Dömer ni människor som har vindrutetorkarna på för snabbt?

Permalänk
Medlem

Dömer ni människor som har vindrutetorkarna på för snabbt?

Helt orimligt så klart. Jag vet att det är ett sjukt beteende. Men jag kan inte låta bli att döma människor som har vindrutetorkarna på för snabbt för vad situationen kräver. Jag tror att jag jämställer det i mitt huvud med någon som är en dålig bilförare. Om jag t.ex. kör bil i regnet och hamnar bakom en person som pendlar mellan 70 och 85 på en 80-väg så kollar jag automatiskt genom bilen för att se hur snabbt de kör vindrutetorkarna och ganska ofta lägger jag märke till att de kör dem på typ hastighet 2 när det är ett lätt duggregn som kräver att vindrutetorkarna går typ en gång var tionde sekund. Och där ligger de och kör med torkarna som aktiverar typ två gånger i sekunden. Och på samma sätt stämmer naturligtvis motsatsen, d.v.s. att det faktum att jag kör en lägre frekvens på torkarna gör mig till en bättre bilförare än dem.

Det är naturligtvis ett helt irrationellt beteende. Hur påverkar det mig hur någon annan i en annan bil använder vindrutetorkarna? Inte alls. Ändå kan jag inte låta bli att tänka på det. Jag föreställer mig hur de sitter där och kör bil till ljudet av ett par torkarblad som drar över en torr vindruta och orsakar ett gnälligt, irriterande oväsen.

Är jag ensam? Vad är det för fel på mig?

Dömer ni också andra bilförare för hur de väljer att använda vindrutetorkarna? Eller något annat som är helt ologiskt och fullständigt befängt?

Permalänk
Medlem

Du ligger alldeles för nära i trafiken om du kan se sånt. Vid regn och den hastigheten lär du ligga 100m+ bakom och det är rent av galet om du sitter och tittar på någons vindrutetorkare istället för att kolla läget ännu längre fram på vägen.

Räknar du in deras syn, hur bra bladen tar, om deras vindruta är sliten osv? Eller bara farten?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Jag tänker inte på hur snabbt andras vindrutetorkare går. Men ibland kan jag ha ångest för att mina känns orimligt snabba för mängden regn. Är ju automatiskt i bilen, men då kan jag ställa ner den manuellt för att inte framstå som galen.

Visa signatur

AMD Ryzen Threadripper 3970X | Corsair iCUE H150i RGB PRO XT | Corsair Vengeance LPX 128GB (4x32GB) 3600MHz | MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X | Samsung 980 Pro series 4TB (2x2TB RAID 0) M.2 | Corsair MP600 PRO 1TB M.2 | Seagate Exos 128TB (8x16TB) | 80TB LaCie d2 Professional (10x8TB) | Corsair HX1000i 1000W | Fractal Design Define 7 XL Svart

Permalänk
Medlem

Kolla mer på trafiken än andras vindrutetorkare är väl mitt tips, mysko beteende.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde fundera på om den som programmerat algoritmen till automatiken gjort ett bra jobb eller inte i stället men du borde inte se det om du kör utan bara om bilarna står stilla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur vanligt det är, även om jag aldrig hört talas om det förrän nu. Det jag dock vet är att från och med nu kommer jag alltid dra på en extra hög fart på vindrutetorkarna!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Helt orimligt så klart. Jag vet att det är ett sjukt beteende. Men jag kan inte låta bli att döma människor som har vindrutetorkarna på för snabbt för vad situationen kräver. Jag tror att jag jämställer det i mitt huvud med någon som är en dålig bilförare. Om jag t.ex. kör bil i regnet och hamnar bakom en person som pendlar mellan 70 och 85 på en 80-väg så kollar jag automatiskt genom bilen för att se hur snabbt de kör vindrutetorkarna och ganska ofta lägger jag märke till att de kör dem på typ hastighet 2 när det är ett lätt duggregn som kräver att vindrutetorkarna går typ en gång var tionde sekund. Och där ligger de och kör med torkarna som aktiverar typ två gånger i sekunden. Och på samma sätt stämmer naturligtvis motsatsen, d.v.s. att det faktum att jag kör en lägre frekvens på torkarna gör mig till en bättre bilförare än dem.

Det är naturligtvis ett helt irrationellt beteende. Hur påverkar det mig hur någon annan i en annan bil använder vindrutetorkarna? Inte alls. Ändå kan jag inte låta bli att tänka på det. Jag föreställer mig hur de sitter där och kör bil till ljudet av ett par torkarblad som drar över en torr vindruta och orsakar ett gnälligt, irriterande oväsen.

Är jag ensam? Vad är det för fel på mig?

Dömer ni också andra bilförare för hur de väljer att använda vindrutetorkarna? Eller något annat som är helt ologiskt och fullständigt befängt?

Dömer dem som f*n
Gäller även de jag möter. Vet ej om det har med rörelsen att ögonen drar sig dit. Mina egna är automatiserade men med manuell justering, är ju olika typer av nederbörd. Med mig själv är jag dock helt neutral.

Permalänk
Medlem

Jag dömer bara dom som bryr sig om hur fort folk har på sina vindrutetorkare

Permalänk
Sötast

Hahaha! Denna trådtitel och sedan tråd fick mig att dra stort på smilbanden!

Japp! Det är väl självklart att jag dömer dem för det xD Inte helt sällan jag ställer ner mina ett steg från auto då det 'går för snabbt' på min egen ruta.

Det bästa är när du ligger i stan bakom någon som ligger i 21 på en 30-väg för att det regnar litegrann ute. När de står still vid övergångsstället så går torkarna i 90km/h och max en droppe hinner landa på rutan innan den är väck igen

Liknande betéende möter man i sydliga skåne mot vintertid
(Stort förtydligande, jag kör mkt lugnt på vintrarna och tar inga onödiga risker)

Det har varit lite kallt på natten så man gör 2-3 bromstester samt rycker lite i ratten där det saknas trafik. Vägen är torr och fin, risken för is är liten.

Man tittar ut över vägen framför en och ser 35 andra bilar ligga i 11km/h på en 70-sträcka i utsidan av stan för att de såg frost på sin enbärsbuske i trådgården. Ser de sedan en 70-sträcka 50meter "utanför" stan, ja då kan man lätt ligga i minst 55 iallafall. Total logikkollaps oavsett hur man vänder på kuben

Är sällan jag anser att en förare borde finnas på vägen om de inte är medvetna om sin omgivning, vågar känna på sin bil, rycka i ratten på en hal väg och provbromsa här och där. Det är det enda sättet du kan lära känna både bil och väg. Trots det ser man överallt folk som ligger 40-70km/h under hastighetsbegränsningen varje vinter vilket ofta är en reell livsfara.

Precis som tomtarna i sina BMW som för fort och tror att deras däck hade klått mount everest i ett svep.

Man träffade dem redan på halkkörningen när man tog kortet.
Man fick tydligt direktiv, lägg dig i exakt 65, när du är på sträcket så bromsa hårt och sedan undvik hinder.
Hälften av de som var där la sig i 20 för de var rädda för vattnet och hinderna?!

(Ni får inte glömma att jag bor i Sveriges sydligaste stad, vi har i snitt 3-10 snödagar per år, 3-4 dagar av de dagarna så ligger snön kvar till nästa natt)

Va? vadå att jag spårade ut? Ehh, tror det är dags att sova nu!

Permalänk

Om jag åker med i en bil som passagerare så skulle jag lägga märke till om föraren på bilen jag åkte hade för snabb eller låg hastighet. Vad andra bilar har för hastighet ser jag mer som tvångstankar att ens tänka på detta.

Permalänk
Inaktiv

Glöm inte hastigheten det tar för dig att se det. Ljushastigheten. Det händer innan du ser det, ljus tar tid på sig att färdas även för en kort distans.

Permalänk
Medlem

Utgår från att alla man stöter på i trafiken är hjärndöda idioter, så behöver inte döma dem mer ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

De flesta har nog automatiken på och skiter sedan i hastigheten om den är tillräcklig för att se. Jag anpassar mina till mängden regn så att jag ser bra.
Bra förare har så snabbt på att dom kan se ut. Alla personer och många bilar är olika. Tjejens jeep wranger med sina små nästan vågräta rutor behöver inte samma hastighet som vissa andra vid samma regn mängd tex.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Har aldrig ens reflekterat över andras torkarblad, dock kan man lite förbannad när man kör en bil och det endast finns för snabbt eller för långsamt läge.

Permalänk
Medlem

Med tanke på den infon du gav är du en sämre bilförare.

Permalänk
Medlem

Nej men tvärtom. Människor som har för låg hastighet eller inte igång dem alls trots att det är uppenbart behövligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Utgår från att alla man stöter på i trafiken är hjärndöda idioter, så behöver inte döma dem mer ¯\_(ツ)_/¯

Min körskollärare sa det lite annorlunda.
9 av 10 är osäkra och deras beteende kan vara irrationellt, se upp för dessa och håll avståndet. De kommer även vara de som tvekar och göra konstiga saker. De kommer att tveka och kan du trafikreglerna, så kan du lätt rulla på.
1 av 10 kör som de inte gjort något annat. De har aldrig fel, kan alltid trafikreglerna enligt dem själva och oftast i kombination med en tung fot. Se upp för dessa och håll avståndet. Fördelen med dessa är att de kommer att köra på och det är du som kommer att tveka.

Så för 9 stycken förare kommer jag att vara den tionde, och för den tionde förare kommer jag att var någon av de nio första.

Permalänk
Medlem

Bättre att vindrutetorkarna går för fort än för långsamt. Själv gillar jag inte att ha vattendroppar på rutan och kör därför torkarna hyfsat snabbt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Använder Aquapel, så mina är sällan igång. Är jag typ en av världens bästa förare då?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du ligger alldeles för nära i trafiken om du kan se sånt. Vid regn och den hastigheten lär du ligga 100m+ bakom och det är rent av galet om du sitter och tittar på någons vindrutetorkare istället för att kolla läget ännu längre fram på vägen.

Kör med adaptiv farthållare och den har tyvärr inget läge för att lägga sig hur långt bakom som helst. Ett lätt duggregn motiverar inte att ligga längre bakom än normala 2-3 sekunder, och en person som pendlar 30km/h upp och ner i hastighet är otroligt irriterande att ligga bakom som det är.

Skrivet av person:

Med tanke på den infon du gav är du en sämre bilförare.

Det där skriver du bara för att du blev sur. Du har ingen som helst aning om hur bra jag är på att köra bil, och du kan med den informationen inte dra slutsatsen att personen som ligger med maxade vindrutetorkare och pendlar vilt i hastighet är en bättre bilförare.

Skrivet av drwlz:

Använder Aquapel, så mina är sällan igång. Är jag typ en av världens bästa förare då?

Ja förmodligen, logiken talar ju sitt tydliga språk

Permalänk
Medlem

Jag reagerar mer när jag ser dem i komma i motsatt körriktning med en torkare som går som om den var besatt i duggregn. Man kan ju då inte missa det även om man försöker.
Påtal om andra idiotiska grejer, automatiska helljus som är helt värdelösa som man ser blända av när man redan är bländad (95% av gångerna modeller jag vet har automatisk avbländare).
"adaptiv" farthållare. Blir omkörd sen 100m längre fram så råkar de komma ikapp någon som kör 115 ist för 120 så kör man om dem igen utan att de inser och jag kör om igen. Sen fattar de och kör om och farthållaren drar upp dem automatiskt i 125 tills den hittar en ny bil att sänka farten lite bakom. Speciellt vid lastbilar man flyger om för de inser när de redan sänkt farten att de sitter lite fast i högerfiler i 80-90, leta lucka att köra om, då har jag redan blåst om för jag vill inte släppa min farthållare och är lite förutseende.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Fullt rimligt att bedömma en förare delvis på deras helt felinställda hastighet på vindrutetorkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Ja förmodligen, logiken talar ju sitt tydliga språk

Personligen så stör jag mig mycket mer på dom som kör med torkarna igång fast det inte regnar. Man får nästan rysningar i kroppen

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Nej det är mest smaksak, påverkar ju inte körandet i sig. Däremot de som inte använder blinkers ÄR sämre förare, blinkers är INGET serveringsförslag.

Permalänk
Medlem

Jag gör det enkelt för mig och dömer alla i trafiken.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Kör med adaptiv farthållare och den har tyvärr inget läge för att lägga sig hur långt bakom som helst. Ett lätt duggregn motiverar inte att ligga längre bakom än normala 2-3 sekunder, och en person som pendlar 30km/h upp och ner i hastighet är otroligt irriterande att ligga bakom som det är.
Det där skriver du bara för att du blev sur. Du har ingen som helst aning om hur bra jag är på att köra bil, och du kan med den informationen inte dra slutsatsen att personen som ligger med maxade vindrutetorkare och pendlar vilt i hastighet är en bättre bilförare.

Ja förmodligen, logiken talar ju sitt tydliga språk

Kan du inte tänka längre än så i varför jag sa som jag sa så är du en sämre bilförare 🙂

Permalänk
Medlem

Jag stör mig som satan på folk som låter bakrutetorkaren gå mitt under sommaren när det är sol och 25 grader.
Min slutsats är alltid när man ser dessa som torkar torra rutor att dom har absolut 0 koll på bilen och bör därför hålla en god säkrerhetsmarginal till dessa individer.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Aldrig tänkt på detta och dömer inte alls någon som vill ha sin vindruta ren och ha en bra sikt.
Jag dömer dock ut de som kör om och aldrig blinkar in i filen igen och dessutom kör in för snävt så man måste bromsa.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Du kanske "lider" nog av syndromet jag är bösta bilförare .
Finns en helndel, andra kännetecken är fortkörning och omkörningar. Att det överhuvudtaget inte sker olyckor beror på alla andra förare som bevisligen är bättre än den som tror den är bäst 😂

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ett tag tittade jag bara på andras vindrutetorkare. Och det var bra för nu slipper jag köra runt kompisarna överallt.