Istället för en steam deck?
Hej! Jag har köat för en steam deck länge och igår fick jag mail av Valve att det är min tur.
På sistone har jag dock börjat tvivla, för de spel jag vill spela verkar inte flyta så bra på Steam deck (t.ex Metro Exodus, Witcher 3, RDR2) . När jag kollar benchmarks så verkar man tvingas spela i low eller medium grafik-inställningar och får ändå rätt kass FPS ibland.
Så nu funderar jag på om det är värt 6200 kr (inkl frakt) att köpa en Steam deck för min del, eller om jag skall lägga samma pengar på en liten och nätt stationär istället. Så jag skapar denna tråd i syfte att bygga en stationär dator som är snabbare än en Steam deck, men till ungefär samma pris.
Jag har sen tidigare en stationär dator som just nu är urkopplad, mest för att det är ett Corsair Obsidian 800D-chassi och jag har börjat avsky hur stor den är (förr, när jag var ung och mer intresserad av att mecka var det dock bra...). Men jag tänker att datordelar från denna maskin borde gå att återanvända. Just nu sitter det följande komponenter i:
- Ryzen 7 1700X
- Geforce 1060 6 GB (minns inte märke)
- 8 GB RAM
- 2x1 TB SSD
- Hyfsat nytt corsair RM750X v2 PSU
Har även monitor, mus, tangenbord och annan kringutrustning.
Så min fråga till forumet är: Vad skulle ni rekoimmendera för delar om jag vill bygga en stationär dator som är liten och nätt**, men som ändå är snabbare än Steam deck och inte kostar mycket mer än ca 6200 kr. De överblivna delarna från min andra dator får gärna användas i bygget.
** Liten och nätt = Går att gömma under skrivbordet, t.ex upphängd eller hänger bakom en skärm eller så. Jag har noll intresse av att hårdvaran skall synas (så alla typer av eye candy går bort)