Quiz: Medlem utmanar dina kunskaper om Unix

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

UNIX har ett väldig komplicerat släktträd. Det är väl bara Mac OS som är godkänd UNIX OS eller har jag fel. AIX finns väl kvar? Solaris? HP UX?

De ovan du räknar upp är alla certade och har betalat för det, och för att få ha varumärket UNIX.

Det är The Open Group som äger varumärket och som avgöra detta (tidigare vare det Novell).

Det är vad som gäller juridiskt för varumärket UNIX.

Sedan vad man räknar historiskt är ju lite annorlunda.

Så svaret vad man räknar som UNIX beror på hur man definierar frågan.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Linux har väl tagit över även på stordatorer om jag förstå saken rätt. Jag skulle nog vilja påstå att Linux är världen mest använda OS ( Eller kernel ) om man se till antalet enheter som kör Linux.

Skrivet av martinot:

De ovan du räknar upp är alla certade och har betalat för det, och för att få ha varumärket UNIX.

Det är The Open Group som äger varumärket och som avgöra detta (tidigare vare det Novell).

Det är vad som gäller juridiskt för varumärket UNIX.

Sedan vad man räknar historiskt är ju lite annorlunda.

Så svaret vad man räknar som UNIX beror på hur man definierar frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Linux har väl tagit över även på stordatorer om jag förstå saken rätt. Jag skulle nog vilja påstå att Linux är världen mest använda OS ( Eller kernel ) om man se till antalet enheter som kör Linux.

Frågan gällde dock om varumärket UNIX.

Annars så håller jag med om att Linux är dess moderna klon och ersättare. Absolut.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Absolut noll koll på detta.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Kul att det avslutades med vim The Nr1!