Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dömer ni människor som har vindrutetorkarna på för snabbt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alphahanne:

Alla bilar har inte likvärdig motorbroms. Det beror väldigt mycket på motorkonstruktion. Somliga bilar har fullkomligt värdelös motorbroms medan andra nästan tvärstannar när du släpper gasen. Riktigt så enkelt som du säger är det alltså inte alla gånger.

Ett exempel. De bussar jag kör dagligen har knappt någon motorbroms alls. Kan släppa gasen och rulla väldigt långt om det är flackt eller lite lätt utför. Nej, de har inte frihjul.

Naturligtvis är det beroende på bil men det finns massor av typer som istället för att motorbromsa bromsar för att sedan gasa ikapp, bromsa, gasa ikapp och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Naturligtvis är det beroende på bil men det finns massor av typer som istället för att motorbromsa bromsar för att sedan gasa ikapp, bromsa, gasa ikapp och så vidare.

Som yrkesförare kan jag säga att skulle jag reta mig på allt sådant i trafiken så hade jag blivit inlåst på någon psykiatrisk vårdinrättning för längesedan. Det är bara rycka på axlarna och gå vidare, det är inte bra för hälsan annars.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Jag brukar blinka vänster om jag ska vänster i en cirkulationsplats, men tycker det är absolut mest viktigt i större cirkulationsplatser där det finns två körfält. Blinkar alltid höger och byter till höger körfält vid sista refugen innan jag svänger ut. Genom att blinka vänster innan så kan bilar bakom i höger körfält förstå att jag kommer vilja göra ett körfältsbyte i rondellen. Detta är också grymt då man blockerar folk från att köra in i rondellen då dom tror att dom bara har väjningsplikt mot bilar i det närmsta körfältet. Har dock märkt att detta kan förvirra bilister i mindre städer där trafik i cirkulationsplats inte verkar läras ut på körskolorna.

Angående torkarbladen så är det ingenting jag kritiserar andra för, men något jag kan vara väldigt medveten om själv. Kul att lära sig att oron var befogad…

Inget krav att blinka vänster i en rondell om du planerar ta en av de utfarter som är till vänster när du kör in i rondellen men du får göra det, man ska blinka höger när man lämnar rondellen även om man kör ”rakt igenom” den om sådan föregås av en cirkulationsplats skylt. Sen är det rätt onödigt att byta körfält inne i en dubbelfilig rondell om utfarterna är dubbelfiliga men blinka höger och byt till yttre körfältet direkt efter den utfart som föregås den man tänker använda om utfarten är enkelfilig, i bland gör jag också det i dubbelfilig utfart men bara om det inte är någon annan trafik i yttre fältet.

Angående vindrutetorkare så stör det mej mest när man som passagerare sitter i en bil och dom torkar fast det inte regnar längre.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Finns mycket att störa sig på men det som för stunden retar mig mest är dessa sex (var två när jag började skriva):

1. Folk som inte håller rytmen/farten uppe. Tex tror att alla korsningar är belagda med stopplikt trots att de INTE är stopplikt, helt öppen och fin väg, bra sikt, inga andra bilar så långt ögat ser men så stannar man! Sitter det sen en Miljöpartiet vimpel på bilen så går man ju bärsärkargång.

Lika så om det på typ 70-väg kommer en pytteliten kurva, typ i samma radie som jordens krökning så bromsar man ner till 12.5km/h för att ta kurvan.

2. Dom som lägger sig SKITNÄRA bakom än men som INTE vågar köra om fast det är helt fritt och bra sikt utan förbud mot omkörning.

3. Folk som inte underlättar/hjälper till trot att det inte kostar dem något.

Säg att jag kör på en väg med flera bilar bakom mig och flera bilar en bit framför mig. Sen kommer en korsning...
Här står en stackare som väntat i 23min på att få komma ut. Ingen framför mig saktar in utan de nästan demonstrativt håller farten eller tom gasar på (trots fritt från möte).

Ser jag att det är fritt från möte så släpper jag ju på gasen lite dels för att markera och även för att se till att denna person hinner ut. Man kanske kan blinka till så de förstår vad man tänker.

Det kostar mig 1 sekund lixom.

4. De som gör uppenbara fel men gestikulerar/blinkar/tutar på den andra som faktiskt räddade situationen.

5. Folk (främst till fots) på parkeringsplatser.
Ser jag att en bil håller på att backa ut och kanske tom kommit ut nån meter så saktar jag in/stannar jag ju för fan och låter bilen backa ut.

Blir galen på folk som bara kliver rakt ut bakom bilar nästan som att deras avsikt är att provocera.

6. Folk som inte tittar när de går över vägen och eller kliver ut och tror att bilar inte följer universums lagar.
Har de ingen självbevarelsedrift? Speciellt på vintern vid halt väglag och utan reflexer så ser man folk kliva ut utan att titta.

Även om föraren ser den gående så fort "den kan synas" (om det tex är lite dolt innan övergångsstället pga buskage/snöhög eller liknande) och ställer sig på bromsen så kommer ju bilen kanske inte att hinna stanna då det ät blank-is och fysiskt omöjligt att få stopp på bilen.

Absolut föraren ska ha koll men av ren självbevarelsedrift måste man ju tänka till lite. Vi lär barn att man absolut inte får springa ut i vägen. Man måste titta 12gånger! Men det gäller inte vuxna?

Fast i och för sig... De äldre har väl växt upp med frogger och kan navigera övergångar som ett proffs, eller nått.

Nej nu får jag sluta, hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Finns mycket att störa sig på men det som för stunden retar mig mest är dessa sex (var två när jag började skriva):

1. Folk som inte håller rytmen/farten uppe. Tex tror att alla korsningar är belagda med stopplikt trots att de INTE är stopplikt, helt öppen och fin väg, bra sikt, inga andra bilar så långt ögat ser men så stannar man! Sitter det sen en Miljöpartiet vimpel på bilen så går man ju bärsärkargång.

Lika så om det på typ 70-väg kommer en pytteliten kurva, typ i samma radie som jordens krökning så bromsar man ner till 12.5km/h för att ta kurvan.

2. Dom som lägger sig SKITNÄRA bakom än men som INTE vågar köra om fast det är helt fritt och bra sikt utan förbud mot omkörning.

3. Folk som inte underlättar/hjälper till trot att det inte kostar dem något.

Säg att jag kör på en väg med flera bilar bakom mig och flera bilar en bit framför mig. Sen kommer en korsning...
Här står en stackare som väntat i 23min på att få komma ut. Ingen framför mig saktar in utan de nästan demonstrativt håller farten eller tom gasar på (trots fritt från möte).

Ser jag att det är fritt från möte så släpper jag ju på gasen lite dels för att markera och även för att se till att denna person hinner ut. Man kanske kan blinka till så de förstår vad man tänker.

Det kostar mig 1 sekund lixom.

4. De som gör uppenbara fel men gestikulerar/blinkar/tutar på den andra som faktiskt räddade situationen.

5. Folk (främst till fots) på parkeringsplatser.
Ser jag att en bil håller på att backa ut och kanske tom kommit ut nån meter så saktar jag in/stannar jag ju för fan och låter bilen backa ut.

Blir galen på folk som bara kliver rakt ut bakom bilar nästan som att deras avsikt är att provocera.

6. Folk som inte tittar när de går över vägen och eller kliver ut och tror att bilar inte följer universums lagar.
Har de ingen självbevarelsedrift? Speciellt på vintern vid halt väglag och utan reflexer så ser man folk kliva ut utan att titta.

Även om föraren ser den gående så fort "den kan synas" (om det tex är lite dolt innan övergångsstället pga buskage/snöhög eller liknande) och ställer sig på bromsen så kommer ju bilen kanske inte att hinna stanna då det ät blank-is och fysiskt omöjligt att få stopp på bilen.

Absolut föraren ska ha koll men av ren självbevarelsedrift måste man ju tänka till lite. Vi lär barn att man absolut inte får springa ut i vägen. Man måste titta 12gånger! Men det gäller inte vuxna?

Fast i och för sig... De äldre har väl växt upp med frogger och kan navigera övergångar som ett proffs, eller nått.

Nej nu får jag sluta, hahaha

Det står ju i lagen att de som ska gå över vägen ska söka ögonkontakt innan de börjar gå. Många som inte har koll på det tyvärr och man måste nästan utgå från att människor som befinner sig nära övergångsställen kommer gå ut i gatan. Det är enklast så, då blir man aldrig överraskad. Värre är det med cyklister som tror att övergångsställen gäller även dem och kan komma väldigt snabbt från ingenstans.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Såvida de inte är cyklister ska man aldrig störa sig på folk i trafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Såvida de inte är cyklister ska man aldrig störa sig på folk i trafiken.

Denna typ av synsätt måste bort. Bilister sitter bekvämt i sitt ofta 1ton tunga fordon, med filtrerad klimatanläggning, tyst kupé, bekväma säten, all säkerhetsutrustning man kan tänka sig för att inte dö vid olycka.

I jämförelse sitter man som cyklist på ett ~12kg lätt fordon, helt oskyddad, ute i det fria, vi måste sniffa in era avgaser, lyssna på ert högljudda buller, och också riskera att bli påkörd utan skydd (mer än en hjälm). Jag undviker på så sätt biltrafik så mycket jag bara kan, men ibland finns inte cykelifrastruktur och då måste cyklister dela med bilister. Och i den situation är det den som cyklar som är mest utsatt.

Ha lite respekt för människor som väljer ett färdalternativ som är miljövänligt och bra för hälsan. Vi är inte "cyklister", vi är ofta pendlare, precis som många andra. Och för lite mer djupgående förståelse kring hur det är att cykla i biltrafik, kika på denna video:
https://youtu.be/vMed1qceJ_Q?t=158

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon201296:

Naturligtvis är det beroende på bil men det finns massor av typer som istället för att motorbromsa bromsar för att sedan gasa ikapp, bromsa, gasa ikapp och så vidare.

Det körlärarna menar när dom säger "motorbromsa", är egentligen att dom vill att du släpper gasen tidigt när du vet att du behöver sakta in eller stanna.

Att faktiskt motorbromsa är att växla ner även om varvtalen är lite höga. Detta sliter dock på drivlina och är ingenting som har med körning i trafik att göra. Effektivt i rally dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Finns mycket att störa sig på men det som för stunden retar mig mest är dessa sex (var två när jag började skriva):

1. Folk som inte håller rytmen/farten uppe. Tex tror att alla korsningar är belagda med stopplikt trots att de INTE är stopplikt, helt öppen och fin väg, bra sikt, inga andra bilar så långt ögat ser men så stannar man! Sitter det sen en Miljöpartiet vimpel på bilen så går man ju bärsärkargång.

Lika så om det på typ 70-väg kommer en pytteliten kurva, typ i samma radie som jordens krökning så bromsar man ner till 12.5km/h för att ta kurvan.

2. Dom som lägger sig SKITNÄRA bakom än men som INTE vågar köra om fast det är helt fritt och bra sikt utan förbud mot omkörning.

3. Folk som inte underlättar/hjälper till trot att det inte kostar dem något.

Säg att jag kör på en väg med flera bilar bakom mig och flera bilar en bit framför mig. Sen kommer en korsning...
Här står en stackare som väntat i 23min på att få komma ut. Ingen framför mig saktar in utan de nästan demonstrativt håller farten eller tom gasar på (trots fritt från möte).

Ser jag att det är fritt från möte så släpper jag ju på gasen lite dels för att markera och även för att se till att denna person hinner ut. Man kanske kan blinka till så de förstår vad man tänker.

Det kostar mig 1 sekund lixom.

4. De som gör uppenbara fel men gestikulerar/blinkar/tutar på den andra som faktiskt räddade situationen.

5. Folk (främst till fots) på parkeringsplatser.
Ser jag att en bil håller på att backa ut och kanske tom kommit ut nån meter så saktar jag in/stannar jag ju för fan och låter bilen backa ut.

Blir galen på folk som bara kliver rakt ut bakom bilar nästan som att deras avsikt är att provocera.

6. Folk som inte tittar när de går över vägen och eller kliver ut och tror att bilar inte följer universums lagar.
Har de ingen självbevarelsedrift? Speciellt på vintern vid halt väglag och utan reflexer så ser man folk kliva ut utan att titta.

Även om föraren ser den gående så fort "den kan synas" (om det tex är lite dolt innan övergångsstället pga buskage/snöhög eller liknande) och ställer sig på bromsen så kommer ju bilen kanske inte att hinna stanna då det ät blank-is och fysiskt omöjligt att få stopp på bilen.

Absolut föraren ska ha koll men av ren självbevarelsedrift måste man ju tänka till lite. Vi lär barn att man absolut inte får springa ut i vägen. Man måste titta 12gånger! Men det gäller inte vuxna?

Fast i och för sig... De äldre har väl växt upp med frogger och kan navigera övergångar som ett proffs, eller nått.

Nej nu får jag sluta, hahaha

Jag kör en hel del i tjänsten ska tilläggas först. Jag anser att jag är en van bilförare.
Det som stör mig mest är de som ligger för nära beroende på hastighet. Ett exempel på detta är om jag märker att någon håller på att komma i fatt på en två plus ett-väg och bilen lägger sig en eller två billängder bakom.
Även de som kör om och tycker det är en god idé att svänga in framför alldeles för tidigt.
Varför stör jag mig? Jo, det beror på att det utsätter även mig för fara. Det stör inte mig om någon kör för fort så länge det inte påverkar mig.

Sen finns det såklart tusen andra saker jag stör mig på.

Folk som inte håller konstant hastighet.
Folk som inte blinkar ut i en rondell så jag tvingas stanna.
Folk som inte reder ut att ligga på ett ställe i sin fil.
Folk som parkerar där de inte ska eller de som helt plötsligt öppnar en dörr utan att titta.
Listan kan göras lång.

På något sätt handlar körning om att jag vill kunna förutse eller ha något så när kontroll över körningen och det har jag inte när jag märker att de som kör framför eller bakom inte är konsekventa.

Jag säger inte att jag kör bäst men jag har ett tänk när jag kör, en plan och tänker på andra också och framförallt är jag konsekvent.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alphahanne:

Som yrkesförare kan jag säga att skulle jag reta mig på allt sådant i trafiken så hade jag blivit inlåst på någon psykiatrisk vårdinrättning för längesedan. Det är bara rycka på axlarna och gå vidare, det är inte bra för hälsan annars.

Så må det vara men nu ställdes ju frågan i denna tråd

Skrivet av anon334363:

Det körlärarna menar när dom säger "motorbromsa", är egentligen att dom vill att du släpper gasen tidigt när du vet att du behöver sakta in eller stanna.

Att faktiskt motorbromsa är att växla ner även om varvtalen är lite höga. Detta sliter dock på drivlina och är ingenting som har med körning i trafik att göra. Effektivt i rally dock.

Det jag menar är det första du nämner så snarare att hålla säkerhetsavstånd och släppa gasen i tid då istället för att köra knyckigt några meter bakom bilen framför

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alphahanne:

Som yrkesförare kan jag säga att skulle jag reta mig på allt sådant i trafiken så hade jag blivit inlåst på någon psykiatrisk vårdinrättning för längesedan. Det är bara rycka på axlarna och gå vidare, det är inte bra för hälsan annars.

Skrivet av _genki:

Denna typ av synsätt måste bort. Bilister sitter bekvämt i sitt ofta 1ton tunga fordon, med filtrerad klimatanläggning, tyst kupé, bekväma säten, all säkerhetsutrustning man kan tänka sig för att inte dö vid olycka.

I jämförelse sitter man som cyklist på ett ~12kg lätt fordon, helt oskyddad, ute i det fria, vi måste sniffa in era avgaser, lyssna på ert högljudda buller, och också riskera att bli påkörd utan skydd (mer än en hjälm). Jag undviker på så sätt biltrafik så mycket jag bara kan, men ibland finns inte cykelifrastruktur och då måste cyklister dela med bilisater. Och i den situation är det den som cyklar som är mest utsatt.

Ha lite respekt för människor som väljer ett färdalternativ som är miljövänligt och bra för hälsan. Vi är inte "cyklister", vi är ofta pendlare, precis som många andra. Och för lite mer djupgående förståelse kring hur det är att cykla i biltrafik, kika på denna video:
https://youtu.be/vMed1qceJ_Q?t=158

Cykling är bra men att fullvuxna män cyklar i bredd på landsväg är oförsvarbart imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Inget krav att blinka vänster i en rondell om du planerar ta en av de utfarter som är till vänster när du kör in i rondellen men du får göra det, man ska blinka höger när man lämnar rondellen även om man kör ”rakt igenom” den om sådan föregås av en cirkulationsplats skylt. Sen är det rätt onödigt att byta körfält inne i en dubbelfilig rondell om utfarterna är dubbelfiliga men blinka höger och byt till yttre körfältet direkt efter den utfart som föregås den man tänker använda om utfarten är enkelfilig, i bland gör jag också det i dubbelfilig utfart men bara om det inte är någon annan trafik i yttre fältet.

Angående vindrutetorkare så stör det mej mest när man som passagerare sitter i en bil och dom torkar fast det inte regnar längre.

Nej, men det förtydligar vart jag ska vilket hjälper mina medtrafikanter. Självklart blinkar jag ut.

Tycker inte det är onödigt att byta körfält inne i cirkulationsplatsen, ligger dock kvar i vänster körfält om jag ska ligga kvar i vänster körfält efter cirkulationsplatsen. Gäller ju att kolla döda vinkeln såklart, samt om folk kan köra så bör man inte ha någon bredvid sig när man svänger ut eftersom väjningsplikt gäller mot trafik i cirkulationsplatsen och hade du någon bredvid dig i höger körfält så bör hen redan ha svängt ut höger eller rakt fram om jag ska vänster.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Överst på listan över Märkliga Trafikbeteenden sätter jag Folk som kör 70 i 80-zon och fortsätter med det när de kommer till en 60-zon.

It. Makes. No. SENSE.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Alla bilar har inte likvärdig motorbroms. Det beror väldigt mycket på motorkonstruktion. Somliga bilar har fullkomligt värdelös motorbroms medan andra nästan tvärstannar när du släpper gasen. Riktigt så enkelt som du säger är det alltså inte alla gånger.

Ett exempel. De bussar jag kör dagligen har knappt någon motorbroms alls. Kan släppa gasen och rulla väldigt långt om det är flackt eller lite lätt utför. Nej, de har inte frihjul.

Jag har upplevt att främst automatväxlade bilar knappt har någon motorbroms alls... Medans min lilla Yota bromsar som fan xD

Permalänk
Medlem

Icetec
Du är inte ensam håller med 100 procent

Visa signatur

Uptech

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Kör med adaptiv farthållare och den har tyvärr inget läge för att lägga sig hur långt bakom som helst. Ett lätt duggregn motiverar inte att ligga längre bakom än normala 2-3 sekunder, och en person som pendlar 30km/h upp och ner i hastighet är otroligt irriterande att ligga bakom som det är.
Det där skriver du bara för att du blev sur. Du har ingen som helst aning om hur bra jag är på att köra bil, och du kan med den informationen inte dra slutsatsen att personen som ligger med maxade vindrutetorkare och pendlar vilt i hastighet är en bättre bilförare.

Ja förmodligen, logiken talar ju sitt tydliga språk

Om farthållaren inte gör sitt jobb är det upp till dig som förare att faktiskt föra fram bilen, inte låta automatisering göra vad den vill.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Man ska inte blinka vänster i en rondell (om det är vad du menar) som många gör men enligt lag ska du blinka höger när du svänger ut.

Oavsett verkar personen du skriver om ha varit lite förvirrad.

Förvirrad ja, blinka åt ena hållet och svänga åt andra är inte bra.

Skrivet av ztenlund:

Men det har aldrig varit så att man skulle blinka vänster, men inte höger, vilket jag också skrev redan första gången. Alltså var ett sådant beteende fel när jag tog körkort och är inte godkänt nu heller.

När jag tog körkort, för över tjugo år sedan, fick jag lära mig att man skulle blinka vänster så länge man skulle vara kvar inne i rondellen och stänga av när man skulle köra ut, inte blinka höger. Motiveringen var att så länge man stannade där så svängde man vänster och när man körde ut körde man rakt, som att vägbiten mellan en utfart och nästa är en del av nästa väg liksom. Samtidigt skällde körläraren ut mig när jag följde detta strikt och inte blinkade alls när jag skulle ta första utfarten, tydligen skulle jag blinkat höger i alla fall innan rondellen. Kort därefter ändrades detta dock till att inte signalera alls om man är kvar i rondellen (i samma fil) och blinka höger när man kör ut. Motiveringen är då att rondellen (eller cirkulationsplatsen) är att betrakta som en enkelriktad gata som bara råkar gå i en cirkel och då ska man ju inte blinka så länge man ska stanna på gatan. Båda metoderna känns ju hyfsat logiska, dock tycker jag nog den senare känns lite bättre för mig i alla fall. Men det viktiga är ju att folk förstår vad man menar, och då är det bra om alla gör på samma sätt.

Skrivet av nikwhatsup:

Vad menar du med väjningsplikt på motorväg, detta existerar inte. Det finns endast vanliga körfält och regeln är att du ska hålla dig till höger och köra om till vänster, men du får ju inte köra snabbare än vad hastighetsbegränsningen tillåter.

Håller med om att man inte bör sega i filen längst till vänster, men folk som lägger sig i röven och blinkar på folk som kör om lastbilar i 110 på 110väg borde planera sin körning bättre.

Jag har sett folk bli stoppade för att de ligger i vänsterfilen i samma hastighet som begränsningen, inte alls så ofta som jag hade önskat men det hände några gånger under de typ tre år jag pendlade på motorväg. Inte för att någon kör om och håller sig till begränsningen förstås utan för att de inte aktar på sig när det är fritt i högerfilen, eller som lägger sig till vänster där två vägar går ihop trots att högerfilen är fri eller så.

Det fanns ett ställe på min pendlingsväg, Åbromotet, där två filer från en led (Söderleden) gick ihop med två filer från en annan (E6). I den tvåfiliga svängen från Söderleden la sig alla, hur långsamt de än körde, i vänsterfilen, och sen när vägarna gick ihop till en fyrfilig så flyttade de flesta sig ytterligare ett steg till vänster så att de två filerna längst till höger i princip var tomma medan det var väldigt mycket bilar i de två till vänster. Efter någon km blev dock filen längst till höger till en väldigt lång avfart, vilket betyder att det är tillåtet att köra om på högersidan i den filen, och det gjorde jag ofta. Men där såg jag i alla fall ibland poliser som plockade in de som la sig längst åt vänster utan anledning när filerna till höger var mer eller mindre tomma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Helt beroende på bilmodell.
Du kan hitta 60-70 tals bilar med nära nog brandslangar till vinderutespolare.
Generellt så vill jag nog påstå att tyska bilar över lag har bättre drag i pumparna.
Gissningsvis för att dom förväntas att även fungera i toppfart.

Men annars så är det ju inte helt ovanligt att justera ett par av munstyckena så att dom är lite "generösare" för bilen som ligger för nära bakom.

Jag jobbade på Volvo (som "konsult" på riktigt låg nivå) typ runt 2002-2004 eller så, då bytte de munstyckena på V70/S80, från mer strålar till spray. Jag läste sen många tips från Volvo-ägare att man skulle skaffa de nya munstyckena för att få mycket bättre spolning. Och det gjorde stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Cykling är bra men att fullvuxna män cyklar i bredd på landsväg är oförsvarbart imo

Även om jag håller med om att det är respektlöst att cykla i bredd så får man rent lagmässigt cykla i bredd så länge det inte orsakar fara eller olägenhet.

  • Finns det tillräckligt med utrymme, får man dock köra i bredd, om det kan ske utan fara eller olägenhet. (6 kap 1 § trafikförordningen)

När det kommer till sportcyklister (som är en försummande liten andel av cyklister... typ under 1%) skulle jag själv klassa det som en olägenhet i trafiken. Däremot orsakar dessa cyklister oftast ingen fara i trafiken, utan det är till stor del bilisternas avsaknad av lugn och respekt som orsakar faran. Därav måste det negativa synsättet om cyklister bort.

För att ta ett litet praktiskt exempel. Jag cyklade jag "vombsjön runt" i sommar. En cykeltur som går på både cykelvägar och trafikerade vägar. Jag äger en vanlig hybridcykel, är inte en sportcyklist. Vid tillfället var det en "sur bilist" som mejjade ner grupp sportcyklister som körde i bredd. Kvittar vad man anser om hur "störigt" det är, så är det oförsvarbart att använda hat/frustration för att skada eller till och med döda andra i trafiken... Ifall en bilist mejar ner cyklister, är det i slutändan inte bilisten som är i fara utan cyklisten. Därav länkade jag också till videon. För att bara för att en försummbar andel är sportcyklister som cyklar i bredd så ska inte alla som cyklar på trafikerade vägar lida för denna grupp. Hat mot cyklister är varken konstruktivt, eller säkert för våra vägar.

Med detta sagt, jag äger bil, är också bilist. Men vi måste utöva empati och förståelse i trafiken. Bilister bör "chilla", för de sitter i bekväma och säkra, men framförallt tunga och FARLIGA fordon. Detta är viktigt att ha i åtanke.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Finns bara en sak jag inte gillar med min Tesla och det är faktiskt vindrutetorkarna. Finns ingen intervalltorkare, utan det är automatisk, normal och snabb. Så om det duggregnar får jag antingen ha på automatisk eller dutta själv när det behövs. Det blir oftast det senare, då den automatiska torkaren löper amok och drar på det snabbaste läget så fort den ser en regndroppe eller så reagerar den inte alls även om man knappt ser ut. Helt värdelös med andra ord.

De människorna jag dömer som idioter i trafiken är de som ligger precis upp i röven på folk och de som går in en meter framför och tror att det är okej. Det är inga misstag, utan medvetna val.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Överst på listan över Märkliga Trafikbeteenden sätter jag Folk som kör 70 i 80-zon och fortsätter med det när de kommer till en 60-zon.

It. Makes. No. SENSE.

Precis. Som följd av det brukar dessa personer samtidigt ha en benägenhet att värma bromsskivorna vid varje fartkamera. Inte en eller två gånger som jag lagt mig bakom en sådan i 60-zon och sett den dra ifrån för att en stund senare ta ikapp den när personen bromsar till 45 vid en fartkamera. Samma personer verkar också ha ett behov av att skälla ut dessa kameror som onödiga.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Förvirrad ja, blinka åt ena hållet och svänga åt andra är inte bra.
När jag tog körkort, för över tjugo år sedan, fick jag lära mig att man skulle blinka vänster så länge man skulle vara kvar inne i rondellen och stänga av när man skulle köra ut, inte blinka höger. Motiveringen var att så länge man stannade där så svängde man vänster och när man körde ut körde man rakt, som att vägbiten mellan en utfart och nästa är en del av nästa väg liksom. Samtidigt skällde körläraren ut mig när jag följde detta strikt och inte blinkade alls när jag skulle ta första utfarten, tydligen skulle jag blinkat höger i alla fall innan rondellen. Kort därefter ändrades detta dock till att inte signalera alls om man är kvar i rondellen (i samma fil) och blinka höger när man kör ut. Motiveringen är då att rondellen (eller cirkulationsplatsen) är att betrakta som en enkelriktad gata som bara råkar gå i en cirkel och då ska man ju inte blinka så länge man ska stanna på gatan. Båda metoderna känns ju hyfsat logiska, dock tycker jag nog den senare känns lite bättre för mig i alla fall. Men det viktiga är ju att folk förstår vad man menar, och då är det bra om alla gör på samma sätt.
Jag har sett folk bli stoppade för att de ligger i vänsterfilen i samma hastighet som begränsningen, inte alls så ofta som jag hade önskat men det hände några gånger under de typ tre år jag pendlade på motorväg. Inte för att någon kör om och håller sig till begränsningen förstås utan för att de inte aktar på sig när det är fritt i högerfilen, eller som lägger sig till vänster där två vägar går ihop trots att högerfilen är fri eller så.

Det fanns ett ställe på min pendlingsväg, Åbromotet, där två filer från en led (Söderleden) gick ihop med två filer från en annan (E6). I den tvåfiliga svängen från Söderleden la sig alla, hur långsamt de än körde, i vänsterfilen, och sen när vägarna gick ihop till en fyrfilig så flyttade de flesta sig ytterligare ett steg till vänster så att de två filerna längst till höger i princip var tomma medan det var väldigt mycket bilar i de två till vänster. Efter någon km blev dock filen längst till höger till en väldigt lång avfart, vilket betyder att det är tillåtet att köra om på högersidan i den filen, och det gjorde jag ofta. Men där såg jag i alla fall ibland poliser som plockade in de som la sig längst åt vänster utan anledning när filerna till höger var mer eller mindre tomma.

Du beskriver dock en helt annan situation. Det är olagligt att ligga i vänsterfilen om du inte kör om långsammare trafik i högerfilen, det är därför polisen stoppar dessa personer. Ligger någon på hastighetsbegränsningen på motorväg och tydligt kör om ett eller flera fordon så kommer polisen inte stoppa dessa personer oavsett hur många stressade bilister som ligger bakom denna.

Apropå detta så finns det ju roliga exempel på folk som inte förstår att man får passera bilar till vänster om en när det är under 80km/h begränsning. På E4/E20 ligger jag alltid i mitten/vänsterfilen så fort det blir 70 (strax efter kungens kurva) då avfarten mot Gullmars/Södermalm sker från vänsterfilerna. Har på riktigt haft flertalet bilar som har blinkat med helljusen när jag håller hastigheten, när dom lätt kunnat byta till den högra filen för att passera. 😅

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har sett folk bli stoppade för att de ligger i vänsterfilen i samma hastighet som begränsningen, inte alls så ofta som jag hade önskat men det hände några gånger under de typ tre år jag pendlade på motorväg. Inte för att någon kör om och håller sig till begränsningen förstås utan för att de inte aktar på sig när det är fritt i högerfilen, eller som lägger sig till vänster där två vägar går ihop trots att högerfilen är fri eller så.

Det fanns ett ställe på min pendlingsväg, Åbromotet, där två filer från en led (Söderleden) gick ihop med två filer från en annan (E6). I den tvåfiliga svängen från Söderleden la sig alla, hur långsamt de än körde, i vänsterfilen, och sen när vägarna gick ihop till en fyrfilig så flyttade de flesta sig ytterligare ett steg till vänster så att de två filerna längst till höger i princip var tomma medan det var väldigt mycket bilar i de två till vänster. Efter någon km blev dock filen längst till höger till en väldigt lång avfart, vilket betyder att det är tillåtet att köra om på högersidan i den filen, och det gjorde jag ofta. Men där såg jag i alla fall ibland poliser som plockade in de som la sig längst åt vänster utan anledning när filerna till höger var mer eller mindre tomma.

Enligt gällande regler ska man alltid ligga så långt till höger som möjligt på flerfiliga vägar. Kör du lite snabbare än annan trafik så får du egentligen inte ligga kvar i något av de vänstra körfälten om det är en större lucka mellan bilarna i det högra. Att som många gör gå ut direkt i mittfilen, där det finns tre eller fler filer, trots att det är tomt i höger körfält är faktiskt inte tillåtet.

Polisen är alldeles för dålig på att beivra detta att folk kör i fel fil. De hade en kampanj på detta för ett antal år sedan och trafiken började flyta oerhört mycket bättre efteråt, men det dröjde inte länge innan folk började strunta i detta igen och köerna var tillbaka.

På flerfiliga vägar upp till 70 km/h får man köra om på höger sida. Själv undviker jag det så långt det är möjligt dock då man ganska ofta är i princip osynlig, framförallt för tunga fordon. Många olyckor på motorväg skulle helt enkelt inte hända om folk lät bli köra om på höger sida.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nikwhatsup:

Du beskriver dock en helt annan situation. Det är olagligt att ligga i vänsterfilen om du inte kör om långsammare trafik i högerfilen, det är därför polisen stoppar dessa personer. Ligger någon på hastighetsbegränsningen på motorväg och tydligt kör om ett eller flera fordon så kommer polisen inte stoppa dessa personer oavsett hur många stressade bilister som ligger bakom denna.

Nej, men det handlar om lite sunt förnuft också. Om någon ligger i 95-100 i vänsterfilen på en hundraväg, vilket inte är alls ovanligt, och kör om ett antal lastbilar/husvagnar i högerfilen men de är såpass glesa att denna utan problem hade kunnat köra in där och låta kön bakom passera så kan de bli, kanske inte bötfällda men i alla fall stoppade, det har jag sett hända några gånger. Om det blev böter vet jag inte dock.

Poängen är väl att man inte ska försöka uppfostra andra förare genom att hindra dem från att köra för fort eller vad det nu kan vara. Precis som man inte ska hetsa förare som man tycker kör för långsamt genom att köra nära, tuta, köra upp bredvid i högerfilen och vifta (denna sker ofta även när det är fullt med bilar i båda filerna och man liksom inte har någonstans att ta vägen) eller så. En lätt blinkning med helljusen däremot är väl ok.

Citat:

Apropå detta så finns det ju roliga exempel på folk som inte förstår att man får passera bilar till vänster om en när det är under 80km/h begränsning. På E4/E20 ligger jag alltid i mitten/vänsterfilen så fort det blir 70 (strax efter kungens kurva) då avfarten mot Gullmars/Södermalm sker från vänsterfilerna. Har på riktigt haft flertalet bilar som har blinkat med helljusen när jag håller hastigheten, när dom lätt kunnat byta till den högra filen för att passera. 😅

Jag har inte koll på Stockholms vägnät. Framförhållning är ju bra, men handlar det om kilometer innan vänsterfilen viker av så tycker jag att man borde vänta med filbytet om man vill köra långsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Apropå detta så finns det ju roliga exempel på folk som inte förstår att man får passera bilar till vänster om en när det är under 80km/h begränsning. På E4/E20 ligger jag alltid i mitten/vänsterfilen så fort det blir 70 (strax efter kungens kurva) då avfarten mot Gullmars/Södermalm sker från vänsterfilerna. Har på riktigt haft flertalet bilar som har blinkat med helljusen när jag håller hastigheten, när dom lätt kunnat byta till den högra filen för att passera. 😅

Du får inte lägga dig i dessa filer annat än för att passera andra fordon oavsett hastighetsbegränsning. Du ska alltid ligga så långt till höger som möjligt. Om en avfart ligger till vänster får du dock byta till vänster fil innan om det görs på ett säkert sätt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Helt orimligt så klart. Jag vet att det är ett sjukt beteende. Men jag kan inte låta bli att döma människor som har vindrutetorkarna på för snabbt för vad situationen kräver. Jag tror att jag jämställer det i mitt huvud med någon som är en dålig bilförare. Om jag t.ex. kör bil i regnet och hamnar bakom en person som pendlar mellan 70 och 85 på en 80-väg så kollar jag automatiskt genom bilen för att se hur snabbt de kör vindrutetorkarna och ganska ofta lägger jag märke till att de kör dem på typ hastighet 2 när det är ett lätt duggregn som kräver att vindrutetorkarna går typ en gång var tionde sekund. Och där ligger de och kör med torkarna som aktiverar typ två gånger i sekunden. Och på samma sätt stämmer naturligtvis motsatsen, d.v.s. att det faktum att jag kör en lägre frekvens på torkarna gör mig till en bättre bilförare än dem.

Det är naturligtvis ett helt irrationellt beteende. Hur påverkar det mig hur någon annan i en annan bil använder vindrutetorkarna? Inte alls. Ändå kan jag inte låta bli att tänka på det. Jag föreställer mig hur de sitter där och kör bil till ljudet av ett par torkarblad som drar över en torr vindruta och orsakar ett gnälligt, irriterande oväsen.

Är jag ensam? Vad är det för fel på mig?

Dömer ni också andra bilförare för hur de väljer att använda vindrutetorkarna? Eller något annat som är helt ologiskt och fullständigt befängt?

I mina öron låter detta som om du lider av eller har ngn form av diagnos.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Du får inte lägga dig i dessa filer annat än för att passera andra fordon oavsett hastighetsbegränsning. Du ska alltid ligga så långt till höger som möjligt. Om en avfart ligger till vänster får du dock byta till vänster fil innan om det görs på ett säkert sätt.

Jag känner bara till 2-3 avfarter i sverige som ligger på vänster sida.
2 st nya i kungens kurva och sedan om det räknas, "avfarten" ner mot södra länken när man åker norr ut, så ligger den med 2 filer längst till vänster.
Så 99.9999999% av alla avfarter i sverige ligger på höger sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

I mina öron låter detta som om du lider av eller har ngn form av diagnos.

Don't go there.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Jag känner bara till 2-3 avfarter i sverige som ligger på vänster sida.
2 st nya i kungens kurva och sedan om det räknas, "avfarten" ner mot södra länken när man åker norr ut, så ligger den med 2 filer längst till vänster.
Så 99.9999999% av alla avfarter i sverige ligger på höger sida.

Avfarter kanske, men det är ju inte ovanligt att exempelvis en fyrfilig väg delar sig i två tvåfiliga. Då behöver man ju också placera sig till vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Detta inlägg hör till /gubbgnäll

Nej det gör det inte. Det är ett klagomål på vad som ska räknas som nyheter osv. som presenteras på förstasidan. Var det så oklart?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable