Permalänk
Medlem

Istället för en steam deck?

Hej! Jag har köat för en steam deck länge och igår fick jag mail av Valve att det är min tur.

På sistone har jag dock börjat tvivla, för de spel jag vill spela verkar inte flyta så bra på Steam deck (t.ex Metro Exodus, Witcher 3, RDR2) . När jag kollar benchmarks så verkar man tvingas spela i low eller medium grafik-inställningar och får ändå rätt kass FPS ibland.

Så nu funderar jag på om det är värt 6200 kr (inkl frakt) att köpa en Steam deck för min del, eller om jag skall lägga samma pengar på en liten och nätt stationär istället. Så jag skapar denna tråd i syfte att bygga en stationär dator som är snabbare än en Steam deck, men till ungefär samma pris.

Jag har sen tidigare en stationär dator som just nu är urkopplad, mest för att det är ett Corsair Obsidian 800D-chassi och jag har börjat avsky hur stor den är (förr, när jag var ung och mer intresserad av att mecka var det dock bra...). Men jag tänker att datordelar från denna maskin borde gå att återanvända. Just nu sitter det följande komponenter i:

- Ryzen 7 1700X
- Geforce 1060 6 GB (minns inte märke)
- 8 GB RAM
- 2x1 TB SSD
- Hyfsat nytt corsair RM750X v2 PSU

Har även monitor, mus, tangenbord och annan kringutrustning.

Så min fråga till forumet är: Vad skulle ni rekoimmendera för delar om jag vill bygga en stationär dator som är liten och nätt**, men som ändå är snabbare än Steam deck och inte kostar mycket mer än ca 6200 kr. De överblivna delarna från min andra dator får gärna användas i bygget.

** Liten och nätt = Går att gömma under skrivbordet, t.ex upphängd eller hänger bakom en skärm eller så. Jag har noll intresse av att hårdvaran skall synas (så alla typer av eye candy går bort)

Permalänk
Medlem

Kan du gömma undan datorn i något förråd/garage och sen streama spel med en Ayn Odin eller liknande kanske?
Den kör Android, så då borde Moonlight, Steamlink eller Parsec fungera.

https://www.ayntec.com/collections/odin/products/odin

Permalänk
Medlem

Spännande förfrågan! Jag hade valt att uppgradera chassi, moderkort och gpu:

• Cooler Master NR200P och ATX PSU bracket - 700 kr. Inet, Amazon.se.

• ITX B450-moderkort - 1500 kr. Amazon.se, ComputerSalg, Proshop.

• Grafikkort begagnat 3060 Ti, 2080 Super - 4000 kr. Nya alternativ är RX 6600 XT (4300 kr Amazon.se) alternativt att invänta lägre priser på 3060 Ti.

Kolla gärna även in spelströmning med appen Moonlight och Geforce Experience, ditt nuvarande GTX 1060 är kapabelt till det. Helt gratis att testa mot mobilen eller en surfplatta, komplettera med trådlös handkontroll. Gärna kopplad direkt till datorn för att minimera fördröjning.

Edit: kan tillägga att 16 GB ram hade gjort gott i RDR2, men det är inte akut.
Edit 2: Det krävs tydligen en extra fästram (200 kr) för att montera fullstora nätaggregat. Då ditt Corsair är 16 cm långt inkräktar det på utrymmet för grafikkortet, maxlängd för gpu är då 240 mm enligt Cooler Masters webbsida. Detta får man ha i åtanke vid inköp av gpu.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Ah, NR200P ser ju toppen ut storleksmässigt. Får detaljkolla https://www.youtube.com/watch?v=Nyzrn5UEzjA vid tillfälle.

Ang att fjärrspela, innan jag packade ihop min stora dator spelade jag regelbundet via Steam på min TV (har en Nvidia Shield och kör Steam Link appen på den). Jag har lekt med tanken att ställa datorn i en skrubb, men tycker dels att latensen är lite för hög (trots att jag har trådat gigabit hela vägen), och dels så måste man ju ha en skärm inkopplat på datorn för att det skall fungera. Javisst, man kan hålla på med div. olika virtuella skärmar och HDMI-dummy-pluggar för att komma runt detta, men ändå meck. Är också skeptisk till att köra windows remote. Skulle jag ställa datorn på det enda rimliga stället i mitt hus så skulle den bli svår att nå sen. Man får ligga på alla fyra för att komma åt datorn Inget jag vill göra för att "fixa" grejer. Tycker ofta jag behöver springa mellan dator och TV när jag spelar med Steam Link. Pairing koder hit och dit, spel som hänger sig osv osv.

Kanske är Moonlight och Geforce Experience bättre (tror min Nvidia Shield även har stöd för detta), får ev. pröva det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blastur:

Ah, NR200P ser ju toppen ut storleksmässigt. Får detaljkolla https://www.youtube.com/watch?v=Nyzrn5UEzjA vid tillfälle.

Ang att fjärrspela, innan jag packade ihop min stora dator spelade jag regelbundet via Steam på min TV (har en Nvidia Shield och kör Steam Link appen på den). Jag har lekt med tanken att ställa datorn i en skrubb, men tycker dels att latensen är lite för hög (trots att jag har trådat gigabit hela vägen), och dels så måste man ju ha en skärm inkopplat på datorn för att det skall fungera. Javisst, man kan hålla på med div. olika virtuella skärmar och HDMI-dummy-pluggar för att komma runt detta, men ändå meck. Är också skeptisk till att köra windows remote. Skulle jag ställa datorn på det enda rimliga stället i mitt hus så skulle den bli svår att nå sen. Man får ligga på alla fyra för att komma åt datorn Inget jag vill göra för att "fixa" grejer. Tycker ofta jag behöver springa mellan dator och TV när jag spelar med Steam Link. Pairing koder hit och dit, spel som hänger sig osv osv.

Kanske är Moonlight och Geforce Experience bättre (tror min Nvidia Shield även har stöd för detta), får ev. pröva det också.

Steam har en märkbart högre latens enligt många forumsinlägg, även jag tyckte det var problematiskt med min Steam link för många år sedan. Med Moonlight och wifi får jag 3 ms network latency plus 16 ms decoding time vid 1080p. 1440p ökar decoding till 23 ms.

Jag la till några meningar i slutet av mitt tidigare inlägg, det krävs visst ett tillbehör för att fästa fullstora nätagg. Det begränsar längden på grafikkort till 24 cm.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Steam har en märkbart högre latens enligt många forumsinlägg, även jag tyckte det var problematiskt med min Steam link för många år sedan. Med Moonlight och wifi får jag 3 ms network latency plus 16 ms decoding time vid 1080p. 1440p ökar decoding till 23 ms.

Jag la till några meningar i slutet av mitt tidigare inlägg, det krävs visst ett tillbehör för att fästa fullstora nätagg. Det begränsar längden på grafikkort till 24 cm.

Då borde ju mitt GeForce 1060 fungera utmärkt! Fan vad bra

Permalänk
Medlem

Den där PSU bracket till chassit verkar rätt omöjlig att få tag på, så jag beställer nog ett nytt PSU istället. Kikar på följande komponenter då:

PSU: https://www.inet.se/produkt/6903289/corsair-sf750-750w-80-pla...
Låda: https://www.inet.se/produkt/6904610/cooler-master-nr200p-svar...
Moderkort: https://www.computersalg.se/i/4660556/asrock-fatal1ty-b450-ga...

Och så återanvänder jag grafikkortet & CPU:n & RAM (hade visst 2x8 GB redan) och landar på totalt ca 3000 kr. Känns på ett sätt lite dumt att bygga en "ny" dator som har exakt samma specs som min gamla (fast mindre i storlek), men å andra sidan kommer den till användning och samlar inte damm Dessutom vore en Steam Deck som att köpa en ny dator, fast med sämre specs. Till dubbla priset. Förvisso portabel, men jag game:ar ju sällan utanför huset. Man är väl ingen tonåring längre...

Permalänk
Inaktiv

Du kan klämma in de komponenterna i till exempel ett dan case a4 om du vill ha ännu mindre dator (beroende på hur tjock din GPU är)

Permalänk
Medlem

Äntligen klar med mitt NR200P bygge. Fick inte plats med min stora NH D15 så köpte en mindre kylare istället
Lådan står på 22cm konsoler till ett ELFA hyllsystem

Total kostnad för hela bygget blev ca 4000. Blev bättre än en steam deck tillslut!

Permalänk
Medlem

@blastur snyggt!

Visa signatur

🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10