång i normala fall, inte heller har verken i effektreserven körts fullt. Det vi normalt importerar under topplasttimmarna går att producera i verk här om det inte finns något att importera. Manuella bortkopplingar är efter de stora förbrukarna frivilligt kopplat ur sig p.g.a. höga priser, så det behöver gå ganska långt.

Visst kan kontinenten bli bortkopplade om de får ett större fel där, men då handlar det om skador i nätet inte efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Har du kollat på tex elskling.se vad ett bundet abonnemang kostar om du binder nu? Jag har oturen att mitt bundna går ut sista november i år. Nedan får jag fram på elområde 3, och lägg märke till att dessa priser är bundet på 5! år
<Uppladdad bildlänk>

Finns inte en chans att jag binder nu utan man får leva med månadspris för jag har inte möjligheten att köra timpris.

Är du för sent ute får du ju använda dig av t.ex. Vattenfalls vintersäkring, då behöver du bara binda dig under vintern. För sent för att få bra pris, men det får du fixa nästa år. Tiden när man kunde har rörligt på vintern är ju förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Inte en del av denna trådens diskussion och så vitt jag vet stängde vi "Vad betalar ni för el?"-tråden rätt nyligen så tydligen kan inte folk hålla sig på banan.

Missade den tråden, det är inget jag kan hålla reda på? Ämnet är likväl aktuellt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Nog lönsamt om man har timpris och kör på topparna.
Det ska väll även gå köra på biodiseldvs man kan göra själv av matoljor, så känner man någon som har gatukök eller liknade kan man nog få billigt bränsle. Har man verkstad eller liknade och ahr tillgång till spilolja kan man rena och köra på dem, dock troligen inte så lagligt. Men skicka den räkningen till den GRÖNRöd regieringen...

Annars köper man vattenkylt kraftverk borde man utan störe problem kunna moda den för att värme upp tex en radiator. Iom typ 60% blir värme. Har man vattenburet värmesystem har de flesta varmvattenberedare en ingång för solfångar värme, jag tänker de bordde ju då koppla in sig på den lopen

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marida:

Det diskuteras inte, för att det låter illa. Det här är precis vad Tyskland gör idag fast i större skala. Är fullkomligt meningslöst med dagens elsituation att förbjuda privatpersoner från att göra så här.

Tyskland? Testa Sverige : https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/karlshamnsverket-i...

70K liter olja i timmen, najs Undrar vad MP tycker om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

Nog lönsamt om man har timpris och kör på topparna.
Det ska väll även gå köra på biodiseldvs man kan göra själv av matoljor, så känner man någon som har gatukök eller liknade kan man nog få billigt bränsle. Har man verkstad eller liknade och ahr tillgång till spilolja kan man rena och köra på dem, dock troligen inte så lagligt. Men skicka den räkningen till den GRÖNRöd regieringen...

Annars köper man vattenkylt kraftverk borde man utan störe problem kunna moda den för att värme upp tex en radiator. Iom typ 60% blir värme. Har man vattenburet värmesystem har de flesta varmvattenberedare en ingång för solfångar värme, jag tänker de bordde ju då koppla in sig på den lopen

Du får inte betalt för att ta emot bränsle, du talar om typ 300k om anläggningen ska vara avbrottsfri, alltså typ trefas UPS också.

Permalänk
Medlem

Kanske är värt att fundera lite på vad ett dieselaggregat släpper ut, ofta är det ju just närområdet som drabbas när det gäller att bränna diesel. Det är ju därför vi gärna vill få bort dieselbilar från storstäderna.

När det gäller solpaneler på vintern så behöver det inte vara en dålig lösning, tydligen så fungerar solpaneler bättre i kyla än i värme.
Mindre soltimmar visst, men bor man inte norrut med 1 meter snö garanterat på taket så funkar det tydligen bra.

Permalänk
Medlem

Tyvärr ger inte solceller mkt på vintern, det här är från min 6.4kWp anläggning i EL4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Tyskland? Testa Sverige : https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/karlshamnsverket-i...

70K liter olja i timmen, najs Undrar vad MP tycker om det.

Nu körs ju inte Karlshamnsverket för att det är brist på el.
Det körs för att dom tjänar stora pengar på att sälja elen nu när priset är så högt

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Nu körs ju inte Karlshamnsverket för att det är brist på el.
Det körs för att dom tjänar stora pengar på att sälja elen nu när priset är så högt

"– Vi har kört ganska regelbundet den senaste veckan. Det har att göra med den effektsituaton som vi har i Södra Sverige i dag, och som Svenska kraftnät har gått ut och berättat om också. Vilket innebär att Södra Sverige har brist på planerad elproduktion. När det blir sämre vindförhållanden, då blir det här extra påtagligt"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/476E3g/oljekraftverket-i....

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

"– Vi har kört ganska regelbundet den senaste veckan. Det har att göra med den effektsituaton som vi har i Södra Sverige i dag, och som Svenska kraftnät har gått ut och berättat om också. Vilket innebär att Södra Sverige har brist på planerad elproduktion. När det blir sämre vindförhållanden, då blir det här extra påtagligt"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/476E3g/oljekraftverket-i....

Om det nu är sådan effektbrist, varför exporterar vi då så mycket el från SE4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Finns inte en chans att jag binder nu utan man får leva med månadspris för jag har inte möjligheten att köra timpris.

Varför kan du inte köra på timpris? Jag trodde att detta är en rättighet du har och att elbolaget är skyldiga att installera elmätare som möjliggör timpris-avtal.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sKRUVARN:

"– Vi har kört ganska regelbundet den senaste veckan. Det har att göra med den effektsituaton som vi har i Södra Sverige i dag, och som Svenska kraftnät har gått ut och berättat om också. Vilket innebär att Södra Sverige har brist på planerad elproduktion. När det blir sämre vindförhållanden, då blir det här extra påtagligt"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/476E3g/oljekraftverket-i....

2022-08-11 10:12 Sverige nu Europas största exportör av el
Sverige har gått om Frankrike och är nu Europas största nettoexportör av el. Det rapporterar Reuters.
https://www.nyteknik.se/energi/sverige-nu-europas-storsta-exp...
Det är långt till en elbrist men eftersom de betalar med utomlands så maxar man exportkablarna så visst skulle det ändå behövas mer produktion i söder för att skapa ett större överskott som kan sänka priserna (tills man bygger ännu mer ledningar för export)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

2022-08-11 10:12 Sverige nu Europas största exportör av el
Sverige har gått om Frankrike och är nu Europas största nettoexportör av el. Det rapporterar Reuters.
https://www.nyteknik.se/energi/sverige-nu-europas-storsta-exp...
Det är långt till en elbrist men eftersom de betalar med utomlands så maxar man exportkablarna så visst skulle det ändå behövas mer produktion i söder för att skapa ett större överskott som kan sänka priserna (tills man bygger ännu mer ledningar för export)

Man kanske ska nämna att detta i första hand beror på att Frankrike har minskat sin el-export kraftigt. Det är inte att Sverige ökat sin export i någon högre grad. Att Frankrike minskat sin el-export beror på att de har problem med sina kärnkraftverk. Det kan ju vara något att tänka på för de som ser kärnkraft som lösning på alla problem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hubertus:

Man kanske ska nämna att detta i första hand beror på att Frankrike har minskat sin el-export kraftigt. Det är inte att Sverige ökat sin export i någon högre grad. Att Frankrike minskat sin el-export beror på att de har problem med sina kärnkraftverk. Det kan ju vara något att tänka på för de som ser kärnkraft som lösning på alla problem.

Nej Sverige kan inte öka sin export mer för ledningarna belastas maximalt, men jag syftar på att vi är väldigt långt från en elbrist, det är bara en fråga om vad man är villig att betala och på kontinenten vill man köpa billig svensk el medans vi klagar på att den är för dyr jämfört med vad vi är vana vid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag gissar att SVT aldrig kommer att göra ett inslag om hur man sparar på elkostnaderna genom att köra sin dieselgenerator i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Jag gissar att SVT aldrig kommer att göra ett inslag om hur man sparar på elkostnaderna genom att köra sin dieselgenerator i stället.

Nej tyvärr.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej Sverige kan inte öka sin export mer för ledningarna belastas maximalt, men jag syftar på att vi är väldigt långt från en elbrist, det är bara en fråga om vad man är villig att betala och på kontinenten vill man köpa billig svensk el medans vi klagar på att den är för dyr jämfört med vad vi är vana vid.

I SE3 och SE4 åtminstone, överföringen till kontinenten verkar mer kapabel än den mellan SE2 och SE3 (är inte helt insatt, detta är bara en spontan iakttagelse)

Vad gäller brist eller ej så ser jag bara ingressen på https://www.svd.se/a/bGyRBe/svenskar-maste-spara-el-nu-for-at... men det låter som att elbrist kan bli ett reellt problem.

Angående Karlshamnsverket och 70k l olja i timmen och vad MP säger så är det politik och hör inte hit men det går att läsa om statliga Vattenfall 2014 och vad MP lovade inför kommande mandatperiod.

Solkraft verkar som en relativt bra deal nu, även om priser för paneler gått upp en del på sistone (tillsammans med på allt annat), speciellt om man kan överdimensionera. En stor del av årets förbrukning verkar kunna tjänas in.

Diesel tror jag inte så mycket på i längden.

70k vad för nåt
Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)